اصفهان ظرفیت الگوسازی شهر دوستدار سالمند را دارد

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: شهر دوستدار سالمند، شهر دوستدار انسانیت و امید است و کلانشهر اصفهان با تمدن متعالی و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی به عنوان شهر هدف گردشگری ظرفیت الگوسازی شهر دوستدار سالمند را دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نفریه صبح امروز _سه شنبه ۱۶ مهرماه_ در مراسم رونمایی از تفاهمنامه مشترک سه جانبه شهر دوستدار سالمند، با بیان اینکه روند سالمندی در جهان در حال افزایش است، اظهار کرد: براساس آمارها حدود یک میلیارد سالمند و افراد بالای ۶۰ سال در جهان وجود دارند که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ این جمعیت به دو میلیارد نفر افزایش یابد.

وی با بیان اینکه بیشترین جمعیت سالمند جهان در آسیا هستند، ادامه داد: در ایران نیز ۱۰ درصد جامعه را سالمندان و افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می دهند؛ براساس پیش بینی‌ها تا سال ۱۴۳۰ از هر چهار ایرانی یک نفر سالمند خواهد بود و ۲۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل خواهند داد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه روند رشد جمعیت کشور ۱.۳ درصد است، درحالی که ۳‌.۴ درصد جمعیت کشور سالمند هستند که حدود سه برابر رشد جمعیت کشور محسوب می‌شود افزود: با توجه به فرهنگ اسلامی-ایرانی بیش از ۸۰درصد سالمندان کشور به صورت مستقل زندگی می‌کنند، حدود ۱۳درصد سالمندان احتیاج به کمک دارند و پنج درصد نیز وابسته هستند.

نفریه با بیان اینکه حضور سالمندان در جامعه و خانواده از سیاست‌های دبیرخانه ملی شورای سالمندی و سازمان بهزیستی کشور است، گفت: تلاش می‌کنیم مراکز نگهداری سالمندان محدودتر شود و شرایط برای حضور سالمندان در جامعه فراهم شود.

وی تصریح کرد: سالمند موفق کسی است که در کودکی، نوجوانی و جوانی خدمات خوبی در جامعه به آن ارائه شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه کمتر از ۳۰ درصد جمعیت سالمند کشور در روستاها و ۷۳ درصد در شهرها زندگی می‌کنند، اظهار کرد: این آمار نشان می‌دهد که برای حضور سالمند در برنامه‌های شهری باید سیاست‌های مورد نیاز را برای توسعه و استفاده از این سرمایه اجتماعی فراهم کنیم.

نفریه با بیان اینکه شهرهای دوستدار سالمند در جهان، شهرهای هدف گردشگران هستند، تصریح کرد: استان اصفهان به عنوان پایلوت شهر دوستدار سالمند در کشور انتخاب شد زیرا این کلانشهر دارای تمدن متعالی و فرهنگ ایرانی اسلامی و شهری مورد هدف گردشگران خارجی است.

وی با بیان اینکه اصفهان به عنوان شهر هدف گردشگری جهان ظرفیت الگوسازی در زمینه شهرهای دوستدار سالمند را دارد، گفت: با حمایت صندوق جمعیت سازمان ملل متحد توانستیم اصفهان را به عنوان شهر پایلوت دوستدار سالمند انتخاب کنیم.

اجرای طرح‌های پژوهشی برای افزایش مشارکت سالمندان

در ادامه این مراسم مرضیه فرشاد، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه از اسفند ماه سال ۹۴ با حضور نمایندگان شهرداری، علوم پزشکی و بهزیستی اصفهان در دبیرخانه 

ملی سالمند، این شهر به عنوان کاندید پایلوت شهر سالمند مطرح شد و مورد تایید صندوق جمعیت سازمان ملل متحد قرار گرفت، گفت: کارگروه دوستدار سالمند اردیبهشت سال ۹۵در دبیرخانه شورای سالمندان در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری اصفهان تشکیل و در دی سال گذشته به پیشنهاد صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، این شهر به عنوان پایلوت در ایران معرفی شد.

وی با اشاره به وجود کارگروه‌های تخصصی در زمینه بهداشت و سلامت، رفاه اجتماعی، آموزش و پژوهش و فعالیت بنیاد فرزانگان در کارگروه شهر دوستدار سالمند، افزود: از دی ماه سال ۹۷ تاکنون ۱۰ جلسه در کارگروه های تخصصی برگزار شده است.

فرشاد با بیان اینکه طرح‌های شهر دوستدار سالمند در سه منطقه اصفهان به صورت پایلوت اجرا می‌شود، ادامه داد: تا کنون طرح‌های پژوهشی برای افزایش مشارکت سالمندان، تطبیق شهر اصفهان با معیارهای شهر دوستدار سالمند و آسیب شناسی مناسب سازی اماکن شهری برای سالمندان در این شهر انجام شده است.

به گزارش ایمنا، در آیین رونمایی و امضای تفاهمنامه مشترک سه جانبه شهر دوستدار سالمند نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، شهردار اصفهان و مدیرکل بهزیستی استان اصفهان و مدیران شهری حضور داشتند.

کد خبر 392489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.