حوزه کودک و نوجوان جای آزمون و خطا نیست

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان یکی از آسیب های حوزه کودک و نوجوان را ورود غیرکارشناسانه برخی مؤسسات و سمن‌ها می‌داند.

مهدی قربانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک مجموعه فرهنگی است که با بیش از ۵۰ سال قدمت به صورت تخصصی در زمینه کودک و نوجوان فعالیت دارد. در استان اصفهان ۶۱ مرکز تخصصی کودک و نوجوان در سه حوزه فرهنگی، هنری و ادبی در قالب ۴۲ فعالیت به مخاطبان شش تا ۱۸ سال اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه هفته ملی کودک امسال هم مانند سال های گذشته با "شعار آینده را باید ساخت" از ۱۳ تا ۱۸ مهرماه در سراسر ایران برنامه های متنوعی ویژه کودکان و نوجوانان برنامه ریزی و تدارک دیده شده است، گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان همراه با دستگاه‌های مختلف مانند آموزش و پرورش، بهزیستی، کمیته امداد و جمعیت حلال احمر برنامه هایی چون نمایشگاه و مهرواره بازی، مراسمات شاد توسط مربیان در واحد سیار مناطق روستاهای حاشیه نشین و محروم، بازدید از مراکز درمانی کودکان و نوجوانان، بازدید از خبرگزاری ایمنا به مناسبت روز کودک و رسانه و دیدار کودکان و نوجوانان با استاندار برای بیان دغدغه های خود در دستور کار قرار داده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان ادامه داد: در مراکز کل استان نیز برنامه هایی همسو با سیاستگذاری کانون پرورش فکری و ستاد مرکزی و متناسب با هفته کودک برگزار می‌شود و امسال با استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و افزایش مشارکت توانستیم کارهای خوبی را در هفته کودک انجام دهیم.

قربانی در پاسخ به این سئوال که با توجه به قرار گرفتن اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک چه آموزش هایی را کانون به کودکان به عنوان یک شهروند می‌دهد، گفت: معرفی اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک یک اتفاق بسیار خوب است از این جهت  که از نظر زیرساخت و نرم افزاری شرایط آن را در استان داریم و برای آموزش این گونه مسائل بهترین مدل آموزش و تاثیر گذارترین آن روش غیر مستقیم است که سیاست کانون نیز همین است و این روش آموزشی کانون را از سایر دستگاه ها متمایز کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر مخاطب ما کودکان و نوجوانان هستند که سنی بسیار خاص و تاثیرپذیر دارند، باید مجموعه فعالیت های فرهنگی تحت عنوان یک قرارگاه فرهنگی استان سازماندهی و توان و ظرفیت دستگاه ها با هم در یک جهت قرار گیرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان ادامه داد: خلأ قرارگاه فرهنگی و تدارک تمهیدات لازم برای هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی امروز بیش از هر روز دیگر احساس می‌شود.

قربانی با اشاره به اینکه نگاه ویژه مدیران به کودکان و نوجوانان است، گفت: اگر قائل بر این باشیم که کودکان و نوجوانان آینده ساز این مرز و بوم هستند باید همه مسئولان به این حوزه توجه داشته و کمک کنند.

وی با بیان اینکه امروزه باید با توجه به نیاز کودکان خدمات را به روزرسانی کرد، گفت: کودکان و نوجوانان اکنون به وسیله فضای مجازی علائق و سلیقه‌های خود را برطرف می کنند و ما به سهم متولیان حوزه کودک و نوجوان باید در این فضا حضور داشته باشیم.

قربانی ادامه داد: منابع مکتوب نیز باید هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی ارتقا یابد و متناسب با نیاز مخاطب باشد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان با بیان اینکه یکی از آسیب های حوزه کودک و نوجوان ورود غیرکارشناسانه برخی موسسات و سمن‌ها است، گفت: باید بپذیریم که حوزه کودک و نوجوان جای آزمون و خطا نیست.

وی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی آپارتمان نشینی و ورود فضای مجازی کودکان را از فضای کتاب و شور و نشاط دور کرده است، تصریح کرد: تلاش می کنیم که با انواع روش‌های جذاب این تغییر ذائقه را اصلاح کنیم و بچه ها را به مطالعه عادت دهیم؛ عادت به مطالعه هیچ وقت قدیمی نمی‌شود چرا که محوریت ما خوب خواندن و خوب شنیدن است.

قربانی افزود: با توجه به اینکه مخاطبان ما کودک هستند و هر نقشی در دوران کودکی ایجاد شود تا دوران بزرگسالی ادامه پیدا می کند باید کار تربیتی و زیرساختی که کمک به فرهنگ عمومی و آداب شهروندی می‌کند در این مقطع که اثرگذارترین دوران است، انجام شود.

قربانی خاطر نشان کرد: از دستگاه های فرهنگی و اثرگذار می‌خواهم با تمرکز بر قشر کودک به ارتقا فرهنگ عمومی و شهروندی جامعه کمک کنند.

کد خبر 392488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.