۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۷
 بهشت گردشگران

گردشگری شهری صنعتی است که به برکت توسعه تکنولوژی و دانش بشر در دهه‌های اخیر ایجاد شده است؛ این صنعت فرصتی را فراروی مدیران شهری قرار داده تا با بهره‌گیری از مؤلفه‌ها و مزایای آن، شهرهای خود را دیگر به مردمان در سایر بلاد معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تأمین منابع پایدار درآمدی برای شهرداری‌ها همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری مدیران شهری بوده است؛ کاهش ساخت و ساز تحت تأثیر نوسانات اقتصادی، کاهش اعتبارات متمرکز دولتی و تأکید سیاست‌های بالادستی بر استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای تولید ثروت باعث شده تا شهرداران به فکر اتخاذ تدابیر و تدوین برنامه‌هایی برای بهره‌برداری از امکانات محلی و منابع داخلی شهرها باشند.

یکی از جدیدترین و در عین حال پرسودترین روش‌های کسب ثروت در شهرها که از اواخر سده بیستم در کشورهای اروپای مرکزی و آمریکای شمالی ایجاد و به تدریج به سایر مناطق جهان  گسترش یافت، گردشگری شهری است.

مدیران شهری در کشور ایران هر چند اندکی دیر، اما با شتابی قابل قبول برای رونق گردشگری شهری وارد عمل شدند. استان اصفهان در کانون فلات ایران به سبب برخورداری از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی موقعیت مناسبی از این نظر دارد. شهرهای مختلف این استان به ویژه در یک دهه اخیر کوشیده‌اند با ایجاد سازو کارها و امکاناتی زمینه حضور گردشگران را فراهم کنند.

چرمهین از شهرهای این استان است که مدیران شهری آن از سالیان گذشته به فکر ایجاد زیرساخت‌هایی برای رونق گردشگری بوده‌اند. برای آشنایی بیشتر با مهم‌ترین مقاصد گردشگری شهر چرمهین و اقدامات، طرح‌ها و برنامه‌های مدیریت شهری برای جذب توریست به این شهر با "شهاب ثابت‌راسخ"، شهردار چرمهین گفت‌وگویی را انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید: 

مدیریت شهری چرمهین چه تدابیری برای رونق صنعت گردشگری درنظر گرفته است؟

توسعه صنعت گردشگری در شهر چرمهین با تکیه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی نقش موثری در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال ساکنان این شهر خواهد داشت؛ بر همین اساس پیگیری‌های متعددی از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر چرمهین برای اجرایی شدن طرح منطقه گردشگری "شاهلولاک" انجام شده است.

وسعت منطقه نمونه گردشگری آبشار شاهلولاک ۹۵ هکتار وسعت دارد و به تصویب هیئت دولت و کارگروه امور زیربنایی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رسیده است.

با توجه به اهمیت موضوع طرح توجیهی این منطقه گردشگری توسط مشاور و پس از انجام مطالعات گسترده تهیه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قالب بسته‌های پیشنهادی در نظر گرفته شده است؛ البته نگاه مدیریت شهری به مسئله گردشگری فراتر از حضور گردشگران و بازدیدهای چند ساعته از آبشار شاهلولاک و یا کوهنوردی است و برنامه‌ریزی لازم برای ماندگاری گردشگران انجام شده است. قصد داریم بهشت‌گونه‌ای برای گردشگران ایجاد کنیم که تجربه‌ای نظیر آن را در جای دیگری نداشته باشند. 

آیا گردشگران خارجی نیز از جاذبه‌های توریستی چرمهین استقبال می‌کنند؟

صنعت گردشگری ظرفیت بسیار خوبی در حوزه اقتصادی و فرهنگی کشور به شمار می‌آید و با توجه به رویکرد خوب دولت در سالیان اخیر، شاهد حضور گردشگران خارجی در کشور و استان اصفهان بوده‌ایم. خوشبختانه شهر چرمهین نیز به واسطه برخورداری از آبشار طبیعی و آثار تاریخی همچون مسجد ناروندی مورد استقبال گردشگران خارجی نیز قرار گرفته است. بر اساس یک قاعده کلی استفاده از روش‌های خلاقانه و توسعه و تقویت بومگردی می‌تواند سبب ماندگاری گردشگران داخلی و خارجی شود؛ در این زمینه از شهروندان و بخش خصوصی برای راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی حمایت می‌شود.

چه تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری این شهر در نظر گرفته شده است؟

منطقه گردشگری شاهلولاک به عنوان مجموعه تفریحی توریستی و پارک شهری، جهت استفاده شهروندان و گردشگران در نظر گرفته شده است و بسترهای مناسب نیز به واسطه اجرای این طرح برای توسعه اراضی شهر از طریق امکانات زیربنایی فراهم می‌شود. فرصت‌های سرمایه‌گذاری آبشار شاهلولاک در قالب ۵۰ طرح قابل واگذاری و مشارکت همچون مجموعه‌های فرهنگی، زمین بازی کودکان، مجموعه آبی تفریحی، آب نما، صخره نوردی، کوهنوردی، نمازخانه، کافی‌شاپ، هاستل، سکوهای کمپینگ، پیست موتورسواری و دوچرخه‌سواری، پیست اسب‌سواری، نمایشگاه صنایع دستی، شهربازی، باشگاه تیراندازی، پینت‌بال، سینما، تالارپذیرایی، رستوران، مجموعه ویلا و واحدهای تجاری پیش‌بینی شده است.

با توجه به اینکه این مکان در ارتفاعات ‌شهر چرمهین واقع شده است و به خوبی به مناطق پایین‌دست اشراف دارد و با واقع شدن در کنار کوه‌هایی زیبا و آبشار، محل مناسبی برای اسکان گردشگران است. سرمایه‌گذارن بخش خصوصی با توجه به ابعاد گسترده این طرح می‌توانند با اطمینان خاطر در آن مشارکت کنند. هیئت‌عالی سرمایه‌گذاری شهرداری به این مسئله توجه ویژه‌ای دارد تا موانع سرمایه‌گذاری به سرعت رفع شود.

آیا منطقه ویژه گردشگری چرمهین به آبشار شاهلولاک محدود می‌شود؟

طرح احداث بادامستان به وسعت ۱۵ هکتار در منطقه نمونه گردشگری از دیگر اقدامات انجام شده در این منطقه است. بادم‌های انتخاب شده برای این بادامستان از جنس مامایی و اصلاح شده است که تجار هندی این محصول را پیش‌خرید می‌کنند و این مسئله منبع درآمدی پایداری را برای شهرداری ایجاد می‌کند.

با آغاز بارندگی‌ها آبی که از سمت آبشار شاهلولاک به سمت شهر هدایت می‌شود سبب بروز سیلاب و مشکلات متعدد برای شهروندان و اراضی جنوب شهر می‌شد، اما مدیریت شهری با اجرای طرح بادامستان برای جمع‌آوری و ذخیره آب‌های سطحی و روان‌آب‌ها اقدام و با احداث چند بند خاکی، آب‌های سطحی را به سمت استخر هدایت کرد تا با استفاده از روش‌های نوین آبیاری از آن‌ها استفاده شود. در آینده نیز استخر دیگری به ظرفیت پنج هزار مترمکعب ایجاد خواهد شد. با توجه به احتمال فرونشست و شکسته شدن استخر بتنی شهرداری، برای احداث استخر ژئوممبران اقدام شده است.

در کنار بادامستان باغ گل محمدی نیز احداث شده که سبب توسعه اکوتوریسم، تولید پایدار و سالم، ایجاد پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک، اشتغالزایی و توسعه اقتصاد منطقه می‌شود. کشت پایلوت زعفران و گیاهان دارویی نیز در این منطقه آغاز شده که سبب جذب گردشگر، سرمایه‌گذار بخش خصوصی و کسب درآمد پایدار برای شهرداری خواهد بود.

کد خبر 392471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.