دولت خط قرمز ندارد

اظهارات روزگذشته علی ربیعی در نشست خبری هفتگی، عملکرد و آخرین انتخابات هیئت‌ رییسه فراکسیون زنان مجلس دهم و ممنوعیت پخش اظهارات متهمان از سیما برخی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -سه شنبه ۱۶ مهرماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا،  مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز با تیتر «دولت خط قرمز ندارد» به انعکاس اظهارات روزگذشته علی ربیعی، در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران پرداخته و در مطلبی به نقل از معاون اول سخنگوی دولت نوشته است: اولاً هرگونه استفاده از سرنگ آلوده از سوی بهیار وزارت بهداشت را کاملاً تکذیب می‌کنم. ماجرا از این قرار است که فردی به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک تشخیص می‌دهد ایمنی بدن وی پائین آمده است، سپس او را به آزمایش‌های بیشتری ارجاع می‌دهد. او با اشاره به اینکه  وزارت بهداشت به وظیفه خود به‌طور اخلاقی و حرفه‌ای عمل کرده است، ادامه داد:بلافاصله با دیدن این علائم، وزارت بهداشت شیوع‌شناسی را آغاز کرد تا دریابد علت این موضوع چیست، زیرا به طور طبیعی هر نوع بیماری از جمله وبا یا طاعون به هر کجا که برود، کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد تا بیماری به طور کامل از بین برود که در این منطقه نیز به همین سیاق عمل شده است.

ربیعی با بیان اینکه بهورز این روستا، برای شیوع شناسی به منطقه می‌رود و کار خود را انجام می‌دهد، اضافه کرد: ماجرا از وقتی به انحراف رفت که این بهورز خوب ما بدون هیچ تخصصی و سؤالی از وی، از سوی مقام قضایی استان بازداشت شد. وقتی در این باره سؤال کردم، گفته شد بازداشت وی به دلیل این بود که ممکن است علیه وی خشونت به خرج داده شود، اما نکته اینجا است که همه اطلاعات غلط از همین نقطه شروع شد. سخنگوی دولت ضمن قدردانی از اقدامات مسئولانه بهیار روستای چنار محمودی و با بیان اینکه باید این بهیار را تشویق کنیم، ابتلا به چنین بیماری‌هایی را دارای زمانبندی‌های طولانی دانست و گفت: بیماری‌هایی که پایه‌های ۱۰ ساله و ۸ ساله دارند، مانند این بیماری،  در عرض یک ماه به‌وجود نمی‌آیند، ضمن اینکه فکر می‌کنم اینقدر ناچیز است که در همه دنیا روزانه انواع و اقسام بیماری‌ها هست و پیرامون این بیماری‌ها مطالعه انجام و پیشگیری می‌شود.

ربیعی با بیان اینکه اکنون ۱۶ تیم در چنار محمودی مستقر هستند، به مردم منطقه اطمینان داد که از هیچ سرنگ آلوده‌ای استفاده نشده است. او گفت: البته در آن منطقه نیز تعدادی -حدود ۲۶ نفر- معتاد هستند که ممکن است از سرنگ آلوده استفاده کرده باشند، که در تمام دنیا هم این اتفاق دیده می‌شود. ربیعی، درعین حال شایعات یا گمانه‌زنی‌های ایجاد شده درباره فرهنگ منطقه را بشدت رد کرد و افزود: این منطقه، یک منطقه  با فرهنگ خوب، افرادی متدین و با عقبه فرهنگی است، از این رو به نظر می‌رسد آنچه امروز در آنجا رخ داده است، به دلیل ناامنی روانی بود این امر بیشتر در منطقه اثر گذاشته است.
 

روزنامه مردم اعتماد ، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یک پارلمان و هفده زن» به بررسی عملکرد و آخرین انتخابات هیات‌رییسه فراکسیون زنان مجلس دهم  پرداخت و نوشت: یک اتاق با میز و صندلی‌های شکسته‌ای که گویا مدت‌ها بلااستفاده رها شده و کسی هم از وجودشان خبری نداشته؛ حتی دفتر اندیکاتور هم پاره شده بود و هیچ سند و مدرکی که نشان دهد چه اتفاقاتی افتاده و چه کارهایی انجام شده یا باید انجام شود، وجود نداشت؛ این وضعیتی بود که از فراکسیون زنان مجلس نهم برای زنان مجلس دهم به میراث ماند، شرایطی که برای سروسامان دادن به آن ۱۷ زن نماینده باید آستین‌هایشان‌ را بالا می‌زدند و وارد میدان می‌شدند تا مگر بتوانند به پرجمعیت‌ترین فراکسیون زنان ادوار مجلس شورای اسلامی سر و شکلی داده و خودشان را برای یک ماراتن نفس‌گیر آماده کنند. حالا از آن روزها با همه فراز و نشیبش بیش از ۳ سال می‌گذرد و فراکسیون زنان روز گذشته تکلیف آخرین هیات رییسه خود را هم مشخص کرده است. ۱۴ تیر ماه ۹۵ اولین هیات رییسه فراکسیون زنان با ریاست «پروانه سلحشوری» آغاز شد و پس از ۲ سال این سکان به دست «فریده اولادقباد» سپرده شد تا دیروز پس از یک سال دیگر از عمر این فراکسیون، آخرین رییس انتخاب شود.

روزنامه مردم همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر « سریال«اعترافات تلویزیونی»؛ حراج دین و اخلاق» به  بررسی طرح ممنوعیت پخش اظهارات متهمان از سیما پرداخت و در ادامه نوشت: یعنی یک هفته پیش محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس از ارائه طرح ممنوعیت ضبط و پخش اعترافات اشخاص از صداوسیما و دیگر رسانه‌ها خبر داد. این طرح به دنبال علنی شدن پشت پرده ماجرای اعتراف تلویزیونی مازیار ابراهیمی کسی که به عنوان عامل ترور دانشمندان هسته‌ای معرفی شده بود، ارائه شده است. زمزمه‌های درون مجلس نشان می‌دهد این طرح موافقان و مخالفان سرسختی دارد. اما با وجود این، به نظر می‌رسد پخش اعترافات تلویزیونی دیگر مشتری‌های سابق خود را ندارد.

پخش چهره‌ شطرنجی یا واضح متهمانی که با گردنی کج شده از کارهای گذشته خود ابراز ندامت می‌کنند، از تلویزیون اتفاق تازه‌ای نیست. از قدیمی‌ترین موارد می‌توان به پخش برنامه هویت و اعترافات عزت الله سحابی، سعیدی سیرجانی، غلامحسین میرزا صالح و دادگاه غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران اشاره کرد. شاید اگر نسل جوان آن روزها را به یاد نیاورند ولی پخش اعترافات متهمان دادگاه‌های حوادث سال ۸۸ را احتمالا به یاد دارند. البته این موضوع فقط مسئله‌ای سیاسی نیست. در سال‌های اخیر از این دست موارد کم نبوده است. هر متهمی با هر سن‌ و سالی و در هر موردی دیده شده که اعترافاتش در تلویزیون پخش شده است. برای مثال مائده هژبری نوجوانی که در شبکه‌های اجتماعی شهرت داشت، روزی در مقابل دوربین تلویزیون نشست و با پشیمانی از فعالیت‌های گذشته خود مانند رقص و مدلینگ سخن گفت. پخش اعترافات مائده در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی را در پی داشت.

با توجه به حواشی پخش اعترافات تلویزیونی، چندی پیش نماینده مردم تهران در مجلس از تقدیم طرح «ممنوعیت ضبط و پخش اعترافات اشخاص از صداوسیما و دیگر رسانه‌ها» به هیئت‌ رئیسه مجلس خبر داده و در توییتی نوشته بود: «به موجب اصل سی‌ ونهم قانون اساسی هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است. بر این اساس مراجع قضائی و ضابطان دادگستری مکلف‌اند حرمت و حیثیت اشخاصی را که به هر نحو در مظان اتهام و مورد بازجویی و تحقیق قرار گرفته‌اند، رعایت کنند.»

روزنامه آرمان ملی ، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیس دولت اصلاحات جایگزینی ندارد» در گفت و گو با محمدرضا تاجیک به بررسی رویکرد جریان اصلاحات پرداخت و نوشت: تاجیک با اشاره به رهبری جریان اصلاحات افزود:اراده‌ای وجود دارد که در کالبد جریان اصلاح‌طلبی بخزد و آن را به شکل دیگری ظاهر کند. این اراده به دنبال تحول گفتمان، سامان تشکیلاتی، رهبری و تاکتیک‌ها و استراتژی‌های جریان اصلاحات برای حضور در قدرت است. هدف نیز تصویر ماکروفیزیک قدرت و ماکروسیاست است. دلیل اصلی این رویکرد نیز به اهداف خرد شبه‌حزبی بازمی‌گردد. بنده حتی نمی‌توانم نام آن را حزب بگذارم بلکه معتقدم شبه‌حزبی است. شبه‌حزب و گروهی که جز بازی قدرت چیز دیگری نمی‌داند. حیات و ممات این افراد در قدرت تعریف می‌شود. اگر در درون قدرت حضور داشته باشند حیات دارند و اگر در بیرون از قدرت قرار داشته باشند احتضارشان فرامی‌رسد. بسیاری از کسانی که خود را ناقد جریان اصلاح‌طلبی معرفی می‌کنند مانند ماهیانی هستند که اگر بیرون از دریای قدرت قرار بگیرند می‌میرند. این افراد فاقد این توانایی هستند که در قاعده و هرم جامعه تغییر و تحول ایجاد کنند. به همین دلیل نیز تصویر خود را بر در و دیوار قدرت چسبانده‌اند و تلاش می‌کنند این تصویرها پایین کشیده نشود و در ساحت قدرت تصویر آنها همواره نصب شده باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی  عملکرد ۲۳۰ شرکت صنعتی پرداخته و در مطلبی با تیتر «یک خبر خوب و یک هشدار » نوشته است: روز گذشته، رئیس کل بانک مرکزی در یک پیام اینستاگرامی یک خبر خوب داد و یک هشدار. خبر خوب از تولید بخش صنعت و نگرانی درباره تبخیر سوخت رشد اقتصادی بود. همتی با استناد به گزارش‌های پژوهشکده پولی و بانکی اعلام کرد که از ابتدای سال ۹۸، رشد شرکت‌های صنعتی بورسی نزولی بوده؛ اما این روند در شهریور ماه مثبت شده است. این شاخص از تعداد ۲۳۰ شرکت صنعتی استخراج می‌شود و به همین دلیل می‌تواند یک معیار مناسب از وضعیت بهبود صنعت ارائه کند. براساس این شاخص رشد تولید صنعتی شهریور نسبت به مرداد ۲/ ۱ درصد مثبت بوده است. انتشار شاخص مدیران خرید (PMI) موسوم به شامخ نیز این تغییر شرایط را در انتهای تابستان تایید می‌کند. شامخ شهریور ماه به میزان ۴۳/ ۵۰ واحد ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰ درصدی را ثبت کرده است؛ اما انتهای صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی، با یک نگرانی همراه بود و آن کاهش رشد سرمایه‌گذاری در اقتصاد است. همتی در انتهای پیام خود هشدار داده خبر خوب داده شده به معنای جبران کاهش تولیدات صنعتی نیست و باید درباره تشکیل سرمایه ثابت در کشور و نرخ سرمایه‌گذاری که روند نگران‌کننده‌ای دارد، چاره‌جویی کرد. نگرانی‌ای که آخرین آمارهای رسمی نیز در اسفند ۹۷ آن را تایید می‌کند. 

کد خبر 392465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.