پرونده ورود زنان به ورزشگاه ها بسته می شود؟

پس از سال‌ها پیگیری زنان برای ورود ورزشگاه‌ها، ۱۸ مهرماه امسال ورزشگاه آزادی برای نخستین بار بدون هیچ محدودیتی میزبان بانوان است.

به گزارش ایمنا، سرانجام پرونده ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال که از سال‌ها پیش حواشی متعددی را ایجاد کرده بود، با تلاش فعالان حقوق زنان و البته فشار فداراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به صورت محدود با آغاز بلیط فروشی دیدار تیم ملی ایران و کامبوج بسته شد. دختران ایرانی توانستند برای اولین بار آزادانه به صورت اینترنتی بلیط تهیه کرده و از نزدیک به تماشای این رقابت بنشینند. اگرچه پیش از این هم در مواردی محدود شاهد حضور زنان به صورت گزینشی و فرمایشی در استادیوم‌ها بودیم اما این نخستین باری است که زنان بدون محدودیت در استادیوم آزادی حاضر می شوند.

برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها هیچ منع قانونی وجود ندارد

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی طرح هایی مبنی بر حمایت از زنان ارائه شد و در همان راستا به مسائلی نیز که بعد نظارتی داشته و منع قانونی نداشتند مانند حضور زنان در ورزشگاه ها وارد شدیم. زیرا منع حضور زنان در ورزشگاه‌ها به دلیل غیرقانونی بودن آن نبود و این اقدام به دنبال مخالفت عده‌ای خواص انجام می شد؛ اساسا محدودیت‌هایی که بر خلاف قانون است به جز نارضایتی و شکایت حاصلی ندارد.

وی افزود: از همین رو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در سه سال اخیر با جدیت تمام این این مسئله را پیگیری کرد، در صورتی که برخی معتقدند حضور فعلی زنان در ورزشگاه حاصل فشارهای فیفا است اما باید یادآور شد که در این سال‌ها فیفا اقداماتی در این باره انجام نمی داد. بنابراین این صدای زنان ایران بود که بر فشارهای فیفا افزود و باعث شد که زنان به ورزشگاه راه پیدا کنند تا چیزی که در گذشته بیشتر مانند یک رویا بود امروز به حقیقت بپیوندد. باید اجازه ورود همین تعداد اندک زنان به ورزشگاه را به فال نیک گرفت و امیدواریم در فرصت های بعدی شاهد حضور تعداد بیشتری از زنان در ورزشگاه‌ها باشیم.

سلحشوری پیرامون حضور گروه‌های فشار جهت جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه گفت: این گروهک‌ها از نظر تعداد اندک اما بلندگوهای پر سر و صدایی دارند و سال‌ها با همین سر و صداها مانع تحقق حقوق زنان شده‌اند. این افراد باعث نارضایتی مردم از کل نظام شدند، در صورتی که نظام با این مسائل مخالفتی ندارد.

وی افزود: مراجع تقلید در زمان طاغوت که این مسائل نیز وجود داشت فتواهای این چنینی نداشتند و اساساً طبق اعتقاد شیعیان تنها مقلدین هر مرجع موظف به تبعیت از او هستند و الزاماً نباید کسی که مرجع تقلید متفاوتی دارد از فتوای ممنوعیت مرجع دیگر تبعیت کند.

موانع حضور بانوان در ورزشگاه باحفظ کرامت برطرف شود

ژرژیک آبرامیان، نماینده ارامنه جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: جامعه ما سنتی و مبتنی بر باورهای دینی است؛ در این حالت عرف و هنجار جوامع بسیار ارزشمند است و شاکله جوامع را عرف و هنجار و باورهای دینی تشکیل می‌دهد.

وی افزود: همانگونه که بانوان در تمامی سطوح کشور حضور فعال دارند فکر می‌کنند در این زمینه در حق آن‌ها اجحاف شده است. باید این مسئله با حفظ درایت و کرامت زنان برطرف شود. از طرفی دیگر پافشاری به این موضوع مسائلی را در جامعه ایجاد می‌کند که برای یکپارچگی کشور خطر آفرین است، بنابراین این مسائل باید بر اساس باورهای اجتماعی حل و فصل شود.

ورود به ورزشگاه مطالبه به حق بانوان بود

مهدی شیخ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است: بین حق و مصلحت هر فرد تفاوت هایی وجود دارد و مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها نیز  مطالبه به حق بانوان بوده که  مسئولان موظف به مناسب سازی ورزشگاه‌ها جهت حضور آن‌ها هستند.

وی افزود: کسی زنان را تشویق به حضور در ورزشگاه ها نکرده، این موضوع مطالبه بانوان این کشور است و حکومت نیز وظیفه دارد بستر های لازم را برای این مهم مهیا کند.

 ادامه اختلاف نظر ها باعث تنش های اجتماعی می شود

معصومه آقاپور، نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت: ورود زنان به ورزشگاه‌ها مطالبه نیمی از جامعه است و باید در این زمینه فصل مشترکی با شاخص‌های فرهنگی و مذهبی و مطالبه های زنان تشکیل داد تا بتوانیم این خواسته را بدون تنش در جامعه اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: نیاز است که در بررسی این شاخص‌ها، دولت و قوه قضاییه و شورای فقهی ورود پیدا کنند تا همه باهم به یک وفاق ملی برسند، در غیر این صورت علاوه بر عملی نشدن این مطالبه، تشتت نیز در جامعه ایجاد خواهد شد. در شرایط فعلی کشور نیازمند وحدت است و نباید در این مسائل با برخی رفتارهای ناشایست برای دشمن خوراک مهیا کنیم.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود: حل این مسئله نیازمند توافق بین قوه قضائیه، دولت و شورای فقهی است. باید شاخص‌هایی را تعیین کرده بر بر اساس آن این مهم را اجرایی کنند.

از حضور خانوادگی در ورزشگاه ها استقبال کنیم

حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: قبل از انقلاب پارک‌ها به جولانگاه ارازل و اوباش تبدیل شده و بسیار نا امن بود. از همین رو برخی از علما روشن فکر بر حضور خانوادگی در این پارک‌ها تاکید کردند تا محیط پارک‌ها را به محیط‌های خانوادگی تبدیل کنند. همین امر باعث شد تا پارک‌های سطح شهر به فضاهای امن جهت تفریح خانواده‌ها تبدیل شود.

وی افزود: در مسئله ورود زنان به ورزشگاه نیز اگر توصیه شود خانواده ها بدون هیچ محدودیتی در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند تا فضا مناسب حضور خانواده‌ها شود، برخی افراد که در رویدادهای ورزشی رفتارهای هنجار شکن دارند رفتار خود را تغییر خواهند داد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورا اسلامی ادامه داد: همان طوری که ایران در تمامی موارد مانند حضور در نمار جمعه و پیاده روی اربعین برای کشورهای جهان الگو بوده است، در مواجه با این مسائل نیز باید کمر همت بسته و جو ورزشگاه‌ها را به سمت اسلامی شدن تغییر دهد.

کد خبر 392464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.