۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
با ترامپ تا ۲۰۲۴؟

پیروزی ناگهانی دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی در حالی اتفاق افتاد که کمتر کسی گمان می کرد مردم آمریکا به او اعتماد کنند. اکنون ترامپ برای پیروزی بعدی خود در انتخابات سال ۲۰۲۰ میلادی ایالات متحده آماده می‌شود تا شاید دومین رئیس جمهور یک دوره‌ای این کشور نباشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نام دونالد ترامپ نخستین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بر سر زبان‌ها افتاد. به رغم اینکه وی تا پیش از عهده دار شدن سمت ریاست جمهوری آمریکا، مجری گری تلوزیون و فعالیت های مختلف انجام می داد هیچ گاه تا این سطح به شهرت نرسیده بود.

تا پیش از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ هیچ کس گمان نمی کرد که چنین فردی بتواند سکوی اداره قدرتمندترین کشور دنیا از لحاظ اقتصادی و نظامی را به عهده بگیرد و در زمان انتخابات نیز پیروزی نامزد حزب دموکرات ایالات متحده یعنی هیلاری کلینتون بر دونالد ترامپ قطعی محسوب می شد. با همه این تفاسیر ترامپ بالاخره سکوی اداره کاخ سفید را برای ۴ سال کسب کرد و اکنون در آستانه انتخابات سال ۲۰۲۰ میلادی آمریکا قرار دارد.

بر اساس آماری که شرکت های نظرسنجی معتبر در ایالات متحده منتشر کرده اند، میزان محبوبیت او در سال ۲۰۱۹ میلادی به شکل شدیدی کاهش پیدا کرده و مردم اکنون کمتر از گذشته او را دوست دارند؛ تجربه و سابقه انتخابات گذشته دنیای سیاست ایالات متحده نشان داده این مردم آمریکا هستند که همواره با انجام فعالیت های غیر منتظره، شرایط سیاسی کشور را غیر قابل پیش بینی کرده اند و پیش گویی پیرامون نتایج انتخابات سیاسی در این کشور را برای کارشناسان به یک چالش بسیار سخت تبدیل می کنند.

ترامپ در ۲۰۲۰ بیش از ۲۰۱۶ رای می آورد

یک جامعه شناس و کارشناس مسائل اجتماعی آمریکایی چندی پیش با انتشار یک گزارش از نظرسنجی‌های مختلف در ایالات های مختلف آمریکا مدعی شده بود، ممکن است تعداد آرای الکترال دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از سال ۲۰۱۶ باشد.

وی در گزارش خود نوشته بود: "داده های یک سری از تحقیقات شخصی من از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ نشان می دهد مردم ایالات متحده به خصوص کارگران سفید پوست این کشور هنوز امید زیادی به سیاست های داخلی و خارجی دونالد ترامپ دارند و رای این مجموعه در کنار آراء الکترالی که در انتخابات ۲۰۲۰ به ترامپ می رسد، موجب فراهم شدن بستر مناسب برای پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده خواهد شود.

دموکرات ها به ایالت های کارگر نشین و غیرشاخص توجه نمی کنند

لطف الله سلیمانی، پژوهشگر ارشد مسائل ایالات متحده و استادیار دانشگاه در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: بی شک انتخاب رای دهندگان ایالت های سفید پوستی که در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای دادند، بازهم دونالد ترامپ خواهد بود. این ایالت ها به دلیل عقب ماندگی صنعتی، سعی می کنند با حمایت از ترامپ راه را برای توسعه منطقه زندگی خود هموار سازند.

وی ادامه می دهد: البته باید توجه داشته باشیم که علت اصلی موفقیت و محبوبیت ترامپ در ایالت های سفید پوست آمریکا، کارنامه درخشان و موفق دوران ریاست جمهوری او نیست، بلکه این ایالت ها با نوعی بی توجهی از سوی حزب دموکرات آمریکا مواجه هستند و از این رو انتخابی جز دونالد ترامپ نخواهند داشت.

این پژوهشگر مسائل آمریکا و استادیار دانشگاه، تصریح کرد: دموکرات ها همواره سعی می‌کنند تا تمام تمرکز خود را بر رای های الکترال ایالت های مرکزی بگذارند و همین امر موجب شکست آن‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا شد. تمرکز این حزب بر مقامات اسبق سیاسی و اقتصادی و بی توجهی به طبقه ضعیف جامعه و کارگران موجب نوعی پس زدگی اجتماعی در میان مردم برای این حزب شده و اکنون دموکرات ها یک سال فرصت دارند تا با اتخاذ سیاست های صحیح این پس زدگی و عقب ماندگی از جمهوری خواهان را جبران کنند.

سلیمانی ادامه می دهد: یکی دیگر از مناطقی که شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را افزایش می دهد، ایالت هایی هستند که در منطقه جنوب شرقی و جنوب غربی این کشور جای گرفته اند و به جرات می توان گفت، محبوبیت ترامپ در میان اهالی این ایالت ها بیش از ۹۵ درصد است.

وی خاطر نشان کرد: اتخاذ برخی از سیاست های پوپولیستی و جانب گرایانه از سوی رئیس جمهور آمریکا موجب افزایش محبوبیت او در ایالت های فقیر نشین و غیرشاخص شده و همین موضوع می تواند برگ برندهای در جیب ترامپ تا سال ۲۰۲۰ میلادی باشد.

یکی دیگر از مسائلی که همواره درباره انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا مطرح است، حضور یا عدم حضور رای دهندگان پای صندوق های رای است. بر اساس نظرسنجی برخی از رسانه های معتبر آمریکایی، تعداد زیادی از افرادی که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی پای صندوق رای حاضر شدند و نام ترامپ را به صندوق انداختند، در انتخابات میان دوره ای شرکت نکردند و به نوعی با ابراز تاسف از انتخاب ناصحیح خود، صلاحیت انتخاب نامزدهای جدید را از خود سلب کردند.

بر این اساس به نظر می رسد یکی دیگر از چالش های اصلی دونالد ترامپ و دموکرات ها برای پیروزی در رقابت ۲۰۲۰ این کشور، به میدان آوردن واجدان شرایط باشد. جذب آراء الکترال تنها بخشی از مشکلات هر جناح را حل می کند زیرا تاریخچه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نشان می دهد، حمایت های مردمی بیشتر از آراء الکترال ارزش دارد.

دموکرات ها روی رای های الکترال سرمایه گذاری کرده اند

مژده ممیز، عضو مرکز مطالعات و پژوهش های استراتژیک خاورمیانه و کارشناس مسائل بین الملل نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: اگر به تاریخچه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده پس از تشکیل آراء الکترال نگاهی اجمالی بیاندازیم متوجه این موضوع می شویم که دموکرات ها همواره در پی کسب این نوع از آراء بوده اند و به حمایت های مردمی برای جلب رای در مجامع عمومی توجه خاصی نکرده اند.

وی ادامه داد: در حقیقت دموکرات های ایالات متحده تمام سرمایه گذاری خود را بر روی رای های الکترال انتخابات آینده انجام داده اند و بی شک این سرمایه گذاری با شکستی غیر قابل جبران مواجه خواهد شد. تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نشان می دهد که حتی اگر یک رئیس جمهور با رای های الکترال هم به صحنه بیاید با مشکل حمایت از سوی مردم مواجه خواهد شد و نمی تواند کارنامه موفقی از خود در کاخ سفید ثبت کند.

این عضو مرکز مطالعات و پژوهش های استراتژیک خاورمیانه و کارشناس مسائل بین المللی با بیان اینکه هیلاری کلینتون، مهره سوخته دموکرات ها در انتخابات آینده است، تصریح کرد: استفاده مجدد از هیلاری کلینتون توسط دموکرات ها در انتخابات آینده به معنای پذیرش شکست از سوی این حزب در انتخابات است، زیرا کلینتون مهره سوخته و استفاده شده دموکرات ها است و ورود مجددا و به انتخابات مانند این است که اوباما دوباره به عنوان نامزد حزب دموکرات وارد عرصه انتخابات شود.

ترامپ ۲۰۲۰ با ترامپ ۲۰۱۶ متفاوت است

سیده فاطمه طباطبایی، تحلیلگر مسائل سیاسی و کارشناس مسائل بین الملل نیز معتقد است، ترامپی که در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ میلادی پیروز شود، با ترامپی که اکنون شاهد فعالیت های سیاسی او در عرصه های بین المللی هستیم، متفاوت است و بی شک پس از پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ هیچ هراسی از به راه انداختن یک جنگ جهانی تمام عیار در پهنه خاورمیانه نخواهد داشت.

وی ادامه داد: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا به معنای زیر سوال رفتن جایگاه کنگره و احزاب دموکرات در این کشور است و قطعا ترامپ پس از پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ رفتار تندتری با اعضای کنگره و مجلس نمایندگان خواهد داشت. او سعی می کند بیشتر به نخست وزیر اسرائیل و سیاست هایش وفادار بماند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی و کارشناس مسائل بین المللی افزود: علت اصلی رسانه ای شدن موضوع استیضاح دونالد ترامپ از سوی نمایندگان کنگره نیز وارد کردن هجمه های رسانه ای و تبلیغاتی به پیکر کابینه ترامپ بود. پیروزی ناگهانی ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ می تواند یک امتیاز منفی برای حزب دموکرات محسوب شود.

طباطبایی با اشاره به سیاست های جنگ طلبانه نخست وزیر اسرائیل در خاورمیانه تصریح کرد: ابقا ترامپ و بنیامین نتانیاهو، می‌تواند زمینه مناسبی برای شکل گیری یک درگیری نظامی در منطقه باشد.

گزارش از: سپهر زارع-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 392456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.