نصف جهان در مسیر تحقق شهر دوستدار کودک

موضوع حقوق کودکان از سال ۱۹۹۰ در سازمان ملل متحد به صورت جدی مطرح و پیمان حقوق کودک در ۵۳ بند امضا شد، پس از آن شبکه شهرهای دوستدار کودک از سال ۱۹۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر ۳۱ شهر در آن عضو هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محیط‌های شهری، فضایی برای زندگی روزمره شهروندان است و لذا باید توانایی پذیرش تمامی افراد و گروه های سنی و اجتماعی و همچنین تامین نیازها و خدمات رفاهی مربوط به آنها را داشته باشد؛ در این میان کودک امروزی به دلیل معماری خاص شهری و در کنار آن تربیت های خاص، کمترین میزان تعامل و برخورد را با اطرافیان دارد و متاثر از بی نظمی معماری شهری و فشارهای روانی حاصل از آن دچار مشکلات عدیده ای است.

کودکان و نوجوانان به عنوان اعضای جامعه با مجموعه‌ای از خواسته‌ها و نیازهای خاص خود، استفاده‌کنندگان محیط ساختگی ما هستند، از این رو در شهرها به ویژه اصفهان باید زیرساخت های لازم آماده شود تا بتوانیم به شبکه شهرهای دوستدار کودک بپیوندیم.

در حال حاضر در غرب آسیا شهرهای عمان از کشور اردن و شارجه امارات عضو شبکه شهرهای دوستدار کودک هستند و اصفهان سومین شهر پایلوت دوستدار کودک در غرب آسیا است.

اصفهان در حوزه کودکان کاندیداتوری دریافت نشان شبکه جهانی دوستدار کودک را دنبال می‌کند و دی‌ماه سال گذشته نخستین نشست تخصصی آن در اصفهان برگزار شد.

شهرداری اصفهان، گروه دوستدار کودک را بر اساس تفاهمنامه با وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و مصوبات شورای اسلامی شهر راه‌اندازی کرده است، البته نگرش به موضوع کودکان در شهر هوشمند ایجاب می‌کند که توأم با نگاه تکنولوژیکی و تکنیکال، نگاه هویت‌ساز به شهرهای آینده داشته باشیم.

اصفهان در یک قدمی دریافت لوگوی کاندیداتوری شهر دوستدار کودک

«امیر راهداری» نماینده یونیسف در دیداری که در خصوص تحقق شهر دوستدار کودک با شهردار اصفهان داشت تاکید کرده بود: «اصفهان می‌تواند محور شهرهای دوستدار کودک ایران باشد، البته تمام شهرها باید دوستدار کودک باشند.»

وی تصریح می‌کند: شش شهر ایران برای پایلوت شدن شهر دوستدار کودک پایش می‌شود، اما شهر اصفهان در یک قدمی دریافت لوگوی کاندیداتوری این شهر قرار دارد.

نماینده یونیسف ادامه می‌دهد: در فرایند عضویت در شبکه شهر دوستدار کودک، هر شهری کاندیدا شود بر اساس ضوابط باید ۲۵ تا ۵۰ هزار پوینت به یونیسف پرداخت کند، اما این موارد را حذف کرده‌ایم تا بتوانیم درحد توان به این شهرها کمک کرده باشیم.

وی با بیان اینکه اصفهان می‌تواند محور شهرهای دوستدار کودک ایران باشد، البته باید تمام شهرها را به این سمت سوق داد، خاطرنشان می‌کند: تا حد امکان به شهر اصفهان به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک کمک می‌کنیم تا به کاندیداتوری شهرهای دوستدار کودک برسد.

تحقق چشم‌انداز شهر دوستدار کودک اصفهان

«سید احمد حسینی‌نیا» معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در این باره به ایمنا می‌گوید: عزم مسئولان و مردم و همدلی و همکاری آنها برای ایجاد محیطی شاد، ایمن، سالم و عادلانه برای همه کودکان لازم است.

وی اظهار می‌کند: در سایه تحولات جهانی و روندهای نوظهور، شهر اصفهان برای ایجاد محیطی دوستدار کودک با چالش‌هایی روبرو است نظیر پیچیده‌تر شدن نیازهای کودکان و ضرورت ارائه خدمات پیچیده‌تر و هماهنگ‌تر، کمبود فضاها، تاسیسات و وسایل بازی مناسب و با کیفیت برای کودکان، افزایش تقاضا برای خدماتی مانند مراقبت از کودک و تأثیر آن بر توانایی خانواده‌ها برای دسترسی به خدمات مناسب، ضعف هماهنگی بین ذی‌نفعان توسعه شهری و استفاده ناکافی از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای پشتیبانی از شیوه‌های نوآورانه و آگاه سازی جامعه.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه می‌دهد: با توجه به این چالش‌ها و لزوم توسعه، مناسب‌سازی و بسترسازی منظر کالبدی و اجتماعی شهر برای فعالیت کودکان و همچنین ضرورت شناخت نیازهای کودکان با مشارکت و لحاظ کردن آنها در فرایند طراحی و برنامه‌ریزی شهری، شهرداری اصفهان تلاش کرده تا در چارچوب ابتکارات شهر دوستدار کودک و با همکاری و همفکری همه ذی‌نفعان به ویژه کودکان، سازوکاری فراهم کند تا کودکان نیز مانند سایر شهروندان منطبق با نیازهای خود بتوانند در شهر زندگی کنند و از این طریق، مسیر رشد و ارتقای ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی کودکان شهر اصفهان هموار شود.

وی خاطرنشان می‌کند: در این راستا با بررسی متون نظری، داده‌های جمعیتی و آماری و برگزاری جلسات گروه‌های کانونی ذی‌نفعان شهر دوستدار کودک و تعامل و مشورت با ارائه‌دهندگان خدمات به کودکان، چالش‌ها و فرصت‌های رویاروی شهر دوستدار  کودک شناسایی شده و با برگزاری جلسات متعدد چشم‌انداز و اهداف شهر دوستدار کودک اصفهان تدوین شده و در جهت تحقق اهداف اقدامات اجرایی به همراه زمان اجرا (سه ساله ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) و شاخص‌های ارزیابی موفقیت اقدام تعریف شده است.

حسینی‌نیا تاکید می‌کند: با اقدامات اجرایی در صدد تحقق چشم انداز شهر دوستدار کودک اصفهان به عنوان شهری شاد، سالم و سرزنده، زیست‌پذیر، ایمن و امن، عادلانه و بدون تبعیض، خانواده محور با کودکان و والدین آگاه، مشارکت جو با تعاملات اجتماعی گسترده است که کودکان آن ارزشمند و محترم تلقی شده و با آنان مشورت می‌شود و زمینه شکوفایی استعداد کودکان فراهم است.

توجه به افزایش ایمنی کودکان و نوجوانان در شهر

«مهدی ابراهیمی» یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری در این باره اظهار می‌کند: در شهر دوستدار کودک معابر باید مناسب‌سازی شده باشد، البته ساماندهی معابر برای کم‌توانان و کودکان در اصفهان در حال انجام است.

وی تصریح می‌کند: از آنجایی که کودکان انرژی زیادی دارند و اغلب اوقات سر به هوا هستند، اگر معابر از لحاظ ایمنی مناسب نباشد این موضوع می‌تواند خطرآفرین باشد، بنابراین معابر شهر باید برای تردد روان و آسان کودکان ایمن و امن باشد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری افزود: سطح معابر باید بدون مانع بوده و طوری باشد که شرایط زمین خوردن کودک در معبر وجود نداشته باشد، بدین ترتیب می‌توان گفت معبر ایمن است.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری دسترسی مناسب و آسان به فضاهای شهری مانند پارک را اقدامی در جهت رسیدن به شهر دوستدار کودک دانسته و می‌گوید: فضاهای شهری که مختص کودکان است، باید دسترسی آسانی داشته باشد به طوری که خانواده‌ها در زمان همراهی کودکان خود دچار سردرگمی نشوند؛ در واقع باید ایستگاه‌های سیستم حمل و نقل عمومی در نزدیکی این فضاهای شهری باشد و پارکینگ‌های مناسب در محدوده پارک‌ها ایجاد شود.

ابراهیمی خاطرنشان می‌کند: باید برای افزایش ایمنی کودکان و نوجوانان، گذرهای عرضی عابر پیاده دارای خط‌کشی بوده و در محدوده مکانی مدارس تابلوهایی تردد دانش‌آموزان را به رانندگان هشدار دهد.

وی با اشاره به نصب گیره‌های دوچرخه در اطراف مدارس شهر اظهار می‌کند: این طرح مدتی است در مدارس اجرا شده و به منظور ایمن‌سازی استفاده از دوچرخه باید مسیر تردد آن برای دانش‌آموزان ایجاد شود تا آنها با خیالی آسوده دوچرخه‌سواری کنند که در این راستا با تغییر رنگ در کف خیابان می‌توان مسیر تردد آنها را ایمن کرد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری اضافه کرد: اوایل مهرماه همزمان با آغاز سال تحصیلی تابلوهایی در سطح شهر پیام کودکان را به بزرگسالان گوشزد می‌کند این در حالی است که رعایت این موضوعات متعلق به کل سال است و باید به به صورت مستمر این گونه اقدامات اجتماعی تکرار شود.

کد خبر 392455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.