پیش‌بینی سرطان سینه در مردان چگونه است؟

محققان آمریکایی به تازگی عوامل موثر بر پیش‌بینی سرطان سینه را در مردان مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان سینه در  مردان، بیماری نادری است که تنها یک درصد از کل سرطان‌ها را تشکیل می‌دهد، اما در چندین دهه گذشته میزان شیوع این بیماری افزایش پیدا کرده است. پژوهشگران به تفاوت‌های بیولوژیکی تومورهای سرطان سینه در مردان و زنان پرداخته‌ و تفاوت‌های این نوع سرطان را در مردان و زنان مشخص کرده‌اند. برای مثال، سرطان سینه مردان معمولا در اواخر عمر فرد رخ می‌دهد و تومورهای سرطانی بیشتر در قسمت غدد لنفاوی به وجود می‌آیند که این موضوع باعث می‌شود، درمان بیماری سخت‌تر شود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت روش‌های درمانی که برای سرطان‌های دیگر موثر واقع می‌شود، ممکن است برای درمان سرطان سینه مردان موثر نباشد. با این که روش‌های درمانی سرطان در چندین سال گذشته به طور چشمگیری پیشرفت کرده است، اما مشخص نیست که آیا این پیشرفت‌ها برای کنترل سرطان سینه مردان نیز موثر است یا خیر. گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی روش‌های درمانی سرطان سینه مردان و عواملی که باعث بهبود این بیماری می‌شود، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند.

آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی ۱۰ هزار و ۸۷۳ مرد مبتلا به سرطان سینه را در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ ارزیابی کردند. میانگین سنی افرادی که به این بیماری مبتلا شده بودند ۶۴ سال بود، به طوری‌که حدود ۵۱ درصد مبتلایان بین ۵۰ تا ۶۹ سال داشتند و تنها ۱۵ درصد از مردان مبتلا به سرطان سینه دارای سن کمتر از ۵۰ سال بودند. 

محققان متوجه شدند که ۲۴ درصد از مردان مبتلا به این نوع سرطان، جراحی حفظ پستان (breast-conserving surgery) انجام دادند و ۷۰ درصد آن‌ها نیز تحت پرتو درمانی قرار گرفتند. همچنین ۴۴ درصد از مردان مبتلا به سرطان سینه، شیمی درمانی شدند و ۶۲ درصد که تومور آن‌ها گیرنده استروژن (estrogen receptor) بود تحت درمان ضد استروژن قرار گرفتند.

یافته‌های جدید نشان داد پیش‌بینی سرطان سینه درمیان بیماران مسن‌، مردان سیاه پوست، افرادی که تومور آن‌ها در مرحله بالاتری قرار دارد، کسانی که مشکلات سلامتی دیگری به جز سرطان سینه دارند و همچنین افرادی که این عضو در آن‌ها به طور کامل برداشته‌ شده است، سخت‌تر بوده و این بیماری را در بین افرادی که تومورهای آن‌ها گیرنده پروژسترون بوده و افرادی که تحت پرتو درمانی، درمان ضد استروژن یا شیمی درمانی قرار گرفته‌اند، بهتر  می‌توان پیش‌بینی کرد.

نتایج این مطالعه در مجله Cancer منتشر شده است.

کد خبر 392453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.