"نقش قلم" قلمکاری را جلا می‌دهد

"نمایشگاه نقش قلم" در ایده گالری آثار خلاقی از قلمکاری را به نمایش گذاشته است.

مائده سادات رضوی در حاشیه برگزاری نمایشگاه نقش قلم در ایده گالری به خبرنگار ایمنا گفت: قلمکار واژه ای فارسی است و از لحاظ لغوی می‌توان گفت ترکیب دو واژه قلم و کار است یعنی هنری که با قلم کار می‌شود.

وی با بیان اینکه دلیل نامگذاری این هنر به نوع نقش پردازی روی پارچه مربوط می شود، ادامه داد: قدمت این هنر از سلسله غزنویان است ولی عده ای دیگر معتقدند که به دوره تیموریان برمی گردد. اوج شکوفایی این هنر در عصر صفوی در استان اصفهان است.

این هنرمند با اشاره به اینکه اساتیدی چون شیخ حریری، مشهدی عبدلخالق، حاج محمدرضا و حاج محمدتقی اخوان چیت ساز، در این هنر فعالیت داشته اند، گفت: در حال حاضر هنرمندان فعال در این عرصه هنری بسیار اندک هستند و از جمله  هنرمندان معروف معاصر از جواد عبادی می‌توان نام برد.

رضوی با اشاره به آثار به نمایش گذاشته شده در ایده گالری گفت: درهنر قلمکاری خلاقیت نوین ایجاد کرده ایم و سایه پردازی و نوع رنگ پردازی و تنوع رنگها در آثار نمایان است.

وی خاطرنشان کرد: در آثار جدید از نقوش بهتر و متفاوت تر از گذشته استفاده می کنیم تا با ذوق و سلیقه نسل جدید همخوانی داشته باشد. این هنر کاربردی را می توان با هنرهای دیگر چون چرم و پته کرمان تلفیق کرد و از آن بهره برد.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه نقش قلم با مدیریت پژوهش، خلاقیت و فناوری های نوین تا ۱۸ مهر از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ و ۱۵:۳۰ تا ۱۹ در ایده گالری در ارگ جهان نما میزبان هنردوستان است.

کد خبر 392415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.