سند جامع SDI شهری، اصفهان را برترین استان کشور معرفی می‌کند

مسئول GIS معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان گفت: چشم‌انداز پیاده‌سازی سند جامع SDI شهری، استان اصفهان را به عنوان برترین استان کشور که نقشه پایه تمامی شهرهای آن در کیفیت استاندارد و کمیت متعارف در دسترس تمامی ذی‌نفعان قرار داشته را معرفی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان بهارلو ظهر امروز -دوشنبه ۱۵ مهرماه ۹۸ - در جلسه نهایی‌سازی سند جامع SDI شهری که با حضور مدیران دستگاه‌های مختلف برگزار شد، اظهار کرد: براساس تحقیقات حدود ۹۰ درصد اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت شهر جنبه مکانی دارد از جمله برنامه ریزی در سطح ملی استانی و شهری، مدیریت زمین و املاک، حمل ونقل، آمار و برنامه ریزی، مدیریت بحران، محیط زیست، مدیریت منابع، رفاه و امنیت و بهداشت و درمان که اطلاعات مکان مند از عوامل کلیدی و موثر در تصمیم سازی و مدیریت شهری است.

وی با تأکید بر اهمیت SDI و تحقق مدیریت یکپارجه شهری گفت: زیرساخت اطلاعات مکانی SDI شامل مدیریت و برنامه‌ریزی پایدار شهری، دسترسی به اطلاعات مکانی جامع از محدوده شهر است.

مسئول GIS معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان ادامه داد: بستر تعامل و به اشتراک گذاری اطلاعات مکانی شهری شامل قوانین، ضوابط، استانداردها است.

وی با اشاره به مفهوم SDI، گفت: این موضوع مجموعه‌ای از فناوری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها، استانداردها، شبکه‌های دسترسی، منابع انسانی لازم برای جمع‌آوری، پردازش، دخیره‌سازی، توزیع و بهینه‌سازی و استفاده از داده‌ها و اطلاعات مکانی در سطوح مختلف به منظور کاهش موانع در دسترسی و استفاده و در نتیجه تسهیل در روند تصمیم‌گیری و مدیریت یک سازمان و یا یک جامعه است.

بهارلو SDI را در سه سطح ملی، استانی و شهری دانست و افزود: مکانیزم‌های توانمندسازی آن شامل داده، اطلاعات و فناوری، SDI به عنوان بستر توانمندسازی است.

وی با اشاره به مزایای SDI ، تصریح کرد: تسهیل در تبادل، ادغام و به کارگیری اطلاعات مکانی، افزایش منافع اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی حاصل از سرمایه گذاری های انجام شده بر روی داده‌های مکانی موجود توسط سازمان‌های مختلف، ارائه خدمات نوین و بهینه به کاربران با استفاده از فناوری اطلاعات، افزایش امنیت اجتماعی با به کارگیری اطلاعات مکانی در مدیریت بحران، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، کاهش هزینه‌های ناشی از تولید داده‌های تکراری و دسترسی به داده‌های بادقتی استاندارد و نزدیک به هم، کاهش هزینه های تهیه و تولید نقشه همچنین پرهیز از موازی کاری ها و سهولت دسترسی لحظه‌ای ( آنلاین) ارگان‌های ذی‌نفع و سایر شرکت‌ها به اطلاعات پایه‌ای یکدیگر براساس ویژگی‌های تفاهم نامه از جمله این مزایا به شمار می‌رود.

مسئول GIS معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به اهم اتفاقات پیرامون SDI در شهر اصفهان گفت: از سال ۱۳۹۰ برگزاری جلسات و دوره‌های آشنایی با SDI توسط «دکتر رجبی فرد»، سال ۹۲ تهیه عکس دیجیتال سال ۹۲ شهرداری اصفهان و انعقاد تفاهم نامه‌های دوجانبه، سال ۹۴ برگزاری جلسات اولیه بین دستگاه های اجرایی سطح شهر و آغاز تهیه سند جامع SDI شهری و از سال ۹۷ تا سال جاری آغاز جلسات مجدد پیاده‌سازی SDI شهری و نهایی‌سازی سند جامع انجام شده است.

بهارلو با اشاره به روند تدوین سند جامع تصریح کرد: سال ۹۰ برگزاری سه دوره آموزش SDI سال ۹۴ برگزاری هشت جلسه کمیته SDI شهری بین دستگاه های اجرایی و سال ۹۷ تا ۹۸ برگزاری ۱۱ جلسه کمیته SDI شهری شامل شش جلسه مشترک و جامع و پنج جلسه چندجانبه برگزار شده است. 

وی هدف از تهیه سند جامع را اشتراک‌گذاری داده‌های تمامی ارگان‌ها، کاهش هزینه‌های اجرایی، افزایش کارایی داده‌های مکانی و جلوگیری از موازنه‌‎کاری و کاهش افزونگی داده دانست و گفت: پس از تهیه سند به منظور اجرایی شدن آن، منطقه یک شهرداری اصفهان به عنوان پایلوت پیاده‌سازی انتخاب و مجموعه فعالیت‌هایی از جمله ایجاد و راه‌اندازی پایگاه داده مکانی (Geo Data Base) و دریافت اطلاعات مکانی ارگان‌های شهرداری شرکت آب و فاضلاب، شرکت توزیع برق و شرکت گاز همچنین ساختاردهی انجام شده است.

مسئول GIS معاونت برنامه‎ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به برقراری ارتباط آنلاین تبادل داده و اطلاعات پایگاه داده مکانی شهرداری و شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، افزود: برقراری ارتباط دوطرفه به صورت برخط، اعلام تغییرات نقشه‌ای جهت به روزرسانی اطلاعات، مشاهده آنلاین تغییرات اصلاح شده بر روی نقشه و کاهش هزینه‌های برداشت اطلاعات در این راستا صورت گرفته است.

وی مجموع فعالیت‌های انجام شده در این راستا را شامل تدوین سند جامع تبادل اطلاعات مکانی SDI، پیاده سازی اطلاعات مکانی در منطقه پایلوت، برقراری ارتباط آنلاین تبادل داده و اطلاعات فی مابین پایگاه داده مکانی شهرداری و شرکت برق شهرستان اصفهان، انعقاد تفاهم‌نامه‌های دوجانبه، بررسی شرکت‌های فعال در حوزه SDI جهت تهیه ژئوپرتال شهری و برگزاری جلسات با سازمان نقشه‌برداری کشور جهت استفاده از ژئوپرتال ملی و انعقاد تفاهم نامه با سازمان نقشه‌برداری همچنین مدل کلان SDI شهری است.

بهارلو با اشاره به چشم‌انداز سند جامع  SDI شهری، گفت: چشم‌انداز پیاده‌سازی سند جامع SDIشهری، استان اصفهان را به عنوان برترین استان کشور که نقشه پایه کلیه شهرهای آن در کیفیت استاندارد و کمیت متعارف در دسترس کلیه ذی‌نفعان قرار داشته و مشارکت کنندگان در طرح، ضمن هماهنگی در انجام اقدامات مشابه و پرهیز از موازی‌کاری کلیه اطلاعات مکان‌مند عوارض مرتبط با اهداف کسب و کار خود را با حفظ الزامات امنیتی مربوطه با سایر ذی‌نفعان به اشتراک گذاشته و این مجموع اطلاعات با سازوکار برنامه ریزی شده و ضابطه مندی در بازه های زمانی لازم به روزرسانی شود، معرفی می کند.

وی شکل‌گیری زیرساختار تولی گری SDI را در سطح شهری شامل کمیته راهبری سند جامع SDIشهری، کارگروه مدیران، کارگروه فنی و اجرایی و متعاملین شامل مراکز علمی و دانشگاهی، مسئولین وذی‌نفعان، بخش خصوصی و شهروندان دانست.

مسئول GIS معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به شرح وظایف کمیته راهبری SDI شهری گفت: شورای SDI شهر اصفهان طبق شرح وظایف و ترکیب اعضای تعیین شده در نقشه راه دولت الکترونیک تشکیل شده و وظیفه راهبردی و تدوین استراتژی جهت عملیاتی سازی SDI در شهر اصفهان را برعهده دارد؛ همچنین شرح وظایف این شورا براساس ماده ۲۳ نقشه راه توسعه دولت الکترونیک تعیین می شود.

کد خبر 392413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.