اقدام جدید پیمانکار طرح بن- بروجن دلیل اعتراض کشاورزان اصفهانی بود

کشاورزان و حق آبه داران شرق و غرب استان اصفهان امروز دوشنبه - ۱۵ مهرماه - در اعتراض به طرح‌های برداشت آب جدید از زاینده رود به ویژه پروژه بن – بروجن و برگرداندن خط مرزی دو استان اصفهان و چهارمحال به خط مرزی قبل از سال ۱۳۷۰ در محل سد تنظیمی زاینده رود، تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اعتراضات امروز به دلیل برداشته شدن فنس کشی های (حصار کشی) مرز دو استان توسط پیمانکار طرح بن- بروجن برای ادامه اجرای این طرح در استان اصفهان است. درحالی که سال گذشته این طرح به خواست نمایندگان و کشاورزان اصفهان در این استان متوقف شده بود.

کشاورزان شرق و غرب استان اصفهان امروز با حضور در محل برداشت آب بن- بروجن اقدام به کور کردن مسیر کرده و این کانال را با خاک پر کردند.

در همین ارتباط حسین محمدرضایی، عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: به تازگی پیمانکار پروژه بن- بروجن برای ادامه این طرح و اجرای پروژه در استان اصفهان اقدام به برداشتن فنس کشی های محدوده این طرح کرده است. در حالی که پروژه بن بروجن با اعتراض نمایندگان و کشاورزان استان اصفهان از سال گذشته در این استان متوقف شده بود.

وی اظهار کرد: پروژه بن – بروجن و ۴۲ طرح برداشت آب جدید چهارمحال و بختیاری طبق مصوبات دهمین جلسه شورای عالی آب ( مصوبه ۹ ماده ای) و مصوبات شورای امنیت ملی و شورای هماهنگی زاینده رود غیر قانونی، غیر کارشناسی و خلاف مصوبات است.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان اعلام کرد: خواسته و اعتراض این جمع عظیم از کشاورزان و مردم اصفهان متوقف کردن بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود است زیرا این طرح ها مغایر با مصالح عمومی کشور و همچنین مغایر با مصوبات ۹ ماده ای شورای عالی آب برای احیای این حوضه آبریز است.

زاینده رود قربانی سوء مدیریت و حسادت های بیجا شده است

محمدرضایی با بیان اینکه وزیر نیرو باید ملی بیندیشد و ملی عمل کند، گفت: آیا جایگزین آب‌های اختصاص داده شده از حق آبه کشاورزان و محیط زیست تامین شدهاست که می خواهند آب جدید از این حوضه برداشت کنند؟!

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان اظهار کرد: در سال ۱۳۷۸ یعنی ۲۰ سال قبل آب زاینده رود به اسم شرب و بکام صنعت به استان یزد انتقال یافت، در صورتی که قرار بود بعد از افتتاح تونل سوم کوهرنگ این آب انتقال یابد ولی هنوز بعد از ۲۰ سال این پروژه نیمه کاره مانده است و برای آن اقدامی نمی شود.

وی گفت: چرا باید از حوضه بی آب زاینده رود با وجود اینکه هزاران میلیارد تومان هزینه شده که آب حوضه کارون را به آن انتقال دهند، می خواهند با هزینه بسیار و با خط انتقال به طول ۲۵۵ کیلومتر و به ارتفاع ۶۰۰ متر دوباره به حوضه کارون و به شهر بروجن که خود در حوضه کارون قرار دارد، برگردانند؟

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان ادامه داد:  درحالی که می توان از سبزکوه آب را بصورت ثقلی و با کمتر از یک دهم طول طرح بن- بروجن آب کارونی که مازاد آب دارد و سالانه میلیارد ها متر مکعب آب آن به خلیج همیشه فارس می ریزد، استفاده کنند.

محمدرضایی تصریح کرد: زیر پا گذاشتن قانون توزیع عادلانه آب و مصوبات قانونی صدای پنج میلیون ساکنان استان که شرب آنها از رودخانه زاینده رود تامین می شود و بیش از ۶۰۰ هزار بهره بردار کشاورزی که معیشت آنها از این آب تامین می شود را در آورده است.

کد خبر 392401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    4 2
    احسنت . این حرف دل ماست طرح بهشت آباد الان کجاست؟... چرا کتاب جغرافیای متوسطه تغییر کرده و به زاینده رود گفتند رود فصلی. برای این است که هر کاری خواستند با زاینده رود بکنند .....
  • حق آبه ی محیط زیست US ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
    3 2
    درود بر غیرتشان ....وقتی دیدم کتاب جغرافیای متوسطه را تغییر دادند و زاینده رود را رودخانه ی فصلی نامیدند مطمئن شدم می خواند اصفهان را نابود کنند ....