علائم و ‌خطرات سکته چشمی/ شناخت یبوست دارویی

قابل ‌درمان بودن بیماری HIV، علائم و ‌خطرات ‌سکته چشمی، موفقیت‌های ‌ایران ‌در زمینه تشخیص ‌و ‌درمان سرطان سینه، افزایش ‌جمعیت هموفیلی کشور و شناخت یبوست ‌دارویی را در بسته ‌خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ سخنگوی ‌کانون هموفیلی ایران ‌با اشاره به ‌افزایش ‌جمعیت هموفیلی کشور بر اساس معیارهای ‌جدید جهانی، اظهار کرد: بر اساس یک ارزیابی ‌جدید علمی ‌جمعیت شناسی ‌که با هدایت رئیس کمیته داده های فدراسیون جهانی ‌هموفیلی انجام شده است، جمعیت مورد انتظار هموفیلی نوع A که یک نفر به ازای ۱۰ هزار تولد ذکور بوده است، هفت دهم افزایش نشان می دهد.  
احمد قویدل، افزود: بر اساس گزارش «آلفونسو لوریو» رئیس کمیته داده های فدراسیون جهانی هموفیلی که در وبینار این فدراسیون در اول اکتبر ۲۰۱۹ ارائه شد برای اولین بار معیار جمعیت ‌مورد انتظار هموفیلی بر اساس تولد بیماران هموفیلی که قبلا توسط فذراسیون جهانی هموفیلی اعلام شده بود تغییر یافته است.
وی ادامه داد: فدراسیون ‌جهانی ‌هموفیلی ‌در ارزیابی ‌های جمعیتی قبلی انتظار تولد یک بیمار هموفیلی نوع A را در هر ۱۰ هزار نفر ذکور جمعیت کشور را ترویج داد،  اما در این ارزیابی ‌جدید که متکی به اطلاعات ۶ کشور استرالیا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، نیوزلند و انگلستان ارائه گردیده است، از هر ۱۰۰ هزار بیمار ذکور موجود در این ۶ کشور ۱۷ مورد هموفیلی نوع A  هستند و ۶ مورد از این ۱۷ بیماران دچار هموفیلی شدید هستند.
سخنگوی ‌کانون هموفیلی ایران، گفت: در رابطه ‌با هموفیلی B این پژوهش نشان می دهد که به ازای هر ۱۰۰ هزار بیمار، ۳.۳ نفر مورد هموفیلی نوع B که از این ۳.۳ دهم،  ۱.۵ مورد هموفیلی شدید از نوع B  هستند.  
قویدل ‌تاکید کرد: این ارزیابی های ‌جمعیتی ‌تاثیر مهمی ‌در برنامه ریزی کشور و همچنین ‌شرکت های تولید کننده دارو دارد و می ‌تواند راهنمای مهمی ‌برای شناسایی ‌بیماران هموفیلی ‌باشد. در گزارش این کارشناس فدراسیون جهانی هموفیلی آمده است که از ۱۰۰ هزار تولد ذکور جمعیت باید انتظار ابتلای تولد بیش از ۲۴ مورد هموفیلی نوع A را با شدت های مختلف و ۵ مورد تولد با هر شدتی از نوع هموفیلی B را داشت.
وی افزود: تفاوت معیار تولد بیماران هموفیلی و معیار بیمارانی که زندگی می کنند آن هم در کشورهای پیشرفته مورد تحقیق این پژوهشگر جمعیتی عرصه جدیدی از تحقیق و پژوهش را باز نموده است که علل این فاصله قابل ملاحظه، کشف و بررسی شود.
مدیر عامل کانون هموفیلی ایران، خاطرنشان کرد: در ایران بخشی ‌از این فاصله آماری جمعیت مورد انتظار هموفیلی ‌در بدو تولد و آمار بیماران هموفیلی کشور به علت جاری بودن طرح های پیشگیری از تولد بیماران هموفیلی و قرار داشتن هموفیلی در اندیکاسیون ‌های قانونی ‌سقط جنین پزشکی قانونی ‌و ‌حمایت های ‌سازمان ‌های ‌بیمه ‌گر از آزمایش های پیش از تولد است.
وی ‌تصریح کرد: گروه های هدف آگاهی بخشی ‌و اختصاص امتیازات خاص ‌در حوزه بیمه گری با توجه ‌به وابسته به ‌جنس مونث ‌بودن ‌بیماری ‌هموفیلی ‌سه ‌گروه از زنان و دختران ‌خانواده های بیماران هموفیلی هستند. گروه اول، مادرانی هستند که در سن باروی قرار دارند و یک فرزند ‌هموفیلی داشته ‌و قصد بارداری مجدد دارند. گروه دوم، دختران مردان هموفیلی (بیماران با کمبود فاکتور ۸ و ۹) که در سن باروری هستند. گروه سوم، خواهران بیماران هموفیلی هستند. دو گروه اول قطعا ‌ناقل هموفیلی ‌هستند، اما گروه سوم می ‌توانند ناقل نباشند و آزمایش های تشخیص ژنتیکی وضعیت آنها را روشن می نماید.
قویدل اظهار کرد: بر اساس این ارزیابی ‌جمعیتی آمار بیماران هموفیلی در جهان می تواند ۱۱۲۵۰۰۰ نفر باشد که ۴۱۸۰۰۰ نفر از آنان هموفیلی شدید هستند. جالب است که آمار کل بیماران هموفیلی ایران در سال ۱۳۹۵ که جمعیت کشور نزدیک به ۸۰ میلیون نفر سرشماری شد و ۴۹ درصد جمعیت زن و ۵۱ در صد مرد بوده اند، جمعیت بیماران هموفیلی ‌نوع َ A در کشور ۵۰۶۳ نفر و آمار بیماران هموفیلی شدید نوع A در کشور ۱۰۹۰ نفر و همچنین  آمار بیماران هموفیلی نوع B در کشور ۲۱۱۴ نفر بوده که ۳۸۳ نفراز آنان از نوع شدید بوده اند.
وی افزود: آمارهای جمعیتی ایران ‌و مقایسه آن با آمار بیماران هموفیلی کشور، درستی این ارزیابی های جدید را نشان می ‌دهد. جمعیت مورد انتظار هموفیلی کشور دیگر ‌با معیار قبلی فدراسیون جهانی هموفیلی همخوانی ندارد.
سخنگوی ‌کانون ‌هموفیلی ‌ایران، تاکید کرد: این ارزیابی ‌جمعیتی ‌صرفا ‌در ‌چارچوب ‌بیمارانی ‌است ‌که ‌کمبود ‌فاکتور ۸ و ۹ ‌را ‌دارند ‌و ‌شامل ‌دیگر ‌بیماری ‌هاخونریزی دهنده مانند بیماری «ون ویلبراند»، انواع اختلالات پلاکتی، کمبود فیبرونوژن، کمبود فاکتور ۱۳ نمی شود.
قویدل گفت: یکی از موثرترین روش ها برای جلوگیری از ابتلای نوزادان به دیگر بیماری های خونریزی دهنده ارثی، پرهیز از ازدواج های فامیلی است.
علائم و خطرات "سکته چشمی"
چشم‌ها ‌با شبکه گسترده‌ای از رگ‌های خونی که اکسیژن را به بافت‌های چشم می‌رسانند تغذیه می‌شوند. هرچند، در برخی مواقع ‌جریان ‌خونِ سرشار از اکسیژن به ‌چشم‌ها متوقف می‌شود و در این شرایط عارضه "سکته چشمی" تشخیص داده می‌شود.
شبکیه ‌چشم و اعصاب بینایی نواحی از چشم هستند که بیشتر درگیر عارضه سکته چشمی می‌شوند. اصطلاح "استروک چشمی" یا همان سکته چشمی ‌در توضیح چندین بیماری مختلف به کار گرفته می‌شود که به دلیل عدم جریان خون کافی به چشم به کاهش قدرت بینایی منجر می‌شود. سکته چشمی می‌تواند موجب از بین رفتن ناگهانی بینایی شود. خطرات ناشی از سکته چشم جدی هستند و باید به سرعت کنترل شوند.
اگرچه دلایل انواع مختلف سکته چشمی ممکن است متفاوت باشد اما نتیجه تمامی آن‌ها برابر است با از دست دادن بینایی که در صورت عدم رسیدگی به موقع می‌تواند دائمی شود.
شایع ترین انواع سکته چشمی شامل انسداد ورید مرکزی شبکیه، انسداد شریان مرکزی شبکیه و نوروپاتی ایسکمیک عصب بینایی هستند. سکته چشمی معمولا با درد همراه نیست اما موجب کاهش قدرت بینایی و به طور معمول در یک چشم می‌شود. از دیگر علائم این بیماری تغییر ناگهانی در قدرت بینایی، تاری دید و احساس فشار و ناراحتی در چشم است.
آسیب‌دیدگی دائمی می‌تواند تنها در چند دقیقه اتفاق افتد. حتی درصورتیکه قدرت بینایی به سرعت به حالت اولیه خود بازگردد لازم است به پزشک مراجعه شود. پزشک در تشخیص سکته چشمی سابقه پزشکی، بیماری قلبی عروقی و دیگر بیماری‌ها از قبیل دیابت و فشار خون بالا را بررسی می‌کند. حدت بینایی و میدان بینایی ارزیابی می‌شود. با گذشت زمان شبکیه نازک شده و مملوء از رنگدانه می‌شود. همچنین ممکن است عروق خونی در چشم علائم دیگری از سکته را در مدت یک هفته تا یک ماه پس از آن نشان دهند.
درصورتی که لخته خون عامل انسداد جریان خون باشد درمان سکته چشمی با مصرف داروهای ‌حل کننده لخته ‌خون امکان‌پذیر است. همچنین پایین آوردن فشار ‌چشم در برخی موارد به جابجا شدن لخته خون کمک می‌کند.
سکته ‌چشمی ‌با سکته مغزی مرتبط است اما یک عارضه متفاوت از سکته مغزی است. سکته چشمی از کاهش جریان خون ناشی شده و به همین دلیل با سکته مغزی شباهت دارد. همچنین سکته در چشم فاکتور خطرزایی برای افرادی است که سابقه سکته دارند. علاوه بر این، فاکتورهای خطرزایی همچون فشار خون بالا، بیماری قلبی عروقی و سن در بروز هر دو نوع سکته نقش دارند.
موفقیت‌های ایران در زمینه تشخیص و درمان سرطان سینه
دبیر علمی دهمین کنگره بین المللی سرطان سینه با اشاره به موفقیت های ایران در تشخیص و درمان سرطان سینه، گفت: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد جراحی های سرطان سینه با حفظ بافت سینه انجام می شود.
آسیه الفت‌بخش ‌جراح و عضو هیأت ‌علمی پژوهشکده سرطان معتمد در آستانه ‌برگزاری دهمین کنگره بین‌المللی سرطان سینه، اظهار کرد: محورهای مختلف با تخصص‌های متفاوت از جمله اپیدمیولوژی، رادیولوژی، جراحی و بازسازی، انکولوژی و رادیوتراپی، ژنتیک، ایمونوتراپی- سلول درمانی، انفورماتیک و مهندسی پزشکی در این کنگره با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.
وی افزود: مهمانانی ‌از کشور اتریش، ایتالیا و آمریکا در این کنگره حضور خواهند داشت ‌و دو مهمان برجسته از کشورهای اردن و استرالیا نیز به صورت آنلاین سخنرانی هایی برای حضار دارند. همچنین بیش از ۳۸۰ مقاله از پژوهشگران کشور و نیز از کشورهای همسایه به دبیرخانه کنگره ارسال شده که پس از داوری در قالب سخنرانی یا پوستر برای شرکت کنندگان ارائه می‌شود.
دبیر علمی ‌دهمین کنگره بین المللی سرطان سینه در ادامه با تاکید به اینکه همه تکنیک‌های تشخیصی و نمونه‌برداری همچنین تصویربرداری های مداخله ای در ایران از جمله پژوهشکده معتمد انجام می‌گیرد، گفت: نمونه برداری تحت گاید سونوگرافی و ماموگرافی و یا قرار دادن مارکر برای پیدا کردن تومور پس از شیمی درمانی و لوکالیزاسیون تحت گاید ماموگرافی و سونوگرافی از جمله مواردی است که خوشبختانه در کشور ما با کیفیت خوبی در مراکز پیشرفته در حال انجام است.
الفت‌بخش ‌خاطرنشان کرد: کشور ما پیشرفت‌های زیاد علمی و درمانی ‌در حوزه سرطان سینه داشته ‌و ‌خوشبختانه امروزه در مرزهای دانش حرکت می‌کنیم و در ‌مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه سطح دانش پزشکان ما و امکانات موجود در سطح خیلی خوب بوده و حتی در این زمینه برابر با کشورهای اروپایی است.
وی در ‌خصوص دستاوردهای علمی، اظهار کرد: بسیاری از داروهای مورد نیاز بیماران سرطان سینه در داخل کشور تولید شده و بعضی از آنها مراحل کارآزمایی‌های بالینی را برای ورود به بازار دارویی می‌گذرانند.
دبیر علمی ‌دهمین کنگره بین‌المللی سرطان سینه با تاکید به داروی دیفرلین، گفت: این دارو که مهار کننده فعالیت تخمدان است ‌در درمان مبتلایان به سرطان سینه قبل از یائسگی استفاده می‌شود و در کشور ما تولید این دارو انجام گرفته و در پژوهشکده معتمد مراحل کارآزمایی بالینی در مقایسه با نمونه خارجی را طی می‌کند.
الفت بخش در زمینه تکنیک‌های جراحی، اظهار کرد: جدیدترین تکنیک‌های جراحی درمان سرطان سینه در ایران انجام می‌گیرد به طوری که درمراکز پیشرفته حدود ۸۰ درصد جراحی‌ها، حفظ بافت سینه همزمان با جراحی پلاستیک، اصطلاحا جراحی انکوپلاستی برای بیمار صورت می‌گیرد تا کمترین آسیب به بافت سینه انجام شود و فرد با ظاهر نامناسب و مشکلات روحی ناشی از آن مواجه نشود. در موارد عدم امکان حفظ سینه نیز بازسازی همزمان یا دیررس برای بیمار انجام می‌شود.
وی ‌خاطرنشان کرد: در مورد غدد لنفاوی زیر بغل نیز بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان انجام می‌شود تا کمترین آسیب ‌به بافت زیر بغل بیمار را شاهد باشیم و ‌از ورم لنفاوی پیشگیری کنیم.
بیماری HIV قابل درمان است
عضو کمیته کشوری ایدز و استاد دانشگاه، گفت: HIV بیماری شناخته شده و قابل درمان و کنترل است که با انجام مراقبت های لازم مانند سایر بیماری ها فرد مبتلا می تواند، زندگی طبیعی و طول عمر بالا داشته باشد.
مسعود مردانی، اظهار کرد: اگر چه در سایر نقاط کشور نیز مواردی از ابتلای افراد به این بیماری گزارش می شود اما حجم بالای بیماریابی در بازه زمانی کوتاه در روستای چنار محمودی از توابع شهرستان لردگان موجب شد تا تیم کارشناسی مجرب در منطقه مستقر و امکانات و تجهیزات به منظور تسریع روند بیماریابی و درمان بیماران با تمام توان بکار گرفته شود.
وی ‌تصریح کرد: بدون شک با اقدام به موقع مسئولان امر و همکاری مردم منطقه، این عزیزان به زودی بر بیماری غلبه و بیماری تحت کنترل قرار خواهد گرفت.
مردانی ‌افزود: وقتی سطح ویروس به صفر برسد، قابل انتقال به افراد دیگر نیست و فرد می تواند بدون نگرانی ازدواج کند، فرزنددار شود و تحت نظر پزشک از انتقال ویروس به فرزندش جلوگیری کند.
وی اولین نکته در خصوص این بیماری را حفظ آرامش و همراهی و همدلی و اتحاد مردم برای جلوگیری از همه گیری بیماری و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی دانست و گفت: وقتی همه گیری در یک منطقه افزایش یابد نیروهای متخصص از نقاط مختلف بسیج و به کنترل شرایط کمک می نمایند و مردم چنار محمودی باید بدانند در این رابطه نیز مسئولین همه تلاششان را برای تحقق حق این عزیزان، یعنی داشتن زندگی سالم به کار خواهند بست.
مردانی با اشاره به اهمیت و جایگاه آموزش در امر پیشگیری و کنترل بیماری ها به ویژه بیماری های واگیر، اظهار کرد: در این زمینه نیز، در کنار بیمار یابی، درمان بیماران، خدمات مشاوره ای و آموزشی در اولویت قرار گرفته است.
یبوست دارویی چیست؟
هر ‌یک از داروهایی ‌که برای تسکین درد مصرف می کنید، از نمونه های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و آسپیرین تا داروهای تجویزی، می تواند احتمال ابتلا به یبوست را افزایش دهد. برخی داروها می تواند شرایط اجابت مزاج را دشوار و دردناک سازد. از جمله این داروها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
داروهای مسکن
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، استفاده بلند مدت ازداروهای مسکن حاوی مخدر می تواند احساس نفخ و یبوست را به همراه داشته باشد. داروهای ضد افسردگیداروهای ضد افسردگی ازجمله دلایل اصلی ابتلا به یبوست است. سه حلقه ای قدیمی مانع از انقباضات روده انسان می شود.
داروهای ضد تهوع
داروهای ضد تهوع مانند زوفران (Zofran) به واسطه اثر منفی بر سطوح سروتونین در بدن می تواند موجب ابتلا به یبوست شود.
داروهای ضد اسید
اگر برای تسکین سوزش سردل خود دارو مصرف می کنید، این احتمال وجود دارد که با دشواری در اجابت مزاج و یبوست مواجه شوید، به ویژه اگر در بلند مدت این کار را انجام دهید.
داروهای آلرژی
مصرف داروهای آلرژی می تواند با برخی عوارض جانبی مانند خشکی دهان و البته خشکی مدفوع و یبوست همراه باشد. بنابراین داروهای آلرژی را می توان از جمله دلایل پنهان ابتلا به یبوست دانست.
داروهای ملین
این که مصرف داروهای ملین می تواند به بروز یبوست منجر شود، عجیب به نظر می رسد اما آغاز چرخه مصرف این داروها می تواند وابستگی ایجاد کند و در نهایت ممکن است فرد بدون مصرف داروهای ملین قادر به اجابت مزاج راحت و روان نباشد.
بهبود شرایط اجابت مزاج
میزان مصرف فیبر را افزایش دهید. فیبر نه تنها به بهبود شرایط اجابت مزاج کمک می کند، بلکه می تواند خطر ابتلا به برخی انواع سرطان را کاهش دهد. از مصرف پتاسیم به میزان کافی اطمینان حاصل کنید تا مدفوع نرم باقی بماند. به جای قهوه عادی، از قهوه کاسنی استفاده کنید. کاسنی فیبر اینولین را در اختیار بدن قرار می دهد که از تولید طبیعی باکتری های مـفــیـددر روده بزرگ پشتیبانی می کند.

کد خبر 392390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.