توضیحات مهم لاریجانی درباره سهیمه‌بندی بنزین و یارانه‌ها

جلسه غیرعلنی مجلس برای موضوع یارانه‌های پیدا و پنهان در حالی برگزار شد که وزرای دولت در جلسه امروز غایب بودند و معاونان وزرا حضور داشتند.براساس گفته رئیس مجلس نظر قاطبه نمایندگان مجلس این بوده است که هر تغییری در نحوه پرداخت یارانه باید به سود طبقات پایین تر جامعه باشد.

به گزارش ایمنا، مجلس شورای اسلامی امروز نزدیک به سه ساعت جلسه غیرعلنی داشت، جلسه ای که در آن موضوع یارانه‌های پنهان و حامل‌های انرژی مورد بررسی قرار گرفت. طبق اعلام  سخنگوی هیأت رئیسه قرار بود در این جلسه وزرای اقتصاد، نیرو، نفت، صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه حضور پیدا کنند اما در جلسه امروز غایب بودند. در جلسه امروز مجلس معاونان وزرا حضور داشتند و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی کارشناسان مرکز نظرات کارشناسی خود را بیان کردند.

در ابتدای جلسه علنی نیز علی لاریجانی رئیس مجلس با اشاره به جزئیات این جلسه که درباره شیوه پرداخت یارانه‌ها بود، گفت: امروز از ساعت ۸ صبح تا الان یعنی حدود ساعت ۱۱ درباره موضوعات مهم در بحث ها اقتصادی کشورجلسه ای غیرعلنی تشکیل شد. این مباحث با حضور مرکز پژوهش ها و بخش هایی از دولت بررسی شد و انشاالله پیگیری لازم در این زمینه صورت می گیرد.

باید تصویر روشنی از میزان یارانه پرداختی ارائه شود

وی در ادامه به جمع خبرنگاران مجلس رفت و جزئیات بیشتری را ارائه کرد و گفت: در این جلسه درباره موضوع اصلاح هدفمندی یارانه‌ها بحث شد میزان یارانه پرداختی در کشور باید مشخص شود و این را دستگاه‌های مختلف باید مشخص کنند و تصویر روشنی از میزان یارانه پرداختی در بخش‌های مختلف ارائه دهند.البته من هم رسیدگی به این موضوع را به کمیسیون بودجه ارجاع دادم تا در بودجه سال ۹۹ پیش بینی‌های لازم انجام شود.

رئیس مجلس افزود: اراده مجلس بر این است تا فشاری به مردم نیاید و اگر تغییری می خواهد بوجود بیاید باید به سود طبقات پایین باشد زیرا الان طبقات بالاتر جامعه یارانه بیشتری می‌گیرند که این روند باید تغییر کند و با ید مواظب بود تا به تولید کشور هم آسیبی نرسد.

تصمیمی درباره سهمیه بندی بنزین گرفته نشد

لاریجانی در باره سهمیه بندی بنزین گفت: در این باره مجلس هنوز تصمیمی نگرفته و دولت هم پیشنهاداتی دارد که در لایحه بودجه ارائه می‌دهد.

وی درباره اصلاح پرداخت یارانه پنهان عنوان کرد:نحوه تخصیص یارانه‌ پنهان را نمی‌شود به سرعت تغییر داد و این موضوع باید یک روندتدریجی را طی‌ کند البته دراین باره هم قاطبه نمایندگان مجلس نظرشان این است که هر تغییری می‌دهیم باید به سود طبقات پایین تر جامعه باشد.

رئیس مجلس هم چنین درباره کاهش وابستگی بودجه به صادرات نفت هم گفت: یکی از راههای کاهش وابستگی به نفت اصلاح مالیات‌ها و همین موضوع یارانه‌ها است که باید دولت آن را دنبال کند. باید ابتدا تصویری از موضوع روشن می‌شد تا مشخص شود چه مقدار از این یارانه‌ها مربوط به بخش خانوار، حمل و نقل و غیره است چراکه وقتی می‌خواهد تصمیمی گرفته شود، باید مراقب بود که به خانوارها و تولید کشور آسیبی نرسد.

نباید فشاری به اقشار ضعیف جامعه بیاید

لاریجانی ادامه داد: بررسی این موضوع باید کامل‌تر شود که به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع دادیم اما مهم این است که اراده مجلس این بود که نباید فشاری به اقشار ضعیف جامعه بیاید. یارانه‌هایی که در کشور مصرف می‌شود، طبقات بالاتر بیشتر از آن استفاده می‌کنند تا طبقات پایین‌تر. اراده مجلس این است که زندگی طبقات پایین بهتر شود.

ورود مجلس به معضل قاچاق سوخت

همچنین بنا به گفته نماینده سیرجان در جلسه غیر علنی راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات جدی گرفته شد.

شهباز حسن پور در تشریح جزئیات جلسه غیر علنی امروز مجلس به ایسنا گفت: جلسه غیر علنی با حضور معاونان وزرا و بدنه کارشناسی دولت برای بررسی بحث یارانه‌ها و بودجه سال آینده برگزار شد.

وی گفت: در این جلسه آقای مصری نایب رئیس مجلس گزارش جامع، دقیق و کارشناسی درباره یارانه‌ها ارائه کرد که مورد استقبال نمایندگان و دولت قرار گرفت. امیدواریم با توجه به وحدت و هماهنگی و نظرات مشترک کارشناسی بین ارکان سپاه، کارگزاران و نمایندگان مجلس در آینده شاهد اقدامات بسیار خوب در بحث هدفمندی یارانه‌ها و جلوگیری از وقوع برخی مسائل باشیم که به صلاح نظام نیست.

نماینده سیرجان در پایان گفت: قاچاق سوخت یکی از موارد جدی در دستور کار جلسه غیر علنی بود.

منبع: تسنیم

کد خبر 392375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.