بارش‌های پاییزی فراتر از نرمال/بارش زمستان اصفهان مطلوب نیست

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به وجود بارش های نرمال و فراتر از نرمال در پاییز امسال، گفت: بررسی الگوهای هواشناسی نشان می‌دهد که از اواخر آذرماه برودت هوا افزایش یافته و در اسفندماه بارش ها وضعیت مطلوبی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا خورشیدی در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه)  ۱۵ مهرماه با اشاره به وضعیت جوی و بارشی سه ماهه پاییز سال جاری، اظهار کرد: بررسی تازه ترین مدل های پیش بینی فصلی هواشناسی بیانگر فعالیت سامانه های جوی از اواسط مهرماه به ویژه روزهای پایانی مهرماه خواهد بود که سبب بارش های به هنگام پاییزی است.

وی خاطرنشان کرد: مقدار بارش در سطح استان اصفهان طی سه ماهه پاییز امسال نرمال و فراتر از نرمال است همچنین بر اساس آمار بلندمدت، مهرماه جزء ماه‌های بارشی استان محسوب نمی شود و سهمی بر منابع آبی ندارد و بارش های نرمال و فراتر از نرمال در آبانماه پیش بینی می شود؛ در آذرماه هم بارش های در حد نرمال و کمتر از نرمال انتظار می رود.

خورشیدی در پاسخ به خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه وضعیت بارش ها در زمستان چگونه خواهد بود؟ گفت: بررسی الگوهای هواشناسی نشان می دهد که از اواخر آذرماه و در دی ماه برودت هوا افزایش پیدا می کند و در اسفندماه وضعیت بارش ها روند خوبی نخواهد داشت.

وی با اشاره به پیش بینی  وضعیت دما در سه ماهه پاییز امسال گفت: مهرماه دمای بین نیم تا یک درجه سانتی گراد بالاتر از میانگین نرمال خواهد بود اما در ماه‌های آبان و آذر با کاهش دما، برودت هوا محسوس تر خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان همچنین با اشاره به مقایسه آمار بارشی سال آبی ۹۷-۹۸ با میانگین بلند مدت ۱۰ ساله،  اظهار کرد: میانگین وزنی بارش در استان اصفهان تا پایان سال آبی گذشته ۱۹۶ میلی متر است که نسبت به سال زراعی ۹۶-۹۷، ۸۱ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۴.۷ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: کلانشهر اصفهان نیز در سال آبی گذشته ۱۲۰ میلی متر بارش داشته که نسبت به سال آبی ۹۶-۹۷، با افزایش ۴۵ درصدی و در بلند مدت با افزایش ۹ درصدی روبه‌رو بوده‌ است.

خورشیدی یادآور شد: کشت دیم با توجه به پیش‌بینی به هنگام بارش‌های در حد نرمال و متمایل به فراتر از نرمال در پاییز امسال و بر اساس تقویم سال آبی انجام شود.

94 درصد استان اصفهان درگیر خشکسالی است

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشار به آمار وضعیت خشکسالی طی 10 سال اخیر گفت: بررسی آمارها نشان می دهد 94 درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی است.

وی با بیان اینکه حدود 95 درصد از جمعیت استان درگیر خشکسالی هستند، افزود: براساس آمارها حدود 54 درصد از مساحت استان خشکسالی بسیار شدید، 19 درصد خشکسالی شدید، 16 درصد خشکسالی متوسط و پنج درصد خشکسالی خفیف دارد.

خورشیدی با اشاره به سهم شش دهم درصدی استان از ترسالی، تصریح کرد:  افزایش بارش‌های سال زراعی 97-98 از شدت خشکسالی کوتاه مدت کاست اما ثاثیر آن بر خشکسالی بلندمدت کمتر محسوس بود؛ برای بررسی وضعیت خشکسالی و ترسالی نباید به بارش‌های سال گذشته بسنده کرد، به پایش‌های بیشتری در زمینه خشکسالی استان در بلندمدت نیاز است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان افزود: بررسی وضعیت 10 ساله خشکسالی استان نشان می دهد که استان اصفهان هنوز در وضعیت خشکسالی شدید قرار دارد.

تاکید بر لزوم مدیریت جدی منابع آب در اصفهان

وی با اشاره به وضعیت خشکسالی هیدرولوژی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: مدیریت جدی منابع آب همچنان از مهم‌ترین اولویت‌های استان اصفهان محسوب می‌شود.

خورشیدی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی را در سطح جهان شاهد هستیم، افزود: این تغییرات شامل خشکسالی‌های شدید، بارش های رگباری، ناگهانی و سیل آسا و تغییر نوع بارش‌ها است، شاید یکسال بارش ‌های خوبی را شاهد باشیم که با برودت هوا همراه است و به بارش برف منجر می‌شود.

وی ادامه داد: اما بررسی روند تغییرات اقلیم بیانگر افزایش خشکسالی‌های مداوم و بارش‌های رگباری مداوم است، براین اساس نمی‌توان پیش‌بینی کرد که زمستان امسال بارش برف را نیز در استان اصفهان شاهد خواهیم بود یا خیر، با وجود این در زمستان بارش برف در نیمه غرب استان انتظار می‌رود.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه خشکسالی‌های مداوم کانون‌های گرد وغبار استان را از سمت شرق به غرب افزایش داده است، گفت: کانون‌های گردوغبار به طور عمده در شرق استان است همچنین تغییر الگوی جوی عامل اساسی در پدیده گرد وغبار استان محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میانگین بارش نرمال در اصفهان چهارمیلی‌متر است اگر میانگین بارش از این عدد بیشتر شود در اصطلاح به آن بارش فراتر از نرمال گفته می‌شود.

کد خبر 392360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.