جنبش شهرهای آسیایی برای کاهش آلودگی هوا

بسیاری از شهرهای آسیایی در تلاشند وسایل نقلیه معمولی را به خودورهای برقی تبدیل کنند تا از تشدید آلودگی هوا خودداری کنند، تغییرات اقلیمی ناشی از انتشار گازهای آلوده را به حداقل برسانند و شبکه‌های حمل‌ونقل خود را گسترش دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حمل‌ونقل یکی از اصلی‌ترین منابع افزایش دمای کره زمین بر اثر انتشار گازهای گلخانه‌ای به شمار می‌رود و چنین پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۳۰ کشورهای در حال توسعه آسیایی بیشترین نقش را در گرم شدن زمین ایفا کند.

تاکنون تنها هفت کشور آسیایی به پیروی از توافق‌نامه پاریس در خصوص تغییرات آب و هوایی تلاش کرده‌اند میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل‌ونقل را به حداقل برسانند، بااین حال، این روزها بسیاری از کشورهای منطقه در حال انجام اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا هستند.

مسئولان شهرهای آسیایی در نظر دارند خطوط متروی شهری را گسترش دهند و وسایل نقلیه معمولی را به خودورهای برقی تبدیل کنند تا در نتیجه میزان انتشار گازهای آلوده ناشی از حمل‌ونقل خودروهای بنزینی و گازوئیلی را به حداقل برسانند. علاوه‌براین، توسعه زیرساخت‌هایی برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در بعضی از شهرهای قاره آسیا به بهبود کیفیت هوا کمک شایانی کرده است.

کشورهای آسیایی اکثریت کشورهای آلوده جهان را تشکیل می‌دهد که از این میان، کشورهای هند و چین به عنوان آلوده‌ترین کشورهای جهان شناخته شده است. به همین منظور، مسئولان در این کشورها اقداماتی انجام داده‌اند که به کاهش انتشار گازهای آلوده منجر شده است. به عنوان مثال، مسئولان در شهر شنژن چین بیش از ۱۶ هزار اتوبوس معمولی را به اتوبوس برقی تبدیل کرده‌اند و به این ترتیب بزرگ‌ترین ناوگان اتوبوس برقی جهان را به خود اختصاص دادند.

پایتخت چین نیز با استفاده از خودورهایی که انرژی پاک مصرف می‌کنند، کیفیت هوای شهر خود را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. کشور تایلند نیز در حال جایگزین‌سازی موتورهای دیزلی با کشتی‌های الکتریکی است در حالی‌که مسئولان در کشور فیلیپین، در تلاش برای استفاده از مینی‌بوس‌هایی است که از انرژی پاک استفاده می‌کند.

جالب‌تر ازهمه این‌که در ایالت خیبر پختونخوا در کشور پاکستان، با سرمایه‌گذاری سازمان ملل متحد، اتوبوس‌هایی صورتی رنگ به رانندگان خانم اختصاص داده شده است که این اتوبوس‌ها، خودورهایی هیبریدی هستند که دانش‌آموزان دختر و کارکنان زن را به مدارس و محل کارشان می‌رسانند.

کد خبر 392349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.