بررسی مشکلات خواب در کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی

همه افراد برای داشتن احساس خوب در طول روز بعد، به هفت تا ۹ ساعت خواب شبانه نیاز دارند؛ اما مبتلایان به ADHD معمولاً به سختی می‌خوابند و در طول شب نیز اغلب خواب کاملی ندارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همه کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی(بیش‌فعالی)، الزاماً دچار مشکلات خواب نمی‌شوند، اما این امر ممکن است در بعضی از آن‌ها اتفاق بیفتد. نتایج یک مطالعه نشان داده است که تقریباً نیمی از والدین از اختلالات خواب فرزند مبتلا به ADHD خود شکایت داشتند؛ به گفته والدین آنها  این کودکان هنگام بیدارشدن  از خواب احساس خستگی می‌کردند، در خواب کابوس می‌دیدند و یا از سایر مشکلات خواب مانند آپنه خواب یا سندرم پاهای بی‌قرار رنج می‌بردند. نتایج مطالعه دیگر نشان داد که خواب در این کودکان کمتر از کودکان سالم، خستگی را از تن‌شان بیرون می‌کند، آن‌ها به سختی از خواب بیدار می‌شوند و در طول روز احساس خواب‌آلودگی دارند.

آیا خروپف با اختلال کم‌توجهی مرتبط است؟

لوزه‌ها و آدنوئیدهای (بافت‌های غده‌ای و لنفاوی چسبیده به بالای لوزه‌ها) بزرگ ممکن است شبانه تا حدودی راه هوایی را مسدود کند؛ این موضوع می‌تواند باعث خروپف و خواب ناکافی شود. مسدود شدن راه هوایی و ایجاد خرو پف نیز ممکن است منجر به اختلال کم‌توجهی در روز بعد شود. بررسی کودکان پنج تا هفت ساله نشان داده است که خروپف در بین کودکان مبتلا به اختلال کم‌توجهی خفیف، شایع‌تر از سایر کودکان است. یافته‌های مطالعه‌ دیگر حاکی از این بود که احتمال بیش‌فعالی در کودکانی که خروپف می‌کنند، تقریباً دو برابر افراد همسن و سال آن‌ها است، اما این امر دلیل بر این نیست که خروپف باعث ایجاد اختلال ‌کم‌توجهی شود. به گفته محققان کودکانی که خروپف می‌کنند در تست‌های تمرکز، توانایی زبانی و هوش کلی نمره کمتری کسب می‌کنند. نتایج بعضی مطالعات نشان داده‌ است که خارج کردن لوزه‌ و آدنوئید، بدون نیاز به مصرف دارو، می‌تواند باعث خواب بهتر و بهبود رفتار شود.

آپنه خواب

افراد مبتلا به آپنه خواب هنگام قطع تنفس دچار حملات مختصری می‌شوند، اما اغلب آن‌ها متوجه این حملات نمی‌شوند؛ بزرگ شدن لوزه‌ها و آدنوئیدها شایع‌ترین دلایل آپنه خواب در کودکان است، اما چاقی و آلرژی‌های مزمن نیز می‌تواند دلایل دیگری باشد. کودکان مبتلا به آپنه خواب نیز مانند بزرگسالان در طول روز خسته می‌شوند. این افراد ممکن است دچار اختلال تمرکز باشند و علائم دیگری نیز در رابطه با کمبود خواب از خود نشان دهند. به عنوان مثال، برخی از این کودکان زودرنج و کج‌خلق می‌شوند. خبر خوش اینکه آپنه خواب در کودکان قابل درمان است؛ متخصص اطفال یا متخصص گوش، حلق و بینی می‌تواند تشخیص دهد که احتمالاً بزرگ شدن لوزه‌ها باعث مسدود شدن راه هوایی و بروز آپنه خواب می‌شود. نکته مهم اینکه که هر کودکی که دارای لوزه‌های بزرگ است یا زیاد خروپف می‌کند، الزاماً دچار آپنه خواب نمی‌شود. جراحی، یک شیوه درمانی برای کودکان مبتلا به لوزه و آدنوئید بزرگ است. روش‌های درمانی دیگری نیز برای افرادی که به دلیل آلرژی یا دلایل دیگر دارای تنگی نفس در شب هستند، وجود دارد.

آیا سندرم پاهای بیقرار با بیش‌فعالی  ارتباط دارد؟

نتایج بعضی تحقیقات، ارتباطی را بین اختلال خواب و بیش‌فعالی و همچنین بین سندرم پاهای بیقرار (RLS) و اختلال کم‌توجهی نشان می‌دهد. در سندرم پاهای بیقرار، احساس سوزن‌سوزن شدن در پاها و گاهی در بازوها دیده می‌شود. این احساس مانع حرکت افراد می‌شود. سندرم پاهای بیقرار باعث اختلال در خواب و ایجاد خواب‌آلودگی روزانه می‌شود. مبتلایان به سندرم پاهای بیقرار و اختلال خواب ممکن است دچار اختلال در توجه، مشکلات خلقی و یا بیش‌فعالی شوند که همگی می‌تواند نشانه‌های اختلال کم‌توجهی باشد. برخی محققان معتقد هستند که افراد مبتلا به سندرم پاهای بی‌قرار و برخی از  مبتلایان به اختلال کم‌توجهی، ممکن است یک مشکل شایع مربوط به دوپامین شیمیایی مغز داشته باشند. با این حال، همه افرادی که دچار  بیش‌فعالی هستند به سندرم پاهای بی‌قرار مبتلا نیستند.

کد خبر 392345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.