اثرات بیش‌تمرینی بر عملکرد ذهنی افراد چیست؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد ورزش‌کردن بیش از حد نه تنها باعث خسته‌شدن عضلات می‌شود، بلکه بر توانایی‌های ذهنی افراد نیز تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سندروم "بیش‌تمرینی" (Overtraining syndrome) باعث افت عملکرد ذهنی، افزایش خستگی و اختلالات روحی ورزشکاران می‌شود؛ مطالعات اخیر ثابت کرده است این نوع خستگی که ناشی از تلاش بیش از حد ذهنی است بر کنترل شناختی افراد تاثیر می‌گذارد. کنترل شناختی به معنای توانایی فرد برای تغییر دادن رفتار و تفکرات به منظور رسیدن به اهداف خود است.

گروهی از محققان فرانسوی به منظور بررسی تاثیر ورزش بیش از حد بر توانایی ذهن افراد مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف داده‌های سلامت ۳۷ ورزشکار استفامتی با میانگین سنی ۳۷ سال را مورد بررسی قرار دادند. افراد شرکت‌کننده در مطالعه به دو گروه تقسیم شدند؛ گروه اول به برنامه ورزشی معمولی خود ادامه دادند و افراد گروه دوم تمرینات خود را در هر جلسه به میزان ۴۰ درصد افزایش دادند.

این مطالعه حدود سه هفته طول کشید؛ شرکت‌کنندگان در روزهای استراحت خود دوچرخه‌سواری می‌کردند. بنابراین محققان توانستند عملکرد فیزیکی آن‌ها را کنترل کنند. همچنین این افراد پرسشنامه‌ای در مورد میزان خستگی خود تکمیل کردند. سرانجام، پژوهشگران با استفاده از تست‌های رفتاری و اسکن MRI، توانایی ذهنی آن‌ها را نیز ارزیابی کردند. نتایج بررسی‌های جدید حاکی از این بود که ورزش‌کردن بیش از حد باعث می‌شود ورزشکاران بیشتر احساس خستگی کنند و رفتار متفاوتی داشته باشند. 

اسکن‌های MRI افراد نشان داد افرادی که بیش از حد ورزش کردند، دچار اختلال در قسمتی از مغز شدند که مسئول کنترل شناختی است؛ اختلال در این بخش از مغز باعث بروز مشکل در تصمیم گیری، برنامه‌ریزی، بازداری رفتاری و عملیات انگیزشی می‌شود. به گفته محققان، هر چند ورزش استقامتی برای سلامتی مفید است، اما در بعضی موارد ممکن است بر مغز اثرات منفی بگذارد و باعث بروز خستگی ذهنی شود.

نتایج این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شده است.

کد خبر 392330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.