آغاز عملیات اراده پیروزی حشد الشعبی

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

آغاز مرحله ششم عملیات «اراده پیروزی» در عراق با حضور الحشد الشعبی

 مرکز اطلاع رسانی دستگاه امنیتی عراق روز یکشنبه از آغاز مرحله ششم از عملیات «ارادة النصر» (اراده پیروزی) در استان‌های صلاح الدین، الجزیرة، الانبار و کرکوک این کشور خبر داد. این گروه در بیانیه‌ای مطبوعاتی به نقل از «عبدالامیر رشید یار الله»، جانشین فرمانده عملیات مشترک عراق آورده است: به فرمان عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و زیر نظر فرمانده عملیات مشترک مرحله ششم از عملیات  اراده پیروزی سحرگاه امروز ششم اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد. این بیانیه هدف از عملیات را جستجو، پاکسازی و نابودی مخفیگاه‌های تروریست‌ها و خشکاندن منابع تروریسم، دستگیری افراد تحت تعقیب قضایی و تامین ثبات و امنیت در استان‌های صلاح الدین، الجزیره، الانبار و کرکوک اعلام کرد. در این عملیات‌ یگان‌هایی از نیروهای الحشد الشعبی، نیروهای عشایر، پلیس فدرال و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی عراق با ارتش مشارکت می‌کنند. در مرحله نخست عملیات اراده پیروزی ۱۶ تیر ماه گذشته برای پاکسازی مناطق مشترک میان سه استان صلاح الدین، نینوی و الانبار تا مرز عراق با سوریه  آغاز شد. در مرحله دوم این عملیات نیز ۲۹ تیر ماه گذشته با دستور فرمانده کل نیروهای مسلح و نظارت فرماندهی عملیات مشترک کلید خورد. افزایش امنیت و ثبات در مناطق شمالی بغداد و مناطق اطراف آن در استان‌های دیاله، صلاح الدین و الانبار هدف این عملیات بود. مرحله سوم نیز ۱۴ مرداد ماه گذشته آغاز گردید. هدف از این مرحله، پاکسازی و تفتیش مناطق شمالی شهرهای «جلولاء» و «المقدادیه» در استان دیاله و جنوب استان «نینوی» (شمال عراق) بود. مرحله چهارم اراده پیروزی هم دوم شهریور ماه آغاز شد. در این عملیات تمامی بیابان وسیع الانبار و برخی مناطق مشخص شده دیگر، از بقایای تروریست‌های داعش پاکسازی شد. مرحله پنجم از این عملیات هم بیست و پنجم شهریور ماه در مناطق شمال استان کربلا و جنوب الانبار انجام شد. «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق عملیات اراده پیروزی را  دو سال پس از پیروزی در برابر داعش، پراهمیت خوانده و تاکید کرده است  که اهمیت این عملیات در تداوم و تقویت روابط بین نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی و هماهنگی بین آن‌ها است.

نگرانی عمران خان نسبت به اقدامات احساسی شهروندان پاکستان در مرز کشمیر

اظهارات عمران خان، نخست وزیر پاکستان در زمانی مطرح شده است که صدها تن از مردم کشمیر وابسته به یک گروه حامی استقلال این منطقه در مظفرآباد گردهم آمده و قصد دارند تا از خط کنترل عبور کنند و به سرینگر بروند. عمران خان در توئیتی نوشت: «من احساس کشمیری‌ها را زمانی که می‌بینند کشمیری‌های تحت کنترل هند در منع آمد و شد غیرانسانی برای مدت دو ماه قرار دارند درک می‌کنم‌، اما هشدار می‌دهم عبور از خط کنترل برای کمک‌های بشردوستانه یا حمایت از مساله کشمیر هندوستان ملعبه‌ای را به دست هند می‌دهد که تلاش می‌کند تا برچسب "افراطی بودن" نشات گرفته از پاکستان را بر اقدامات ساکنان این منطقه بزند.» راهپیمایی به سمت خط کنترل از سوی گروه "جبهه آزادی جامو و کشمیر" تحت فرمان یاسین مالک، رهبر حامی استقلال سازماندهی شده است. سخنگوی این گروه گفت، آنها به صحبت‌های عمران خان احترام می‌گذارند اما کشمیری‌ها خط کنترل را به رسمیت نمی‌شناسند و ادامه داد: راهپیمایی ما صلح آمیز است و ما به قوانین پاکستان احترام می‌گذاریم.

عبدالمهدی قول داد مفسدان را به دستگاه قضا تحویل دهد

نخست وزیر عراق در جلسه کابینه‌ از گروه‌های سیاسی خواست برای فراهم کردن تمام شروط اصلاحات همکاری کنند. عبدالمهدی اشاره کرد: پیشنهاداتی برای ارائه بسته‌ای از اصلاحات قانونگذاری،‌ مالی و موارد دیگر اداری وجود داشته است. وی اضافه کرد: ما حمایت از طرح‌ها و تخصیص وام‌ها برای پروژه‌های کوچک و نیز نحوه جذب ارتش شدن را بررسی می‌کنیم.

 عبدالمهدی پیشتر بسته اولیه مصوبات دولت را در جلسه روز شنبه اعلام کرد که همگی در پاسخگویی به خواسته‌های ملت عراق و تظاهرکنندگان بود. مهمترین آن ارائه زمین‌های مسکونی به اقشار کم درآمد و تکمیل توزیع قطعه زمین‌ها بین افراد نیازمند بود. در این راستا یک مقام مسؤول گفت: نخست وزیر با اجرای طرحی تحت نظارت تنی چند از معاونانش موافقت کرده است. وی از طرح نخست وزیر درباره مهار تظاهراتی خبر داد که طی چند روز اخیر بغداد و استان‌های جنوبی را درگیر خود کرده است. این مقام اشاره کرد، عبدالمهدی مسؤول تخلفات پنج دولت قبلی نیست. وی تصریح کرد:‌ طرح شامل اصلاحات وزارتی گسترده در دولت، تشکیل دادگاه عالی با اختیارات گسترده در زمینه پرونده‌های فساد و تحقیقات مجدد در کل پرونده‌های فساد قبلی ارائه شده به شورای عالی قضایی است. این مقام ادامه داد: طرح مذکور همچنین شامل ارائه طرح ملی مبارزه با فقر و بیکاری و دربرگیرنده چند گام است که مهمترین آن ارائه قطعه زمین‌های مسکونی، وام‌های میان مدت و کوتاه مدت آسان، اجرای قانون سن بازنشستگی و تکیه بر تشکیل کمیته دائمی از گروه‌های غیر سیاسی شامل شخصیت‌های آکادمیک، کارشناسان اجتماعی و علمی برجسته در شهرهای مختلف جهت صدور توصیه‌هایی به دولت است.

آرامش شکننده در ادلب 

منابع میدانی در جنوب ادلب به روزنامه الوطن سوریه گفتند: آرامش نسبی بر جبهه‌های کاهش تنش به جز مناطقی که تروریست‌ها در آنجا توافق آتش‌بس را نقض کردند، حاکم است. ارتش سوریه مجبور شد با توپخانه سنگین تروریست‌ها را مورد هدف قرار دهد. گروه‌های تروریستی با رهبری النصره ساکنان را برای بیست و سومین روز متوالی از رسیدن به مناطق امن از طریق گذرگاه ابوالضهور منع کردند تا از آن‌ها به عنوان سپر انسانی در مقابل حملات ارتش سوریه استفاده کنند. این منابع اعلام کردند که تروریست‌های النصره و هم‌پیمانش "حزب ترکستانی" در دوره اخیر تجهیزات گسترده‌ای را به جبهه‌های حومه شمالی لاذقیه و حومه شمال غربی حماة منتقل کردند تا مانع پیشروی ارتش سوریه در صورت آغاز عملیات نظامی‌اش برای پاکسازی این مناطق و رسیدن به جسر الشغور در غرب ادلب شوند. تحلیلگران احتمال دادند که جبهه کبانا و اطراف آن در شمال شرق لاذقیه و جبهه دشت الغاب شعله‌ور شود به این دلیل که تروریست‌هایی با تابعیت آسیای مرکزی و چینی و چچنی مناطق اقامت و استقرار خود را از تروریست‌های محلی از جمله ترکمان‌های سوری جدا کرده‌اند. آن‌ها همچنین به تعداد زیادی پهپاد و تکنولوژی برای هدف قرار دادن پایگاه حمیمیم در حومه لاذقیه دست یافته‌اند. منابع مخالف نزدیک به گروه "الوطنیه للتحریر" اعلام کردند که ترکیه راهکار میانه‌ای را به النصره ارائه کرده است مبنی بر اینکه شوراهای محلی به موقت تبدیل شوند و این گام در مسیر انحلال این گروه است. به گفته منابع، ترکیه تصمیم دارد پست‌های دیده‌بانی جدیدی را در مسیر سراقب - جسرالشغور در چارچوب توافق سوچی ایجاد کند. به گفته این منابع، پرونده ادلب وارد مرحله اجرای راهکارها از طریق توافق ترکیه با طرف روسی شده است اما نظام ترکیه در اجرای بندهای توافق سوچی عجله‌ای ندارد چراکه اولویت برای این کشور مداخله نظامی برای ایجاد منطقه امن در شرق فرات است.

کد خبر 392315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.