به کودکان فرصت مشارکت در مسائل اجتماعی بدهیم

یک کارشناس شهرسازی گفت:‌ شهر دوستدار کودک شهری است که در آن به کودکان فرصت مشارکت در مسائل اجتماعی داده شود و آنها را در تصمیم گیری‌های مدیریت شهری،‌ دخیل کند.

فرزاد مؤمنی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهر دوستدار کودک شهری است که تقسیم بندی‌ها،‌ بازه سنی را متناسب با کودکان در نظر بگیرد که غالباً این تقسیم بندی در رده سنی هفت تا ۱۴ سال است که تاکنون برای آن خدماتی انجام شده است که مهمترین آن موضوع کاربری اراضی است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال آموزش و پرورش در هر محله،‌ یک دبستان راه اندازی کرده است، این موضوع منجر شده تا سفرهای کودکان از یک نقطه به نقطه دیگر شهر،‌ در کوتاهترین زمان ممکن اتفاق بیفتد که تحقق این مهم علاوه بر اینکه خطرات احتمالی برای کودک را کمتر کرده سبب امنیت‌خاطر و آسایش خانواده‌ها نیز شده است.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: امروزه نیز با توجه به اهمیت موضوع شهر دوستدار کودک ارائه خدمات جدید مطرح می‌شود به عنوان مثال،‌ در ناوگان حمل و نقل شهری می‌توان فضایی را به کودکان اختصاص داد چرا که فضای موجود،‌ برای کودک مناسب نبوده و منجر به آسیب جسمی آنها می‌شود؛ همانطور که برای معلولان فضایی در مترو اختصاص داده شده است.  

وی تصریح کرد: در بحث کالبدی، زمانی که شرایط امنیتی مناسبی را در پارک‌های محله ای به عنوان یک فضای عمومی فراهم کنیم،‌ کودکان می‌توانند با آسایش خاطر و راحتی از وسایل بازی استفاده کنند.

مومنی افزود: تجهیزاتی که در پارک استفاده می‌شود،‌ نباید از جنس سخت و فلزی باشد بلکه باید نرم و راحت باشد که در این راستا می‌توان از شن‌هایی که در فضای بازی کودکان در گذشته کاربرد داشت و امروز در کف‌سازی جای خود را به استفاده از کفپوش‌های نرم داده است، استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مشارکت اجتماعی کودکان در شهر دوستدار کودک، زمینه‌ای برای شکل گیری یک تفکر مستقل برای کودکان است، خاطرنشان کرد: زمانی که از توسعه پایدار سخن می‌گوییم،‌ باید مدیریت به نحوی اتفاق بیفتد که پاسخگوی نیاز افراد جامعه و فرزندان آنها در آینده  باشد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: در صورتی که تفکر مستقل و فرهنگ سازی در سنین کودکی اتفاق نیفتد،‌ رشد کودکان با مشکل زمینه سازی نامناسب برای شکل‌گیری تفکر توسعه پایدار روبه رو هستیم، در این راستا راهنمایی و رانندگی،‌ ایده همیار پلیس را ارائه داد تا کودکان در کنار پلیس،‌ آغاز به اجرای مقررات کنند.

وی با بیان اینکه اکنون سیاستگذاری در حوزه شهر اصفهان در حال انجام است، گفت: این موضوع باعث شده که دغدغه خانواده ها در بحث کودکان،‌ مطرح و توسط مدیران در زمینه موضوعات مذکور،‌ لحاظ شود، تا آنجا که این اقدامات تحت عنوان مجموعه‌ای از قوانین و مقررات و چارچوب‌های دقیق شهری و مدیریتی از طرف سایر سازمان‌های مربوطه از جمله حوزه راه و شهرسازی و شورای شهر به حوزه شهرداری جهت اجرا،‌ ابلاغ می‌شود تا آنها را به صورت عملیاتی در شهر پیاده کند.

مؤمنی با بیان اینکه در این مسیر هیچگاه نمی‌توان نقطه ایده آلی در نظر گرفت و باید همواره در مسیر رشد و توسعه باشیم، گفت: باتوجه به اینکه مدت زمان زیادی از طرح شهر دوستدار کودک سپری نشده، هنوز زیرساخت‌ها به میزان کافی با نیازها تناسب ندارد و سرعت فعالیت‌ها کند است.

وی خاطرنشان کرد: لازم است برای پیشروی صحیح در این مسیر،‌ بسترسازی اجتماعی،‌ فرهنگی و مدیریتی مناسب انجام شود چراکه با فراهم شدن بسترها  این اقدامات سرعت فزاینده‌ای خواهد یافت.

کد خبر 392309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.