عامل ایجاد اختلال شنوایی در نوزادان/ سالم ترین و محبوب ‌ترین ‌حبوبات

تاثیر چای سبز درمقابله با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، عامل ایجاد اختلال شنوایی در نوزادان، اهمیت جدی گرفتن سوزش ناحیه گردن و کتف، جرم دندان و خونریزی لثه زنگ خطر سلامت دهان و دندان و سالم ترین و محبوب ترین حبوبات را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ رئیس نوزدهمین کنگره انجمن علمی ‌پریودنتولوژی ایران، گفت: حدود ۹۰ درصد بیماری های ‌لثه ‌با ‌عدم رعایت ‌بهداشت ‌دهان ‌و ‌دندان ارتباط نزدیک دارد.

حسن ‌سمیاری، با اشاره ‌به اینکه از هر ۱۰ دندانی ‌که کشیده میشود ۹ دندان به دلیل بیماریهای ‌لثه یا در اصطلاح پریودونتال ازدست میرود، اظهار کرد: حدود ۹۰ درصد بیماری های لثه به رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان مربوط است.

وی ‌تاکید کرد: آموزشهای مرتبط با پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان باید بطور عمومی گسترش یابد و بیمه ها میتوانند با تقبل هزینه اقلامی مثل نخ دندان، مسواک و خمیر دندان کمک شایانی ‌به کاهش مشکلات مردم در ‌خصوص این بیماری ها بنمایند.

استاد دانشکده دندانپزشکی شاهد، گفت: افزایش سطح بهداشت دهان و دندان با کمترین مبالغ در مقایسه با هزینه های هنگفت دندانپزشکی ‌و کاشت ایمپلنت قابل اجرا ‌و پایه گذاری ‌است.

وی ‌با ‌تاکید ‌بر اینکه ‌جرم گیری ‌دندان ‌یکی ‌از ساده ترین ‌و در دسترس ‌ترین شیوه ه‌در پیشگیری ‌از ‌بیماری ‌های لثه ‌و پوسیدگی دندانها محسوب می ‌شود، افزود: افزایش تخصیص بودجه و خدمات بیمه ای و دولتی برای اقدامات پیشگیرانه و معاینات اولیه دهان و دندان می تواند از بروز بسیاری از مشکلات ‌و هزینه ها جلوگیری کند.

این جراح لثه و ایمپلنت، به ترس مردم از جرم گیری اشاره کرد ‌و گفت: در گذشته جرم گیری دندان ها با قلم های تیز و روش های تهاجمی انجام  میگرفت که این نوع جرم گیری موجب آسیب به سطح مینا و ریشه دندان و حساس شدن آن می شد ولی سال ها است که این تکنیک متحول شده به گونه ای که با استفاده از ابزارهای پیشرفته،  اکنون جرم گیری در مطب های دندانپزشکی به سادگی انجام می شود.

سمیاری گفت: به طور معمول در افراد دچار مشکلات لثه، دندانپزشکان هر ۳ تا ۶ ماه یکبار نسبت به معاینه و در صورت صلاحدید به جرم گیری دندان اقدام می کنند ولی افراد با بهداشت فردی مناسب در اغلب موارد نیازی به جرم گیری نخواهند داشت. اگر از مسواک و نخ دندان به طور اصولی استفاده شود نیازی به جرم گیری نخواهد بود.

سمیاری با تاکید بر اینکه اولین علامت بیماری لثه، خونریزی است، گفت: به محض اینکه لثه ملتهب  تحریک شود خونریزی رخ می دهد و این علامت گاهی موجب می شود تا فرد بیمار به دلیل باور های ناصحیح و یا ترس از افزایش خونریزی از ادامه مسواک زدن و بهداشت دندان ها امتناع کرده که متاسفانه موجب تشدید عارضه می گردد.

وی تصریح کرد: خونریزی لثه حین مسواک زدن مهم ترین علامت التهاب و بیماری لثه است که اگر با بهداشت و جرم گیری کنترل شود در مراحل اولیه برطرف خواهد شد.

رئیس نوزدهمین کنگره انجمن پریودونتولوژی ایران، گفت: افراد در صورت مشاهده خونریزی لثه باید محل مورد نظر را که مملو از پلاکهای میکروبی و غیر قابل دید است مورد توجه بیشتری از نظر مسواک، نخ دندان، دهانشویه قرار دهند تا ظرف مدت تقریبی دو هفته التهاب و خونریزی برطرف گردد.

عضو هیئت مدیره انجمن پریودونتولوژی ایران افزود: بهترین راه جایگزینی دندان های از دست رفته کاشت ایمپلنت است چون استفاده از روش های قدیمی مانند دست دندان و پروتزهای ثابت و متحرک موجب تجمع پلاک های میکروبی در حفره دهان می شود و حتی روش هایی مانند «بریج»  به دلیل تراش دندان های سالم مجاور نیز نسبت به ایمپلنت از جایگاه ضعیف تری برخوردار  است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۹۵۰ که دکتر برنمارک ارتوپد سوئدی کاشت ایمپلنت را مطرح کرد، این تکنیک و ابزارهای آن پیوسته در حال گسترش و تحول کیفی و کمی شده است، گفت: امروزه انواع ایمپلنت و شیوه های انجام آن به گونه ای پیشرفت کرده که نتایج ماندگار و بهتری دارد ولی باید دانست که ایمپلنت های دندان هم نیازمند رعایت بهداشت خاص اند تا از بروز مشکلات و بیماری های لثه و شکست درمان جلوگیری شود.

سمیاری افزود: تحلیل استخوان فک نیز گاهی موجب میشود تنها راهکار کمک به افراد فاقد دندان، صرفا بهره گیری از ایمپلنت باشد.

وی با اشاره به اینکه ترس از جرمگیری و مسواک نزدن محل خونریزی لثه از باورهای غلط ناشی از ناآگاهی و بی اطلاعی است، اظهار کرد: بیماری های لثه گاهی علامتی ندارد تا افراد عادی قادر به تشخیص آن باشند پس توصیه میشود هر شش ماه یکبار نسبت به معاینات دوره ای نزد دندانپزشک رفته تا با یک درمان ساده یا آموزش صحیح نخ دندان و مسواک اقدام لازم انجام شود.

سمیاری خاطر نشان کرد: کنگره امسال که از ۱۶ تا ۱۹ مهر ۹۸ در هتل المپیک بر پا می شود با حضور بالغ بر دوهزار نفر شرکت کننده، معرفی بیش از ۴۰ سخنران علمی، ۷۰ پوستر، ۲۰ کارگاه آموزشی همراه با جراحی زنده و  متنوع در کنار المپیاد علمی و تورنمنت دانشجویی همچنین پنل های ویژه اخلاق و پزشکی قانونی، شیوه های اصولی  بهداشت و پیشگیری از بیماری های لثه، ایمپلنت، یکی از بزرگ ترین کنگره های‌ دهه اخیر در دانش پریودونتولوژی است.

تاثیر چای سبز در مقابله با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد ترکیبی موجود در چای سبز می‌تواند به مقابله با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک کمک کند. شیوع باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک یکی از بزرگترین تهدیدها در حوزه سلامت جهانی است. محققان همواره به دنبال راهکاری برای رفع این بحران بوده‌اند و نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد ترکیبی در چای سبز وجود دارد که می‌تواند تاثیرگذاری داروهای موجود را در از بین بردن این باکتری‌ها تقویت کند.

از اوایل دهه ۱۹۳۰ میلادی داروهای آنتی‌بیوتیک در درمان عفونت‌های باکتریایی فاکتور کلیدی به حساب می‌آیند. با این حال مطالعات نشان می‌دهد باکتری‌ها و قارچ‌ها به سرعت در حال مقاوم شدن به داروهایی هستند که پیش از این برای مقابله با آن‌ها تولید شده‌اند. در چنین شرایطی عفونت‌های ناشی از باکتری‌های مقاوم به دارو در مدت زمان طولانی‌تری درمان شده و گاهی اوقات حتی درمان‌ آن‌ها ممکن نیست.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا تنها در آمریکا سالانه دو میلیون نفر به باکتری‌های مقاوم به دارو آلوده می‌شوند و حدود ۲۳ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

در این بررسی اخیر ترکیبی از چای سبز مورد مطالعه قرار گرفت که نشان داد این ترکیب می‌تواند اثربخشی داروهای آنتی‌بیوتیک را تقویت کرده و باکتری‌ها را از بین ببرد.

محققان انگلیسی در بررسی جدید خود روی باکتری سودوموناس آئروژینوزا متمرکز شدند. این باکتری می‌تواند موجب عفونت‌های شدید پوستی، خونی و تنفسی شود. این باکتری به شکل فزاینده‌ای در حال مقاوم شدن به بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌هاست و در حال حاضر با ترکیبی از داروها درمان می‌شود.

چای سبز حاوی ترکیبی موسوم به اپی‌گالوکتشین است. در این بررسی محققان انگلیسی این ترکیب را با آنتی‌بیوتیک آزترئونام استفاده کردند که مشخص شد این ترکیب تعداد باکتری‌های سودوموناس آئروژینوزا را در بافت آزمایشگاهی کاهش می‌دهد.

سالم ترین و محبوب ترین حبوبات

حبوبات منبع عالی فیبر، پروتئین و ویتامین های گروه B هستند. حبوبات به دلیل دارا بودن مواد مغذی زیاد، طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه می دهد.

 برخی از مزایای بالقوه حبوبات عبارتند از: کاهش کلسترول، کاهش قند خون، تأمین پروتئین برای انرژی.
برخی از سالم ترین حبوبات و فواید آنها:
سویا
سویا منبع مغذی پروتئین است. دانه های سویا لوبیایی محبوب در بسیاری از مناطق آسیا است.
این حبوبات از نظر پروتئین بسیار پر مصرف هستند. یک فنجان سویا پخته شده حاوی ۳۱٫۳۲ گرم (گرم) پروتئین است که آنها را به یک انتخاب عالی برای گیاهخواران و گیاهخواران تبدیل می کند.

یک فنجان سویا نیز حاوی:
۸٫۸۴ میلی گرم (میلی گرم) آهن
۱۰٫۳۰ گرم فیبر
منیزیم، پتاسیم و روی است.

مطابق تحقیقات صورت گرفته سویا می تواند به کاهش خطر سرطان کمک کند. محققان معتقدند که آنتی اکسیدان هایی به نام ایزوفلاون ها مسئول این اثر هستند.

لوبیا قرمز
لوبیا قرمز یک ماده محبوب در غذاها، سالاد و برنج است. یک فنجان لوبیا قرمز پخته شده شامل:
۳۵/۱۵ گرم پروتئین
۱۳٫۱۰ گرم فیبر
۵٫۲۰ میلی گرم آهن است.
لوبیاقرمز منبع عالی فیبر است. مقدار بالای فیبر می تواند به کاهش قند خون کمک کند.
نخود
نخودها سرشار از مواد مغذی ضروری هستند و به کاهش قند خون کمک می کنند.
یک فنجان نخود پخته شده حاوی:
۱۴٫۵۳ گرم پروتئین
۱۲٫۵۰ گرم فیبر
۴٫۷۴ میلی گرم آهن است.
نخود مانند سایر حبوبات به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان کمک می کند. آنها همچنین می توانند به افراد در حفظ سطح قند خون و داشتن وزن سالم کمک کنند.

سوزش ناحیه گردن و کتف را جدی بگیرید

درد، سوزن سوزن شدن و کرخی در قسمت بالایی بازو و همین‌طور درد ناحیه پشتی ستون فقرات که گهگاه به گردن هم کشیده می‌شود از علائم مهم سندرم مهره چهارم پشتی است.

هنگامی که این بیماران فعالیت فیزیکی سنگین داشته‌اند، صبح روز بعد را با درد و خشکی و تشدید علائم شروع خواهند کرد. معمولا این درد و گزگز و سوزن شدن در یک بازو احساس می‌شود و بیمار درد ناحیه پشتی را هم متمایل به یک سمت گزارش می‌کند، اما ممکن است که دوطرفه هم اتفاق بیفتد. در موارد حادتر درد در ناحیه کتف، دنده‌ها و قفسه سینه هم منتشر می‌شود.

گرفتگی و خشکی عضلانی و محدودیت حرکتی در مفاصل پشتی مانند سخت بودن خم شدن به جلو و صاف کردن پشت هم می‌تواند نشانه‌های دیگری از سندرم مهره چهارم پشتی باشد. مشکلات بیمار در فعالیت‌هایی که دست‌ها باید مدت‌زمان طولانی در جلوی بدن کار کنند، افزایش می‌یابد.

از جمله این فعالیت‌ها رانندگی و اتو و تایپ کردن است. فعالیت‌هایی مثل چرخش تنه، بلند کردن اجسام مختلف، خم شدن از پشت، جلو و چپ و راست، نشستن طولانی مدت، سرفه و عطسه مکرر می‌تواند درد ناحیه پشتی بین کتف‌ها و ناحیه بالای بازوها را تشدید کند.

در پایین مهره‌های گردنی و در بالای مهره‌های کمری در ستون فقرات ۱۲ مهره پشتی قرار دارند که از بالا تا پایین به نام مهره اول تا مهره دوازدهم پشتی نام‌گذاری شده‌اند.

هنگام حرکات و فعالیت‌های روزمره، نیروهای فشاری و کششی متعددی بر مفاصل پشتی و دیسک‌های بین مهره‌ای در ناحیه مهره چهارم پشتی وارد می‌شود که می‌تواند با ایجاد آسیب در آنها ریشه‌های عصبی که در این ناحیه از نخاع خارج می‌شوند را تحت فشار قرار داده، تحریک کرده و علائمی را که در بالا ذکر شد در بیمار ایجاد کنند.

علاوه‌بر انجام فعالیت‌های شدید، مکرر و طولانی‌مدت، وضعیت بد نشستن پشت میز یا ایستادن هنگام کار و همچنین تصادفات رانندگی و صدمات ورزشی هم می‌تواند از علل دیگر این سندرم باشد. اگر این افراد فعالیت‌های سنگین و نامناسب را انجام نداده و تمرین‌های فیزیوتراپیست خود را مرتب انجام دهند ظرف سه روز تا سه هفته بهبود می‌یابند.

اما در صورت عدم رعایت این نکات و عدم مراجعه برای درمان فیزیوتراپی ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها گرفتار این مشکل ستون فقراتباشند. دست فیزیوتراپیست برای درمان این ناحیه نسبتا باز است و تکنیک‌های مختلف درمان دستی همچون منیپولاسیون، موبیلیزاسیون و سوزن زدن با و بدون تحریک الکتریکی می‌تواند فشار را از روی مهره چهارم پشتی بردارد و حرکت طبیعی را به مهره‌های پشتی برگرداند.

بعد از انجام این درمان‌ها، تمرین‌های مختلفی مانند انقباض ایزومتریک عضلات شانه و کتف و بالا و عقب دادن کتف‌ها و همچنین غلتاندن فوم رولر استوانه‌ای زیر ستون فقرات پشتی در حالت خوابیده به بیمار تجویز می‌شود که می‌تواند تضمین کننده دوام اثرات درمان فیزیوتراپی و بهبود ثبات این ناحیه باشد و از عود مجدد علائم جلوگیری کند. پیشگیری از افزایش قوس پشتی و قوز کردن از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این آسیب است.

عامل ایجاد اختلال شنوایی در نوزادان چیست؟

متخصص گوش، حلق و بینی گفت: عفونت‌های ‌بارداری عامل ایجاد اختلال شنوایی می‌شود. ناشنوایی دارای انواع مختلفی از جمله ناشنوایی انتقالی یا هدایتی است؛ به طور مثال اختلال در ساختمان گوش، استخوان‌چه‌های گوش، پرده گوش، گوش میانی و یا گوش داخلی است. تشکیل نشدن هر قسمتی از گوش ممکن است، اختلال شنوایی به صورت مادرزادی یا پس از تولد را ایجاد کند. ضربات مختلف به گوش ناشی از تصادفات نیز گاهی سبب ایجاد اختلال در گوش و ناشنوایی می‌شود.

مشهود تقیلو با تاکید به نوع دوم اختلال شنوایی، افزود: نوع دوم کاهش شنوایی و ناشنوایی، ناشنوایی حسی - عصبی و مغزی است. ناشنوایی حسی - عصبی و مغزی به صورت مادرزادی یا در اثر عوامل مختلف ممکن است عصب شنوایی را دچار آسیب کند یا سبب ایجاد اختلال در مرکز درک شنوایی در مغز شود و فرد را از درک کلمات و شنیدن عاجز کند.

متخصص گوش، حلق و بینی در مورد سومین نوع اختلال شنوایی، تصریح کرد: سومین نوع اختلال شنوایی مخلوط ناشنوایی انتقالی و ناشنوایی حسی - عصبی بوده است؛ در کل برای تشخیص این نوع ناشنوایی‌ها باید از بیمار نوار گوش گرفته شود که به صورت غربالگری در اطفال و در دوره زمانی یک ماهه و تکرار آن در هر سه ماه و انجام تست شنوایی است و در جهت بررسی ساختمان اختلال گوش سی. ‌تی. ‌اسکن بهترین راه برای تشخیص اختلالات ساختاری و ساختمانی گوش که باعث ناشنوایی می‌شود است.

تقیلو در رابطه درمان اختلال شنوایی، ادامه داد: درمان اختلال شنوایی بستگی به علت آن دارد؛ به طور مثال بعضی از اختلالات ساختمان و استخوان‌چه‌ها ممکن است با عمل جراحی اصلاح شود، اگر کانال گوش خارجی تشکیل نشده باشد باید این کانال ایجاد شود؛ منتهی در رابطه با اختلال شنوایی حسی - عصبی و اختلال تکامل مغز برای این بیماران از نظر جراحی و درمان دارویی کاری نمی‌توانیم انجام دهیم فقط در صورت وجود زمینه مناسب در این بیماران کاشت حلزون و جراحی‌های مربوط به سمعک‌گذاری انجام می‌شود.
وی در رابطه با علل ایجاد ناشنوایی، اظهار کرد: یکی از علل ایجاد ناشنوایی، حسی - عصبی بوده که ممکن است در تکامل مغز مشکل ایجاد کند و یا مریض نیاز به استفاده از سمعک و کاشت حلزون داشته باشد.
متخصص گوش، حلق و بینی در رابطه با پیشگیری از ناشنوایی، افزود: چیزی که در زمینه پیشگیری از ناشنوایی حائز اهمیت است، عفونت‌های دوره جنینی در شکم مادر از نظر ابتلا به سرخچه، سرخک و سیتومگالوویروس و بقیه عفونت‌ها است که اگر مادران باردار به این عفونت‌ها مبتلا شوند ممکن است، سبب ایجاد ناشنوایی در جنین شود.

تقیلو با اشاره به اهمیت مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، اظهار کرد: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و پرهیز از ازدواج فامیلی نیز امری مهم در این زمینه بوده و در صورت شک در هرگونه اختلالی، باید سریعا به پزشک مراجعه شود؛ به طور مثال زمانی که کودکی متولد می‌شود و واکنش آن به صدا ضعیف بوده و یا صدای تلویزیون را موقع تماشا بلند کرده و یا املای آن در کلاس ضعیف باشد، این شک وجود دارد که کودک دچار اختلال شنوایی است.

وی در خصوص اهمیت پرهیز از مصرف برخی داروها، گفت: پرهیز از مصرف برخی داروها بسیار مهم است؛ آنتی‌بیوتیک‌هایی که در آخر کلمه خود حرف سین دارند مانند جنتامایسین، استرپتومایسین و غیره امکان دارد باعث کاهش شنوایی حسی - عصبی شوند و همین‌طور مریض را به طور کامل ناشنوا کنند. پرهیز از مصرف داروهای ایبوپرفن، دیکلوفناک و آسپرین برای بیماران سبب آسیب می‌شود، مگر اینکه در شرایط خاص استفاده شود.

این مسئول ادامه داد: پرهیز از گوش دادن به صداهای بلند، استفاده از هندزفری و هدفون برای گوش دادن به موسیقی در نوجوانان و ضربه‌های وارده به گوش در ورزش‌های مختلف یا تصادفات باعث اختلال شنوایی می‌شود. اختلال شنوایی سبب اختلال در ارتباط و تعامل با دیگران و بیان نظرات خود می‌شود و مشکلاتی را در سالمندان، ضعف بهداشت و درمان، اختلال اعصاب و روان در آنها را ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در کودکان باعث اختلال ارتباط با دیگران شده و وقتی که ارتباط شما با دیگران مختل شد قدرت یادگیری پایین آمده و افت تحصیلی ایجاد می‌شود در نتیجه اکنون تحصیلات به صورت پایه برای اشتغال مهم است، این بیماران مشکل اشتغال نیز خواهند داشت و در سال‌های اخیر سازمان‌های حمایت‌کننده تخصصی برای افراد دارای اختلال شنوایی و ناشنواها ایجاد شده است که حامی و مدافع اجتماعی، حقوقی و مدنی ناشنوایان هستند و از طرفی افراد ناشنوا با توجه به نقص ضرورت جبران آن در زندگی تمرکزشان را روی استعدادهای دیگر خود گذاشته و معمولا موفقیت‌های چشمگیری در عرصه‌های دیگر فعالیت مانند فعالیت آموزشی، هنری و غیره دارند.

کد خبر 392293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.