آرامش شهروندان در گرو فضاهای سبز شهری

زمانی که صحبت از آرامش به میان می‌آید، چه تصویری به ذهن شما خطور می کند؟ یک چمنزار، گلزار، ساحل خلوت یا تماشای دلنشین رودخانه در یک بعد از ظهر تابستانی.

 به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مناظر طبیعی از جمله مکان‌هایی است که انسان برای فرار از هرج و مرج زندگی شهری به آن پناه می‌برد؛ تحقیقات علمی نشان می‌دهد که بین این نوع محیط‌ها و میزان آرامش، کاهش استرس و حتی طول عمر و تسکین درد ارتباط مستقیمی وجود دارد. از این رو واضح است که فضای آرام و طبیعی برای سلامت روحی و جسمی مفید است اما مشکل اینجاست که پیدا کردن آرامش در زندگی پر هرج و مرج شهری یک چالش است.

نهایت آرامش

برای اینکه دریابیم بر اساس چه فاکتورهایی می‌توان عنوان "آرامش بخش" را به فضاهای شهری نسبت دهیم، گرگ واتس (Greg Watts) پژوهشگر دانشگاه بردفورد، ابزار پیش بینی درجه آرامش را تهیه کرده است. این ابزار دو عامل تاثیرگذار را اندازه می گیرد؛ میزان سر و صدای تولید شده توسط انسان که عمدتا ناشی از ترافیک است و همچنین درصد وجود مناظر طبیعی.

براساس عوامل ذکر شده، این ابزار آرامش مکان را از سطح صفر تا ۱۰ پیش بینی می کند. چگونگی دستیابی به این شاخص مبتنی بر نتایج چندین مطالعه آزمایشگاهی بود که در آن از مردم خواسته شد در کلیپ‌های ویدیویی طیف وسیعی از محیط‌ها را بر اساس سطح آرامشی که با تماشای آن‌ها به دست می‌آوردند، ارزیابی کنند. این کلیپ‌ها شامل محیط های متنوعی بود از یک بازار شلوغ گرفته تا مناطق ساحلی طبیعی و دور از مناطق شهری.

با استفاده از این روش نه تنها می‌توان فضاهای آرام موجود و یا گاه نادیده گرفته شده را شناسایی کرد، بلکه توصیه هایی را در مورد چگونگی فراهم‌ آوردن آرامش بیشتر در مناطق شهری می‌توان ارائه داد.

تحقیقات نشان می دهد فضاهای سبز اطراف جاده‌ها که مانند پوششی ساختمان‌ها را از سر و صدای خیابان های شلوغ حفظ می‌کند، اثر آرام بخش بالایی دارد. میادین پیاده راه درختکاری شده‌ نیز به دلیل فاصله از ترافیک خیابان به طرز قابل توجهی فضای آرامی را در شهر به وجود می‌آورند. به همین ترتیب، خیابان‌های فرعی مخصوصاً آن‌هایی که به ردیفی از درختان یا ساختمان‌های تاریخی مزین هستند به دلیل ویژگیهای خوب بصری و صدای کم ترافیک، جایگاه خوبی را به عنوان فضاهای آرامش‌بخش کسب کرده‌اند. همچنین مجاورت با عناصر آبی از قبیل آب نماها و رودخانه‌ها  نیز از مواردی با امتیاز بالا بود چرا که هم به طور طبیعی از بعد بصری زیباست و هم صدای آرام بخشی دارد.

ساخت فضاهای آرام

برای تقویت آرامش یک منطقه، اولین قدم کاهش سر و صدای تولید شده توسط انسان است. بدیهی است که در مقیاس شهری این کار را می توان با مواردی مانند تغییر مسیر ترافیک، ممنوعیت تردد ماشین های سنگین، استفاده از پوشش‌های جاده‌ای کم صدا و همچنین موانع صوتی انجام داد.

در مقیاس کوچکتر نیز می‌توان با نصب نرده ها و دیوارهای بلندتر در کنار جاده از میزان صداهای غیرطبیعی کاست. افزایش میزان چشم‌اندازهای طبیعی از طریق ایجاد فضاهای سبز شهری نیز می تواند به تقویت آرامش یک منطقه کمک کند. کاشت درختان بیشتر، بوته ها یا موانعی برای پنهان کردن نمای ساختمان باعث می شود که افراد در محیط اطراف خود استرس کمتر و آرامش بیشتری را تجربه کنند.

اضافه کردن صداهای "طبیعی" نیز می تواند به آرامش مکان کمک کند که این کار با نصب یک آب نما یا حوضچه امکانپذیر است؛ این امر نه تنها به آرامش محیط کمک می‌کند، بلکه پرندگان را نیز به منطقه جذب می کند. ایجاد یک محیط دنج و امن برای دوری از غوغای زندگی شهری به راحتی امکانپذیر است و به همین خاطر فضاهای سبز به عنوان عنصر آرامش‌بخش نباید فراموش شوند؛ حال هرگاه که احساس استرس شدید پیدا کردید، با نهایت اطمینان به فضاهای سبز پناه ببرید یا حتی یکی از آن‌ها را برای خود بسازید! به این ترتیب می توانید کمی آرامش را در هر زمان که نیازمندید به دست آورید.

ترجمه از: حمید بهبهانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 392266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.