موسیقیدان های اصیل خانه نشین شده اند

مدیر خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان با بیان اینکه از موسیقی اصیل حمایت های لازم نمی شود، گفت: باید وزارت ارشاد وصداوسیما را مقصر دانست چرا که از یک طرف گرفتن مجوز برای موسیقی های اصیل بسیار سخت است و از طرف دیگر در شبکه های تلویزیونی موسیقی های غیرایرانی نسبت به موسیقی های اصیل بیشتر پخش می شود.

حسن منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: موسیقی شامل موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی غیرایرانی است که مستقیما از غرب وارد و صرفا کلامش فارسی شده است و در مقایسه با آنچه در غرب با همین سبک اجرا می شود بسیار ضعیف است.

وی با بیان اینکه جدا از احساس که ذات موسیقی است یکی از اهدافی که موسیقی دنبال می کند همراه شدن با کلام است، گفت: موسیقی بی کلام برای هر شنونده پیامی دارد و هر فرد ممکن است برداشت انتزاعی متفاوتی از دیگران نسبت به این موسیقی داشته باشد اما زمانی که موسیقی با کلام همراه می شود می تواند به شدت روی مخاطب تاثیر بگذارد.

مدیر خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان اضافه کرد: موسیقی های وارداتی از غرب اغلب غیر فاخر، زودگذر و سطحی است بنابراین چند سال بیشتر عمر نمی کنند و پس از آن از اذهان محو می شوند.

منصوری با اشاره به کلام فاخر موسیقی اصیل ایرانی گفت: بزرگان موسیقی اصیل ایرانی سال های سال در تاریخ موسیقی ایران باقی می مانند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: موج های بسیار عمیق و خروشان دریا را در نظر بگیرید زمانی که به ساحل برخورد می کنند تبدیل به کف می شوند که هیچ چیز درون آن ها نیست، اما به محض اینکه از ساحل فاصله بگیرید و به دریا که در آن سکوت محض است بروید در و گوهر و موج های عمیق را خواهید یافت. مساله موسیقی هایی که می شنویم و متاسفانه جوانان جذب آن ها می شوند، مثال کفی است که در ساحل دیده می شود و پس از دقایقی چند محو می شود اما اصل دریا همان موسیقی اصیل ما است.

منصوری با بیان اینکه حمایت های لازم از موسیقی اصیل صورت نمی گیرد، گفت: در این زمینه باید وزارت ارشاد وصداوسیما را مقصر دانست چرا که از یک طرف گرفتن مجوز برای موسیقی های اصیل بسیار سخت است و از طرف دیگر در شبکه های تلویزیونی موسیقی های غیرایرانی نسبت به موسیقی های اصیل بیشتر پخش می شود.

وی تصریح کرد: موسیقی ما به واسطه جغرافیای منطقه و فرهنگی که داریم شکل گرفته است و باید توجه داشت که رواج یافتن موسیقی های غیر ایرانی نوعی هجمه فرهنگی است.

مدیر خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان با بیان اینکه هجمه فرهنگی بیشتر از حمله مستقیم نظامی به ما ضربه می زند، ادامه داد: جوانان ما به دنبال الگوگیری هستند و اگر ما الگوی درستی در اختیار آن ها قرار ندهیم الگو های فاسد را بر می گیرند.

منصوری با اشاره به اینکه غذای روح مردم موسیقی است، گفت: اگر چنین موسیقی هایی رواج داده شود ذائقه موسیقایی مردم همچون ذائقه غذایی آنها تغییر پیدا خواهد کرد و جوانان ما از غذای روحی که به آن ها داده می شود تغذیه می کنند و اگر این سبک موسیقی را به سبک اصیل ایرانی ترجیح می دهند علت آن خوراک نامناسبی است که به آن ها داده ایم.

مدیر خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان با بیان اینکه موسیقی اصیل ایرانی یک موسیقی تفسیری است و باید تفسیر شود تا جوانان ما به آن گرایش پیدا کنند، گفت: اصالت های موسیقی ما با توجه به معرفت هایی است که در شعر شاعران و عارفان ما نهفته است و قلب، فکر و اندیشه انسان ها را هدف قرار می دهد و بازسازی می کند.

وی با بیان اینکه کسانی که سال ها در موسیقی اصیل کار کرده اند و به اصطلاح در آن استخوان ترکانده‌اند امروز خانه نشین شده اند، تصریح کرد: من به عنوان یک مدیر اجازه نمی دهم موسیقی های غیر اصیل در حوزه هنری روی صحنه اجرا بروند، اما باید توجه داشت که یک دست صدا ندارد و من به تنهایی نمی توانم همه جوانان را به موسیقی اصیل علاقمند کنم.

مدیر خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان افزود: سالن های موسیقی حوزه هنری را که اغلب به ارگان ها اجاره می دهیم تا اجلاس های خود را در آن برگزار کنند با حداقل هزینه در اختیار جوانان با استعداد که توانمندی هایی در موسیقی سنتی دارند قرار می دهیم.

منصوری اضافه کرد: حتی در مواقعی سالن موسیقی حوزه هنری را رایگان در اختیار این جوانان قرار می دهیم تا بدین شکل بتوانیم حمایت خود را نسبت به موسیقی سنتی وجوانان علاقمند به آن اثبات کنیم.

کد خبر 392223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.