مصرف فروکتوز چه تاثیری بر افزایش وزن دارد؟

بررسی‌های جدید محققان روی موش‌ها نشان داد مصرف نوشیدنی‌هایی با شکر افزوده، ضررهای پیروی‌ کردن از رژیم غذایی پرچرب را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مطالعات اخیر نشان داده است فروکتوز که  شیرین‌ کننده‌ای طبیعی است، توانایی کبد را برای سوزاندن چربی مختل می‌کند. به نظر می‌رسد که افزایش سطح فروکتوز در بدن سوخت و ساز چربی در کبد را به گونه‌ای مختل می‌کند که برای سلامتی مضر است، در حالی که افزایش سطح گلوکز، باعث بهبود عملکرد این عضو حیاتی می‌شود.

در واقع مصرف فروکتوز موجب می‌شود چربی در بدن تجمع پیدا کند، در حالی که گلوکز تاثیر برعکس دارد. بررسی‌های محققان حاکی است که مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین، همانند مصرف غذاهای پرچرب، خطر ابتلا به چاقی مفرط، دیابت نوع دوم و بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) را افزایش می‌دهد. شکر افزوده در رژیم غذایی شامل دو نوع ساکاروز و شربت ذرت فروکتوز بالا می‌شود.

نتایج بررسی‌های پژوهشگران نشان داده است که این دو نوع قند تاثیرات متفاوتی بر کبد دارد. برای مثال مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، ثابت کرد اضافه‌ کردن فروکتوز به رژیم غذایی پرچرب در موش‌ها منجر به چاقی، عدم تحمل گلوکز و بزرگ‌ شدن کبد می‌شود. در مقابل، افزودن گلوکز به رژیم غذایی پرچرب، چنین عواقبی به همراه نداشت. گروهی از محققان آمریکایی به تازگی تاثیر شکر افزوده در رژیم غذایی را مورد بررسی دادند.

محققان در این مطالعه موش‌های شش هفته‌ای را به شش گروه تقسیم کردند و رژیم‌های غذایی متفاوتی به آن‌ها دادند. این رژیم‌ها شامل غذای معمولی، غذای معمولی به همراه گلوکز زیاد، غذای معمولی به همراه فروکتوز بالا، رژیم غذایی پر چرب، رژیم غذایی پر چرب به همراه گلوکز زیاد و رژیم غذایی پر چرب به همراه فروکتوز زیاد می‌شد. همچنین محققان به آب نوشیدنی موش‌ها نیز گلوکز و فروکتوز اضافه کردند.

 نتایج بررسی‌های جدید نشان داد موش‌هایی که رژیم غذایی معمولی مصرف کرده و آبی که فروکتوز یا گلوکز به آن اضافه شده بود نوشیدند، تقریبا ۳۰ درصد بیشتر از موش‌هایی که آب ساده مصرف کردند، با افزایش وزن مواجه شدند؛ این موش‌ها به فشار خون بالا و دیابت نیز مبتلا نشدند. به گفته محققان هر سه گروه از موش‌ها که رژیم غذایی پرچرب مصرف کردند به چاقی مفرط مبتلا شدند، بدین معنا که به طور میانگین ۴۰ تا ۶۰ درصد وزن اضافه کردند.

همچنین این موش‌ها علائم بزرگ شدن کبد را نیز تجربه کردند. یافته‌های جدید نشان داد موش‌هایی که رژیم غذایی پر چرب و آب حاوی فروکتوز مصرف کردند به قند خون بالا و مقاومت به انسولین مبتلا شده و سطح انسولین آن‌ها دو برابر شد.

کد خبر 392202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.