نگذاشتند آیت‌الله هاشمی به مردم خدمت کند

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

پدر دوگانه‌سازی بسوزد

حجت الاسلام مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به شان و جایگاه چهل سال پیش روحانیت در بین مردم اظهار کرد: "مشخص است که آن جایگاه امروز وجود ندارد. آن زمان (چهل سال پیش) روحانیت جایگاه بالایی داشت و هرچه می‌گفت مردم گوش می‌دادند و عمل می‌کردند. امروز جامعه روحانیت مبارز تهران، جامعه مدرسین و... که از تشکل‌های برجسته روحانی هستند این‌ها اگر فهرست بدهند اینگونه نیست که مردم بدون چون و چرا چشم بگویند و به آنها رای بدهند. در همان فهرست به خیلی‌ها رای نمی‌دهند. روحانیت را نباید به صورت یکپارچه قضاوت کرد. اینکه روحانیت در رسیدن به جایگاه امروز مقصر است شکی نیست اما این تقصیر به گردن عده‌ای از روحانیت است و همه را نمی‌توان مقصر دانست. در همین تاریخ انقلاب اگر اسامی را ذکر کنم شما با شناختی که دارید می‌توانید درباره آنها نظر دهید؛ مثلا امام یک روحانی بود یا آقای بهشتی، آقای مفتح، شهید مطهری، آیت‌الله صدوقی، آیت‌الله مدنی، آیت‌الله اشرفی اصفهانی و... وقتی به زندگی این افراد نگاه می‌کنید نمی‌توانید هیچ‌چیز نادرستی ببینید؛ هرچه هست صداقت، درستی و خدمت است.

تا همین امروز که من با شما صحبت می‌کنم از این قبیل افراد زیاد داریم.شاید هنوز افرادی با این خصلت وجود داشته باشند اما در عالم سیاست ظهور و بروزی ندارند. می‌خواهم بگویم جای خالی افرادی که شما نام بردید در سیاست امروز به شدت احساس می‌شود چرا که شبیه‌ این افراد را در مناصب کمتر دیدیم و افرادی بر سر کار آمدند که آن خط مشی‌ای را که روحانیت در اوایل انقلاب و حتی قبل از آن دنبال می‌کرد را در پیش نگرفتند. پدر دوگانه‌سازی بسوزد. این مسئله باعث شد خیلی‌ها نتوانند به جامعه خدمت بکنند. من خیلی صریح و روشن به شما می‌گویم هرچند این مسئله را عده‌ای انکار کنند اما من از نزدیک شاهد بودم و می‌خواهم بگویم ۲۰ سال تمام اجازه ندادند آقای هاشمی رفسنجانی به مردم خدمت کند. من نمی‌خواهم بگویم آقای هاشمی ایرادی نداشت؛ چرا ایشان هم در کارشان عیب و ایراد وجود داشت اما محاسن عملکرد او بسیار بیشتر از معایبش بود."

واکنش چمران به گمانه‌زنی درباره لیست ۳۰۰ نفره تهران و سرلیستی قالیباف

مهدی چمران عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درباره گمانه‌زنی‌ها در ارتباط با تهیه لیستی ۳۰۰ نفره برای  تهران در این شورا گفت‌: مسیری که برای انتخاب لیست نهایی در تهران انتخاب شده، از پایین به بالا است و قطعاً این‌گونه نیست که عده‌ای بنشینند و یک لیست انتخاباتی را نهایی کنند. وی افزود: تا امروز تقریباً تمامی شوراهای انتخاباتی استانی تشکیل شده و تشکیل شورای انتخاباتی تهران نیز در مسیر برنامه‌ریزی است ولی هنوز در تهران شورایی تشکیل نشده است. چمران خاطرنشان کرد: در برخی از شهرستان‌ها گروه‌های سیاسی به نفراتی رسیده‌اند اما این اسامی هنوز نهایی نشده و ممکن است که این نفرات تا موعد انتخابات دچار تغییر شوند. تغییر در این لیست‌ها وجود دارد.

نائب‌رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب در پاسخ به این سؤال که چرا هنوز برای شورای ائتلاف سخنگویی رسمی انتخاب نشده است، گفت: برخی از دوستان معتقدند در حال حاضر هنوز فضای کشور انتخاباتی نشده و لزومی برای اطلاع‌رسانی عمومی درباره فعالیت شورای ائتلاف وجود ندارد. وی همچنین در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه آقای قالیباف در فراخوانی، تمامی کسانی را که احساس می‌کنند، توانایی حضور در انتخابات به‌عنوان کاندیدا را دارند، دعوت به ثبت‌نام در یک سامانه کرده است، آیا احتمال دارد که وی لیستی مستقل برای انتخابات بدهد، گفت: بنده چنین برداشتی ندارم، چراکه ایشان یکی از محورهای اصلی جلسات شورای ائتلاف به‌حساب می‌آید و بعید به‌نظر می‌رسد که ایشان بخواهد فعالیت مستقلی داشته باشد. چمران در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه گفته می‌شود در صورت کاندیداتوری قالیباف، وی ممکن است سرلیست نیروهای انقلاب باشد، گفت: فعلاً هیچ چیز قطعی نیست و همه آنچه در این باره شنیده می‌شود، گمانه‌زنی است.

حرکت‌های سیاسی در حال تبدیل شدن به بداخلاقی سیاسی است

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس درباره ضرورت رعایت اخلاق و ادب سیاسی در بین فعالان سیاسی و چرایی برخی بی اخلاقی‌ها در این حوزه گفت: ما مردم ایران انسان های سیاسی هستیم، البته شرایط خاورمیانه اینگونه ایجاب می‌کند؛ ولی متاسفانه به دلیل اینکه نظام حزبی و تحزب در جامعه ما به خوبی جا نیفتاده و از سوی نظام سیاسی پذیرفته نشده فرهنگ سیاسی مشارکت را آموزش ندیده‌ایم. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: فکر می کنم اگر دارای یک نظام حزبی بودیم و افرادی که قصد دارند به عنوان فعال سیاسی حرکت کنند آموزش داده می‌شدند، قاعدتا آن ها هم می توانستند در فرهنگ نقد سیاسی مشارکت داشته باشند.

این عضو فراکسیون زنان مجلس با تاکید بر اینکه باید برای جای افتادن فرهنگ نقد سیاسی از نقد استقبال کرده و قدردان آن باشیم، اظهار کرد: شخصا هنگامی که به شبکه های اجتماعی مجازی مراجعه می کنم جدا از توهین ها از نظرات منتقدانه استقبال می کنم و گاها به آن ها پیام داده و از نظراتشان استفاده می کنم. نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: متاسفانه حرکت غالب در فرهنگ سیاسی ما در حال تبدیل شدن به بد و بیراه گفتن، تهمت زدن و بداخلاقی های سیاسی است. سیاوشی با اشاره به برخی بداخلاقی ها در عرصه کلان سیاسی گفت: گاها این افراد مباحثی را که باید در یک جمع خصوصی حل و فصل کنند به رسانه ها می کشانند و هنگامی که این اتفاق رخ می دهد هر که هر چه دلش می خواهد در این‌باره می نویسد، به همین دلیل فکر می کنم باید این آموزش را از روسای قوا و افرادی که دارای جایگاه سیاسی مهم هستند آغاز کنیم و این عرصه را به تشکل ها تسری دهیم، در واقع این افراد باید در یک نشست، سنگ ها را وا بکنند و سپس نتیجه را در سطح کلان مطرح کنند.

 این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگرچه عرصه سیاست خالی از تخریب نبوده و در همه جا شاهد آن هستیم، ولی ما مدعی هستیم که اخلاق سیاسی را رعایت کرده و خط قرمزهایی را که از سوی کشورهای دیگر رد می شود ما رد نمی کنیم، ولی متاسفانه ما هم نتوانستیم این مباحث را رعایت کنیم.

واکنش فلاحت‌پیشه به اتهام‌زنی برخی معترضان عراقی به ایران

حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده مجلس شورای اسلامی در تحلیلی از شرایط اخیر عراق گفت: باید از هرگونه تحلیل مداخله جویانه در قبال تحولات عراق پرهیز کرد. واقعیت این است که در اتفاقات پیش آمده بخشی از مردم عراق ناراضی هستند چون در این کشور روزانه سه میلیون بشکه نفت صادر می‌شود، اما مشکلات معیشتی مردم ادامه دارد و مطالبات واقعی آنها در موضوعاتی همچون اشتغال و امنیت اقتصادی وجود دارد. به ویژه این که در بخش هایی از حوزه‌های اقتصادی عراق نیز فساد دیده شده و این موارد غیر قابل انکار است.

وی گفت که در چنین شرایطی مردم عراق اعتراضات مسالمت آمیزی را برای بیان مطالباتشان به راه انداختند، اما کسانی که دشمنان واقعی عراق بودند از این اعتراضات سوء استفاده می‌کنند. آنها همان مخالفان سنتی هستند که از هر موضوعی برای ایجاد ناامنی در عراق استفاده می‌کنند. در این بین برخی از بازیگران از عوامل ناامن سازی عراق حمایت می‌کنند. همان کسانی که بعد از سال ۲۰۰۳ و سقوط صدام بمب گذاری‌هایی را انجام دادند و سپس حامیان اصلی داعش بودند. آنها به دنبال تجزیه عراق هستند و سعی کردند در انتخابات این کشور نیز نقش میانجی بازی کنند.

فلاحت پیشه ادامه داد:‌ در این شرایط جریانات مخالف ثبات و توسعه در عراق سوار بر تحولات این کشور شدند که به ضرر مردم عراق خواهد بود. این موضوع را هم باید مردم عراق بدانند هیچ اقدام ایران در داخل عراق بدون دعوت این کشور انجام نشده اقداماتی که نتیجه آن توسعه عراق است. وی توضیح داد: حضور جمهوری اسلامی در عراق در زمینه‌های نظامی امنیتی، سیاسی و اقتصادی به سود ملت این کشور بوده و در حوزه سیاسی و در جهت دفاع از تمامیت ارضی و حق حاکمیت مردم عراق و در حوزه نظامی در راستای مقابله با تروریست اقداماتی انجام شده است، جمهوری اسلامی در حوزه اقتصادی در احیای مبادله مرزی و صنایع سنگین نقش داشته و در نهایت نیز تجربیات بازسازی خود را در اختیار عراق داده است. این که برخی تلاش می‌کنند اتهاماتی را علیه ایران مطرح کنند کاملا کذب است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره‌ی پشت پرده اتفاقات اخیر برای تحت‌الشعاع قرار دادن مراسم اربعین گفت: واقعیت آن است که راهپیمایی اربعین باعث ناکام ماندن بسیاری از سیاست‌های تفرقه آمیز در داخل عراق و بین عراق و کشورهای همسایه شده است. کشورهای مختلفی برای این که راهپیمایی اربعین را با شکست مواجه کنند اقداماتی را انجام می‌دهند اما نتیجه عکس خواهند گرفت. اربعین امسال هم نماد وحدت بین مردم عراق و همدلی و همسویی بین ملت ایران و عراق خواهد بود.

کد خبر 392197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.