ترامپ در چند قدمی استیضاح

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.


به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی ۲۴ ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

ترامپ: مجلس نمایندگان آرای کافی برای استیضاح مرا دارد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با اذعان به اینکه مجلس نمایندگان آرای کافی برای استیضاح وی را دارند پیش بینی کرد که نانسی پلوسی، رئیس این مجلس از آرای مجلس نمایندگان برای آغاز رسمی تحقیقات و کشاندن روند استیضاح به کنگره بهره خواهد بود. او به خبرنگاران گفت: آن‌ها حقوق ما را پایمال کرده‌اند. اگرچه بسیاری از دموکرات‌ها نمی‌خواهند رای به استیضاح من دهند اما چاره دیگری ندارند. آن‌ها باید از رهبرشان پیروی کنند و زمانی که روند به سنا برسد، ما پیروز خواهیم شد. اگرچه ترامپ به حزب جمهوری‌خواه "کاملا متحد" که از وی در برابر محکوم شدن حفاظت خواهد کرد، می‌بالد، اما برخی جمهوری‌خواهان روز جمعه علنا عدم همبستگی خود با ترامپ را اعلام کردند.

دست‌کم دو سناتور جمهوری‌خواه و یکی از مقامات سابق دولت واشنگتن نارضایتی خود را از اقدامات ترامپ برای ترغیب دولت های خارجی به انجام تحقیق از جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰ مطرح کرده‌اند. از سوی دیگر مایکل آتکینسون، بازرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا روز جمعه با قانون‌گذاران دیدار و درباره شکایت افشاگری که ترامپ را به سوء استفاده از قدرت متهم کرده، گفت‌وگو کرد. آتکینسون که توسط ترامپ منصوب شده، پیش تر گفته بود که اظهارات این افشاگر ظاهرا معتبر است و این شکایت بیانگر یک موضوع نگران‌کننده مهم است که ارزش توجه فوری کنگره را دارد.

اسناد و مدارک بررسی شده توسط روزنامه واشنگتن پست نیز نشان داد، کورت وولکر، نماینده ویژه سابق آمریکا در اوکراین در جریان شهادتش در کنگره ضمن دفاع از بایدن، گفت: من بایدن را به خوبی می‌شناسم. او مرد با شرافتی است که خود را وقف کشور کرده است. تصدیق ترامپ به اینکه وی احتمالا توسط مجلس نمایندگان استیضاح می‌شود، تازه‌ترین تحول در موضوعی است که به خاطر واکنش‌های ناگهانی ترامپ به یک استراتژی پاسخ موردی و موقت تبدیل شده است. ترامپ روز جمعه در جریان مصاحبه با خبرنگاران باز هم تلاش کرد تا موضع تدافعی گرفته و خودش را قربانی اقدامات افراطی دموکرات‌ها جلوه دهد. وی گفت: در مقایسه با دیگران، با ما کاملا ناعادلانه و متفاوت برخورد می‌شود. وی افزود: من شکایت های خود را در نامه‌ای به نانسی پلوسی مطرح خواهم کرد.

چین با درخواست ترامپ برای تحقیقات علیه جو بایدن مخالفت کرد

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین بعد از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از پکن خواست درباره فعالیت های جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا در این کشور تحقیقات کند، اظهار کرد: چین در امور داخلی آمریکا مداخله نمی‌کند. بر اساس گزارش روزنامه گلوبال تایمز چین، وانگ یی خاطر نشان کرد: ما ایمان داریم که مردم آمریکا خودشان می‌توانند مشکلاتشان را برطرف کنند. این اظهارات بعد از آن مطرح شدند که دونالد ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران در کاخ سفید عنوان کرد: چین باید تحقیقاتی را علیه بایدن و پسرش شروع کند چون اتفاقاتی که در ارتباط با بایدن ها در  چین افتاده‌، به همان اندازه اتفاقاتی که در ارتباط با آنها در اوکراین افتاده، بد هستند. این درخواست ترامپ در حالی مطرح شده که واشنگتن و پکن خودشان را برای دور جدیدی از مذاکرات تجاری طی روزهای آینده آماده می‌کنند.

ترامپ: ورود مهاجران بدون بیمه درمانی به آمریکا ممنوع است

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، ورود مهاجرانی را به آمریکا منع می‌کند که به دنبال گرفتن ویزا هستند و بر سیستم خدمات درمانی کشور بار مالی تحمیل می‌کنند. بر اساس بیانیه کاخ سفید، در صورتی که مهاجران ظرف ۳۰ روز از ورود به کشور، تحت پوشش بیمه درمانی تایید شده قرار نگیرند، جزو آن دسته از مهاجرانی خواهند بود که بر سیستم خدمات درمانی ایالات متحده بار مالی محسوب می‌شوند مگر آنکه پول کافی برای پرداخت هزینه‌های درمانی قابل پیش بینی داشته باشند. این دستور جدید آنهایی را که ویزای معتبر مهاجرتی دارند، شامل نمی‌شود و بر مهاجرانی که از طریق سایر روش‌ها شامل ساکنان قانونی دائمی وارد ایالات متحده شدند، اثر نمی‌گذارد.

این تغییر شامل استثناهایی برای افرادی می‌شود که به دنبال نوع ویژه‌ای از ویزا شامل ویزا برای فرزندان شهروندان آمریکایی هستند. افرادی که تحت تاثیر این تغییر قرار می‌گیرند ملزم هستند تا مواردی را که لازم است به مقام کنسولی ارائه کنند. وزیر خارجه آمریکا نیز رویه‌هایی برای تعیین چنین تصمیماتی ایجاد می‌کند. کاخ سفید اعلام کرده که از سوم نوامبر این تغییرات اجرایی می‌شود. روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که مهاجران یا پناهجویانی که پناهندگی گرفته‌اند، از این تغییرات متاثر نمی‌شوند.

در  بیانیه کاخ سفید همچنین آمده است: از آنجا که سیستم خدمات درمانی‌آمریکا با چالش‌های ناشی از مراقبت‌های غیرقابل جبران روبرو است، دولت واشنگتن با تایید هزاران خارجی که نمی‌توانند از عهده هزینه‌های درمانی خود برآیند، این مشکل را بدتر می‌کند. این تغییر جدیدترین اقدام دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای متوقف کردن ورود مهاجران قانونی و غیرقانونی به آمریکاست. دولت آمریکا همچنین تلاش کرده تا مهاجرت را از طریق قانون خدمات عمومی به خدمات درمانی مرتبط کند که توانایی گرفتن کارت سبز توسط افراد را منوط به این مسئله می‌کند که آن فرد از برنامه‌های قطعی کمک‌های عمومی استفاده می‌کند یا خیر. دموکرات‌ها به دنبال بلوکه کردن این قانون هستند.

پومپئو : رهبران بالکان مراقب نفوذ اقتصادی چین باشند

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا بعد از دیدار با مقام‌های مقدونیه شمالی در شهر "اهرید" در جنوب این کشور اظهار کرد:‌ من همان طور که در دیگر بخش های سفرم در اروپا گفته‌ام مجددا نسبت به خطرات سرمایه‌گذاری‌های چین در حوزه‌ی فن‌آوری‌های حساس و همچنین نسبت به راهبرد آکنده از رشوه‌دهی چین برای به دست آوردن پروژه های زیرساختی هشدار می‌دهم. پومپئو همچنین در ابتدای سفر کوتاه خود به این دو کشور کوچک حوزه بالکان اظهار کرد: ما می‌خواهیم مقدونیه شمالی موفق باشد نه اینکه با فساد و بدهی دست به گریبان شود.

چین حساب زیادی روی کشورهای بالکان در پروژه اقتصادی بزرگ خود مشهور به پروژه "یک کمربند، یک جاده" باز کرده است. پومپئو در ادامه صحبتهایش گفت: ذهن و قلب شهروندان مقدونیه شمالی باید عامل هدایت این کشور به سمت جلو باشد نه ربات‌ها و برنامه‌های اینترنتی روسیه در شبکه‌های مجازی. شما کشوری هستید که سربازانتان را در جنگ‌های ما در عراق و افغانستان مشارکت دادید و همچنین در ائتلاف ما که به اصطلاح خلافت داعش را شکست داد نیز شریک بوده‌اید. من مطمئن هستم که پاییز امسال سنای آمریکا پروتکل الحاق شما را تصویب خواهد کرد تا شما بتوانید رسما به تیم ناتو بپیوندید. 

در سال های اخیر برنامه‌ مقدونیه شمالی برای ورود به ائتلاف‌های غربی معطل مانده بود اما این مشکل سال گذشته بعد از توافق مقدونیه با یونان بر سر به دست آوردن نام جدید یعنی "مقدونیه شمالی" برطرف شد. پومپئو بلندپایه‌ ترین مقام آمریکایی است که از سال ۲۰۱۷ تاکنون یعنی از زمانی که مونته‌نگرو به ناتو پیوست به این کشور سفر می‌کند. او همچنین بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی سفر کننده به مقدونیه شمالی از سال ۲۰۰۱ تاکنون است. وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش گفت: آمریکا برای خیر و منفعت شهروندانتان و منطقه و جهان به شراکت با شما ادامه خواهد داد. پومپئو همچنین گفت:‌ آمریکا در شرف نهایی کردن یک توافق فروش خودروهای تاکتیکی سبک به مونته‌نگرو به ارزش ۳۶ میلیون دلار است.

کد خبر 392195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.