لغو ممنوعیت آمد و شد در بغداد

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

پاداش ۵ میلیون دلاری آمریکا برای بازداشت رهبر داعش در صحرای غربی

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که پاداشی پنج میلیون دلاری را برای کسانی درنظر گرفته که اطلاعاتی درباره مکان عدنان ابوولید الصحراوی، عضو سابق جبهه پولیساریو و رهبر کنونی داعش در منطقه صحرای غربی بدهد. در این بیانیه آمده است: این گروه مسؤولیت حمله به گشت مشترک آمریکایی نیجریه‌ای در ماه اکتبر ۲۰۱۷ در نزدیکی روستایی در غرب نیجریه را برعهده گرفت که به کشته شدن چهار آمریکایی منجر شد. در این بیانیه تأکید شده است: برنامه پاداش به دلیل عدالت وابسته به وزارت خارجه، همچنین پاداشی پنج میلیون دلاری را برای کسانی تعیین کرده که اطلاعاتی درباره افرادی بدهند که به این حمله تشویق، کمک کرده یا مرتکب آن شده یا برای آن توطئه کرده باشند.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر "دولت خودخوانده داعش در صحرای بزرگ" را در لیست سیاه خود به عنوان یک نهاد تروریستی خارجی و رهبر آن ابوولید را نیز در لیست تروریست‌های تحت تعقیب در جهان قرار داده بود. ابوولید عضو سابق "ارتش" وابسته به جبهه پولیساریو بود که به گروه تروریستی "جنبش توحید و جهاد در غرب آفریقا" پیوست و طی جنگ در مالی سخنگوی این گروه بود. بعد از دو سال از ادغام "جنبش توحید و جهاد غرب آفریقا" با "جنبش امضاکنندگان خون" که مختار بلمختار رهبری آن را برعهده دارد ابوولید مه ۲۰۱۵ اعلام کرد که گروهش با داعش بیعت کرده و نام "خلافت خودخوانده در صحرای بزرگ" را بر خود نهاده است.

پیام تبریک پادشاه و ولیعهد عربستان به سیسی 

سلمان بن عبد العزیز، رئیس جمهوری عربستان در پیامی به عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر خاطرنشان کرد: ما صمیمانه سالروز پیروزی جنگ ششم اکتبر ۱۹۷۳ بر اسرائیل را تبریک عرض می‌کنیم و برای سلامتی، سعادت و خوشبختی رئیس جمهوری مصر و رشد و شکوفایی دولت و ملت این کشور بهترین آرزوها را می‌کنیم. در همین راستا، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی هم پیام تبریکی را به همین مناسبت به عبدالفتاح سیسی ارسال کرد و برای رئیس جمهوری مصر آرزوی سلامتی و سعادت و برای دولت و ملت این کشور آرزوی رشد و اعتلا کرد.

در ۶ اکتبر ۱۹۷۳ مصر و سوریه با کمک نظامی و مالی دیگر کشورهای عربی به نیروهای اسرائیلی مستقر در صحرای سینا و بلندی‌های جولان حمله کردند و توانستند در روزهای آغازین جنگ تلفات زیادی به نیروهای اسرائیلی که سرگرم مراسم عید مذهبی "غفران" بودند، وارد کنند. در این جنگ آمریکا با ایجاد یک بندر هوایی از طریق لیسبون به اسرائیل اسلحه می‌داد و روسیه نیز به مصر و سوریه سلاح می‌فروخت.

واکنش عبدالمهدی به بیانیه مرجعیت دینی درباره اتفاقات عراق

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات نماینده آیت‌الله سید علی سیستانی که روز جمعه در خطبه‌های نماز جمعه ایراد کرد گفت، مرجعیت دینی موضع خود را در قبال رویدادهای تاسف برانگیز کشور اعلام و هرگونه حمله به اموال دولتی و خصوصی و نیز حمله به تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی را محکوم کرد. احمد الصافی، نماینده آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در کربلا گفته بود: دولت باید تدابیری را برای مبارزه با فساد اتخاذ کند و از سهمیه‌بندی دست بردارد. انجام اصلاحات یک ضرورت است و باید به آن عمل کرد. رؤسای سه‌گانه باید تدابیر عملی را در این باره اتخاذ کنند. پارلمان عراق از طریق فراکسیون اکثریت پارلمانی که باید روش خود را تغییر دهد مسؤولیت بزرگتری در این زمینه برعهده دارد.

عبدالمهدی در ادامه خاطرنشان کرد: مرجعیت دینی از تمام گروه‌ها خواست تا رویکرد خود را در خصوص تعامل با مشکلات کشور تغییر دهند. نخست وزیر عراق افزود: دولت خود را ملزم به ارائه برنامه‌های عملی و به کار گرفتن تمام توان خود برای کاهش رنج شهروندان و بهبود خدمات و فراهم کردن فرصت‌های شغلی می‌داند و از دو قوه مقننه و قضائیه می‌خواهد با تمام اختیارات خود با دولت همکاری مشترک داشته باشند. وی از گروه‌های سیاسی نیز خواست با دیگر گروه‌ها و دولت برای تامین شرایط اصلاحات همکاری کنند. نخست وزیر عراق همچنین دستور لغو ممنوعیت آمد و شد در بغداد را از پنج صبح امروز (شنبه) پنج اکتبر صادر کرد.

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: حملات هوایی روسیه در شرق ادلب در شمال غرب سوریه پایگاه گروه‌های "حراس الدین و انصارالتوحید" در شرق روستای البلیصه و شرق روستای تل الاغر را هدف قرار داد که به کشته شدن دستکم ۹ تروریست از جمله شش تن از حراس الدین منجر شد. همچنین هشت تن زخمی شدند. ادلب مرکز اصلی گروه‌های تروریستی است. این گروه‌ها همواره توافق منطقه کاهش تنش را نقض کرده و مقرهای ارتش سوریه و محله‌های مسکونی را مورد هدف قرار می‌دهند.

اردوغان: امروز یا فردا عملیات زمینی و هوایی را در شمال سوریه آغاز می‌کنیم

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی گفت: ما عملیات زمینی و هوایی را در شرق فرات سوریه برای "تحقق صلح" در آنجا انجام خواهیم داد. اردوغان گفت: ما مقدمات را چیده‌ایم و طرح عملیات نظامی در شرق فرات را تهیه و تکمیل کرده و دستورات لازم را در این باره صادر کرده‌ایم. عملیات ما در شرق فرات در حدی نزدیک است که می‌توانیم بگوییم امروز یا فردا انجام می‌شود. وی گفت: به کسانی که به ما لبخند می‌زنند و با سخنان دیپلماتیک و سیاسی سعی می‌کنند عملیات ما را برای دور کردن کشورمان از این سازمان تروریستی به تأخیر بیندازند می‌گوییم که حرف بس است و ما تصمیممان را گرفته‌ایم.

اردوغان گفت: ما تمامی هشدارها را به کسانی که با آن‌ها درباره شرق فرات گفتگو کردیم دادیم. ما به اندازه کافی صبور بودیم و فهمیدیم که گشت‌های زمینی و هوایی صرفا حرف است. وی با مطرح کردن سؤالی به هم‌پیمانان ترکیه گفت: رسا و واضح بگویید آیا گروه (پ‌ک‌ک) و (ی‌پ‌گ) را که با نام نیروهای سوریه دموکراتیک(قسد) سعی می‌کنید بر فعالیت‌هایش سرپوش بگذارید سازمانی تروریستی می دانید یا خیر؟ ترکیه بارها به انجام عملیات نظامی در شرق فرات سوریه تهدید کرده بود.

کد خبر 392191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.