جایزه معماری و شهرسازی زمینه‌ساز معرفی هنر و معماری اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: رویداد جایزه معماری و شهرسازی اصفهان زمینه‌ساز معرفی هرچه بیشتر گنجینه هنر و معماری شهر در سطح ملی و بین المللی و توسعه اقتصاد شهری با اثر مثبت بر رونق گردشگری، بستری جهت شناسایی و معرفی نوآوری‌ها و استعداهای موجود است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیداحمد حسینی‌نیا ظهر امروز (شنبه) در نشست هم‌اندیشی جازه معماری و شهرسازی اصفهان اظهار کرد: ایران کشوری است که از دیرباز از فرهنگ و تمدنی کهن و ریشه‌دار برخوردار بوده و شهر اصفهان همواره بر تارَک این افتخارات رخ نموده و جلوه‌گری کرده است، تا جایی که نقطه اوج آن را می توان در ظهور«مکتب اصفهان» در فلسفه، حکمت، هنر و معماری و شهرسازی در این خاستگاه دانست.

وی افزود: این میراث ماندگار تا آنجا پیش رفته است که در عصر معاصر که دوران حرکت به سمت شکل‌گیری تمدن نوین ایرانی- اسلامی در کشور هدف گذاری شده، اصفهان به عنوان «پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی» برگزیده شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: با توجه به این پیشینه گهربار و تأکید مؤکد در برنامه های توسعه شهری «اصفهان ۱۴۰۰ »و نیز «برنامه سنجش پذیر» شهردار اصفهان، در خصوص لزوم پاسداشت این معماری و شهرسازی اصیل و لحاظ آن گذشته پر افتخار در هرگونه تحولات و مداخلات کالبدی در کلانشهر اصفهان، یکی از برنامه های محوری پیشنهادی معاونت شهرسازی و معماری در این راستا، پایه‌گذاری و برگزاری «جشنواره بزرگ ملی و سالانه معماری و شهرسازی اصفهان» است.

وی افزود: این جشنواره ضمن زمینه‌سازی معرفی هر چه بیشتر گنجینه هنر و معماری اصفهان در سطح ملی و بین المللی و توسعه اقتصاد شهری با اثر مثبت بر رونق گردشگری، بستری جهت شناسایی و معرفی نوآوری‌ها و استعداهای موجود و بعضا مغفول در حوزه هنر، معماری و شهرسازی و فراهم شدن زمینه بهره‌گیری از آنها، در جهت تسهیل پیاده‌سازی حکمت‌ها و ارزش‌های این معماری و شهرسازی اصیل بیش از پیش، در فضای اصفهان امروز فراهم می‌کند.

حسینی‌نیا با اشاره به محورهای پیشنهادی برگزاری رویداد جایزه معماری و شهرسازی اصفهان، گفت: هویت‌بخشی به طراحی و معماری در کاربری‌های مطرح شهری، تجلی حکمت‌ها و شاخص‌های تمدنی اصیل و بومی (ایرانی- اسلامی و مکتب اصفهان) در ساخت و سازهای شهری، کاربرد فناوری‌های نوین و مصالح بوم آورد و تکنولوژیک، همنوا با ارزش های تمدنی، ترویج نمادهای دین، اخالق و فرهنگ نظم و قانون در معماری و شهرسازی، معماری پایدار، مردم واری، زیبایی، امنیت، ایمنی، سلامت، عدالت و تأمین آرامش روحی و رفاه جامعه در طرح‌ها، اقدمات و پروژه‌های شهری، کاربرد هنر اصیل و صنایع دستی ارزشمند در سیما و منظر شهری از جمله محورهای پیشنهادی برگزاری این رویداد است.

وی با اشاره به حوزه های برگزاری این رویداد، اظهار کرد: اندیشه، طراحی و اجرا از حوزه های برگزاری رویداد جایزه معماری و شهرسازی اصفهان است که در بخش اندیشه آثار تولید و منتشر شده علمی در قالب «کتاب، طرح پژوهشی، پایاننامه، ایده، نظریه و مدل و الگوی برنامه ریزی اجرایی» و یا تولیدات فرهنگی و آموزشی بر پایه فن‌آوری اطلاعات، نظیر فیلم، کلیپ، انیمیشن، نرم‌افزار و کتاب الکترونیکی قابل ارائه و بررسی خواهد بود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: حوزه طراحی در دو بخش کلی «طراحی و معماری» و «طراحی شهری»، تمامی آثاری که در قالب‌های مختلف اعم از طراحی المان، هنرهای تجسمی، طراحی و معماری اماکن، بناها و فضاهای شهری مطرح در کاربری های مختلف و طرح‌های توسعه شهری که به صورت یک طرح عینی و کاربردی آماده اجرا، تدوین شده باشد را در بر می گیرد.

حسینی‌نیا خاطرنشان کرد: در حوزه اجرا تمام اقدامات اجرایی در سه بخش کامال مجزای «احداث سازه»، «پیاده سازی طرح‌های شهری» و «تولید مصالح بوم آورد و تکنولوژیک»، در این حوزه قابل بررسی خواهد بود.

وی با اشاره به بخش های متنوع جشنواره و جایزه ملی معماری و شهرسازی اصفهان، اظهار کرد: نشست و کارگاه‌های تخصصی به ویژه در خصوص ارائه و نقد و نظر آثار ارائه شده برتر، معرفی آثار منتخب در کتاب جشنواره برای ماندگاری و معرفی آثار ارزشمند ارایه شده به رویداد و نیز معرفی خالقان آثار، تجلیل از آثار برتر از جمله بخش های جشنواره به شمار می‌رود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: تقدیر و تجلیل مادی و معنوی از پدیدآورندگان آثاری که توسط هیئت داوران در سه بخش «اندیشه»، «طراحی» و «اجرا» به عنوان آثار برتر انتخاب شده‌اند، انجام می پذیرد و این پدید آورندگان بسته به مورد می‌توانند اشخاص حقیقی، حقوقی و یا سازمان‌های مدیریت شهری باشند.

وی با اشاره به نمایشگاه آثار برگزیده جایزه معماری و شهرسازی اصفهان، افزود: هدف از برگزاری نمایشگاه با توجه به تلاش صورت گرفته در جمع‌آوری آثار، فراهم‌شدن زمینه‌ای جهت نمایش آثار و بیان اقدامات موفق صورت گرفته و بالتبَع آن تبادل اطلاعات و خدمات مابین عرضه‌کنندگان و بازدیدکنندگان مشتاق و علاقه‌مند در زمینه موضوعات جشنواره، چه در بخش مردمی و خصوصی و چه دولتی و نهادهای عمومی حرکت سازی و فرهنگ‌سازی در جهت ترویج و تحقق اهداف جشنواره در سطح جامعه است.

حسینی‌نیا گفت: این نمایشگاه طی یک هفته و در سه بخش مجزا در قالب حوزه های پیش بینی شده رویداد جایزه اصفهان یعنی اندیشه، طراحی و اجرا برگزار می‌شود.

وی با اشاره به سطح برگزاری جشنواره، اظهار کرد: این جشنواره در سال اول به صورت ملی و برای سنوات آتی به شکل بین المللی برنامه ریزی و برگزار خواهد شد، همچنین ممکن است در هر دوره برگزاری منتخبی از یک، چند و یا همه محورهای پیشنهادی به عنوان محور برگزاری و فراخوان و داوری آثار مد نظر قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به زمان پیشنهادی برگزاری این رویداد، تصریح کرد: نشست اصلی جشنواره مقارن با سوم اردیبهشت ماه، سالروز "والدت" عالِم و دانشمند فرهیخته، عالمه شیخ‌بهایی که نماد مهندسی در حوزه معماری و شهرسازی، به ویژه در قالب مکتب اصفهان است، مقارن با هفته فرهنگی اصفهان(و یا ایام هفته شهرساز در آبان ماه و یا روز نکوداشت اصفهان در اول آذر ماه، پیشنهاد می‌شود.

وی با بیان اینکه جهت برگزاری سایر برنامه‌ها از فراخوان تا اجرا، بازه زمانی متناسب تا ایام منتهی به موارد فوق الذکر در نظر گرفته خواهد شد، گفت: مخاطبان حقیقی و حقوقی رویداد جایزه اصفهان «نهادهای علمی و پژوهشی» شامل اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشگاه، پژوهشکده، اندیشکده و مؤسسات پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان در رشته های اصلی و مرتبط با موضوعات مطرح رویداد، «متخصصان و فعالان در حِرَف و صنایع مرتبط با معماری، شهرسازی و عمران شامل: معماران، شهرسازان، مهندسین عمران، هنرمندان، تولیدکنندگان مصالح و ابزار آلات، سازندگان و سرمایه‌گذران بخش خصوصی، «نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی و سمن ها» شامل: کلیه دستگاه‌های لشکری و کشوری، شهرداری ها و شرکت‌های خصوصی در کنار سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه موضوعات جشنواره، همچنین عموم شهروندان علاقه‌مند به معماری و شهرسازی هویت مدار و اقلیمی، به عنوان مخاطبین عام جشنواره در نظر گرفته می شوند.

حسینی‌نیا با اشاره به موضوعات و محورهای هم اندیشی و تبادل نظر با اساتید و حاضرین در جلسه، اظهار کرد: پیشنهاد عنوان و نام مناسب برای «رویداد ملی جایزه شهرسازی و معماری اصفهان»، ارائه پیشنهاد و نقطه نظرات درخصوص کُلیت و کیفیت برگزاری «رویداد ملی جایزه شهرسازی و معماری اصفهان» و تمایل دانشگاه ها و دستگاه ها به حمایت معنوی از رویداد از  موضوعات و محورهای هم اندیشی و تبادل نظر است.

وی با بیان اینکه دبیر علمی جایزه در فرایند برون سپاری انتخاب می شود، افزود: با برگزاری این رویداد نقش انگیزی متخصصان را افزایش می‌دهیم.

کد خبر 392181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.