به گزارش ایمنا، مهدی جمالینژاد در بازدید از عملیات اجرایی خط دو قطار شهری شیراز، اظهار کرد: شهرداری شیراز تلاش دارد فاز نخست این خط را در پایان سال ۹۹ به بهرهبرداری برساند و در این راستا عملیات اجرایی آن طی سه شیفت انجام میشود.
رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با بیان اینکه از هم اکنون باید برای واگنهای خط دو مترو نیز پیشبینیهای لازم انجام شود، افزود: اگر این سرعت و جدیت برای تکمیل خطوط قطار شهری شیراز ادامه یابد و وزارت کشور نیز بتواند از نظر ریالی، اعتباری و تامین واگنها از متروی این کلانشهر پشتیبانی کند، شاهد بهرهبرداری از خطوط مترو در شیراز خواهیم بود.
جمالینژاد در این بازدید که با حضور شهردار شیراز، معاون عمرانی استاندار فارس و جمعی از مدیران شهری و کشوری انجام شد، تصریح کرد: همه ما در شهرداری شیراز، استانداری فارس و وزارت کشور باید همت کنیم تا ابرپروژه متروی شیراز که از اساسیترین پروژههای شهری است به بهرهبرداری برسد.
معاون توسعه عمران شهری و روستایی وزیر کشور اضافه کرد: طی دو سال متوالی با تخصیص اوراق مشارکت از نظر ریالی به احداث قطار شهری شیراز کمک کردیم و سال آینده نیز از این جهت به شهرداری شیراز کمک میشود.
وی با اشاره به مهاجرپذیر بودن شیراز خاطرنشان کرد: نیازمند آمادهسازی زیرساختهایی از جمله خطوط مترو در این کلانشهر هستیم و در این مسیر باید از ظرفیت نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی برای رایزنی در خصوص بودجه شهرداری به ویژه تخصیص اوراق مشارکت به قطارشهری این کلانشهر استفاده کرد.
جمالی نژاد همچنین پیشنهاد تشکیل تیم اقتصادی برای بررسی روشهای مختلف تامین مالی پروژه قطار شهری شیراز را به مجموعه مدیریت شهری داد.
معاون توسعه عمران شهری و روستایی وزیر کشور اظهار کرد: با همت و پشتکار مجموعه شهرداری شیراز مشکلات اعتباری پروژهها و مطالبات دستگاههای مختلف که در ابتدای کار موجب نگرانی مجموعه جدید مدیریت شهری شیراز شده بود، هم اکنون حل شده است.
نیازمند تخصیص واگن به متروی شیراز هستیم
حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز نیز در این بازدید با اشاره به افزایش استقبال شهروندان از خط یک مترو اظهار کرد: به منطور بهبود خدمترسانی به مسافران نیازمند تخصیص واگن به متروی شیراز هستیم و خواسته من از معاون توسعه عمران شهری و روستایی وزیر کشور این است که از چهار قطار مترویی خریداری شده حداقل یک قطار به شیراز اختصاص یابد.
وی ادامه داد: عملیات عمرانی خط دو قطار شهری شیراز نیازمند یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی است که این میزان با فروش اوراق مشارکت محقق شده است. همچنین برای خرید واگنها و تجهیزات به ۲۳ میلیون یورو اعتبار ارزی نیاز داریم که این امر نیازمند توجه ویژه دولت است.
اسکندرپور در بازدید از تونل در حال احداث خط دو قطار شهری تصریح کرد: تلاش داریم با همت مضاعف کارگران و مهندسان، حفاری تونلهای خط دو قطار شهری را در سال جاری به اتمام برسانیم و سال آینده فاز نخست خط دو قطار شهری شیراز با سه ایستگاه به بهرهبرداری برسد.
شهردار شیراز تکمیل خطوط مترو را نیازمند عزمی همگانی دانست و تاکید کرد: امسال خط سه قطار شهری شیراز با عنوان ادامه خط یک در لایحه بودجه آمده است و ضروری است نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را برای تحقق آن به کار ببندند.
وی خواستار اصلاح ساختار سازمانی شهرداری شد و گفت: برخی از سازمانهای شهرداری همچون قطارشهری، عمران، حمل و نقل مسافر در صورت اصلاح ساختاری میتوانند درآمدزایی داشته باشند و از ظرفیت درآمدی آنها استفاده کرد.
متروی شیراز کارایی خود را نشان داده است
محمود رضایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در این بازدید اظهار کرد: متروی شیراز کارایی خود را نشان داده و در سال ۹۷ بیش از ۱۵ میلیون سفر در خط انجام شده است؛ از اینرو انتظار داریم فاز نخست خط دو قطار شهری نیز در انتهای سال ۹۹ به بهرهبرداری برسد.
رضایی با اشاره به سفر وزیر کشور به استان فارس افزود: جمالینژاد، معاون توسعه عمران شهری و روستایی وزیر کشور به علت اینکه مسئولیت سیاستگذاری و راهبری پروژههای شهرداریها را بر عهده دارند از عملیات احداث خط دو قطار شهری شیراز بازدید کرد.
عملیات ریلگذاری، همزمان با حفاری تونلهای خط دو مترو
حسن مرادی، رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در بازدید معاون توسعه عمران شهری و روستایی وزیر کشور از عملیات اجرایی خط دو قطار شهری شیراز ضمن تشریح چگونگی عملیات اجرایی این خط اظهار کرد: هم اکنون عملیات اجرایی فاز نخست خط دو قطار شهری از میان رود تا میدان امام حسین (ع) در حال اجرا است و همزمان با حفاری تونلها، عملیات ریلگذاری و احداث ایستگاهها نیز انجام میشود.
وی خطاب به جمالینژاد، گفت: برای تسریع در عملیات عمرانی متروی شیراز به بررسی امکان حذف حقوق گمرکی، توجه ویژه به تخصیص اعتبار، تخصیص واگن، محقق شدن پرداخت اعتبار یارانه بلیت مترو و تامین تضمینهای فاینانس نیاز داریم.
مرادی با بیان اینکه پیشبینی میکنیم در سال ۹۸ مجموعا بیش از ۲۵ میلیون نفر از خط یک متروی شیراز استفاده کنند، تصریح کرد: با توجه به استقبال شهروندان از مترو، ضروری است که تعداد قطارهای متروی شیراز افزایش پیدا کند تا شاهد کاهش سرفاصله قطارها و بهبود خدمترسانی به شهروندان باشیم.
رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به ایستگاه در دست احداث وکیل، گفت: با افتتاح این ایستگاه خط یک قطار شهری شیراز تکمیل میشود؛ طرح اولیه ایستگاه وکیل متناسب با الزامات تاریخی، فرهنگی بافت تاریخی است و طبق برنامهریزی انجام شده تلاش داریم این ایستگاه در آینده به یک ایستگاه موزه تبدیل شود.
وی اضافه کرد: خط سه مترو شیراز که با عنوان "توسعه خط یک مترو" در بودجه آمده است از پل معالیآباد آغاز و تا ایستگاه راه آهن امتداد مییابد. هم اکنون در این مسیر روزانه ۲۰۰ هزار خودرو تردد میکنند که با احداث مترو شاهد کاهش بار ترافیک در این محدوده خواهیم بود.
رییس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه هم اکنون بسته سرمایهگذاری برای احداث خط سه قطار شهری شیراز تهیه شده است، افزود: در نظر داریم با تعریف ظرفیتهای سرمایهگذاری در مجاورت خط سه مترو، با همکاری سرمایهگذاران این خط را ایجاد کنیم.
نظر شما