طراوت بخشی به پوست با گلاب در پاییز/ فلفل تند بهتر است یا شیرین

از آشنایی ‌با سندرم مارفان، آماده باش نیروهای بهداشتی ‌و درمانی در مرزها، فلفل تند بهتر است یا فلفل شیرین، دستورهای غذایی ‌مفید برای مبتلایان به آپنه خواب ‌و طراوت بخشی ‌به پوست با گلاب ‌در پاییز را در بسته خبری ‌سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش‌ ‌خبرنگار ایمنا؛ رئیس ‌کمیته بهداشت ‌و درمان ستاد اربعین، از آمادگی کامل ‌نیروهای بهداشتی ‌و درمانی برای ارائه خدمات به زائران اربعین در مرزهای ‌خروجی ‌کشور خبر داد.

پیرحسین کولیوند، در خصوص برنامه ها ‌و اقدامات ‌کمیته بهداشت ‌و درمان ستاد اربعین ‌۹۸، اظهار کرد: در هر ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر مسیر زائران اربعین در داخل کشور یک دستگاه آمبولانس، مستقر است و در هر ۳۰ کیلومتر نیز، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس مستقر شده است.

رئیس ‌سازمان اورژانس ‌کشور با تاکید ‌به برپایی درمانگاه‌ها و ‌بیمارستان‌های سیار، گفت: دو ‌فروند هواپیما به بیمارستان هوایی ‌تبدیل شده است ‌تا بتوان ‌در ‌حوادث احتمالی، از این هواپیماها استفاده کرد.

کولیوند در مورد آمادگی ۱۷ هزار نیروی فوریت‌های پزشکی برای خدمات رسانی به به زائران اربعین، افزود: ۲۰ هزار نیروی درمانی نیز، در مناطق مرزی کشور به زائران ‌خدمات ارائه می دهند.

وی ‌با اشاره به افزایش ۲۵ تا ۴۰ درصدی نیروهای فوریت پزشکی در نوار مرزی ایران و عراق، اظهار کرد: امسال ۱۱۰۰ دستگاه آمبولانس برای خدمات رسانی ‌به زائران ‌پیش ‌بینی شده است.

کولیوند، با بیان اینکه ۳۶۰۰ امدادگر اورژانس به مرزهای کشور اعزام شدند، افزود: ۴۱۲ تخت‌ در بیمارستان‌های خط مرزی برای خدمت رسانی به زائران اربعین، پیش بینی کرده ایم.

رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین، با تاکید بر اینکه همیشه باید آماده مواجهه با حوادث احتمالی بود، گفت: ۲۰ دستگاه آمبولانس‌ و چهار بیمارستان ویژه مقابله با بحران هایی همچون حوادث شیمیایی، بیولوژیک و غیره در آماده باش کامل قرار دارند.

طراوت بخشی به پوست با گلاب در پاییز

گل محمدی، برای حفظ سلامت و زیبایی پوست به خصوص در فصل پاییز بسیار مفید است؛ از مرطوب کردن پوست و پاک کردن آرایش گرفته تا درمان جای زخم، آکنه و حتی خاصیت ضدآفتابی.

در فصل پاییز، پوست به دلیل خشکی هوا به سرعت خشک، شکننده و تیره می‌شود بنابراین اگر ساعات زیادی را بیرون از خانه به سر می‌برید و به طور مرتب نیاز به مرطوب‌کننده دارید، پیشنهاد ساده‌ ما آن است که کمی گلاب و آب را داخل بطری اسپری بریزید تا هر موقع که احساس کردید پوست‌تان خشک شده‌است، روی پوست خود اسپری کنید این کار ظرف مدت کوتاهی به شما ظاهری باطراوت‌تر می‌بخشد.

جایگزین طبیعی مواد آرایشی

گلاب جایگزینی ملایم و طبیعی برای تونرهای شیمیایی و حاوی الکل است. کمی پنبه را به گلاب آغشته کنید و روی پوست بکشید تا آلودگی‌های روزانه‌ای که در عمق پوست‌تان نفوذ کرده‌است، پاک شود. آرایشگران حرفه‌ای از ماسک‌های گلاب برای آب‌رسانی و مرطوب‌کنندگی زیر آرایش استفاده می کنند.

به جای خرید پاک‌کننده‌های آرایشی گران از گلاب استفاده کنید، مطمئن باشید که قدرت پاک‌کنندگی این ماده از برندهای مشهور کمتر نیست. گلاب حتی می‌تواند آرایش ضدآب چشم را پاک کند و باعث قرمزی و تحریک پوست هم نشود.

گلاب برای کدام پوست‌ها مناسب است؟

می‌توان از گلاب برای انواع پوست‌ها استفاده کرد،  گلاب پوست‌های خشک را آب‌رسانی، پوست‌های چرب را تقویت و پوست‌های حساس و قرمز را آرام می‌کند، می‌توانید از گلاب برای استریلیزه کردن زخم و کمک به بهبود آن هم استفاده کنید. قبل از استفاده از گلاب بهتر است پوست صورت‌تان را با آب داغ بخور دهید تا منافذ پوست باز و اثرگذاری آن بیشتر شود نگران نباشید گلاب قابض است و پس از شست‌وشوی صورت‌تان، منافذ بازشده را می‌بندد.

سندرم مارفان چیست؟

سندرم مارفان از جمله بیماری‌های ژنتیکی است که بافت‌های همبند در بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد،  سندرم مارفان معمولا قلب، چشم‌ها، رگ‌های خونی و اسکلت را درگیر می‌کند. مبتلایان به این سندرم معمولا لاغر و بلند قد با دست‌ها، پاها و انگشت‌های کشیده‌تر هستند.

آسیب‌های ناشی از این سندرم می‌تواند خفیف یا شدید باشد در صورتی‌که آئورت ( بزرگترین عروق خونی) که خون را از قلب به دیگر نقاط بدن منتقل می‌کند تحت تاثیر قرار گیرد، این بیماری می‌تواند کشنده باشد.

درمان سندرم مارفان شامل داروهایی می‌شود که سطح فشار خون را به منظور به حداقل رساندن فشار به آئورت پایین نگه می‌دارد. همچنین چکاپ مرتب برای بررسی میزان پیشرفت آسیب‌دیدگی ضروری است. بسیاری از مبتلایان به این سندرم در نهایت مجبور به جراحی و ترمیم آئورت می‌شوند.

علائم این بیماری بسیار متنوع و حتی ممکن است در میان اعضای یک خانواده نیز مشابه نباشد. کشیده‌تر بودن انگشتان از جمله علائم شایع در مبتلایان به این سندرم است. سندرم مارفان از نارسایی  ژنی ناشی می‌شود که بدن را قادر می‌سازد تا پروتئینی تولید کند که به استحکام و قابلیت ارتجاعی بافت‌های همبند کمک می‌کنند. احتمال ابتلا به این سندرم در مردان و زنان برابر است و از آنجایی‌که بیماری ژنتیکی به حساب می‌آید بیشترین فاکتور خطرزا ابتلای یکی از والدین به این بیماری است.

فلفل تند بهتر است یا فلفل شیرین؟

فلفل تند و فلفل شیرین یا فلفل‌دلمه‌ای، محتوی فیبر و آب هستند هر دو حاوی ویتامین C؛ و مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات کاروتنوئیدی هستند؛ این ترکیبات کاروتنوئیدی مواد محلول در چربی هستند که باعث ایجاد رنگ‌های مختلف از قرمز و نارنجی تیره تا سبز و بنفش و سیاه، می‌شود.

البته طعم تند برخی فلفل‌ها به دلیل مواد قلیایی است که در آنها وجود دارد و طعمی تند و کمی تلخ را ایجاد می‌کند البته فلفل تند، ویتامین C. زیادی دارد و حتی می‌توان گفت غنی‌ترین منبع ویتامین C است، اما از آنجا که در غذاهای ایرانی کمتر استفاده می‌شود، منبع غذایی مهمی برای تامین ویتامین C افراد محسوب نمی‌شود.

در کل همه فلفل‌ها می‌توانند به بالا رفتن متابولیسم بدن کمک کنند، اما فلفل تند می‌تواند انرژی غذا را تا حد زیادی بالا برده، باعث گرمازایی در بدن شده و در نهایت منجر به کالری‌سوزی و کاهش وزن شود با اینکه استفاده بیش از حد از فلفل تند عوارضی ندارد و افراد هندی یا ساکنان آسیای دور با وجود مصرف غذاهای بسیار تند که برای ما ایرانی‌ها غیرقابل تحمل است، دچار مشکل نمی‌شوند، اما از آنجا که در فرهنگ غذایی ما، خوردن غذاهای تند چندان متداول نیست، سیستم گوارشی بسیاری از افراد به غذاهای این چنینی عادت ندارد و ممکن است بعضی افراد با خوردن این غذاها دچار سوزش معده، بالا رفتن فشار خون یا افزایش تپش قلب شوند.

همچنین خوردن فلفل‌های تند به همه افراد، به‌خصوص افرادی که دچار مشکلات گوارشی بوده، به ویژه افراد مبتلا به هموروئید، به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود، چون باعث وخیم‌تر شدن حال‌ آنها می‌شود.

فلفل تند موثرتر است

هر دو فلفل، هم تند و هم شیرین خواص زیادی دارند که مشابه هم است؛ انواع فلفل حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان‌های مختلف با خواص ضدسرطانی و ضد بیماری‌های قلبی، عروقی و ضد بیماری‌های مزمن هستند و خاصیت ضدالتهابی‌ آنها بسیار زیاد است. البته تمام این خواص در فلفل تند بسیار بیشتر از فلفل شیرین است و شدت تاثیرگذاری‌ آن بیشتر از فلفل شیرین است.

تنها مشکل فلفل تند این است که برخی افراد نسبت به آن حساسیت دارند و به هیچ عنوان نباید این نوع فلفل را مصرف کنند، بنابراین به همه بیمارانی که برای مصرف فلفل تند مشکل دارند، توصیه می‌کنم از انواع فلفل‌های شیرین، فلفل‌های دلمه‌ای با رنگ‌های متفاوت استفاده کنند این فلفل‌ها حاوی رنگدانه‌های متفاوتی هستند که هر کدام خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار مفیدی دارند و بهتر است تمام بیمارانی که نمی‌توانند از فلفل تند استفاده کنند، فلفل شیرین با رنگ‌های مختلف میل کنند.

فلفل تند، ویتامین C زیادی دارد و حتی می‌توان گفت: غنی‌ترین منبع ویتامین C است، اما از آنجا که در غذاهای ایرانی کمتر استفاده می‌شود، منبع غذایی مهمی برای تامین ویتامین C افراد محسوب نمی‌شود.

از نظر خواص تغذیه‌ای تفاوت چندانی بین فلفل تند و شیرین وجود ندارد و فقط فلفل‌ها با رنگ‌های مختلف، ترکیبات کاروتنوئیدی متفاوتی دارند و از لحاظ ارزش غذایی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. همه انواع فلفل‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین E هستند که قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان است و برای سلامت افراد بسیار مفید و موثر است اما از لحاظ تغذیه تفاوت چندانی بین فلفل تند و فلفل شیرین وجود ندارد.

تفاوت عمده آنها به ترکیبات فلاوونوئیدی و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی برمی‌گردد که باعث طعم تند در برخی فلفل‌ها می‌شود. مسلما ترکیبات تند باعث ترشح بیشتر اسید معده می‌شود و افرادی که به غذاهای تند عادت می‌کنند، در دراز مدت ممکن است به مخاط دستگاه گوارشی خودشان آسیب برسانند.

چرا که وقتی افراد ذائقه خودشان را به تندی عادت می‌دهند، بعد از مدتی حساسیت گیرنده‌های حس چشایی‌شان نسبت به طعم تند پایین می‌آید و به همین دلیل مجبور می‌شوند مقدار تندی غذا را بیشتر کنند تا باز هم طعم تند آن را احساس کنند.

طعم تند در حد تعادل، طعم مطلوبی است که حتی می‌تواند قدرت پذیرش غذا را افزایش دهد،  اما همان‌طور که گفته شد مصرف بیش از حد فلفل می‌تواند باعث آسیب به بافت یا مخاط دستگاه گوارش شود در نهایت فراموش نکنید که تغذیه علم تنوع است و استفاده از هر دو نوع فلفل، تند و شیرین، در حد تعادل بسیار خوب است و طعم تند به شرطی که بیش از حد نباشد، می‌تواند باعث ایجاد تنوع و تغییر ذائقه شود.

بهترین دستورهای غذایی برای مبتلایان به آپنه خواب

آپنه خواب یک وضعیت پزشکی است که تعداد زیادی از افراد را گرفتار خود می کند. این اختلال خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند اختلال عملکرد شناختی، فشار خون بالا، اختلال در متابولیسم گلوکز، اضطراب و حوادث قلبی عروقی را بالا می برد.

این اختلال، قطع تنفس برای چند ثانیه در حین خواب است که به شکل خرخر کردن خود را نشان می دهد. داروها و دستگاه هایی برای بهبود آپنه خواب وجود دارد اما انواع خاصی از مواد غذایی هم هستند که منجر به بهبود این عارضه آزاردهنده می شوند:

غذاهای غنی از ملاتونین: کسانی که به دنبال یک راه طبیعی برای از بین بردن آپنه انسدادی خواب هستند، باید ملاتونین بیشتری را وارد رژیم غذایی خود کنند. ملاتونین به فرم قرص یا مکمل هم وجود دارد و به آرامش قبل از خواب کمک می کند. میوه ها و سبزیجات حاوی ملاتونین عبارتند از گیلاس، ذرت، مارچوبه، گوجه فرنگی، انار، زیتون، انگور، کلم بروکلی و خیار. همچنین غلات و انواع آجیل و دانه ها حاوی مقادیری از ملاتونین هستند.

غذاهای غنی از تریپتوفان: تریپتوفان یک اسید آمینه است که در هنگام بلع منجر به تبدیل سروتونین به ملاتونین می شود. تریپتوفان در محصولات لبنی مانند شیر، ماست، پنیر و همچنین در غذاهای دریایی، آجیل، حبوبات، غلات، و انواع خاصی از میوه ها مانند موز، سیب و شغلم یافت می شود.

مواد غذایی حاوی کلسیم: به طور کلی شیر برای سلامت بدن خوب است اما کلسیم موجود در آن منجر به افزایش ملاتونین در بدن می شود؛ بخصوص زمانی که بدن در حالت استراحت و آماده برای خوابیدن است. برای همین است که رژیم غذایی حاوی کلسیم بالا برای افراد مبتلا به مشکلات بی خوابی توصیه می شود. کلسیم همچنین در سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج و کلم پیچ و همچنین نان غنی شده، آب میوه، غلات و حبوبات وجود دارد.

غذاهای سرشار از منیزیم: منیزیم در بهبود کیفیت خواب همان اثرات تریپتوفان را دارد،  منیزیم یک ماده معدنی است که هنگام بلع منجر به کاهش اثرات آدرنالین و کمک به استراحت و خواب می شود. اسفناج، کلم پیچ، آجیل، ماهی، سویا، موز، آووکادو و ماست حاوی مقادیر زیادی منیزیم هستند.

مواد غذایی حاوی ویتامین ب ۶: ویتامین ب ۶ اغلب برای مبارزه با اختلالات خلقی و افسردگی تجویز می شود با این حال نقش مهمی در فرایند تبدیل تریپتوفان به ملاتونین نیز دارد و منجر به بهبود کیفیت خواب می شود. آجیل و دانه ها مانند پسته، تخمه آفتابگردان، حاوی این ویتامین هستند ضمن این که ماهی تن، ماهی آزاد، آووکادو و موز نیز ویتامین ب ۶ دارند.

انواع چای: بسیاری از نوشیدنی ها حاوی مواد معدنی ضروری و ویتامین هایی مانند منیزیم، کلسیم و ملاتونین هستند. شیر گرم، شیر بادام، چای بابونه، آب آلبالو، چای میوه، و چای نعناع را برای رفع آپنه خواب و بهبود کیفیت خواب می توانید به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

کد خبر 392161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.