نگهداری ۳ تا ۶ ماهه معتادان برای ترک کافی نیست/درگیری ۵ درصد جامعه به اعتیاد

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: در حال حاضر ۵ درصد افراد جامعه حدود ۴ میلیون نفر در سنین ۱۵ سال تا ۶۵ سال درگیر اعتیاد هستند همچنین قانون ما در حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیاز به روزآمدی دارد و حتی بهترین قانون‌ها هم باید روزآمد شود.

به گزارش ایمنا، به نقل از ستاد مبازره با موادمخدر کشور، اسکندر مؤمنی در جلسه بررسی آخرین وضعیت معتادان متجاهر اظهار داشت: یک اقدام جمعی و بین‌بخشی در حوزه معتادین متجاهر و ساماندهی آنها اتفاق افتاده است که به تنهایی امکان آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه نگاه به معتاد، نگاه به یک بخشی از جامعه نیست، گفت: حق معتادان نیست که در زیر پل‌ها و در کنار جوی آب باشند و البته حق مردم هم نیست که با این آسیب‌ها چهره به چهره مواجه شوند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: انسان شخصیت و کرامت دارد و باید سرپناهی برای این افراد ایجاد شود، در گزارش دو ماه پیش سازمان ملل از اقدامات صورت گرفته برای ایجاد سرپناه معتادین از ما تشکر و تقدیر کردند و ما وظیفه انسانی خود را در این خصوص انجام داده‌ایم و نیازی به تشکر نیست.

وی گفت: اعتیاد آسیب‌های اجتماعی دیگر را به دنبال دارد و در حال حاضر ۵۵ درصد طلاق‌ها مربوط به اعتیاد است و بسیاری از جرایم خرد و خشن ناشی از مصرف مواد مخدر است و در حال حاضر ظرفیت‌ها در خصوص مبارزه با مواد مخدر افزایش یافته است.

مومنی تصریح کرد: ما در کشور ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مصرف‌کننده مواد مخدر داریم که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر آنها مصرف‌کننده تفننی هستند و در مجموع ۴ میلیون نفر از ۱۵ تا ۶۵ سال سن که حدود ۵ درصد از جامعه می‌شوند درگیر اعتیاد هستند که البته این عدد کمی نیست و حتی یک نفر هم برای ما زیاد است.

وی یادآور شد: حدود یکصد هزار نفر معتاد متجاهر در کشور داریم که این به معنی آن است که تمامی مراحل ماده ۱۵ را این افراد طی کردند و نتوانستند درمان شوند و به عنوان معتاد متجاهر شناسایی شده‌اند و قانون هم تمهیدات ویژه‌ای برای آنها پیش‌بینی کرده است.

لزوم روزآمد کردن قانون مبارزه با موادمخدر

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: توسط نیروی انتظامی و سازمان زندان‌ها حدود ۳ ماه ظرفیتی بالغ بر ۵ هزار نفر به ظرفیت فعلی نگهداری معتادان اضافه شده است و اکنون بخش عمده‌ای از معتادانی که جمع‌آوری شده‌اند در مراکز درمانی نگهداری می‌شوند.

وی افزود: بعد از حوزه انتظامی و قضایی باید به موضوع فرهنگی نیز توجه شود و در این زمینه طرح یاری‌گران زندگی را اجرایی کرده‌ایم و شهر تبریز نمونه خوبی برای حل معضل آسیب‌های اجتماعی از جمله معتادان متجاهر است چرا که این شهر خیلی محدود متکدی و معتاد متجاهر دارد و در این حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد به خوبی عمل کرده‌اند.

مومنی افزود: طرح یاری‌گران زندگی برای این تصویب شد که اقدامات فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد برای دانش‌آموزان، ‌ دانشجویان و خانواده آنها آموزش داده شود، اگر برای حل آسیب‌های اجتماعی عینی اولیه اقدام نشود قطعاً دیگر آسیب‌های اجتماعی نیز ظهور می‌کند و وضعیت عمومی با این آسیب‌ها خدشه‌دار می‌شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: قانون ما در حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیاز به روزآمدی دارد و حتی بهترین قانون‌ها هم باید روزآمد شود معتادان متجاهر بعد از جمع‌آوری ۳ تا ۶ ماه نگهداری می‌شوند که این مدت زمان کمی برای ترک اعتیاد آنهاست و حداقل زمان یک تا دو سال باید طی شود تا یک فرد معتاد بتواند مهارت و شغلی یاد بگیرد که پس از یک دوره ۶ ماهه مجدداً به اعتیاد روی نیاورد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: غیر از این جز هدر رفتن منابع کشور چیزی عاید ما نمی‌شود و ما تا نیمه کار پیش رفته‌ایم و دوباره آن را رها کرده‌ایم و آن معتاد نیز دوباره شروع به مصرف مواد مخدر می‌کند.

کد خبر 392159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.