با تکیه بر اشتراکات فرهنگی خود با زبان دیپلماسی سینما گفتمان کنیم

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ایران در پنل تولید مشترک چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه گفت: سینما، زبانی وابسته به مردم‌شناسی و یکی از وظایف آن آشنا کردن مردم نقاط مختلف دنیا با ظرفیت‌های پیدا و پنهان منطقه‌های گوناگون است، چه بهتر که ما از این رسانه قدرتمند استفاده کنیم.

به گزارش ایمنا به نقل از ستاد خبری چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه، با حضور علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ایران و دبیر سی و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، پنل تولید مشترک در چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» با مشارکت «پافلینا زیپکوا» Pavlina Zipkova رئیس سازمان فیلم چک اسلوواکی و معاون EUFCN، «کارلوتاگیریو پرناوس» Carlota Guerrero رئیس سازمان فیلم کاتالونیا از کشور اسپانیا، «اینگ لیم» Ing Lim رئیس سازمان فیلم The Hague از کشور هلند، «دانر عمر فارس» مدیر هنری جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه و تهیه کننده سینما و شوکت امین کورکی کارگردان سینما و مدیر هنری جشنواره بین‌المللی فیلم دهوک، روز جمعه ۱۲ مهر ماه (۴ اکتبر ۲۰۱۹) در سالن اصلی هتل گراند میلینیوم در شهر سلیمانیه پایتخت فرهنگ و هنر اقلیم کردستان عراق برگزار شد.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ایران در ابتدای سخنانش در پنل تولید مشترک چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه گفت: توسعه یافتگی سینما در جهان امروز، ناگزیر از گسترش ارتباطات بین فرهنگ‌های جهان و تعاملات و تبادلات با سایر مناطق و کشورها است. در این راستا، سینما در جایگاه فرهنگ، اهمیت خطیری یافته و در دهه‌های اخیر، روابط بین‌الملل در حوزه فرهنگ از جملـه؛ مسائـل مهم دولتها و سازمانهای فرهنگی منطقه‌ای و جهانی شده است.

وی همپنین گفت: تحولات فن‌آورانه، سپهر جدیدی در زندگی مردم جهان گشوده است و فیلم ابزاری مهم برای انتقال پیام‌های فرهنگی و روایتها در نظر گرفته شده و نقش اجتماعی مهمی در حوزه‌های هنری ایفا می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مباحث با اقلیم کردستان، تولید مشترک فیلم است

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، در ادامه سخنانش اظهار کرد: امسال و در پی بازدید جناب آقای «فوئاد جلال» دبیر محترم جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه اقلیم کردستان عراق، از سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران، بحث‌های کاربردی و مفیدی راجع به توسعه همکاری‌های آینده بین سینمای ایران و اقلیم کردستان عراق در تمام زمینه‌ها مطرح شد که یکی از مهم‌ترین مباحث، تولید مشترک فیلم بود.

وی افزود: مهم‌ترین مسئله برای حصول توافق در این زمینه، توجه به دغدغه‌های بومی، ملی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مذهبی طرفین است. این دو سرزمین، برخاسته از تمدن‌های کهن، دارای ریشه‌ها و وجوهات مشترک زیادی هستند که می‌توان با اتکای به آن‌ها، ممیزه‌های اصیلی را به عنوان ایده‌های زیربنایی برای خلق محصولات تصویری و سینمایی شناسایی کرد و برای این منظور مورد استفاده قرار داد. چنین ایده‌هایی زمینه استواری را برای تولیدات و همکاری‌های مشترک فراهم کرده و امکان نزدیکی هرچه بیشتر ایران و اقلیم کردستان عراق را هموار می‌کند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ایران در ادامه تصریح کرد: برای این منظور باید به چند نکته توجه کرد؛ ما می‌دانیم که جشن باستانی ایرانیان یعنی نوروز، جشن اصلی اقلیم کردستان عراق است و عاشورا، آئین محترمی برای پاسداشت ارزش‌های انسانی در تقویم شماست. ما می‌دانیم ریشه زبانی مشترک داریم و بخش مهمی از مردمان این منطقه با ادبیات ایرانی مأنوس بوده و درباره ادیبان و شاعران ما پژوهش‌های بسیاری انجام داده‌اند و شاعران کُرد به زبان فارسی شعر می‌سرایند.

وی همچنین گفت: از آن سو، همان‌طور که می‌دانید کردهای ایران از باسابقه‌ترین و کهن‌ترین اقوام سرزمین ما به شمار می‌آیند. قومی فرهنگی که در تاریخ پر فراز و نشیب کشور ما همواره نقش مهمی را ایفا کرده است. هموطنان کُرد نه‌تنها در استان‌های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و ایلام؛ بلکه در سایر استان‌های کشور حضور دارند: از استان خراسان گرفته تا آذربایجان و از مازندران تا بندرعباس. با نگاهی تاریخی می‌توان گفت، مردمان این منطقه از دیرباز در پاسداشت آداب و رسوم خود، خط مشی مشترکی داشته و امروز بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شده و مرز میان خود را بسیار کمرنگ کرده‌اند.

سینما، زبانی وابسته به مردم‌شناسی است

تابش در ادامه سخنانش تأکید کرد: انسان‌دوستی، مهمان‌نوازی و وفای به عهد، فارغ از هر مرز جغرافیایی، از ویژگی‌های همیشگی کردهاست. اگر قبول کنیم که سینما، زبانی وابسته به مردم‌شناسی و یکی از وظایف آن آشنا کردن مردم نقاط مختلف دنیا با ظرفیت‌های پیدا و پنهان منطقه‌های گوناگون است، چه بهتر که ما از این رسانه قدرتمند استفاده کنیم و با تکیه بر اشتراکات فرهنگی خود با زبان دیپلماسی سینمایی در قالب فیلم‌های کوتاه، داستانی، مستند، انیمیشن، وب سری و ... به خلق گفتمان جدید سینمایی بپردازیم.

وی افزود: گسترش همکاری‌های ایران و اقلیم کردستان عراق، زمینه ارائه تصویر دقیق‌تری از فرهنگ و میراث و فکر آن‌ها را به مردم دنیا فراهم کرده و استفاده از ظرفیت‌های خلاقانه آن‌ها در کنار هم، موجب هم‌افزایی خواهد شد. بنیاد سینمایی فارابی از بدو تأسیس، مسئولیت معرفی سینمای ایران در عرصه بین‌الملل را برعهده داشت. به این دلیل است که نام سینمای ایران در عرصه بین‌الملل با نام و نشان و برند فارابی (fcf) پیوند خورده است. امروز نیز در جشنواره‌ها و بازارهای مهم جهان در زیر چتر سینمای ایران که توسط این بنیاد برپا می‌شود فعالان بین‌المللی به معرفی آثار و محصولات خود و تبادلات سینمایی می‌پردازند.

تولید مشترک، کلید اصلی ورود به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی

علیرضا تابش با اشاره به اینکه بنیاد فارابی در سال‌های اخیر، تلاش کرده است که زمینه‌ساز و هموار کننده حضور بخش خصوصی سینمای ایران در عرصه بین‌الملل باشد، اظهار داشت: در حوزه تولید مشترک فیلم، در دوره جدید، تمرکز بر روی این امر مهم به شکل راهبردی نهاده شد. چرا که تولید مشترک را شاه بیت و کلید اصلی ورود به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی می‌دانیم. سینمای ایران به دلیل وجه بین‌المللی کسب شده، مسئولیت همراهی و همکاری بیشتری با همسایگان خود دارد. چه از لحاظ محتوایی به دلیل اشتراکات فرهنگی و تاریخی و مذهبی، و چه از لحاظ تجهیزات فنی و دانش سینمایی به دلیل گسترش صنعت تصویر در ایران، امکان گسترش همکاریهای مشترک با همسایگان بیش از پیش فراهم است.

وی همچنین گفت: بنیاد سینمایی فارابی با اتکا بر این نظر، همکاری‌های خود را با کشورهای همسایه در خصوص تولید مشترک با شتابی بیشتر پیش گرفته است و در ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، عراق، اقلیم کردستان و هند تولید مشترک داشته است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ایران در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: اکنون وقت آن است تا جامه عمل بر گفته‌های پیشین بپوشانیم و با اجرایی کردن تفاهم‌های صورت گرفته، زمینه تولید مشترک فیلم را برای فیلمسازان این منطقه در همکاری با شرکت‌های سینمایی و سینماگران صاحب سبک و نوگرای ایرانی و سایر کشورهای علاقمند، بیش از گذشته مهیا سازیم. اگر میزان تولید فیلم‌های مشترک گسترش یابد و برای آن ساز و کاری دائمی تعریف کنیم، آن‌وقت جشنواره‌های منطقه‌ای و بین‌المللی فیلم، می‌توانند محملی برای رونمایی از دستاوردهای مشترک باشند و نیز، مقدمه‌ای برای تشکیل بازار مشترک منطقه‌ای که علاوه بر بهره‌وری فرهنگی، بازده تجاری ـ اقتصادی را نیز به دنبال خواهد داشت.

سینمای ایران امروزه در جهان به عنوان «سینمای انسانی» شناخته می‌شود

وی افزود: تشکیل بازار فیلم منطقه‌ای، بزرگترین و مهم‌ترین راهبرد سینمای ایران در دوران جدید است و تاکنون توانسته‌ایم گام‌های بسیار مهمی در تحقق این امر برداریم. ما باید امروز با استفاده از فناوری‌های نوین و تکیه بر استاندارد جهانی، سطح  تولیدات مشترک در صنعت تصویر را افزایش داده و برای عرضه منطقه‌ای و جهانی آن تلاش کنیم. سینمای ایران با سابقه‌ای ۱۲۰ ساله، قدیمی‌ترین سینمای منطقه بوده و امروزه در جهان به عنوان «سینمای انسانی» شناخته می‌شود، و می‌تواند نمایانگر و شاخص کرامت فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی باشد.

تابش تأکید کرد: سینمای ایران به لحاظ نرم افزاری (افکار، ایده ها و سرمایه انسانی) بسیار توانا بوده و پتانسیل همکاری‌های بین‌المللی در حوزه آموزش و تربیت حرفه‌ای نیروهای تخصصی مورد نیاز در حوزه فیلم و سینما را علاوه بر تولید مشترک داراست. همچنین، سینمای ایران با ارائه کاربردی تجربه‌های خود می‌تواند زمینه تسریع بازسازی و پیشرفت سینمای عراق و اقلیم کردستان را فراهم آورد تا بتواند تصویری منحصربفرد از خود را به عنوان سینمایی صاحب سبک به مخاطب جهانی عرضه کند؛ نه این‌که با دنباله‌روی از سینمای مسلط، در جریان جهانیِ موجود محو شود. امید این است با همیاری مدیریت فرهنگی و سینمائی اقلیم کردستان عراق و مدیران جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه تا دو سال آینده بتوانیم شاهد تولید و عرضه محصولات تصویری در قالب‌های مختلف و به شکل مشترک باشیم.

کد خبر 392153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.