بیش از ۴۰۰ شکایت از خطاهای پزشکی سال گذشته/آمار دقیق خطاهای پزشکی استان اصفهان را نداریم

رئیس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان گفت: در سال گذشته در استان اصفهان بیش از ۴۰۰شکایت از خطاهای پزشکی داشته‌ایم که حدود ۱۳۰ شکایت به پرداخت غرامت مالی انجامیده است و به طور کلی آمار دقیقی از خطاهای پزشکی استان در دست نیست.

عباسعلی جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه آمار دقیقی از خطاهای پزشکی در استان اصفهان وجود ندارد، تصریح کرد: آمارهای موجود بر اساس شکایت‌هایی است که در دست داریم و به طور کلی در کشور تقریبا نصف آن چیزی که در دنیا از خطاهای پزشکی شکایت می‌شود، شکایت داریم، چرا که در کشور ما بیمار رابطه بهتری با پزشک دارد و از گذشته در ایران به پزشکان اعتماد زیادی داشته‌اند و این ذهنیت هنوز پا برجا است، به همین دلیل ما تعداد شکایات کمتری داریم، اما مانند تمام دنیا ما نیز خطاهای پزشکی داریم.

وی با توضیح اینکه گاهی اوقات خطاهای پزشکی به علت نداشتن تکنولوژی لازم در کشور است، خاطرنشان کرد: از نظر سطح علمی، پزشکان کشور جزء ۱۰ کشور برتر دنیا هستند، اما خطای پزشکی را داریم، برخی خطاهای پزشکی ضرر مالی و برخی ضرر جانی برای بیمار دارد و بیشترین آماری که سازمان جهانی از ثبت خطاهای پزشکی می‌دهد، مربوط به کشورهای است که پزشک خانواده دارند و همه چیز ثبت می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان ادامه داد: در استان اصفهان آمار دقیقی از درمان‌های سرپایی و بستری شده‌ها به علت خطاهای پزشکی در دست نیست، معمولا در بیمارستان‌ها نیز به دلیل تشکیل کمیسیون‌های پزشکی و در نظر گرفتن تشخیص چند پزشک خطاهای پزشکی کمتری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر پزشک خانواده داشته باشیم که اطلاعات پزشکی لازم و صحیح را از بیمار داشته باشد، قطعا درصد خطاهای پزشکی کمتر می شود، افزود: اگر بیماران هم تجویز پزشک معالج خود را به طور کامل ادامه دهند و مدام پزشک و داروهای خود را تغییر ندهند، تا حدودی خطاهای پزشکی کم می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان اصفهان اضافه کرد: خطاهای پزشکی که در سال گذشته در استان اصفهان منجر به شکایت بیمار شده، بیش از ۴۰۰ شکایت بوده است که حدود ۱۳۰ شکایت به پرداخت غرامت مالی انجامید.

کد خبر 392131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.