طرح پیشگیری از معلولیت سالمندان در اصفهان اجرا می‌شود

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: طرح پیشگیری از معلولیت سالمندان امسال در چهار شهرستان اصفهان، فلاورجان، خمینی‌شهر و برخوار انجام می شود که در مرحله اول به حدود هفت هزار نفر آموزش‌هایی در زمینه حفظ و ارتقای سلامت سالمندان ارائه می‌شود.

محمد سعید محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص غربالگری ژنتیک اظهار کرد: در بحث غربالگری ژنتیک طرح جدیدی تا سال ۱۴۰۰ و در طول سه سال در کل استان‌های کشور اجرایی می‌شود.

وی در خصوص اهداف این طرح تصریح کرد: این طرح به منظور شناخت علت معلولیت‌ها و در نهایت پیشگیری از تولد افراد معلول است و با اجرایی شدن آن به آمار معلولیت‌های ناشی از ژنتیک در استان دست خواهیم یافت.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان افزود: با اجرایی شدن این طرح غربالگری معلولیت‌های ناشی از ژنتیک تشخیص داده می‌شود چرا که همه معلولیت‌ها با دلایل ژنتیکی نیست و درصدی از معلولیت‌ها به دلیل آسیب‌های نخاعی در حوادث اتفاق می‌افتد و بررسی‌های این طرح با توجه به ابزارهای موجود در سازمان بهزیستی انجام می‌شود.

وی در خصوص روش‌های شناسایی افراد معلول ناشی از ژنتیک، گفت: این طرح یک فعالیت درون سازمانی بین معاونت‌های پیشگیری و توانبخشی است و این امر با کمک کمیسیون‌های ارزیابی و تشخیص بهزیستی انجام می‌شود.

محمدی با تاکید بر اینکه کمیسیون ارزیابی و تشخیص در ابتدای ورود مددجو به بهزیستی شرایط افراد را بررسی می‌کند، گفت: شدت و علت معلولیت در ابتدای ورود مددجو بررسی می‌شود و در این طرح هم از این بانک اطلاعاتی استفاده خواهد شد و پس از آن مشاوره‌های ژنتیک برای افراد انجام می‌شود.

وی  با اشاره به اینکه برای اجرای طرح از تسهیلگران و غربالگران آموزش داده استفاده می‌شود، افزود: قطعا در این طرح تمام افرادی که مشاوره می‌شوند نیازمند آزمایش نخواهند بود و تنها افرادی که تشخیص داده شود نیازمند آزمایش هستند از این ابزار تکمیلی تشخیصی برای آنها استفاده می‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج همچنان در حال انجام است و مواردی که نیازمند بررسی بیشتر است به مشاوران تخصصی ارجاع داده می‌شوند.

وی در خصوص طرح پیشگیری از معلولیت سالمندان اظهار کرد: امسال قرار است این طرح در چهار شهرستان اصفهان، فلاورجان، خمینی‌شهر و برخوار انجام شود که در مرحله اول به حدود هفت هزار نفر آموزش‌هایی در زمینه حفظ و ارتقای سلامت سالمندان ارائه می‌شود.

محمدی با از انجام طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در افراد ۱۵ تا ۲۵ سال گفت: این طرح در خمینی‌شهر قرار است اجرایی شود همچنین غربالگری‌های سالانه بهزیستی همچون غربالگری بینایی کودکان سه تا شش سال و غربالگری شنوایی نوزادان همچنان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه نتایج مبتنی بر شواهد نشان داده که این طرح‌ها در کاهش معلولیت‌ها موفق بوده افزود: در سال‌های گذشته نابینایی جزء اولین معلولیت‌های استان بود که با این اقدامات کنترلی کاهش این نوع معلولیت در رده آخرین میزان معلولیت را شاهد هستیم.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان افزود: حدود ۳۰ مرکز مشاوره ژنتیک خصوصی و یک مرکز دولتی مشاوره در اصفهان مشغول فعالیت هستند همچنین پنج آزمایشگاه تخصصی درسطح استان آزمایش‌های لازم ژنتیک را انجام می‌دهند.

کد خبر 392114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.