۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
هم آغوشی با "بار"

"بار" اول باری بود که آمدیم؛ این را می‌توانم حدس بزنم، اما بار دوم را مطمئن نیستم. شاید وقتی باشد که چیزی را طلب کردم، یا شاید وقتی باشد که برای بار اول تصویر خودمان را در آینه تشخیص دادیم. از اینجا شروع شد. برای همه ما باید از جایی شبیه به این شروع شده باشد، اما هر بار، باری روی بار دیگر افتاد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد رئوفی چنان زیبا در این متن از کلمه "بار" بهره برده است که هنگام ورود به گالری متن محو خواندن آن می‌شوید، متنی که هنر دوستان را به سمت آثار "بشیر ناصری" هدایت می‌کند. 

ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص این نمایشگاه می‌گوید: نمایشگاه "بار" مجموعه‌ای است که در سال ۱۳۹۸ خلق و از این مجموعه ۲۱ اثر انتخاب شده که در این گالری به نمایش در آمده است.

وی در خصوص سبک نقاشی‌ آثار خود ادامه‌ می‌دهد: از زمانی که فضای شخصی هنرمندان وارد هنر شده است، هنرمندان به دنبال یک خط فکری نیستند و سبک‌های هنری، دیگر مانند گذشته اهمیت بسیاری ندارد. در این نمایشگاه از تکنیک ترکیب مواد که یک تکنیک شخصی است، استفاده کردم.

هنرمند نمایشگاه "بار" با بیان اینکه این مجموعه دغدغه شخصی خودم در مواجهه با موضوعی اجتماعی بود، گفت: این دغدغه در خصوص بارها و برچسب‌هایی است که انسان‌ها در طول زندگی با خود حمل می‌کنند. بخش زیادی از این برچسب‌ها انتخابی نیست و از هنگام تولد همراه آن شخص هستند. این بار دیده نمی‌شود، اما در عین حال با آن هم آغوش هستیم. این تراژدی تمامی ناپذیر است که همیشه جریان دارد. باید با آگاهی به این بار نگاه کنیم. در آن زمان است که می‌توانیم این بار را ببینیم و حداقل بخشی از آن را از خودمان جدا کنیم.

ناصری با بیان اینکه بار به معنای رنج است، تصریح کرد: شاید صورتمان همیشه خندان باشد، اما چهره فقط صورتکی است که بر روی صورتمان می‌گذاریم. رنج همیشه هم آغوش آدمی بوده است و الزاماً همیشه بد نیست. برخی رنج‌ها انسان را در طول زمان مستهلک می‌کنند. زمانی که رنج آگاهانه می‌شود و صورت مسئله برای افراد عیان می‌شود، جواب نیز واضح‌تر می‌شود. در صورتی که صورت مسئله روشن نشود یافتن پاسخ تقریباً کاری غیر ممکن است. اگر اطرافمان را نگاه کنیم همزمان با این که همه افراد لبخند می‌زنند و به ظاهر خوشحالند می‌توانیم هرکجا این بارها را ببینیم.

وی افزود: پروسه خلق یک اثر هنری از لحظه‌ای آغاز می‌شود که یک مسئله برای هنرمند دغدغه می‌شود. سوژه‌ای که هنرمند با آن مواجه است او را وادار به واکنش می‌کند که در دنیای هنر این واکنش یک اثر هنری است. این اثر نیز با تماشاگر ارتباط برقرار می‌کند و اطلاعاتی را به آنها منتقل می‌کند. معمولاً میان ارتباط‌های برقرار شده(هنرمند و اثر هنری، اثر هنری و مخاطب) فاصله‌ای وجود دارد. هر چه این فاصله کمتر باشد به معنای انجام بهتر فعالیت هنرمند است.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه "بار" در گالری متن واقع در آبشار اول پلاک ۲۵ تا ۱۵ مهر ماه برقرار است.

کد خبر 392102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.