آرامستان ارامنه سندی معتبر در همزیستی اقوام و مذاهب است

عضو شورای اسلامی شهر تهران از نقش پررنگ آرامستان ارامنه دولاب در تاریخ معاصر ایران گفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جواد حق‌شناس در ادامه بازدیدهای خود از اماکن تاریخی و فرهنگی منطقه ۱۴ شهرداری تهران، آرامستان ارامنه دولاب که با عناوین مختلفی چون گورستان لهستانی‌ها، قبرستان کاتولیک‌ها، قبرستان سلیمانیه و غیره شناخته می‌شود، مطالبی در صفحه اینستاگرام خود روایت کرد.

وی در این زمینه نوشت: این قبرستان که در حدود ۷۵ هزار متر مربع مساحت دارد، در واقع قبرستان توسعه‌یافته ارامنه تهران است که در زمان حکومت کریم‌خان زند در سال ۱۱۳۷ خورشیدی دستور ساخت آن را صادر نمود تا ارامنه محله دولاب از آن برای انجام آئین‌های کفن‌ودفن مردگان خود استفاده نمایند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بعدها این قبرستان توسط سفارتخانه‌های فرانسه، لهستان، ایتالیا، روسیه و نماینده کلیسای کاتولیک رم (واتیکان) در ایران خریداری شد و علاوه بر ارامنه ایرانی به دفن اتباع این کشورها که به‌ویژه در جریان جنگ جهانی دوم به ایران مهاجرت نموده بودند، اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون پیکر ۴۰۹ سرباز خارجی در کنار ۵۲۸ غیرنظامی را در این قبرستان می‌توان سراغ گرفت تصریح کرد: برخی از مشاهیر برجسته ایرانی و خارجی در زمره این افراد هستند. ازجمله این افراد می‌توان به آوانس اوگانیانس (اولین کارگردان سینمای ایران)، ولادیسلاو هورودکی (معمار لهستانی)، ولادیمیر گاردایستکی (معمار ایستگاه راه‌آهن تهران)، وارطان سالاخانیان (از فعالان حزب توده)، آنتوان سوروگین (عکاس برجسته گرجی و روس تبار عهد قاجار)، نیکلای مارکف (معمار روس‌تبار برجسته معاصر)، آلفرد ژان بانیست لومر (موسیقی‌دان نظامی فرانسوی)، کنت دو مونت فرت (اولین رئیس پلیس ایران)، دکتر کلوکه (پزشک فرانسوی محمدشاه قاجار)، دکتر ژوزف تولوزان (پزشک فرانسوی ناصرالدین‌شاه قاجار)اشاره کرد.

حق‌شناس ادامه داد: آرمستان ارامنه دولاب در عین آنکه می‌تواند سندی معتبر در همزیستی اقوام و مذاهب در فرهنگ غنی ایرانی باشد، در گذر سالیان فراوان از عمر خود، امروزه روایت‌های دقیقی از بخش‌های مختلفی از تاریخ معاصر ایران را در خود به یادگار سپرده است که بازخوانی هر یک از آن‌ها می‌تواند چراغی روشن به گذشته تاریکی از حافظه تاریخی شهر و کشور ما تابانده، ما را در بازخوانی این تاریخ پرفراز و نشیب یاری رساند.

کد خبر 392093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.