اصلاحات در برنامه‌ها و فرایندهای شهری با مشهد ۱۴۰۰

در حالی که مهاجرت نیروی انسانی فعال به شهرهای جهان سوم اثرات منفی بسیاری بر رشد و توسعه شهرها برجای گذاشته، با اجرای صحیح و منطقی برنامه‌های شهری می‌توان بار عظیمی از مشکلات جامعه شهری را برطرف کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در یک برنامه‌ریزی شهری مطلوب باید تمام جوانب امور، کارکردها و عملکردهای یک شهر را مطالعه و راه حل‌های مربوط به هر کدام را مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار داد تا شهری ایده‌آل برای شهروندان داشت. از چند سال گذشته کلانشهرهای کشور برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدتی را برای مدیریت بهینه شهر تدوین و اجرایی کردند که به توسعه و پیشرفت عناصر شهری کمک کرده است.

«برنامه عملیاتی میان مدت ۱۴۰۰-۱۳۹۷ شهرداری مشهد» یکی از برنامه‌های این کلانشهر است که شهرداری سعی می‌کند اهدافی همچون شهری با حمل و نقل عمومی و در دسترس متصل، شهر پاک و حافظ منابع زیست محیطی، شهر امید با قابلیت زندگی مطلوب، شهر متعادل و ایمن، شهر هوشمند و شهروند محور و شهر رقابت‌پذیر با درآمد پایدار برای شهروندان و شهرداری را محقق کند.

برای آگاهی هر چه بیشتر در خصوص این برنامه عملیاتی همچنین راهکارهای اصلاح ساختار شهرداری، سیاست‌های شهرداری مشهد در تدوین برنامه‌های شهری، راهکارهای زیست‌پذیرترشدن این کلانشهر و ... گفت و گویی را با «شهریار آل‌شیخ»، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد انجام داده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

آیا در شهرداری مشهد برنامه‌های پنج ساله برای توسعه ایده‌آل شهر تدوین و ارایه شده است؟

«برنامه عملیاتی میان مدت ۱۴۰۰-۱۳۹۷ شهرداری مشهد» به عنوان چهارمین برنامه عملیاتی تدوین شده در راستای سند چشم انداز ۱۴۰۴ شهر مشهد اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ در دستور کار معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد قرار گرفت. در فاز اول نظام جامع برنامه‎ریزی شامل الگوی تدوین، ارکان و نحوه ارتباط اجزاء آن، تهیه و به تایید شورای عالی برنامه‌ریزی شهرداری رسید.

برنامه عملیاتی شهرداری مشهد از چشم‌انداز شهر مشهد، طرح جامع توسعه و عمران شهری، سیاست‌های ابلاغی شورای اسلامی شهر مشهد و طرح تفصیلی شهری به عنوان اسناد بالادستی، مآخذ و سیاست‌های اجرایی تاثیر پذیرفته است.

رویکرد معاونت برنامه‌ریزی شهرداری مشهد در مراحل تدوین این برنامه جلب مشارکت حداکثری تمامی حوزه‌ها بوده است. برای تدوین برنامه عملیاتی شهرداری مشهد جلسات تخصصی با بیش از ۱۱۰۰۰ نفر/ ساعت کار کارشناسی تشکیل شده و یکی از ویژگی‌های این برنامه، ارائه برش منطقه‌ای و تدوین افق مطلوب برای هر یک از مناطق شهر است.

علاوه بر آن تمام قوانین و مقررات موضوعه در حوزه وظایف شهرداری‌ها و خدمات این اَبَر سازمان احصاء و با فرآیندهای مستندسازی شده، تطبیق داده شده است. برنامه عملیاتی ۱۴۰۰-۱۳۹۷ تمامی خدمات و عملیات شهرداری شامل ۲۱۴ خدمت، ۴۴ عملیات و ۱۵ برنامه را در دو حوزه شهری و ستادی پوشش داده است.

شهرداری مشهد تلاش می‌کند با حرکت در مسیر برنامه عملیاتی و پایش آن، مضامین راهبردی و اهدافی همچون شهری با حمل و نقل عمومی و در دسترس متصل، شهر پاک و حافظ منابع زیست محیطی، شهر امید با قابلیت زندگی مطلوب، شهر متعادل و ایمن، شهر هوشمند و شهروند محور و شهر رقابت‌پذیر با درآمد پایدار برای شهروندان و شهرداری را محقق کند.

جهت سنجش میزان تحقق اهداف هر برنامه، شاخص‌های«پیامدی»، «نتیجه‌ای» تدوین شده و به منظور تدقیق تعریف کاربردی هر شاخص و رصد آن، برای هر یک شناسنامه تنظیم شده که در آن فرمول محاسبه و متغیرهای مرتبط با آن، مسیر واقعی برداشت، صحه‌گذاری و سهم آن در پایش کاربردی برنامه‌ها تدوین شده است.

داشبورد اطلاعاتی «سیبرا» رصد لحظه به لحظه متغیرها و شاخص‌ها و انطباق آن با اهداف از پیش تعیین شده در طول دوره برنامه را میسر ساخته است.

سیاست‌های شهرداری مشهد در تدوین برنامه‌های شهری چیست؟

سیاست‌های زیادی را دنبال می‌کنیم که از جمله آنها تحقق اسناد توسعه‌ای کشوری، استانی و شهری از چشم‌انداز کشور تا سند توسعه شهرستان مشهد، تحقق برنامه‌های بالادستی شهری به خصوص طرح جامع تفضلی، تدوین برنامه برنامه‌های میان مدت ذیل سند چشم انداز ۱۴۰۴ شهر مشهد، برنامه‌ریزی مبتنی بر تحلیل وضع موجود شهر، تمرکز و جهت‌دهی تمامی فعالیت‌های شهرداری ذیل مضامین راهبردی شش گانه، مشارکت تمامی ذی‌نفعان و حوزه‌های تخصصی در تدوین برنامه، مکان مرجع کردن برنامه عملیاتی با تعریف و تصویب طرح های پیشران توسعه، تعریف نظام جامع پایش و ارزیابی برنامه با استفاده از تعریف ۱۱۴ شاخص پیامدی و عملیاتی و تدوین شناسنامه برای هر کدام و تعریف اهداف کمّی و حرکت به سمت برداشت ثبتی و بدون دخالت عامل انسانی است.

آیا برنامه‌ای برای اصلاح ساختار شهرداری و فرایندها دارید؟

با توجه به گذشت بیش از یک دهه از تدوین ساختار تشکیلاتی در شهرداری مشهد و بازنگری نکردن اساسی در مأموریت ها، وظایف و اقدامات آن از زمان آخرین ابلاغ (سال ۱۳۸۶) که تاکنون دستخوش تغییرات گسترده‎ای شده است، انجام اصلاحات زیربنایی تشکیلاتی اجتناب‌ناپذیر است؛ از سوی دیگر، باتوجه به ابلاغیه سیاست‌های کلی نظام اداری کشور و ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها توسط وزارت کشور، شهرداری ها مکلف به اصلاح و تدوین ساختاری یکپارچه، چابک و متوازن شده‌اند تا بستر بهبود و ارتقاء سطح اثر بخشی فعالیت‌ها، سرعت ارائه خدمات و کارایی حداکثری منابع را فراهم آورد.

همچنین شهرداری‌ها به منظور پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های مشتریان و ارباب رجوع، نیازمند تعامل مناسب با محیط پیرامونی هستند.

یکی از مهم‌ترین عواملی که ساختار سازمانی شهرداری را به شدت تحت تاثیر قرار داده می دهد، تنوع وظایف است؛ از این‌رو علی‌رغم ابلاغ ضوابط تشکیلاتی از سوی وزارت کشور در خصوص پیاده‎سازی ساختار مصوب، با توجه به نیاز اصلاح و به روزرسانی مستمر فرآیندهای کاری، تغییرات ساختاری اجتناب ناپذیر بوده است.

در همین راستا معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد درصدد است پیرو هماهنگی با شهردار مشهد، با توجه به نیازهای واقعی مجموعه ها و اصلاح فرآیندها، پس برگزاری جلسات مکرر با مدیران و صاحب‌نظران در حوزه‎های مختلف، نسبت به پیشنهاد اصلاح ساختار مصوب شهرداری به وزارت کشور، با هدف انسجام و شفافیت ماموریت ها، وظایف و خدمات اقدام کند.

تا کنون در راستای زیست پذیرترشدن شهر مشهد چه اقداماتی انجام شده است ؟

امروزه زیست‌پذیری شهری گفتمان نیرومند را در توسعه شهری و طراحی شهری بازتاب می‌دهد که در پیشینه برنامه‌ریزی شهری رواج پیدا کرده است؛ چنین گفتمانی به وجود رابطه مطلوب بین محیط شهری و زندگی اجتماعی اشاره می کند که از یک سو گواه تاثیر و جذابیت قوی شهر است و از سوی دیگر ارتباطات و آثار شهری را از طریق جذب سرمایه گذاری بیشتر و منابع انسانی و فرهنگی شدت می بخشد؛ بنابراین زیست‌پذیری شهر با شهر سالم، شهر اکولوژیک و توسعه پایدار شهری ارتباط نزدیکی دارد.

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد با تدوین برنامه عملیاتی میان مدت ۱۴۰۰-۹۷ در راستای اهداف و ماموریت های چشم انداز ۱۴۰۴ و سیاست‌های کلان شورای شهر توجه ویژه به مؤلفه‌های توسعه پایدار را در تدوین برنامه و اختصاص بودجه در دستور کار قرار داده است.

در این راستا راهبرد آرامش بخشی با چهار شاخص « شهر روان با دسترسی مناسب - زندگی سالم - ایجاد محیط زیست سالم -توسعه شهری متعادل و پایدار»، راهبرد فرح‌بخشی با دو شاخص « زیباسازی شهری - تقویت نگرش‌ها و ارزش‎های توحیدی در فرهنگ شهری» و همچنین راهبرد امنیت مناسب با دو شاخص «امنیت انسانی -  عدالت اجتماعی و ایمن سازی شهری» را به عنوان مبنای سیاست‌گذاری‌ها ، برنامه‌ریزی‌ها و تخصیص اعتبارات به معاونت‌ها، ادارات و سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری ابلاغ کرد.

همچنین در راستای تحق توسعه پایدار و به دنبال آن زیست‌پذیر کردن شهر مشهد، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی اقدامات  ذیل را تا افق۱۴۰۰ جهت برنامه‌ریزی، تخصیص بودجه و اجرا به قسمت‌های مختلف شهرداری ابلاغ کرد.

الف ) با مضمون " شهری با حمل و نقل عمومی ، در دسترس و متصل" : برنامه‌ریزی جهت اجرای ۱۳ مگا پروژه مانند تامین سیستم حمل و نقل گردشگری در محور حرم مطهر به توس، توسعه شبکه خطوطBRT  و شبکه خطوط ویژه، تامین پایانه چندمنظوره غرب مشهد ، تامین پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی در مرکز شهر، تامین پایانه‌های مسافر بری درون شهری و …

ب ) با مضمون "شهر پاک و حافظ منابع زیست محیطی ": برنامه‌ریزی جهت اجرای ۱۸ مگا پروژه مانند تامین شبکه دسترسی غیر موتوری در حوزه غربی شهر مشهد ، تامین ناوگان اتوبوس درون شهری پاک )برقی( و نوسازی ناوگان فرسوده، ساماندهی و نظارت برانبار زباله ها و پسماند شهری در حریم و محدوده ، مشارکت در برگزاری استارت آپ ها در زمینه پسماندهای شهری، تامین شبکه فضاهای سبز عمومی و فراغتی ) مسیرهای سلامتی و.. ( در گستره ارتفاعات جنوبی کلان شهر مشهد و ….

ج ) با مضمون "شهر امید با قابلیت زندگی مطلوب" : برنامه ریزی جهت اجرای ۲۳ مگا پروژه مانند : تامین و تجهیز مراکز فرهنگی در مناطق باسرانه پایین زیرساخت فرهنگی، توسعه فضاهای اجتماعی با اولویت بوستان‌های محلی و اماکن عمومی در حوزه میانی شرقی و غربی، توسعه فرصت‌های شهری و شهروندی و ارائه آموزش‌های جامعه‌پذیری در محلات و محدوده های هدف طرح، بازآفرینی از  طریق جلب مشارکت نهادهای ذی‌نفع و ذی‌نفوذ، تامین آرایه های هنری دائم با رویکرد مفاخر بومی در نقاط نشانه‌ای و اماکن دارای قابلیت اثرگذاری، پیاده‌سازی شبکه اجتماعی نخبگان جوان

د ) با مضمون "شهری متعادل و ایمن" : برنامه‌ریزی جهت اجرای ۱۶ مگا پروژه مانند پیاده سازی سیاست‌ های اطلاع‌رسانی، مدیریت و مقابله با سوانح طبیعی و بازسازی پس از سانحه، ساماندهی و بهبود کانال ها و مسیل‌های موجود شهر با رویکرد تولید شبکه فضاهای سبز و عمومی خطی، یکپارچه‌سازی و هماهنگ‌سازی طرح جامع و طرح های تفصیلی هفت گانه و طرح های موضعی و موضوعی، توازن و توسعه سطح پوشش ایستگاه‌های آتش نشانی و ... است.

کد خبر 392085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.