اجرای ۱۱۵ میلیارد تومان پروژه در یکسال/ رشد ۲۳ درصدی در جذب بودجه عمرانی

باتوجه به اینکه شهر اصفهان برای حفظ اصالت و هویت و تداوم، نشاط و شادابی نیازمند سازندگی و پویایی خاص بوده است، از این رو سال ۱۳۷۹ شهرداری در صدد تشکیل سازمانی تحت عنوان «سازمان عمران» برآمد تا پروژه‌های عمرانی شهر با پویایی بیشتری به سرانجام برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا،سازمان عمران از بدو تاسیس تاکنون وظایف مختلفی را برعهده داشته است که از جمله آنها می‌توان به تولید و توزیع مصالح راهسازی، اجرای ده‌ها پل، پروژه، طرح‌های عمرانی شامل بزرگراه‌ها، معابر اصلی، تقاطع های غیر همسطح و... اشاره کرد که موجب تحول ساختار شهری، رفع معضلات و مشکلات عدیده ترافیکی، روان شدن عبور و مرور شهری و دگرگون شدن چهره شهر اصفهان به شهری زیبا و مدرن با حفظ اصالت واحیاء بافت‌های سنتی شده است.

به منظور اطلاع از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در این سازمان طی یکسال گذشته، رویکردها، پروژه‌های در حال اجرا، میزان جذب بودجه، قراردادهای عمرانی و ... گفت و گویی را با «مجید طرفه‌تابان» مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه می خوانید:

بودجه امسال سازمان چقدر و درصد پیشرفت آن نسبت به سال گذشته چگونه بوده است؟

کل بودجه‌ای که امسال برای سازمان عمران در نظر گرفته شده ۱۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است، در شش ماهه اول سال در بحث پروژه‌های عمرانی از ۸۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بودجه مصوب ۶۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معادل ۷۳ درصد جذب شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد در جذب بودجه پروژه‌های عمرانی رشد داشتیم.

در خصوص پروژه‌های آسفالت و فروش کارخانه از ۳۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بودجه مصوب، در شش ماه نخست سال‌جاری حدود ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان معادل ۵۳ درصد جذب شده است.

مجموع بودجه پروژه‌های عمرانی و آسفالت در سال‌جاری ۱۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که ۷۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن یعنی ۶۸ درصد در شش ماه گذشته جذب شده که این یک عدد قابل قبول است و امیدواریم تا پایان سال این رکورد را ادامه داده و گزارش خوبی از جذب بودجه ارایه کنیم.

اگر بخواهم میزان بودجه و درصد جذب آن را با شش ماه نخست سال گذشته مقایسه کنم باید گفت سال گذشته بودجه پروژه‌های عمرانی ۷۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که در شش ماهه نخست ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد تومان معادل ۲۲ درصد جذب شد، همچنین از بودجه ۳۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پروژه‌های آسفالت و فروش هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معادل ۲۳ درصد در شش ماه سال گذشته جذب شد.

بودجه سازمان عمران شهرداری اصفهان در سال گذشته  ۱۰۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که در شش ماهه نخست ۲۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان معادل ۲۳ درصد جذب شده در حالی که در شش ماه نخست سال‌جاری ۶۸ درصد بودجه محقق شده است و نشان می دهد حدود ۴۵ درصد نسبت به سال قبل تلاش بیشتری در جذب بودجه انجام شده است.

بیشترین رشد جذب بودجه در سال‌جاری طی ماه‌های تیرماه، شهریور ماه و خرداد ماه بوده است؛ نکته مهم دیگر اینکه از ۱۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتباری که برای سال‌جاری می توانیم پروژه عمرانی داشته باشم، تاکنون حدود ۳۶ میلیارد و ۴۰۰ پروژه تعریف شده و سیستم شهرداری مرکزی و معاونت عمران باید برای مابه التفاوت آن پروژه تعریف کند تا به عدد پیش بینی شده دست یابیم.

رویکردهای سازمان در سال جاری بر چه اساسی تدوین شده است؟

رویکرد هر مهندس عمران در درجه اول کیفیت و در درجه دوم سرعت است، همواره تاکید داریم که هیچگاه کیفیت نباید فدای سرعت شود زیرا آنچه ماندگار خواهد بود، کیفیت پروژه‌ها است. شهر اصفهان حدود ۳۸ هزار نفر مهندس دارد، از این رو کارکردن در چنین شهر بسیار سخت است زیرا بسیار قضاوت می‌شویم. توجه به کیفیت پروژه‌های عمرانی علاوه بر اینکه برای آینده شهر بسیار مهم است، باعث می‌شود، الگویی برای دیگر شهرها باشیم.

انجام فعالیت‌های عمرانی به پویایی شهر بسیار کمک کرده و این انگیزه را در شهروندان ایجاد می‌کند که تمایل برای ساخت و ساز ملک و املاک خود داشته باشند که پیرو آن نیز اشتغال ایجاد می‌شود؛ به هر حال اگر صنعت ساختمان رونق نداشته باشند بسیاری از مشاغل مرتبط غیرفعال می‌شود.

در خصوص آسفالت معابر و لکه‌گیری، در یک ماه اخیر تمام بزرگراه‌هایی که آسفالت آن دچار مشکل شده بود، را بدون حادثه لکه گیری و آسفالت کردیم و برای برای شش ماه دوم سال نیز قراردادها و مواردی که از سوی معاونت عمران شهری در ارتباط با زیرسازی، لکه‌گیری معابر و روکش آسفالت ابلاغ می‌شود را انجام خواهیم داد.

اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر را باتوجه به شرایط سخت اقتصادی چگونه ارزیابی می‌کنید؟  

سازمان عمران حدود ۲۱ پروژه فعال در شهر دارد، حجم فعالیت‌ها در شهر بسیار سنگین و فشرده است، البته سعی شده پروژه‌های اجرایی بالاترین کیفیت را داشته باشد.

خوشبختانه علی‌رغم شرایط سخت اقتصادی موجود، روند پیشرفت پروژه‌ها بسیار خوب بوده و حتی تعدادی از آنها چند درصد جلوتر از زمان‌بندی شده پیشرفت داشته است.

قراردادهای ابلاغ شده در سال جاری چه تعداد بوده و چه میزان از آنها تحویل داده شده است؟

در شش ماهه نخست سال‌جاری تعداد ۳۵ قرارداد به مبلغ ۳۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان منعقد شده است، با توجه به اینکه در فروردین ماه سال‌جاری تعداد چهار قرارداد به مبلغ یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان، اردیبهشت ماه سه قرارداد به مبلغ ۸۵۰ میلیون تومان، خردادماه سه قرارداد به مبلغ شش میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و در تیرماه ۲۱ قرارداد به ارزش ۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان منعقد شده که در این ۲۱ قرارداد آسفالت مناطق ۱۵ گانه نیز قرار دارد.

در مرداد ماه سال‌جاری نیز دو مورد قرارداد به مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و در شهریورماه نیز دو قرارداد به مبلغ چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان منعقد شده است. از نظر تحویل موقت و قطعی قراردادها در سال ۹۸ باید اعلام کنم که در شش ماهه نخست سال‌جاری در مجموع ۶۴ پروژه با مبلغ کل حدود ۱۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان انجام و تحویل کارفرما شده است.

از این تعداد ۱۹ قرارداد در بخش پروژه‌های عمرانی به مبلغ ۶۴ میلیارد تومان و ۲۰ قرارداد در بخش پروژه‌های آسفالت به مبلغ ۹۷ میلیارد و ۳۳ میلیون ریال تحویل موقت شده و ۱۱ قرارداد در بخش پروژه‌های عمرانی و ۱۴ قرارداد در بخش پروژه های آسفالت نیز تحویل قطعی شده است؛ این آمار و ارقام نشان می‌دهد سازمان عمران در یکسال گذشته حدود ۱۱۵ میلیارد تومان پروژه انجام داده که به تحویل موقت و قطعی رسیده است.

چه پروژه‌هایی امسال در دست اجرا است؟

امسال ۱۹ پروژه وجود دارد که ۱۴ مورد آن قرارداد پیمانی دارد و با نزدیک به ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار در حال اجرا است؛ از جمله این ۱۴ پروژه، محوطه‌سازی داخلی پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان با اعتبار هفت و نیم میلیارد و کف‌سازی داخل سالن علامه مجلسی با چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار تکمیل شده است.

قرارداد جدیدی که برای تکمیل محوطه‌سازی داخل نمایشگاه منعقد شده نیز حدود سه میلیارد تومان است؛ دیگر پروژه جاری سازمان تکمیل پلازها و پل VIP مرکز همایش‌ها است که مبلغ کل پیمان آن ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که در حال اجرا است.

احداث پروژه تقاطع غیرهمسطح روح‌الامین، پلی که روبه‌روی مجموعه مرکز همایش برای خروج خودروها در حال اجرا است نیز با هفت میلیارد تومان اعتبار در حال احداث است.

احداث بلوار فرزانگان که بخشی از رینگ چهارم شهر اصفهان به شمار می‌رود، همچنین عملیات تکمیل بلوار و اصلاح میدان فرزانگان در مجموع ۱۳ میلیارد ۹۰۰ میلیون تومان مبلغ کل اعتبار در نظر گرفته شده است.

رینگ چهارم یکی از ابرپروژه‌های شهر اصفهان است که اگر بتوانیم تا پایان سال‌جاری بخشی از آن حدفاصل بزرگراه شهید اردستانی تا بلوار فرزانگان را راه‌اندازی کنیم، خودروهای سنگین داخل شهر تردد نکرده و امنیت شهروندان و کاهش ترافیک رقم می‌خورد.

برای احداث ادامه مسیر رینگ آمادگی و توان اجرایی داریم البته اکیپ هایی نیز فعال هستند و شهردار اصفهان به صورت ویژه پیگیری می‌کند تا آزادسازی مسیر حدفاصل کارخانه قند تا بزرگراه شهید اردستانی استارت زده شود.

از دیگر پروژه‌ها احداث ساختمان توانمندسازی حوالی باغ فدک در محدوده منطقه هفت با اعتبار حدود دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در دست اجرا است، همچنین پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید اردستانی «آفتاب» با حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار در حال احداث است؛ در پروژه آفتاب تقریبا دو دهانه پل باقی مانده تا بتن‌ریزی انجام و قرنیزها، نیوجرسی وسط و پیاده‌روها را اجرا کنیم، البته حجم خاکریزی در این پروژه بسیار سنگین است به طوری که در چند روز گذشته حدود ۱۱ هزار تن خاک برای پروژه آورده شده است؛ در صدد هستیم تا پایان سال‌جاری این پروژه را تحویل شهروندان دهیم.

احداث پروژه تقاطع غیرهمسطح نصف جهان در مجاورت کارخانه قند نیز با اعتبار ۹۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیارد تومان قرارداد در حال اجرا است، در این پروژه به دلیل بعضی از مسایل مربوط به آزادسازی نتوانستیم طرح موقت ترافیکی اجرا کنیم، از این رو یک طرح پیشنهادی ترافیکی دیگر پیشنهاد شده که باید مراحل تصویب آن انجام شود.

اگر بتوانیم آزادسازی بخش مورد نیاز برای طرح موقت ترافیکی را انجام دهیم، طرح اولیه را اجرا خواهیم کرد و اگر نشد طرح جدیدی که پیشنهاد شده را اجرا و عملیات حفاری شمع در بخشی که ترافیک برقرار است را انجام بدهیم.

در پروژه محوطه‌سازی پایانه صفه نزدیک به سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کل قرارداد است، حجم کار در فرصت محدود بالا بوده، به طوری که در حال‌حاضر ۹۰ درصد کف سازی انجام شده، سکوهای توقف و روشنایی آن در حال تکمیل است؛ به زودی سکوها و مسیرگذرگاه ها یا عابر پیاده را بلوک فرش می‌کنیم، در بخش ورودی پایانه نیز اصلاحاتی در حال انجام است تا کف سازی انجام و تحویل شهروندان شود؛ البته نرده‌گذاری نیز در فاز دوم انجام می‌شود.

پروژه دیگر احداث لوپ‌های غربی پل رضوان نزدیک به یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان است که با پیشرفت قابل توجهی در حال انجام است؛ هدف از اجرای لوپ ها برای تکمیل دسترسی ها به بلوار رضوان به سمت بزرگراه و از بزرگراه به سمت بلوار رضوان است.

ایمن‌سازی بزرگراه شهید کشوری را نیز در دستور کار قرار دارد تا گاردریل‌های میانی به لحاظ مباحث ایمنی جمع آوری و از جنس نیوجرسی شود، در این راستا قراردادی منعقد شده که برای آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پیش بینی قرارداد پیمانی شده است.

چند قرارداد در حال انعقاد نیز شامل خاکبرداری و خاک‌ریزی لوپ‌های رضوان، ادامه محوطه سازی پایانه قدس، احداث خیابان گلزار شهدای دهنو در منطقه دو شهرداری اصفهان، احداث ایستگاه آتش نشانی در منطقه ۱۴ و احداث ایستگاه آتش نشانی شاهد در منطقه هشت را در برنامه آینده داریم که امیدواریم به نتایج خوبی برسد.

کد خبر 392083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.