خطر دیابت با مصرف نوشیدنی‌های طبیعی!

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که حتی نوشیدنی‌هایی با شیرین کننده‌های طبیعی نیز خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مطالعات پیشین حاکی از این است که مصرف نوشیدنی‌هایی با شکر افزوده‌شده می‌تواند با تاثیر گذاشتن بر مکانیزم سوخت و سوز بدن، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افزایش دهد. اغلب افراد فکر می‌کنند نوشیدنی‌هایی که دارای شیرین کننده‌های طبیعی سالم است این تاثیر را ندارد، اما مطالعات اخیر ثابت کرده است که این نوع نوشیدنی‌ها نیز برای سلامتی انسان ضرر دارد و حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

گروهی از محققان آمریکایی با همکاری پژوهشگران چینی به منظور بررسی تاثیر مصرف هر نوع نوشیدنی‌ شیرین بر بیماری دیابت شامل آب‌میوه‌های طبیعی و نوشیدنی‌هایی با شیرین‌کننده مصنوعی، مطالعه‌ جدید انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی ۷۶ هزار و ۵۳۱ زن که بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۲ عضو مطالعه سلامت پرستاران بودند، داده‌های سلامت ۸۱ هزار و ۵۹۷ زن در فاصله سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۳ و اطلاعات پزشکی ۳۴ هزار و ۲۲۴ مرد که بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۲ عضو مطالعه متخصصان سلامت بودند، بررسی کردند.

افراد شرکت‌کننده پرسشنامه‌ای در مورد مصرف غذاها و نوشیدنی‌های خاص تکمیل کردند. محققان عواملی مانند مانند شاخص توده بدنی، ایجاد تغییر در رژیم غذایی و عادت‌های زندگی افراد را که ممکن بود بر نتایج این مطالعه اثر بگذارد، در نظر گرفتند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد خطر ابتلا به دیابت در میان افرادی که در طی مدت چهار سال، مصرف روزانه نوشیدنی‌هایی با شکر افزوده و آب میوه‌هایی با شیرین‌کننده طبیعی آن‌ها بیشتر از چهار اونس بود، حدود ۱۶ درصد افزایش پیدا کرد.

همچنین خطر ابتلا به این بیماری در میان افرادی که در دوره زمانی مشابه به همان مقدار نوشیدنی‌هایی با شیرین‌کننده مصنوعی مصرف کردند، ۱۸ درصد افزایش پیدا کرد. به گفته محققان، جایگزین‌کردن روزانه یک وعده از نوشیدنی شیرین با آب یا چایی و قهوه بدون شیرینی باعث می‌شود خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در افراد، حدود دو تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. 

نتایج این مطالعه در مجله Diabetes Care منتشر شده است.

کد خبر 392058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.