بهبود روماتیسم مفصلی با رژیم غذایی گیاهی

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد پیروی‌کردن از رژیم غذایی گیاهی باعث بهبود علائم بیماری روماتیسم مفصلی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روماتیسم مفصلی نوعی اختلال خود ایمنی است که با علائمی مانند درد، التهاب و سوزش همراه است. بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت بین ۰.۳ درصد تا یک درصد افراد در سراسر دنیا از این بیماری رنج می‌برند. پزشکان معمولا برای بهبود و کنترل روماتیسم مفصلی داروهایی تجویز کرده و توصیه می‌کنند که افراد سبک زندگی خود را تغییر دهند؛ این توصیه‌ها شامل کاهش وزن و افزایش فعالیت فیزیکی می‌شود.

گروهی از محققان آمریکایی به تازگی نتایج چندین مطالعه را که در مورد تاثیر رژیم غذایی مبتنی بر مکانیزم‌های بیولوژیکی بر بیماری روماتیسم مفصلی بود، مورد بررسی قرار دادند. نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ صورت گرفته است، نشان داد میزان التهاب افرادی که برای مدت دو ماه از رژیم غذایی بر پایه گیاهان پیروی کردند نسبت به کسانی که رژیم‌های غذایی سرشار از چربی و محصولات حیوانی مصرف کردند، کاهش یافت.

مطالعات دیگری نیز به ارتباط بین پیروی‌کردن از رژیم‌های غذایی با چربی بالا و گوشت‌های فرآوری شده و افزایش نشانگرهای التهابی اشاره کرده‌ است؛ یکی از این نشانگرها پروتئین واکنشی C بود که در خون افراد وجود داشته و نسبت به التهاب واکنش نشان می‌دهد؛ به عبارت دیگر، پیروی‌کردن از رژیم‌های غذایی گیاهی یا رژیم‌های غذایی که حاوی فیبر زیاد است، باعث افزایش سطح پروتئین واکنشی C  در بدن می‌شود.

نتایج مطالعه‌ دیگری که در سال ۲۰۱۸ انجام شد ثابت کرد افرادی که به روماتیسم مفصلی مبتلا هستند، می‌توانند با کاهش وزن علائم بیماری خود را کاهش دهند؛ نشانه‌های روماتیسم مفصلی در میان افراد چاقی که به این بیماری مبتلا بودند و بیش از پنج کیلوگرم کاهش وزن داشتند، سه برابر بیشتر از سایر افرادی که میزان کاهش وزن در آن‌ها کمتر بود، بهبود پیدا کرد. به گفته محققان رژیم غذایی گیاهی به افراد کمک می‌کند تا وزن خود را به راحتی کاهش دهند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد مصرف رژیم‌های غذایی بر پایه گیاهان باعث بهبود عملکرد روده‌ها می‌شود؛ بیشتر این رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر است که بر ترکیب میکروبیوم روده اثر می‌گذارد. علاوه بر این، پیروی‌کردن از این نوع رژیم‌ غذایی باعث افزایش تنوع باکتری‌های موجود در روده می‌شود که به بهبود علائم روماتیسم مفصلی کمک می‌کند. در واقع پیروی‌کردن از رژیم‌های غذایی بر پایه گیاهان شامل میوه، سبزیجات، غلات و حبوبات، نقش موثری در بهبود درد مفاصل، سوزش و دیگر علائم دردناک روماتیسم دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Frontiers in Nutrition منتشر شده است.

کد خبر 392046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.