حاجتی و جمعه‌های بیقراری

سالگرد اولین بازداشت عضو شورای شیراز، شکایت از عضو شورای تبریز، زنده شدن اختلاف کهنه در شورای ارومیه، انتخاب شهردار قزوین و حواشی فیلتر دوده در پایتخت مهم‌ارین عناوین بسته خبری این هفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهره رستگاری، همسر مهدی حاجتی عضو غایب شورای شهر شیراز، هفته گذشته جمعه شب با هشتگ "جمعه‌های بیقراری" در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: "بامداد از تو حموم داد میزنه : مامان میدونی امروز چه روزیه؟ میگم نه. میگه پارسال همین لحظه ۱۰ تا آدم تو خونمون بودن. بعدش هم بابا رو با خودشون بردن."

این توئیت یادآور آغاز روزگار تلخ خانواده حاجتی است که یک سال است دستشان به حواشی پرونده‌ای بند شده که هنوز هم کسی جزئیات مشخصی از تمام آن نمی‌داند. روزهایی که همسر حاجتی سنگینی آن را در همان ابتدای محکومیت‌های این عصو شورای شهر شیراز و آزادی موقتش اینگونه توصیف کرد: "می‌تونم بگم یکی از اتفاق هایی که می‌تونه زندگی من رو به دو بخش تقسیم کنه دستگیر شدن مهدی هست. زندگی با ترس و استرس خیلی سخت و دردناکه، ولی همیشه یه چیزی ته دلم روشنه و اسمش امیده، خدا رو شکر می کنم که همیشه همراهمونه و همیشه سر وقت می‌رسه."

این‌ توئیت‌ها اما بخشی از ناگفته‌های در گلو مانده خانواده حاجتی است که مامنی جز توئیتر را برای گفتن آن نیافته‌اند و این غربت را می‌توان در سکوت قابل توجه شورای شهر نیز به خوبی دریافت.

حاجتی و خانواده‌اش این روزها مانده‌اند و توئیت‌هایی که سرگذشت مهدی را با هشتگ "نامه‌های زندان" روایت می‌کند و بلاتکلیفی یک خانواده را با هشتگ "جمعه‌های بیقراری".

ارومیه؛ بی توجهی به زبان فارسی در جلسات شورا 

محمدخالد حاتمی" عضو کرد شورای شهر ارومیه با انتشار یک ویدیو در فضای مجازی نشان داد که اعضای غیرکرد شورای شهر ارومیه در جلسات این شورا به زبان رسمی کشور صحبت نمی کنند و به تذکر سایر اعضا برای کاربرد زبان فارسی بی توجه اند.

درپی این اتفاق سه عضو شورای شهر صحن شورا را ترک کردند؛ البته این موضوع در ارومیه تازگی ندارد و پیشتر نیز اعضای کرد شورای شهر ارومیه به نشانه اعتراض نسبت به تک رنگی و تک زبانی بودن مراسم ها و جشنواره ها صحن شورای شهر را در یکی از جلسات ترک کرده بودند.

در مراسم روز خبرنگار نیز عدم تکلم شهردار ارومیه به زبان فارسی، اعتراض یکی از اعضای کرد شورای این شهر را به همراه داشت. هر چند شهردار ارومیه در آن جلسه اعلام کرد که "فارسی بلد نیست" و دوباره به زبان آذری صحبت کرد، اما بعدها گفت که؛ "شوخی کرده است".

تبریز؛ تهدید سلامت روانی کودکان از سوی عضو شورا

چندی پیش کریم صادق زاده در حین پخش بسته کمک‌های تحصیلی تهیه شده توسط یکی از نهادهای مدنی استان، با حضور در محل پخش این اقلام از طرح مذکور تصویر برداری کرده و عکس‌های حضور خویش را به همراه تصاویری واضح از کودکان در کانال تلگرامی‌ خود منتشر کرد که پس از واکنش فعالین مجازی این تصاویر از کانال وی حذف شد.

در پی انتشار این تصاویر، یکی از وکلای تبریز با هدف جلوگیری از بروز و تکرار موارد مشابه، از وی به اتهام ایجاد خطر برای سلامت روانی کودکان شکایت کرد.

قزوین؛ آغاز انتخاب شهردار در سایه حواشی گذشته

اول مردادماه امسال بود که علی صفری شهردار سابق قزوین استعفا کرد و از آن زمان تاکنون شهرداری به صورت سرپرستی توسط محمد درافشانی رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اداره می شود، انتخابی که با خود جنجال‌ها و اختلافات دنباله‌دار زیادی را بین اعضای شورا به وجود آورد.

نشست این هفته شورا در شرایطی برگزار شد که طبق اعلام قبلی سه تن از نامزدهای انتصاب شهرداری قزوین به نوبت با حضور در صحن شورا به ارایه برنامه‌های خود پرداختند.

انتصاب سرپرست فعلی شهرداری و حتی انتخاب شهردار سابق آنقدر پرحاشیه بود که با وجود شرایط کنونی که تحت تاثیر انتخاب شهردار جدید است، فصیحی رامندی یکی از اعضای شورای شهر قزوین بازهم در مصاحبه‌ای این موضوع را پیش کشیده و با بیان اینکه در انتخاب شهردار اعضای شورای شهر نقشی نداشتند و انتخاب صفری به آنان دیکته شده بود، گفت: در جلسه انتخاب شهردار نیز این موضوع را مطرح کردم اما در انتخاب سرپرست شهرداری، هدف چیز دیگری بود و جریانی که انتخاب سرپرست برای شهرداری را تحمیل می‌کرد، جریان یکپارچه نبود و دو گزینه مختلف وجود داشت که در نهایت تصمیم بر انتخاب محمد درافشانی به عنوان سرپرست شهرداری قزوین گرفته شد.

تهران؛ اختلاف شورا با شهرداری این‌بار بر سر فیلتر دوده

پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از ورود ۵۰ فیلتر دوده در روزهای آینده خبر داد و گفت: ۱۰۰ عدد فیلتر دوده در سال جاری بر روی اتوبوس‌های دو کابین شرکت واحد نصب می‌شود.

به گفته وی: پروژه اولیه نصب فیلتر دوده با راندمان ۹۸ درصد نتایج مطلوبی داشته و مورد موافقت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بوده بنابراین در همین راستا ورود ۱۰۰ فیلتر دوده برای نصب بر روی اتوبوس‌های دو کابین در دستور کار قرار گرفته است.

این اظهار نظرها درحالی مطرح شد که محمد علیخانی، عضو شورای شهر تهران مدعی شد: مدتی پیش برخی از دلالان به شهرداری نفوذ کرده بودند و اصرار داشتند که فیلترهای دوده در اتوبوس‌ها نصب‌ شود. 

وی افزود: در ابتدای کار ۵۰ مورد از این فیلترهای دوده بر روی اتوبوس‌ها نصب شد که رانندگان متوجه شدند راندمان موتور اتوبوس‌هایشان کاهش پیدا کرده بنابر این آنها را از اتوبوس‌ها باز کردند ما نیز در شورای شهر مخالف نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌ها بودیم و معتقدیم این مسئله تنها سبب هدر رفت منابع می‌شود.

علیخانی با اشاره به اینکه اگر در حال حاضر مجدد سازمان اتوبوسرانی بخواهد فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌ها نصب کند تخلف کرده است،‌ ادامه داد: ‌این مسئله نه در بودجه و نه در برنامه توسعه دیده شده و استفاده از فیلترهای دوده اگر در دستور کار باشد نشان از نفوذ دلالان به شهرداری دارد و ما آن را پیگیری می‌کنیم.

خرم آباد؛ بی اطلاعی عضو هیئت رئیسه از دستور جلسه شورا

وحید رشیدی شهردار اسبق خرم‌آباد بود که از مهرماه ۱۳۹۶ سکاندار شهرداری مرکز استان لرستان شد اما بعد از گذشت حدود دو سال، چهارشنبه ۲۳ مردادماه ۹۸ به اتهام تخلفات مالی، سوءاستفاده از اموال شهرداری و تصرف غیرقانونی در این اموال توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر و ۲۶ مرداد توسط شورای شهر برکنار شد.

پس از مدت کوتاهی و از ۲۶ مرداد ماه ۹۸ رضا بردبار سرپرست شهرداری شد و اداره امور شهر را در دست گرفت.

مدتی بعد اما شورای شهر تصمیم به انتخاب شهردار جدید گرفته و محمد شریفی مقدم را به عنوان شهردار و سرپرست شهرداری خرم‌آباد انتخاب کرد تا جایگزین بردبار شده و تا زمان ابلاغ حکم رسمی از سوی وزارت کشور امور را پیش ببرد.

بعد از این انتخاب اعضای شورای شهر اما فرمانداری به این انتخاب ایراد گرفت و اعلام کرد جلسه‌ای که سرپرست جدید را انتخاب کرده وجاهت قانونی ندارد و نیازمند طی مراحل قانونی است.

بر همین اساس اعضای شورای شهر خرم‌آباد در جلسه‌ای فوق‌العاده بار دیگر محمد شریفی مقدم را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کردند که این جلسه مورد اعتراض زهرا نظری، عضو هیئت رئیسه شورای شهر خرم آباد قرار گرفت.

وی گفت: اصرار برخی اعضای شورا جهت تغییر در مدیریت شهری در حالی است که عملکرد ۴۰ روزه رضا بردبار به اندازه دو سال گذشته برای شهر مفید بوده است.

وی ادامه داد: به محض ابطال مصوبه قبلی شورا در خصوص انتخاب شهردار که از فرمانداری به کارتابل شورای شهر ارسال می گردد برخی اعضای شورا بدون مشورت با کلیه اعضای هیات رییسه اقدام به برگزاری جلسه انتخاب مجدد شهردار می کنند که با آیین نامه داخلی شورا مغایرت دارد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر خرم‌آباد اضافه کرد: آیین نامه داخلی شورا می‌گوید دستور کار جلسات شورا باید با مشورت و هماهنگی اعضای هیئت رئیسه برگزار شود این در حالی است که هیچ مشورت و هماهنگی با بنده به‌عنوان منشی و آقای علی پناه بعنوان خزانه دار نشده بود و به همین دلیل قبل از شروع رای گیری جلسه را ترک کردیم و هرگونه تصمیم و رای گیری غیرقانونی است.

رودهن؛ دستگیری یکی از اعضای شورا

حجت الاسلام علیرضا تقیان، رئیس حوزه قضایی رودهن از دستگیری شهردار و یکی از اعضای شورای اسلامی شهر رودهن خبر داد و اظهار کرد: در روزهای اخیر به دلیل برخی تخلفات و به اتهام اخذ رشوه دستگیری هایی صورت گرفته است؛ در حال حاضر پرونده‌های این متهمان در دست بررسی است و به زودی جزییات اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دی ماه سال ۹۷ نیز یکی دیگر از اعضای شورای شهر رودهن به اتهام اخذ رشوه دستگیر و روانه زندان شده بود.

حجت الاسلام محمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری مازندران نیز از مجازات دو سال حبس برای رئیس سابق شورای اسلامی نشتارود خبر داد و اظهار کرد: رئیس سابق شورای اسلامی نشتارود به نام (م_ج) برابر رای شعبه اول دادگاه نشتارود به اتهام انتشار تصاویر مستهجن به تحمل دو سال حبس و جزای نقدی محکوم شد.

کوتاه از شورا:

مهدی محتشم رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران سبزوار با اشاره به‌مصوبه شورای این شهر در خصوص نامگذاری خیابان شهیدان حسینی ثانی به "کلیدر" اثر محمود دولت‌آبادی: اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران این شهرستان گلایه‌مندی و انتقاد خود را در خصوص این موضوع به‌صورت نامه رسمی به شورای اسلامی شهر و شهرداری ارسال کرده‌ایم و در صورتی که نامه اعتراض ما به سرانجام نرسد، به صورت استانی موضوع را پیگیری می‌کنیم.

سروش وظیفه رئیس شورای شهر آستارا: تالار دریایی که درحال ساخت در نوار ساحلی شهر است مجوز ۳۰ ارگان را دارد اما برخی معیارهای فنی و قانونی در آن رعایت نشده و نیازمند اصلاح است؛ بارها گفته‌ایم مخالف ساخت و ساز نیستیم اما واقعا بخش‌هایی از این طرح توجیه ندارد.

سولماز دهقانی، رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز: بسیاری از گردشگران اسلامی، مشهد را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند، این درحالیست که می‌توان با تبلیغات مناسب در ایام اربعین، حرم احمدبن‌موسی(ع) را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری-زیارتی کشور معرفی کنیم.

رضوان سلماسی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان: با توجه به ابلاغ دستورالعمل شهر دوستدار کودک به شهرداری باید دبیرخانه دائمی آن، حداکثر تا سه هفته آینده در معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تشکیل شود.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران: در دنیا نادر است که یک شهری مانند تهران در مجاورت کوه‌های با ارتفاع چهار هزار متر باشد و به همین دلیل معتقدیم که باید کوه توچال به عنوان میراث طبیعی تهران ثبت شود.

محسن عباسی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد: با توجه به جهانی شدن یزد و استقبال گردشگران برای پیاده‌روی در بافت تاریخی شهر، با پلیس رایزنی‌های خوبی صورت گرفته تا در این محدوده با موتورسیکلت سواران که عموما غیر بومی هستند برخورد شود؛ در طرح جامع ترافیک تمهیدات اساسی و جامعی برای ساکنین بافت تاریخی اندیشیده می‌شود.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران: نه این شهردار و نه این شورا، نمی توانند نسبت به حذف نام شریف شهدا بی توجه بوده باشند؛ کارنامه شهردار منتخب شورا، در جبهه‌های جنگ، الان دیگر بر همگان روشن است. اعضای این شورا، تعداد زیادی از خانواده شهدا و ایثارگرانند، یا خود ایثارگرند.  

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران: محله‌محوری و توسعه‌محوری بر اساس نظرات نخبگان محلات برای تنظیم بودجه سال ۹۹ جز مهم‌ترین برنامه‌های شورای شهر تهران در سند توسعه برنامه سوم است. پیش بینی شده سند توسعه محلات با مشارکت شورایاران و نخبگان محله تنظیم شود. 

کد خبر 392035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.