فاصله گرگان تا سرانه استاندارد فضای سبز

فضای سبز، قلب تپنده شهر و کانون شور و نشاط، اجتماعات خانوادگی و محلی برای گذران اوقات فراغت شهروندان است؛ بدون پارک شهر محصور در خاک و بتن و دود می‌شود و شهروندان از فضایی دل‌انگیز که بتوانند ساعاتی از روز را آسوده در آن بگذرانند یا با تماشای آن لذت ببرند، محروم می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت شهری مغز متفکر اداره شهر است که باید برای رفع نیازهای مختلف شهروندان تدابیری راهگشا بیندیشد؛ شهروندان همان اندازه که به راه، آسفالت مناسب و ناوگان حمل و نقل استاندارد نیاز دارند به محل‌هایی برای استراحت، دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه و گذران اوقات فراعت نیز نیاز دارند و پارک‌ها و فضاهای سبز شهری از بهترین مکان‌هایی است که این نیازها را برآورده می‌کند؛ اما میزان برخورداری شهرهای مختلف از فضای سبز یکسان نیست.

گرگان شهری است در شمال ایران، غیرصنعتی و مصون از معضلات زیست‌محیطی همچون ریزگردها. این شهر که از حُسن هم‌جواری با جبال البرز و دریاچه خزر برخوردار است، آب و هوایی مطبوع و محیطی مناسب برای رشد و نمو گیاهان دارد.

برای بررسی بیشتر وضعیت فضای سبز شهر گرگان، سرانه شهروندان از این بخش از خدمات شهری و مشکلات و موانع توسعه آن با "یحیی ستوده‌نیا"، رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری گرگان گفت‌وگویی را انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

سرانه فضای سبز شهر گرگان چقدر است؟

سرانه فضای سبز شهر گرگان ۷.۴۳ مترمربع به ازای هر شهروند از تفرجگاه‌ها، پارک‌ها، میادین، بلوارها، قطعات پراکنده فضای سبز، درختان معابر و بخش‌هایی از پارک‌های جنگلی است.

مساحت پارک‌های شهر گرگان چقدر است؟

در این شهر ۵۳ پارک وجود دارد که مساحت آن‌ها حدود ۳۴ هکتار است. شهرداری برای افزایش سرانه پارک‌ها در نظر دارد از حاشیه رودخانه‌ها برای احداث پارک‌های خطی استفاده کند.

آیا توزیع فضای سبز در همه محلات یکسان بوده است؟

شهر گرگان از یکصد محله تشکیل شده که ۵۳ محله از این تعداد دارای پارک است و هنوز تا رسیدن به استاندارد هر محله یک پارک فاصله زیادی وجود دارد که این مسئله یکی از نقاط ضعف‌ شهر گرگان است که باعث شده سرانه پارک این شهر کمتر از یک مترمربع باشد.

چه مانعی در برابر توسعه پارک‌های محله‌ای در گرگان وجود دارد؟

شهرداری گرگان آماده احداث و توسعه پارک محله‌ای است، اما زمین مناسب برای احداث پارک وجود ندارد. بیشتر پارک‌ها در ضلع شمالی شهر قرار دارد و برای رفع این معضل شهرداری اقدام به احداث پارک‌های خطی و مینی‌پارک‌ها کرده است؛ مساحت این پارک‌ها از ۳۰۰ متر شروع می‌شود و به یک‌هزار و ۵۰۰ متر می‌رسد.

شهرداری گرگان از پایان سال ۹۷ و به دنبال استقبال مردم از مینی‌پارک‌ها، با هدف ایجاد مکان‌هایی مناسب و امن برای گرد هم آمدن شهروندان در داخل محلات، اقدام به احداث پارک‌های خطی یا به عبارتی مینی‌پارک کرده است. تاکنون ۹ مینی پارک در مناطق کم‌برخوردار احداث شده است و سعی می‌کنیم تعداد این نوع پارک را در محلات مختلف به ۴۰ عدد برسانیم.

برای آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده می‌شود یا از پساب تصفیه شده؟

یکی از موانع توسعه فضای سبز در شهرها تامین منابع آبی پایدار است به همبن دلیل در بسیاری از شهرها برای تامین این منابع طرح‌هایی برای استفاده از پساب‌ها اجرا می‌شود. در گرگان با توجه به کمبود منابع آب شرب، هفت الی هشت درصد از آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز از آب شرب تامین می‌شود.

آیا برای کاهش میزان مصرف آب شرب در فضای سبز برنامه‌ای در نظر گرفته شده است؟

طرح جامع جداسازی آب شرب از آب خام در حال اجرا است و در توسعه آبیاری تحت فشار نیز فقط از منابع آبی شهرداری استفاده شده است. در اکثر پارک‌های شهر گرگان مخزن آب وجود دارد که از آن برای آبیاری استفاده می‌شود؛ ۵۰ درصد این آب‌ها خام است و ارزش شرب ندارد.

شهرداری گرگان به شرکت آب و فاضلاب پیشنهاد داده است چهار حلقه چاه از منابع آبی خود را برای تامین آب شرب که ارزش شرب دارد را  تحویل این شرکت دهند، مشروط به اینکه متناسب با میزان فضای سبزشهر ، پساب تصفیه شده به شهرداری تحویل داده شود؛ شرکت آب و فاضلاب در خصوص این پیشنهاد اعلام آمادگی کرده است، ولی معضلی که وجود دارد این است که تصفیه‌خانه شهر گرگان در ضلع شمالی شهر واقع شده و اجرای این طرح به اعتبار زیادی نیاز دارد که متاسفانه اعتباری برای سیستم آبرسانی وجود ندارد، بنابراین چاره‌ای جزء توسعه شبکه آبیاری تحت فشار نیست. البته در سال جاری اعتباری بالغ بر ۲.۵ میلیارد تومان برای توسعه شبکه آبیاری فضای سبز گرگان در نظر گرفته شده است.

کد خبر 392025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.