کدام بناهای شهر تبریز نیازمند بازآفرینی است؟

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تبریز گفت: اصلاح شبکه حمل و نقل عمومی، بازآفرینی بناهای تاریخی شهر تبریز و توجه به مولفه فرهنگ و هویت از جمله شاخصه‌هایی است که باید در همه شهرهای کشور از جمله کلانشهر تبریز مورد توجه قرار بگیرد.

ابوالفضل قنبری در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با وجود اینکه بازار تبریز به ثبت جهانی رسیده هنوز اقدامات موثری برای حفظ آن انجام نشده است و پارسال قسمتی از بازار تبریز در آتش سوخت.

وی افزود:  بازار تبریز، ارگ علی شاه تبریز، مسجدکبود، خانه‌های به جا مانده از عصر قجری، مجموعه شنب غازان ودانشگاه ربع رشیدی  نیز دارای جایگاه ویژه‌ای هستند و انجام بازآفرینی برای حفظ آنها ضروری است.

این دانشیار دانشگاه ادامه داد: دانشگاه ربع رشیدی که در شمال شهر تبریز و در محدوده محله عباسی قرار دارد، نیازمند بازآفرینی است؛ این دانشگاه در گذشته ۳۰ هزار نفر دانشجو داشته است اما در حال حاضر ویرانه‌ای بیشتر نیست.

قنبری با بیان اینکه نوع نگاه ما به فرهنگ شهری حائز اهمیت است، خاطر نشان کرد: چنانچه ما به شهروندان خود اعتبار، اهمیت و شخصیت بدهیم، آنان نیز نسبت به مکان زیست خود حس تعلق مکانی خواهند داشت، چنانچه فردی به یک مکان تعصب  و حس تعلق داشته باشد سعی در آباد کردن آن مکان دارد بنابراین هویت و شخصیت شهری هم  برای شهروندان و هم برای فضای کالبدی شهر اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: بازنگری طرح جامع در زمینه حمل و نقل شهری و ارائه طرح‌هایی در بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ضرورت دارد، ساماندهی شبکه‌های ارتباطی و بازمهندسی و اولویت بندی توسعه شبکه معابر با توجه به طرح‌های تفصیلی از جمله اهدافی است که باید در طرح‌های حمل و نقل شهری مدنظر قرار بگیرد.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری اظهارکرد: اصلاح جهات حرکت شبکه معابر، پاتولوژی حمل و نقل عمومی و ارائه راهکارهایی در جهت اصلاح و ارتقا آن، همچنین تدوین ضوابط و قوانین راهبردی و اجرایی از جمله مولفه‌های مهم در طراحی شبکه حمل و نقل عمومی است.

قنبری تاکید کرد: ایجاد پیاده‌راه‌های شهری، شبکه‌های مخصوص دوچرخه سواری و ترویج فرهنگ  استفاده از دوچرخه به کاهش ترافیک شهر کمک می‌کند و در این راستا جنبه‌های مختلف طرح‌های جامع شهر باید جنبه راهبردی داشته باشد.

کد خبر 392011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.