شکست موسوی لارگانی از نماینده مبارکه

فعالیت نمایندگان اصفهان طی هفته گذشته در صحن علنی مجلس را در بسته خبری پیش رو می خوانید.

به گزارش ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می پردازیم؛ 

یکشنبه ۷مهر

عابدی: جذب ۲۰ هزار پرستار کمبود را برطرف نمی‌کند 

حیدرعلی عابدی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از اتخاذ تدابیری از سوی دولت در جهت مدیریت تنش‌های جنگ اقتصادی و ضمن تقدیر از رییس جمهور در خصوص ارائه مواضع روشنگرانه در خصوص حقوق به حقه مردم ایران در مجمع سازمان ملل متحد گفت: امروز وحدت میان اقشار و جناح‌های سیاسی امری لازم است. امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به ایجاد وحدت برای عبور از بحران‌های اقتصادی ناشی از سیاست‌های استکباری ترامپ و ضعف‌های کشورهای ناتوان اروپایی در اجرای تعهدات احساس می‌شود.

وی افزود: با توجه به مسائل اقتصادی به خصوص در طرح‌های عمرانی لازم است دولت در تهیه لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ به مواردی توجه کند. در تبصره ۱۲ اگر چنانچه فروش اموال مازاد باشد در اختیار استاندار قرار گرفته و مسیر هزینه آن در جهت طرح‌های عمرانی کشور در همان استان تعیین شود. این تبصره باید قابلیت اجرایی پیدا کند وگرنه مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت. منابع عظیمی وجود دارد که می‌توان اختیار آن را به استانداران داد تا در فعال‌سازی پروژه‌ها موثر واقع شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث کشاورزی به اراده جدی برای تغییر الگوی کشت نیاز داریم. سالانه بیش از ۸۰ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌کنیم که ۹۰ درصد آن مربوط به کشاورزی است. اگر وزارت کشاورزی الگوی کشت را اعلام کند و برای اجرای آن تمهیداتی به کار ببندد، کافی است ۱۰ درصد صرفه‌جویی شود که معادل آن هفت میلیارد متر مکعب در سال خواهد بود. برای این‌که این مورد را مقیاس کنید بدانید استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد در بحرانی‌ترین وضعیت یک میلیارد مترمکعب کسری آب دارند و با این کار مشکلات این سه استان حل می‌شود.

وی عنوان کرد: نمی‌دانم چرا دولت برای افزایش یارانه ۴۵ هزار تومانی مقاومت می‌کند؛ با افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای مصرف کنندگان پرمصرف از ظرفیت قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در این خصوص استفاده شود. باید پارادایم آرد را شیفت دهند، چرا که همه فشارها برای کاهش قیمت نان بر نانوان‌ها است. اگرچه قیمت آرد مناسب است اما قیمت اجناس، هزینه بیمه و کارگر هرسال افزایش پیدا می‌کند و نانواها در فشار هستند. یارانه آرد به نان صنعتی داده شود که صنعت نان ارزان در اختیار مردم قرار دهد و نانواها از این فشار رهایی پیدا کنند.

عابدی ادامه داد: در حوزه آب منابع عظیم کشور در حال اتلاف شدن است. استان‌ها برای انتقال آب از دریاها و شیرین‌سازی آن سرمایه‌ گذاری می‌کنند. از سوی دیگر میلیاردها متر مکعب آب شیرین به دریا و خلیج فارس ریخته می‌شود. بودجه‌ای که استان‌ها صرف این کار می‌کنند می‌توان همان را در استان خوزستان برای خرید آب مازاد به مصرف نیاز هزینه کنند و پولی که در بیابان‌ها لوله می‌شود خرج توسعه شهرستان‌های حاشیه کارون شود. وزارت نیرو باید از ظرفیت قانونی اصل ۴۴ استفاده کرده و برای الگوی حل مشکل آب منطقه در کل کشور تصمیم‌گیری کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: در خصوص زاینده‌رود با توجه به تذکراتی که دولت داده بود از سوی ستادی که در این باره در نظر گرفته شده بود فعالیتی را شاهد نیستیم. در بخش بهداشت و درمان باید بگویم ما شاهد مراقبت‌های شدید پرستاری به دلیل کاهش تعداد پرستار هستیم. مقام وزارت تصمیم به استخدام ۲۰ هزار پرستار در سال جدید کرده ولی این کمبود را جواب نمی‌دهد. ماده ۷۴ قانون توسعه ششم، دولت و وزارت بهداشت را مکلف کرده که مراقبت‌های در منزل را گسترش دهد. ما شاهد چشمگیر این امر حیاتی برای مردم نیستیم.

سالک: جانبازان در تامین دارو با مشکل روبه‌رو هستند

احمد سالک در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به رییس مجلس بیان کرد: به داد جانبازان کشور برسید. اکنون جانبازان از حیث تامین دارو و پرستار با مشکلات روبه‌رو هستند و باید از آن‌ها حمایت شود.

وی در ادامه ضمن تشکر از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای دستگاه‌ها به خصوص مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: از این اقدام مقام معظم رهبری بی‌نهایت تشکر می‌کنم و امیدوارم موجب استحکام درون تشکیلاتی نظام شود.

حاجی دلیگانی: مردم از افزایش قیمت برق گله دارند

حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در تذکر شفاهی جلسه علنی امروز مجلس با استناد به بند ١١ ماده ٢٢ آیین نامه داخلی مجلس بیان کرد: در هر جایی قانونی به نفع مردم تصویب کردیم اجرا نشده و هر جایی که قانونی را تصویب کردیم که از مردم چیزی اضافی دریافت نشود دقیقا در همان جا اضافه دریافت شده است.

وی افزود: اخیرا وزارت نیرو ضمن اینکه قبوض برق را به صورت الکترونیک ارائه می دهد قیمت را هم گران کرده است، مردم بسیار گله‌مند هستند، از سوی دیگر برای مثال قیمت بتن یا شن را چند برابر افزایش دادند، چرا از این افزایش قیمت‌ها جلو گیری نمی‌شود؟

 دوشنبه ۸مهر

ترکی: راه مقاومت راه اصلی پیروزی است

اکبر ترکی نماینده مردم چادگان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی مجلس ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: فرارسیدن ایام اربعین امام حسین (ع) را تسلیت می‌گویم. امیدوارم امسال مردم به خوبی در این مراسم شرکت کرده و تسهیلات خوبی نیز برای آن‌ها فراهم شود.

وی ادامه داد: الحمدالله امروز گفتمان مقاومتی که مقام معظم رهبری به خصوص در این دو سال تاکید داشتند برای همه جهانیان به خصوص برای مردم ایران روشن شده است. جبهه مقاومت با اقتدار برتمامی توطئه‌های دشمنان فائق آمده است. مقاومت در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق و اکنون از سوی انصارالله در زمین و هوا علیه مزدوران سعودی به پیروزی دست پیدا کرده‌اند.

نماینده مردم چادگان تاکید کرد: با اتحاد و انسجام مردم در ایران اسلامی با توجه به منویات مقام معظم رهبری ان شاءالله راه مقاومت ادامه پیدا می‌کند. آن‌ها به دنبال آن بودند که در ایران اسلامی یا جنگ حاصل شود و یا مذاکره اما روشن شد که راه مقاومت راه اصلی پیروزی است.

ترکی در پایان با اشاره به برخی مسائل حوزه انتخابیه خود در تذکری به وزرای راه و شهرسازی، بهداشت و درمان و نیرو، تکمیل جاده‌های حوزه‌های انتخابیه، رسیدگی به مسائل درمانی و پزشکی و تجهیز ابزار پزشکی، رعایت عدالت در انتصاب‌ها و تکمیل پروژه‌های آب شرب برای حوزه انتخابیه را خواستار شد.

ادعای «موسوی‌لارگانی» درباره حضور یک بازنشسته به‌عنوان مدیر عامل فولاد مبارکه

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی صبح امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی  و در جریان طرح سوال خود از وزیر صنعت در خصوص استمرار حضور بازنشستگان در وزارت صنعت گفت: یک سال از تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مجلس و تایید آن توسط شورای نگهبان گذشته ولی شاهد قانون شکنی با روش‌های مختلف در زیرمجموعه دولت هستیم از جمله در وزارت صمت این قانون به درستی اجرا نشده است.

وی اضافه کرد: آقای وزیر به صورت مکتوب ذیل نامه آقای قاضی پور به معاونش دستور داد تا علل عدم اجرای قانون را بیان کند، گویا تنها هدف وزیر این بوده که افکار عمومی را فریب دهد و بعد از موج رسانه‌ای شدید پیرامون دستور وزیر صمت شاهد هیچ اقدامی در خصوص برکناری بازنشسته‌ها از مناصب حساس نبودیم.

نماینده مردم فلاور جان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من نمی‌خواستم اسم ببرم ولی چون وزیر گفت مشمولین برکنار شدند می‌گویم یکی از بازنشستگان با بیش از ۴۰ سال سابقه کار با حکم و امضای شما ( وزیر صمت) به عنوان عضو موظف هیئت عامل ایدرو منصوب شده است. اسنادش هم موجود است و می‌توانم ارائه کنم.

موسوی لارگانی ادامه داد: در فولاد مبارکه یکی از متخصص ترین افراد بخش صنعت مدیر عامل این شرکت بود که ظرفیت تولید را از ۷.۲ به ۱۰.۳ میلیون تن رسانده اما از زمانی که قانون منع به کارگیری بازنشستگان تصویب و ابلاغ شد فقط به جرم بازنشستگی او را که از متخصص ترین افراد صنعتی اصفهان و دست پاک و متدین است برداشتند و بازنشسته‌ای دیگری را در همان روز معرفی کردند.

وی یادآور شد: آقای وزیر به نامه‌های قبلی سازمان تامین اجتماعی هم اشاره کنند که در آن می‌گویند فرد مذکوری که ایشان اسم آوردند از ۹۰/۱۰/۱ بازنشسته بوده است. ببینید چه رانت‌ها و فسادهایی در کشور وجود دارد این فرد از زمانی که دولت یازدهم سرکار آمده معاون وزیر راه بوده و حقوق بازنشستگی هم می‌گرفته است و یکبار هم نگفته حقوق بازنشستگی را قطع کنید زیرا من معاون وزیر هستم.

وی ادامه داد: چطور وقتی رئیس ایمیدرو به شما نامه نوشت و بازنشسته‌ها را معرفی کرد و  در راسش عظیمیان معاون مجتمع فولاد بود، چرا مدیر عامل گل گهر سیرجان و مس کرمان را سریع عوض کردید؟ چه دلیلی داشت ایشان که در لیست بود و اعلام شد بازنشسته است هنوز در راس کار است؟

این نماینده مجلس با بیان این که انتظار می‌رفت با وجود سابقه نمایندگی مجلس در رئیس جمهور و بسیاری از اعضای کابینه اجرای قانون بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، گفت: مگر می‌شود قانون برای یک عده اجرا شود و برای یک عده اجرا نشود. فسادهای مالی در همین مدتی که این فرد مدیرعامل بوده به چه مقدار رسیده است؟ اگر موضوع زیر سوال رفتن نظام مطرح نبود یک سری حرف‌ها را می‌زدم و می‌گفتم چرا حاضر نیستید فرد بازنشسته را برکنار کنید اما من نمی‌خواهم برای نظام هزینه ایجاد کنم و مشکلی به مشکلات اضافه کنم.

نماینده فلاورجان همچنین گفت: سه سال است مجتمع فولاد بدون مناقصه الکترود خریداری می‌کند. ۶۵۰ میلیون دلار بدون مناقصه الکترود خریداری شده؛ آیا رانتی وجود دارد یا نه؟ بررسی کنید مبالغی که به حساب اوقاف اصفهان ریخته شده به چه دلیل است.

موسوی لارگانی در پایان خاطرنشان کرد: فولاد نه متعلق به مبارکه و نه اصفهان بلکه متعلق به یک کشور و یک صنعت ملی است که با  این مدیریت عمر آن به دو سال دیگر قد نمی‌دهد.

در انتها  نمایندگان با ۱۴۲ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ رای، از پاسخ وزیر صمت درباره اینکه علت اصرار به استمرار حضور بازنشستگان در وزارت صمت و شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو و ایدرو قانع شدند و پس از ماه ها مهر پایانی بر جنجال ها در خوص مدیرعامل فولاد مبارکه که ریشه در اختلاف موسوی لارگانی با زهرا سعیدی نماینده مبارکه دارد، زدند.

سه شنبه ۹مهر

ابطحی: برای خنثی‌سازی توطئه‌های داخلی دشمن به سید حسن‌ نصرالله‌ها نیاز داریم

سید محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت:‌ امروز جامعه ایران از تکلیف‌گرایی فاصله گرفته است. بسیاری از کنش‌ها در حوزه سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی تحت سیطره محاسبه‌گری غلیظ، هویت دینی خود را از دست داده است. بسیاری نخبگان سیاسی اهداف و برنامه‌های خود را نه در نسبت به آرمان‌های دینی و آرمان‌های انقلابی بلکه در محاسبه چگونگی غلبه بر رقیب و سود و منفعت تنظیم می‌کنند. در حوزه اقتصاد این محاسبات اقتصادی افراد، نخبگان و برخی کارگزاران نظام کمتر با هدف دستیابی به عدالت و رفع محرومیت است بلکه راه‌های کسب سود و منعفت هدف محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ این محاسبه سود و زیان وضعیت خطرناکی را رقم زده است. ایده‌های نادرستی مانند فیلم‌ها، تئاترها، مطبوعات زرد رواج پیدا کرده است که هدف تهیه‌کنندگان آن‌ها صرفا کسب پول بدون توجه به معارف دینی و اهداف انقلابی است. اینها در حالی است که در حال حاضر کشور با دو جنگ رسانه‌ای و اقتصادی روبه‌رو است که از دیدگاه مقام معظم رهبری جنگ رسانه‌ای مهم‌تر و مقدمه جنگ اقتصادی است. جنگ روانی اتفاقاتی است که در حوزه شناختی جامعه رخ می‌دهد و در گام اول افراد را نسبت به وضع موجود ناامید ساخته و سپس اذهان را به سوی الگوها و پیام‌های دشمن جلب می‌کند و در این شرایط تاکید دوباره بر تکلیف‌گرایی با هدف ترویج بیشتر آرمان‌ها و اهداف الهی و معنوی امری ضروری است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: اکنون قدم به قدم حرمت‌ها را می‌شکنند و حساسیت‌ها را می‌سنجند. غیرت را از مردان و حیا را از زنان سلب کرده‌اند و عده‌ای هم به ظاهر حزب‌اللهی با مصلحت‌اندیشی دائم در حال عقب‌نشینی از مواضع انقلابی هستند.

ابطحی عنوان کرد: اهانت‌های بی‌سابقه به احکام اسلامی و زیر سوال بردن عصمت ائمه (ع) و درس مذاکره از عاشورای حسینی، کشف حجاب در ماجرای جشن ریاست جمهوری و ضرب و شتم ناهیان از منکر، هنجارشکنی در فیلم‌ها، حضور مردان در ورزشگاه‌های فوتبال بانوان، مربی مرد تایلندی برای دخترها از مواردی است که باید مورد توجه باشد. این حرمت‌ها شکسته شده ولی این در حالی است که در فرهنگ، اختلاس و رشوه و ربا زرنگی محسوب می‌شود.

وی اشاره کرد: با این رویکرد نتیجه‌گرایی و دور شدن از تکلیف‌گرایی، تکلیف طبقاتی به دره طبقاتی تبدیل شده است و این در حالی است که به دستان کدخداهای دروغین نگاه می‌کنند تا کاری برای اقتصاد ما انجام دهند و وام اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری آن هم به ازای حذف مسائل موشکی ما در منطقه اختصاص دهند. رییس جمهوری در سازمان ملل اشاره کرد که ما هرگز بر سر آرمان‌ها معامله نمی‌کنیم، اما متحیر هستم که جایگاه و شأن مجلس شورای اسلامی کجاست.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی تا آنجا که توانسته با تصمیمات دولت همراه شده و با دست برداشتن از اقتدار نظارتی خود به گونه‌ای عمل کرده که برخی مجلس را حتی از سر دلسوزی مورد هجوم قرار دهند. حرمت امامزاده با متولی آن است. هنگامی که آیین‌نامه مجلس توسط کسانی که به اجرای آن سوگند خوردند زیر پا گذاشته می‌شود چه انتظاری از دیگران می‌توانیم داشته باشیم. برای صیانت و شفاف‌سازی خواستار تحقیق و تفحص از مجلس شدیم اما خبری از آن نیست مانند خریداران ضرر دیده سوهانک و تغییر ساختار بودجه.

وی در پایان گفت: هشدار می‌دهم دشمنان امروز در اتاق عملیات روانی با تحریک گسل‌های خودساخته حجاب و حقوق زنان و کارگران را علم کرده‌اند. برای خنثی‌سازی این توطئه‌ها به افرادی نظیر شیخ زکزاکی و سید حسن نصرالله نیاز داریم نه به شیخ زکزاکی و سید حسن تقی‌زاده‌ها.

تذکر «ابطحی» به وزیر کشور درباره انتخابات

 سید محمد جواد ابطحی در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری به قوه قضاییه با بیان اینکه آقای رئیسی اشاره کردند ترک فعل هم جرم است، گفت: گاهی اوقات برخی مسئولین با ترک انجام وظیفه یا با کارشکنی جلوی تولید کنندگان را سد می‌کنند. دادگاه رفع موانع تولید تشکیل شود.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس در تذکری به وزیر کشور بیان کرد: از مهندسی انتخابات بپرهیزید، عزل و نصب های خلق الساعه و یا حتی خلاف قانون انجام می‌شود، ما این را رصد کردیم، امیدواریم وزیر دستور دهد تا جلوی این موضوع گرفته شود.

ابطحی اضافه کرد: در خصوص تسریع در اجرای کامل مواد ٣٨ و ٣٩ قانون جامع ایثارگران به فرمانده سپاه و رییس سازمان برنامه بودجه تذکر می دهم. متاسفانه این قانون برای برخی اجرایی شده ولی برای برخی اجرایی نشده است. چند روز دیگر روز نابینایان است، دولت و سازمان بهزیستی با پرهیز از شعارگرایی به مشکلات آن ها توجه کند.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس در تذکری به وزیر آموزش و پرورش و دولت عنوان کرد: آیین نامه اجرایی قانون استخدام حق التدریسی‌ها، شرکتی‌ها و نهضتی‌ها با قانون مصوب مطابقت ندارد، ما این را نوشتیم تا رئیس مجلس هم به این موضوع ورود کند و این آئین نامه را باطل اعلام کنند.

تذکرات کتبی نمایندگان که در صحن علنی قرائت شد به شرح ذیل است:

یکشنبه ۷مهر

سالک به رئیس جمهور: صدور دستور نسبت به عملی کردن حقوق همسان سازی نیروهای بازنشسته لشکری و کشوری با توجه به مصوبه مجلس.

به وزیر آموزش و پرورش: لزوم رسیدگی هر چه سریعتر نسبت به وضع استخدام نیروهای حق التدریسی و خرید خدمتی‌ها.

به وزیر صمت: لزوم اهمیت دادن به تولیدات داخلی و جلوگیری از واردات محصولاتی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود.

حاجی دلیگانی به وزیر کشور: جلوگیری از برنامه هدفمند حذف نام شهدا از اماکن و خیابان‌های شهرهای کشور.

به وزیر میراث فرهنگی: تسریع در تصویب و ابلاغ آیین‌نامه‌های اجرایی مواد ۱۴ و ۱۵ قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی.

به وزیر امور خارجه: پیگیری برای آزادی دکتر مسعود سلیمانی از زندان آمریکا که به علت ندادن دارو به وی در حال نابینا شدن است.

سه شنبه ۹مهر

احمد سالک کاشانی به رئیس جمهور: تسریع در رسیدگی به وضعیت جانبازان در تامین دارو  و درمان.

حسینعلی حاجی دلیگانی به رئیس جمهور: صدور دستور لازم برای رفع موانع گمرکی به ویژه مبادلات تجاری با کشور عراق به منظور صادرات محصولات کشاورزی مازاد.

به وزیر کار و رفاه اجتماعی: عدم پاسخگویی ایشان به تذکر ۴ تیر ۹۸ در خصوص رفع مشکل قرارداد بازرسان ادارات کار.

اصغر سلیمی به وزیر آموزش و پرورش: چرا برخی مصوبات مجلس و آیین‌نامه هیئت وزیران جهت جذب آموزشیاران نهضت بدون آزمون ورودی و طی کردن دوره آموزشی به صورت حق التدریس به کار گرفته شده است.

کد خبر 391986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.