ترامپ از تحقیقات استیضاح می‌ترسد

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

دولت ترامپ ادعای او درباره تحریم‌ها علیه ایران را رد کرد

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعاهای او و مقام‌های بلندپایه این کشور درباره اثرگذار بودن تحریم‌ها علیه ایران را نقض کرده است. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی روز پنجشنبه نوشت دولت ترامپ، تحریم‌ها را به یکی از «سلاح‌های» اصلی سیاست خارجی خودش تبدیل کرده و مدعی شده که از طریق آن‌ها فشارهای عظیمی روی کشورهایی مانند ایران و کره شمالی اعمال کرده است. با وجود این، مقام‌های دولت ترامپ در گزارشی که به تازگی توسط «دیوان محاسبات آمریکا» تهیه شده درباره اثرگذار بودن این تحریم‌ها در دستیابی به اهداف خودشان تردید ابراز کرده‌اند. گزارش دیوان محاسبات آمریکا حاکی است سازمان‌های مجری تحریم‌ها علی‌ رغم رصد آثار اقتصادی تحریم‌ها، این مسئله را که آیا این تحریم‌ها در دستیابی به اهداف خود برای تغییر رفتار کشورها نیز موفق عمل کرده‌اند یا خیر، ارزیابی نکرده‌اند. روزنامه واشنگتن‌پست نوشته مقام‌های وزارتخانه‌های خزانه‌داری، خارجه و تجارت آمریکا به محققان دیوان محاسبات این کشور گفته‌اند ارزیابی مسئله دستیابی تحریم‌ها به اهداف خود با دشواری‌های زیادی، از جمله متغیر بودن اهداف سیاست خارجی و دشوار بودن جدا کردن آثار تحریم‌ها مواجه است.  واشنگتن‌پست نوشته این گزارش با سخنان ترامپ و سایر مقام‌های بلندپایه دولت او درباره اثرگذاری تحریم‌ها علیه ایران در تناقض است. 

رایزنی‌های بوریس جانسون به دنبال ارائه طرحش برای بریگزیت و واکنش کمیسیون اروپا

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، امروز طرح پیشنهادی خود برای بریگزیت را به اتحادیه اروپا ارائه کرد؛ او در همین رابطه با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا و لئو وردکار، نخست‌وزیر ایرلند به گفت‌وگو پرداخت. یکی از مقامات دولت بریتانیا، از رایزنی جانسون با دیگر همتایانش طی روزهای آتی خبر داد. بوریس جانسون طی سخنان امروز خود، خواستار سازش بروکسل با انگلیس شد و هشدار داد در صورت عدم پذیرش طرح او توسط اتحادیه اروپا، انگلیس در سی و یکم اکتبر بدون انعقاد هیچ گونه توافقی از این اتحادیه خارج خواهد شد. ژان کلود یونکر از "پیشرفت‌های مثبت" در طرح‌های پیشنهادی جانسون -از جمله یکسان‌سازی قوانین تجاری- استقبال کرده اما آن را حاوی برخی مشکلات برشمرده است. در بیانیه کمیسیون اروپا آمده است: "کماکان برخی موارد مشکل‌دار وجود دارد که نیازمند بررسی طی روزهای آینده است، نحوه ایجاد پشتوانه مرزی [در ایرلند] یکی از این مسائل است؛ اتحادیه اروپا خواستار یک توافق است. ما متحد می‌مانیم و آماده‌ایم تا تمام روز در راستای حصول این موضوع کار کنیم". حال تنها کمتر از یک ماه تا تاریخ مقرر برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باقی است. این خروج، می‌تواند طبق یک توافق یا بدون توافق انجام گیرد؛ احتمال لغو کامل بریگزیت نیز وجود دارد.

ترامپ از تحقیقات استیضاحی که از سوی دموکرات‌ها علیه او به راه افتاده می‌ترسد

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا در گفتگو با شبکه "ای‌بی‌سی" اظهار کرد، فکر می‌کند دلیل این که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا دموکرات‌ها را "بی‌عمل" می‌خواند این است که از تحقیقاتی که علیه او آغاز شده، می‌ترسد. پلوسی گفت: فکرمی‌کنم رییس جمهور می‌داند (در این تحقیقات) چه مسائلی می‌تواند علیه او بیان شود و از آن می‌ترسد. او در تلاش است تا توجه‌ها را از این مساله منحرف کند. این رهبر دموکرات اظهار کرد، هنگامی که در تماسی تلفنی با ترامپ درباره تحقیقات استیضاح صحبت کرده، می‌توانسته "غافلگیری را در صدای" او حس کند. پلوسی افزود: او متوجه نبود که به نظر من کاری که او کرده نادرست بوده و با این کار امنیت ملی، قانون اساسی و سلامت انتخابات را تضعیف کرده است. او این را نمی‌دانست. پس از آن که پلوسی ابراز امیدواری کرد که در طرح کاهش هزینه‌های دارویی و نهایی کردن توافقی تجاری با مکزیک و کانادا به پیشرفت دست‌ یابد، ترامپ در توییتر در واکنش به اظهارات او نوشت، پلوسی "قادر نیست در هیچ یک" از این سیاست‌ها به پیشرفت برسد. او همچنین در توییتر نوست، دموکرات‌ها با تحقیقات استیضاح در حال تلف کردن وقتشان هستند. پلوسی در ادامه صحبت‌هایش در گفتگو با شبکه "ای‌بی‌سی" گفت، زمینه‌های مشترکی برای همکاری دموکرات‌ها و کاخ سفید وجود دارد. وی افزود: چرا ما نمی‌توانیم همکاری کنیم؟ این به ترامپ بستگی دارد. او در ادامه گفت: این تعهد ما در کمپین "برای مردم" بود که هزینه‌های دارویی را کاهش دهیم و فکر می‌کنم رییس جمهور هم می‌خواهد همین کار را انجام دهد. بنابراین امیدوارم در این خصوص همکاری کنیم. او هم توافق تجارت آزاد با مکزیک و کانادا را می‌خواهد.

ترامپ: آدام شف پست و حقیر استعفا دهد

رئیس جمهوری آمریکا امروز (پنج‌شنبه) در پیامی توییتری، آدام شف را فردی پست و حقیر توصیف کرد و گفت: او دست‌کم باید استعفا دهد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در پیام خود نوشت: آدام شف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا شخص پست و حقیری است که دست‌کم باید استعفا دهد. سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا واکنشی به شایعات درباره تلاش دموکرات‌ها برای کسب کمک خارجی و کسب اطلاعات ضد ترامپ در جریان انتخابات ۲۰۱۶ بوده است. علاوه بر این، گفته می‌شود آدام شف تلاش داشته تا از روس‌ها تصاویری از جمله یک عکس برهنه از دونالد ترامپ دریافت کند.

نتانیاهو: برای مقابله با ایران، باید کابینه فراگیر تشکیل دهیم

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در یک سخنرانی در جمع اعضای پارلمان این رژیم خواستار تشکیل کابینه فراگیر در این رژیم و جلوگیری از برگزاری سومین انتخابات در کمتر از یک سال اخیر در فلسطین اشغالی شده است. نتانیاهو درباره کلاف سر در گم تشکیل کابینه و ناکامی او در مذاکرات با  «بنی گانتز» رهبر ائتلاف انتخاباتی «آبی و سفید»، گفت: «ما تنها کسانی نیستیم که از این مشکل آسیب می‌بینیم، اما نمی‌توانیم به خودمان اجازه دهیم که از این مشکل رنج ببینیم. هیچ کسی به اندازه ما به چالش کشیده نشده است. دموکراسی‌هایی که این موضوع را نفهمند که در این برهه خطرناک به وحدت نیاز داریم، بهای سنگینی خواهند داد». به گفته نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، این رژیم برای مقابله با چالش‌های اصلی امنیتی خود به ویژه چالش‌های برآمده از ایران، به تشکیل کابینه فراگیر در فلسطین اشغالی نیاز دارد. نتانیاهو افزود: «کار درستی که باید انجام شود این است که (تشکیل کابینه فراگیر) نهایی شود اما اگر ما اکنون این کار را انجام ندهیم، ما هنوز وقت داریم». اظهارات نتانیاهو یک روز بعد از اقدام گانتز در لغو دیدار از قبل برنامه ریزی شده آن‌ها برای رایزنی در خصوص تشکیل کابینه فراگیر صورت گرفت. گانتز، رئیس پیشین ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کرد که بر خلاف توافق قبلی اما هیأت نمایندگان آنها با حزب «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر فعلی این رژیم، دیدار نمی‌کند.

کد خبر 391969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.