منع آمد و شد در بغداد تا اطلاع ثانوی

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

اعلام منع آمد و شد در بغداد تا اطلاع ثانوی

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق گفت: این تصمیم مطابق بیانیه نشست رهبران در قصر السلام بغداد و به منظور حفظ نظم عمومی،امنیت داخلی، محافظت از تظاهرکنندگان در برابر برخی اخلالگران که تجاوزاتی را علیه نیروهای امنیتی، دارایی‌های عمومی و خصوصی صورت دادند و نیز برگزاری مراسم اربعین حسینی در فضایی آرام اتخاذ شد. وی گفت، نیروهای امنیتی به مسافرانی که در مسیر فرودگاه بغداد تردد می‌کنند، خودروهای اورژانس، بیمارانی که نیازمند درمان فوری هستند، پرسنل ادارات خدماتی همچون بیمارستان‌ها، اداره برق، خودروهای حمل و نقل زائران حسینی در مسیرشان از استان‌هایی غیر از بغداد به کربلا  اجازه رفت و آمد را داده است. پیشتر نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق ضمن اعلام حالت آماده باش یگان‌های نظامی گفت، نیروهای امنیتی تمام ورودی‌های منطقه الخضراء در مرکز بغداد را بستند در حالیکه نیروهای واکنش سریع در خیابان‌های بغداد به ویژه خیابان ابونواس در نزدیکی میدان التحریر مستقر شده‌اند. تظاهرات پراکنده در برخی از شهرهای عراق از جمله شهر بغداد، پایتخت این کشور از روز سه‌شنبه در اعتراض به نبود اشتغال و مشکلات اقتصادی آغاز شد. منابع خبری شمار کشته‌های درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان در بغداد و استان ذی قار را ۱۱ نفر خوانده‌اند. نخست‌وزیر عراق هم در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر حق تظاهرات‌ کنندگان برای اعتراض در چارچوب قانون اساسی این کشور خواستار حفظ نظم عمومی و اجتناب از آسیب زدن به اموال عمومی شد.

لاوروف: حملات اسرائیل به سوریه ممکن است اوضاع را از کنترل خارج کند

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفت: آغاز به کار کمیته قانون اساسی موجب پیشبرد روند سیاسی در این کشور می‌شود. مسئله مهم این است که سوری‌ها خودشان بدون مداخله و یا فشار خارجی آینده کشورشان را تعیین کنند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مداخله روسیه در سوریه برای "نجات دولت دمشق" است، گفت: سیاست خارجی ما مبتنی بر شخصی کردن رخدادها نیست. ما به افراد مشخصی نزدیک نمی‌شویم تا در جبهه مقابل طرفی دیگر بایستیم. ما درخواست مقامات سوریه را پذیرفتیم و به این کشور در جنگ علیه تروریسم کمک کردیم. به عبارت دیگر، مساله به نابودی افراط گرایان مربوط می‌شود. لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود درباره حملات هوایی رژیم صهیونیستی در سوریه گفت: این حملات ممکن است اوضاع را از کنترل خارج کند.

تلاش نتانیاهو برای برگزاری انتخابات ریاست لیکود

نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس حزب لیکود در تلاش است تا طی هفته‌های آتی انتخابات داخلی را برای تصدی ریاست این حزب و جلوگیری از هرگونه "شورش داخلی" در سایه اتهامات فساد علیه وی برگزار کند. در همین راستا، گدعون ساعر، عضو کنست از حزب لیکود در توئیتی عنوان کرد: "من آماده‌ام" که منظور او آماده شدن برای انتخابات داخلی لیکود و رقابت بر سر تصدی ریاست این حزب است. نتانیاهو امیدوار است انتخاب دوباره وی به عنوان رهبر لیکود موجب شود تا کسی جایگاه او را در این حزب تهدید نکند. برخی منابع در لیکود گفته‌اند که هدف از این اقدام نتانیاهو، از بین بردن توهم برخی احزاب دیگر جهت شورش و تنش در داخل لیکود است که همین مساله هم موجب شده تا این احزاب از پیوستن به دولت وحدت تحت نخست وزیری نتانیاهو خودداری کنند. بنی گانتس، رهبر ائتلاف آبی و سفید قبل از آغاز به کار بیست و دومین دوره کنست رژیم صهیونیستی اعلام کرد که فرصت دست‌یابی به توافق با لیکود هنوز از بین نرفته است. در همین حال، نتانیاهو و لیبرمن امروز با هم دیدار کردند اما این دیدار هم نتیجه‌ای در پی نداشت. به دنبال آن، فعالان لیکود اعلام کردند که تصمیم دارند اختیار تعیین نخست وزیر را دوباره به رووین ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی بازگردانند.

کره‌شمالی آزمایش موشکی از زیردریایی را تایید کرد

پرتاب آزمایشی موشک "پوکگوکسونگ-۳" در روز چهارشنبه که کره‌شمالی آن را پرتاب موشک بالستیک از روی زیردریایی توصیف کرد، چشمگیرترین سلاح آزمایشی از زمان آغاز دیپلماسی با ایالات متحده در اوایل سال گذشته به حساب می‌آید. برخی از کارشناسان می‌گویند، هدف کره‌شمالی این است که به آمریکا نشان دهد اگر دوباره دیپلماسی شکست بخورد، چه پیش خواهد آمد. خبرگزاری کی‌سی‌ان‌ای کره‌شمالی گزارش داد، این آزمایش موشکی در آب‌های ساحل شرقی آن موفقیت‌آمیز بوده و "طلیعه فاز جدیدی در محدودسازی تهدید نیروهای خارجی (علیه کره‌شمالی) است و بیش از پیش قدرت نظامی را برای دفاع از خود تقویت می‌کند." در این گزارش، از نیروهای خارجی که امنیت آن را تهدید می‌کنند، نامی برده نشد. اما کره‌شمالی پیشتر تاکید کرده بود مجبور است تا موشک‌های مسلح به کلاهک هسته‌ای برای مقابله با تهدیدهای نظامی آمریکا تولید کند. کره‌شمالی با این اقدام به روند آزمایش موشک‌های کوتاه‌برد خود که از ماه مه به این سو آغاز کرده بود، شدت بخشید. موشک پرتابی در روز چهارشنبه که یازدهمین آزمایش موشکی این کشور در سال جاری بود، در دریای ژاپن فرود آمد. شلیک این موشک تنها ساعاتی پس از آن انجام شد که پیونگ‌یانگ اعلام کرد دور تازه مذاکرات هسته‌ای با مقام‌های آمریکایی از جمعه چهارم اکتبر (۱۲ مهر) آغاز خواهد شد. واشنگتن و توکیو این آزمایش را محکوم کرده‌اند. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، تصاویری از صحنه پرتاب این موشک بالستیک از یک زیردریایی "در حالت عمودی" در آب‌های خلیج وونسان منتشر کرد. بنا بر این گزارش، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی انجام "آزمایش موفق پوکگوکسونگ-۳" را به مسئولان سازمان‌های مرتبط تبریک گفت. نشانه‌ای در دست نیست که کیم در جریان پرتاب در محل حاضر بوده باشد.

اشتون کارتر: سعودی‌ها هم‌پیمان نظامی قابل اعتمادی نیستند

اشتون کارتر، وزیر دفاع اسبق آمریکا و وزیر دفاع دوره باراک اوباما، در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت، سعودی‌ها ثابت نکردند که هم‌پیمان نظامی قابل اعتماد یا شایسته‌ای هستند. وی افزود، دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز شایستگی مطلوبی در این زمینه نشان نداده است. وزیر دفاع اسبق آمریکا تاکید کرد: خوب است که دوست و هم‌پیمان بمانیم اما نفت دیگر مثل سابق عنصری مهم نیست. وی خاطرنشان کرد، تکیه ریاض به سلاح آمریکا خدمت نیست بلکه فعالیت تجاری برابر است و عربستان واقعا هیچ راهکار جایگزینی ندارد. کارتر تاکید کرد: سعودی‌ها هر بار که دولت آمریکا از آن‌ها می‌خواهد به عنوان هم‌پیمان کاری انجام دهند موفق عمل نکرده‌اند. او در این باره به مذاکراتی که بین خودش و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی درباره مبارزه با داعش انجام شد، اشاره کرد. وزیر دفاع اسبق آمریکا گفت: من از او بارها درباره اینکه آیا هر کاری علیه داعش خواهند کرد، سوال کردم اما در واقع آن‌ها هیچ کاری در مقابل داعش نکردند و به جای آن یک روز ائتلافی بدون اطلاع هیچ کس در جهان اسلام را اعلام کردند موسوم به ائتلافی اسلامی. کارتر به طور کلی ایده تشکیل ائتلاف اسلامی علیه تروریسم را ستود اما در عین حال گفت، عملکرد سعودی‌ها همواره در سطحی که اشاره می‌کردند، نبود.

کد خبر 391965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.