۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
اختاپوس‌ها خواب می‌بینند!

رویای رنگارنگ اختاپوس ها، دریاچه ارومیه میزبان ۶۰ هزار بال فلامینگو، ترمزها ناجی جان یوزپلنگ ها، مهار منبع آلودگی نفتی خارگ، مجروح شدن دو محیط بان بر اثر درگیری با شکارچیان و رفع تصرف بیش از ۵ هزار مترمربع از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری عناوین بسته خبری محیط زیست ایمنا در دومین جمعه مهرماه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هشت‌پاها به‌هنگام استراحت در اقیانوس اغلب در جاهایی خود را پنهان می کنند تا تغییر رنگشان در خواب وضعیت استتار آنها را برهم نزند.

مدتی است رنگ پوست اختاپوس‌ها به هنگام خواب توجه زیست شناسان دریایی را به خود جلب کرده است، آنها با این پرسش مواجه اند که آیا این جانور نرم تن خواب می بیند یا نه!؟

دیوید شل زیست شناس دریایی و استاد دانشگاه آلاسکا پاسیفیک می گوید: می توان تغییرات بدن اختاپوس ها را به هنگام خواب توضیح داد و رویا را روایت کرد.

به گفته شل تغییر رنگ این جاندار به هنگام خواب یک رفتار بسیار غیرمعمول است زیرا اغلب چنین چیزی را وقتی که یک حیوان در خواب است، مشاهده نمی کنید. هشت پاها به هنگام احساس خطر رنگ بدن خود را با محیط همخوان می کنند. تحقیقات زیست‌شناسان دریایی در این زمینه ادامه دارد.

هشت‌پا یا اختاپوس یک جانور آبزی از رده سرپایان است که در بخش‌های گوناگونی از اقیانوس‌های جهان به‌ویژه در آب سنگ‌های مرجانی زندگی می‌کند. تاکنون ۳۰۰ گونه هشت پا شناسایی شده که این تعداد یک سوم از تمامی گونه‌های سرپایان را تشکیل می‌دهد.

مظنون اصلی تیراندازی به محیط بان قاینی دستگیر شد

با همکاری مجموعه قضایی و انتظامی دو استان خراسان جنوبی و خراسان رضوی مظنون اصلی تیراندازی به محیط بان قاینی دستگیر شده است.

محیط بان عبدالله اسدی برون از محیط بانان شهرستان قاین هفته پیش در جریان گشت و کنترل در مناطق و زیستگاه های حیات وحش این شهرستان متوجه حضور یک نفر شکارچی غیرمجاز شده که هنگام رودررویی با شکارچی متخلف، متاسفانه شکارچی متخلف اقدام به تیراندازی با اسلحه ساچمه زنی به سمت وی کرد و پس از زخمی کردن او از ناحیه ی سر، صورت و دست از منطقه متواری شد.

مشاهده گونه نادر پلیکان پا خاکستری در تالاب آق گل

پرنده پلیکان پا خاکستری که جزو گونه های آسیب پذیر (vu) محسوب می شود، در بازدید مدیرکل و معاون فنی حفاظت محیط زیست استان همدان در تالاب آق گل مشاهده و تصویر آن توسط علی ثقفی عکاس حیات وحش ثبت شد.

این پرنده با طول بدن ۱۶۰تا ۱۸۰ سانتی متر بزرگترین عضو خانواده پلیکان ها است و در ضمیمه کنوانسیون منع تجارت بین المللی گونه های در معرض انقراض معرفی شده و دارای ارزش حفاظتی است.

زیستگاه پلیکان پا خاکستری دریاچه ها و تالاب های بزرگ و کم عمق که در حاشیه فاقد پوشش گیاهی هستند و همچنین آبهای ساحلی دارای پناه است. این پرنده فقط از ماهی تغذیه می کند، تک همسر است و آشیانه اش توده ای حجیم از نی ها، شاخه ها و برگ های گیاهان گاهی به همراه قلوه سنگ ها است.

۴۰۰ مترتور ماهیگیری در سد گلپایگان جمع آوری شد

محیط بانان شهرستان گلپایگان، ۴۰۰ متر تورغیر مجاز ماهیگیری را از داخل سد کوچری گلپایگان کشف و جمع آوری کردند.

دریاچه ارومیه میزبان بیش از ۶۰ هزار بال فلامینگو

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: بیش از ۶۰ هزار قطعه فلامینگو در سواحل و پارک ملی دریاچه ارومیه مشغول استراحت و تغذیه هستند.

امید یوسفی افزود: این فلامینگوها تا زمانی که شرایط اقلیمی (آب و هوایی) فراهم باشد، در تالاب‌ها و سواحل دریاچه ارومیه ماندگار خواهند بود و در صورت بروز سرما و یخبندان به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ جمعیت این گونه در سواحل دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۰ هزار قطعه می‌رسید اما از سال ۱۳۹۴ به دلیل نامساعد بودن شرایط و کاهش شدید آب دریاچه ارومیه تعداد فلامینگوها در این منطقه به کمتر از ۲ هزار قطعه رسیده بود.

ترمزها ناجی جان یوزپلنگ ایرانی می‌شود

امیرعبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه طرح محدودیت سرعت خودروها در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان برای حمایت از گونه ارزشمند یوزپلنگ ایرانی تصویب شده است گفت: تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای نظارت و تضمین کاهش سرعت بزودی نصب می‌شود.

وی افزود: کاهش سرعت در فاصله بین کاروانسرای میان دشت میامی تا روستای عباس آباد محدوده عبور یوزپلنگ به منظور حفظ و جلوگیری از کشته شدن این گونه ارزشمند جانوری کشور، اعمال می‌شود.

۵۱۸۰ متر مربع از اراضی ملی در چهارمحال و بختیاری رفع تصرف شد

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، گفت: ۵۱۸۰ متر مربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده شیدا در شهرستان بن تغییر کاربری شده بود که با پیگیری حفاظت محیط زیست استان و دستور مقام قضایی، رفع تصرف و به وضعیت سابق بازگردانده شد.

مصدومیت یک محیط بان دیگر در خوزستان به دست شکارچیان غیر مجاز

علاءالدین جلالی محیط بان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز عصر روز شنبه مورخ ۶ مهرماه در حین انجام ماموریت و گشت و کنترل از ناحیه دست چپ مورد اصابت گلوله شکارچیان قرار گرفت و مصدوم شد.

محمد جواد اشرفی مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با حضور در بیمارستان و پس از عیادت از این  محیط‌بان گفت: خوشبختانه حال عمومی وی خوب است.

تخریب کومه های غیرمجاز شکار درمنطقه شکار و صید ممنوع گرین

علیرضا رحیمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست سلسله از تخریب بیش از ۱۰ کومه شکار غیر مجاز در ارتفاعات منطقه شکار و صید ممنوع گرین خبر داد و افزود: هرساله با شروع فصل پاییز و کاهش منابع آبی شکارچیان اقدام به ایجاد کومه در نزدیکی منابع آبی و چشمه ها نموده و بطور ناجوانمردانه ای اقدام به شکار پرندگان و حیواناتی که قصد نوشیدن آب را دارند می کنند.

رحیمی با اشاره به لزوم حفظ و حراست از حیات وحش منطقه گرین  گفت: یگان حفاظت اداره محیط زیست این شهرستان با گشت و کنترل مداوم و منظم به صورت ویژه در این منطقه، با شکارچیان متخلف به شدت برخورد می کند.

اعلام آمادگی صنایع استان اصفهان برای اجرای قانون موسوم به یک درهزار فروش

ایرج حشمتی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به تبصره "د" ماده ۴۵ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، موسوم به قانون یک در هزار فروش، اظهار کرد: در این قانون که به منظور فراهم نمودن امکانات و تجهیزات لازم جهت پیشگیری و جلوگیری از آلودگی ناشی از صنایع آلوده کننده محیط زیست وضع شده است، کارخانه ها و کارگاه ها موظف شده اند یک هزارم فروش تولیدات خود را با تشخیص و تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست صرف کنترل آلودگی ها و جبران زیان ناشی از آلودگی ها کنند.

دستگیری متخلفان شکار و صید در شهرستان دهاقان

محیط بانان شهرستان دهاقان حین گشت، کنترل و نظارت برزیستگاهای طبیعی این شهرستان  دو گروه شش  و دو نفره متخلف شکار و صید را به دلیل شکار غیرمجاز چهارده قطعه کبک وحشی با استفاده از دو قبضه اسلحه در منطقه شکار ممنوع دشتک شهرستان دهاقان دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کردند.

همچنین از متخلفان یک قبضه اسلحه شکاری تک لول ۵ تیر نیمه اتوماتیک در ید غیر، یک قبضه اسلحه دولول دارای مجوز حمل و مقادیری مهمات غیرمجاز (چهارپاره) کشف و ضبط شد.

مهار ‌منبع آلودگی نفتی در جزیره خارک

فرهاد قلی‌نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهراز مهار شدن منبع آلودگی نفتی در جزیره خارگ خبر داد و گفت:عملیات پایانی پاکسازی آلودگی نفتی در سواحل جزیره خارگ در حال انجام است و امید می‌رود پاکسازی سواحل گناوه و ریگ تا سه روز آینده پایان یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از جمع آوری حجم زیادی از آلودگی نفتی در ساحل گناوه و ریگ خبر داد و افزود: آن بخشی از ساحلی که در دسترس و مورد مراجعه مردم بوده با تلاش کارکنان شرکت نفت فلات قاره و سازمان‌های مردم نهاد پاکسازی شد.

کد خبر 391961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.