گردشگری، صنعتی برای جوانان و بانوان

محمد زاهدی گفت: میانگین سنی شاغلین در صنعت گردشگری بسیار پایین و درصد بزرگی از آن متعلق به بانوان است. میانگین سطح تحصیلات و توانایی افراد نیز بالا نیست و نباید اصرار بر تحصیلات بالا در زمینه گردشگری داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد زاهدی در نشست تخصصی "گردشگری و اشتغال؛ آینده ای بهتر برای همه" که روز پنجشنبه _۱۱مهرماه_ در باغ طوبی تخت فولاد برگزار شد، اظهار کرد: در اوضاع امروز فرصت های شغلی کمتری پیش روی جوانان قرار می گیرد. گردشگران بین المللی در سال ۲۰۱۸ به تعداد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر رسید، در حالی که پیش بینی می شد در سال ۲۰۲۰ این عدد محقق شود.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور استان اصفهان ادامه داد: برای هفتمین سال متوالی نرخ رشد تجارت گردشگری از تجارت سایر کالاها و خدمات بالاتر رفته و این یعنی این بخش بیش از پیش در حال بزرگ شدن است. اقتصادهای در حال ظهور همانند چین مبدا گردشگران بیشتری نسبت به قبل است.

وی با بیان اینکه "فضای توسعه گردشگری در ایران فراهم است" تصریح کرد: کسی که به حوزه گردشگری وارد می شود باید فردی قدرتمند و به قول معروف پوست کلفت باشد. این حوزه در لحظه تغییر می کند و فعالیت در آن نیازمند انعطاف پذیری بالایی است. در زمینه گردشگری ثبات وجود ندارد و سرعت تغییرات در آن بسیار بالا است، اما در عین حال نورها و روزنه های امیدی به چشم می خورد.

این کارشناس گردشگری درباره فرصت های مختلف گردشگری گفت: ظرفیت توسعه رستوران با تاکید بر غذاهای شرق دور در کشور دیده می شود. اکنون حدود ۱۳۰ میلیون گردشگر چینی در دنیا دیده می شود و برای جذب این گردشگران باید غذا، اقامت، جاذبه و زیرساخت های متفاوتی داشته باشیم. رقابت بین مقاصد بسیار بالا رفته و باید تمام گردشگران را راضی کرد. مقاصد فاکتورهای مختلف رقابت پذیری را یافت و بر روی آن کار می کنند، تا کی می توانیم سر سفره بناهایی که صدها سال پیش ساخته شده بنشینیم؟

گردشگران حرفه ای شدند

زاهدی با اشاره به اقتصاد گردشگری خاطرنشان کرد: ۱۰.۴ درصد کل تولید ناخالص دنیا متعلق به گردشگری است و این یعنی از هر ۱۰ تومان پولی که در دنیا تولید می شود یک تومان آن متعلق به گردشگری است. نرخ رشد گردشگری از نرخ رشد اقتصاد جهانی بیشتر است و برای دهه آینده نیز بالاتر خواهد ماند. نوع گردشگری مدرن بسیار پول ساز است، اما گردشگری ما که به درآمد ورودی جاذبه ها دل خوش کرده اینطور نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور افزود: گردشگران به سمت حرفه ای شدن پیش می روند، به عنوان مثال به سختی می شود برای گردشگری تاکسی بگیریم. عصر گردشگرانی که از مرحله پرت بودند گذشته و گردشگر امروز حرفه ای سفر می کنند و به سمت "گوشه بازارها" پیش می روند. اگر بازارها و انواع مختلف گردشگری را نشناسیم و روی آن کار نکنیم، گردشگر از مقصد فرار خواهد کرد و دیگر باز نخواهد گشت.

وی با اشاره به گردشگری خلاق تاکید کرد: گردشگران امروز دیگر دوست ندارند قالی بخرند، بلکه دوست دارند جلو یک دار قالی حاضر شوند و قالی ببافند. گردشگری خلاق یعنی این بازارهای کوچک و "گوشه بازارها" را پیدا و به عنوان برگ برنده برای گردشگر رو کرد. ایران چندین شهر خلاق در حوزه های صنایع دستی، خوراک و... دارد، این خلاقیت ها باید با گردشگران ارتباط برقرار کنند.

این کارشناس گردشگری افزود: باید امکان بکار گیری ابزار توسعه کلاسیک را برای گردشگری مدرن به کار گرفت و به سمت دیجیتال شدن حرکت کرد. سیاست و روش کسب کار در آینده باید تغییر کند.

گردشگری لوکوموتیو رشد است

زاهدی درباره مشخصه های صنعت گردشگری اظهار کرد: این صنعت صنعتی کاربر و بر بنگاه های کوچک استوار است. ورود منابع مالی به سرزمین و اثر تکاثری خود سطح فعالیت اقتصادی را در مقاصد ارتقا می دهد. گردشگری اسبابی برای توسعه اقتصادی در فرودست است. گردشگری را بسیاری از کارشناسان به لوکوموتیو رشد تشبیه کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه "گردشگری پر جنب و جوش ترین کسب و کار دنیا در پنح سال آتی خواهد بود" گفت: حدود ۱۰ درصد اشتغال جهان به طور مستقیم به گردشگری مرتبط است. اما در ایران تنها دو و نیم درصد کل تولید ناخالص داخلی از گردشگری تامین می شود و تنها دو درصد از کل اشتغال کشور متعلق به صنعت گردشگری است.

وی با اشاره به برخی از آمار های گردشگری ایران توضیح داد: تعداد گردشگران ورودی ما هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۷ بوده است. متوسط هزینه کرد گردشگران در ایران نیز ۷۰۰ دلار برآورد شده. به دلیل اینکه ضریب اشتغال گردشگری و سهم این صنعت در اقتصاد کشور اندک بوده، قدرت چانه زنی فعالان این عرصه نیز پایین است.

گردشگری، صنعتی برای زنان و جوانان

این کارشناس گردشگری درباره مشخصه های بازار گردشگری جهان خاطرنشان کرد: میانگین سنی شاغلین در این عرصه بسیار پایین است و درصد بزرگی از آن متعلق به بانوان است. میانگین سطح تحصیلات و توانایی افراد نیز بالا نیست و نباید اصرار بر تحصیلات بالا در زمینه گردشگری داشت. مهم ترین نکته اینکه این صنعت کسب و کاری فصلی است که با کمک تقویم گردشگری این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

وی سپس درباره مشخصه های بازار گردشگری ایران تاکید کرد: گردشگری در ایران از بیکاری رنج می برد، بیکاری جوانان معضل بزرگی است، بسیاری از این جوانان جویای کار مهارت کافی و لازم را ندارند.

توسعه گردشگری مرکز پیرامون

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور با بیان این نکته "گردشگران امروز علاقه بیشتری به مقاصد پیرامونی دارند تا مقاصد اصلی" تاکید کرد: برای مثال تا چند سال پیش چند گردشگر در اصفهان از تخت فولاد بازدید می کردند و امروز این عدد چند است.

زاهدی تصریح کرد: شرمم می شود از این عبارت که می گویند ما ارزان ترین مقصد دنیا هستیم چون روی دیگر ارزانی بی کیفیتی است. باید بیشتری درآمد را از گردشگری داشت به شرطی گردشگر فکر نکند کلاهی سرش رفته است.

کد خبر 391960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.