شناخت ‌علت ایجاد سکته قلبی/ضرورت مراقبت‌های بهداشتی از زائران اربعین

تاثیر دوز مصرفی داروی استاتین بر ریسک ابتلا به پوکی استخوان، تاثیر رژیم غذایی گیاهی در تسکین علائم روماتیسم مفصلی، تاثیر خشم و عصبانیت بر چاقی، ضرورت مراقبت های بهداشتی از زائران اربعین و شناخت علت سکته قلبی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت، بر ضرورت مراقبت‌های بهداشتی همزمان از زائران اربعین حسینی ‌که خارج و وارد کشور می‌شوند، تاکید کرد.
علیرضا ‌رئیسی، ‌در نشست هیئت رئیسه دانشکده ‌علوم پزشکی آبادان، اظهار کرد: ‌در این ‌منطقه عمدتاً ‌میزبان ‌زائرین ‌عبوری ‌خارجی ‌هستیم که با گذر از ایران می‌خواهند به عراق بروند؛ لذا وظیفه داریم بهترین و دقیق‌ترین خدمات را به این عزیزان ارائه کنیم.
وی ‌با ‌بیان ‌اینکه ‌به ‌شیعیان ‌هر ‌نقطه ‌دنیا ‌که ‌می‌خواهند ‌از ‌مسیر ‌ایران ‌عبور ‌کنند ‌و ‌به ‌خیل ‌عاشقان ‌اباعبدالله ‌در ‌اربعین ‌بپیوندند ‌خدمات ‌ارائه ‌می‌دهیم، ‌تصریح ‌کرد: ‌این وظیفه ‌خطیری است که باید در کمال احترام، آرامش و دقت در خدمت این عزیزان باشیم بنابراین داشتن آمادگی کامل برای راهپیمایی اربعین بسیار مهم است.
معاون ‌بهداشت وزارت بهداشت ‌تصریح کرد: همکاران ‌ما ‌در این منطقه، سال گذشته افتخارات زیادی کسب کردند ‌و کمترین مشکل از نظر بیماری‌ها ‌در این مرز وجود داشت خدمت رسانی به موقع و با دقت حتما نیاز به امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی دارد، اما اضافه بودن هرکدام از این‌ها باعث مشکل می‌شود. از این امکانات باید به اندازه و به جا استفاده شود تا بتوانیم بهترین بهره وری را از آن داشته باشیم.
رئیسی ‌گفت: یکی ‌از وظایف اصلی ‌ما ‌در مراسم اربعین ‌حسینی ‌در حوزه بهداشت مراقبت از زائرانی است ‌که ‌هم خارج و هم وارد کشور می‌شوند.  
وی تاکید کرد: ‌در رابطه با موکب‌ها قطعا هماهنگی‌های لازم انجام شده است، چون موکب‌ها شناسایی شده و کد دارند. هر کسی در خدمت رسانی به زائرین حضور دارد از لحاظ معنوی فوق العاده با ارزش است بنابراین نباید با برخوردمان به عنوان رعایت بهداشت آن‌ها را دلسرد کنیم البته باید هشدارهای بهداشتی را داد و استانداردها را رعایت کرد و برای ارائه خدمات بهتر، سه گروه باید آموزش دیده باشند اول کارگزاران بهداشتی، دوم زائران و سوم موکب‌ها که می‌خواهند خدمت رسانی کنند.
معاون بهداشت وزارت ‌بهداشت گفت: آمادگی ما باید زمان بازگشت زائران، بیشتر باشد بنابراین باید تیم‌های خدمت را تقویت کنیم و زنجیره ارائه خدمت را از قبل به دقت تعریف کنیم و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد تخت‌های بیمارستانی را برای مشکلات احتمالی، آماده در اختیار داشته باشیم.
تاثیر دوز مصرفی داروی استاتین بر ریسک ابتلا به پوکی استخوان
مطالعه ‌جدید نشان می دهد استاتین ها به عنوان داروهای کاهنده کلسترول می توانند کاتالیزوری در افزایش یا کاهش ریسک ابتلا به پوکی استخوان باشند. محققان دانشگاه وین اتریش دریافتند دوز بالاتر داروهای کاهنده کلسترول احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.
«مایکل لوتنر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «استاتین ها مانع از سنتز کلسترول از کبد می شوند که منجر به کاهش کلسترول خون می شود.»
«الکساندر کوتزکی ویلر»، عضو دیگر تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما می دانیم که غلظت پایین هورمون های جنسی، بخصوص کاهش میزان استروژن در طول دوره یائسگی، علت اصلی افزایش پوکی استخوان در زنان است.»
وی در ادامه می افزاید: «رابطه مشابهی بین تراکم استخوان و هورمون تستوسترون وجود دارد. ما در این تحقیق به دنبال پی بردن به این مسئله بودیم که آیا ممانعت از تولید کلسترول از طریق استاتین ها بر تشکیل استخوان تاثیر دارد و آیا رابطه بین دوز مصرفی وجود دارد.»
محققان در این مطالعه، داده های سلامت مربوط به بیش از ۷.۹ میلیون اتریشی را از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ بررسی کردند. آنها بعد از بررسی موارد مصرف استاتین و موارد ابتلا به پوکی استخوان دریافتند بین دوز مصرف استاتین ها و موارد ابتلا به پوکی استخوان ارتباط وجود دارد.
به گفته محققان، در گروه های مصرف کننده دوز کمتر استاتین، موارد ابتلا به پوکی استخوان کمتر از حد انتظار بود. در دوز مصرفی ۱۰ میلیگرم از استاتین های موارد ابتلا به پوکی استخوان در مقایسه با افرادی که استاتین مصرف نمی کردند کمتر بود. از سوی دیگر در دوز های مصرفی ۲۰ میلیگرم یا بیشتر از استاتین های مذکور، موارد ابتلا به پوکی استخوان بیشتر بود.
عصبانی شدن، شما را چاق می‌کند!
خشم و ‌عصبانیت علاوه بر اثراتی ‌که بر روان فرد می گذارد، می تواند دارای اثرات ظاهری هم باشد،  عصبانی شدن فقط داد کشیدن و ‌حالت‌های روحی بد نیست،  سه نوع عصبانیت وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و نشانه‌های خاص خود را دارند به طور مثال، سرزنش خود، رفتارهای ریسک‌محور، اشک ریختن و گریه کردن‌های نابه‌جا همه نوعی از حالات روانی هستند که در گروه رفتار عصبی جای می گیرند.
تاثیر عصبانیت بر سلامت جسم و روان آن‌طور که تصور می‌کنید ساده نیست. عوارض جانبی عصبانیت کوتاه مدت خیلی بیشتر از حرص خوردن مداوم و پشت سر گذاشتن چندین ساعت در خشم و نفرت است.
یکی از عوارض جانبی عصبانی شدن که کمتر کسی از آن باخبر است، ایجاد اضافه وزن می باشد. اینکه انسان‌ها هر چند وقت یک بار عصبانی شوند، بسیار طبیعی است اما اینکه همیشه در چنین حالتی باشند به هیچ وجه عادی نیست. به همین خاطر در ادامه این مطلب شما به این نکته که چرا باید خشم و عصبانیت خود را کنترل کنید، اشاره می کنیم.
همه چیز با آدرنالین شروع می‌شود
عصبانیت نه تنها برانگیخته شدن احساسات و بروز تغییر در حالات روانی فرد است، بلکه فرایندهای شیمیایی بدن را هم دستخوش تغییر می‌کند. در هنگام عصبانیت، میزان ترشح هورمون آدرنالین در بدن افزایش می‌یابد. این هورمون انسان را برای روبه‌رو شدن با هیجانات شدید مثبت یا منفی آماده می‌کند و عامل اصلی اضطراب است.
از آنجا که ‌جریان خون از اندام های داخلی به سمت ماهیچه‌های بدن جریان دارند، هنگام عصبانیت نمی‌توانیم گرسنگی را احساس کنیم. اما این یک اثر کاملا موقتی و کوتاه‌مدت و در واقع آتشی است زیر خاکستر.
از این رو پس از رفع عصبانیت و هنگامی که میزان آدرنالین کاهش می‌یابد، احساس می‌کنیم که انرژی لازم را نداریم و لازم است با خوردن غذا و خوراکی این کمبود انرژی را تامین کنیم. اما واقعیت این است که ما فقط عصبی و مضطرب هستیم و این حس باعث می‌شود تا اشتهای عصبی پیدا کنیم و بدون فکر و بی‌وقفه غذا و خوراکی بخوریم.
بدین ترتیب به سراغ خوراکی‌های مضری می‌رویم که احساس می‌کنیم باعث آسایش و راحتی ما می‌شوند و در چنین شرایطی به هیچ عنوان به سالم یا ناسالم بودن غذا توجهی نداریم.
نگرانی و اضطراب باعث افزایش میزان استرس می‌شود و دلیل آن هم این است که میزان هورمون کورتیزول افزایش می‌یابد. همچنین از آنجا که این اختلال برای قلب و فشار خون مضر است، ی‌تواند روی وزن انسان هم تاثیر بگذارد.
کورتیزول، قند خون را به چربی تبدیل می‌کند و از گوارش غذا جلوگیری می‌کند. بنابراین، فرد دچار اضافه وزن می‌شود و این چاقی هم می‌تواند برای سلامت عمومی بدن به‌شدت مضر باشد.
سعی کنید در مواقعی که استرس دارید سراغ غذا و خوراکی نروید یا مثلا می‌توانید با پیگیری یک رژیم غذایی سالم خود را در محدودیت قرار دهید تا وقتی سیر هستید سراغ هیچ خوراکی یا نوشیدنی اضافه نروید. این دستورالعمل ها کمک می‌کنند که دچار اضافه وزن نشوید.
علت «سکته قلبی» چیست؟
دبیر علمی ‌سومین کنگره تازه‌های آنژیوپلاستی اورژانس گفت: علت ایجاد سکته قلبی، بسته شدن ناگهانی ‌یکی از شریان‌های مسئول خون رسانی به عضله قلب است و قطع خون رسانی به عضله قلب اگر بیش از ۲۰ دقیقه طول بکشد منجر به شروع مرگ سلول‌های عضله قلب می‌شود.
عباس سلیمانی، دبیر علمی سومین کنگره تازه‌های آنژیوپلاستی اورژانس در آستانه برگزاری سومین کنگره تازه‌های آنژیوپلاستی اورژانس درباره سکته حاد قلبی، اظهار کرد: این مشکل مهم‌ترین علت مرگ و میر در جوامع پیشرفته و در حال توسعه بوده که این موضوع در مورد کشور ما نیز به همین شکل است.  
دبیر علمی سومین کنگره تازه‌های آنژیوپلاستی اورژانس با تاکید به نقش مهم آنژیوپلاستی در نجات جان بیماران گرفتار سکته قلبی، گفت: باز کردن رگ قلب توسط انژیوپلاستی اورژانس شانس موفقیت بیشتری نسبت به روش دارویی دارد؛ به‌ویژه در مواردی که از زمان شروع درد ‌و سکته بیمار بیش از یک ساعت گذشته باشد.
وی افزود: علت ایجاد سکته قلبی، بسته شدن ناگهانی یکی از شریان‌های مسئول خون رسانی به عضله قلب است و قطع خون رسانی به عضله قلب اگر بیش از ۲۰ دقیقه طول بکشد منجر به شروع مرگ سلول‌های عضله قلب می‌شود؛ لذا هر دقیقه که بیشتر این فرایند ادامه داشته باشد تعداد سلول بیشتری از بین می‌رود تا اینکه نهایتا ظرف چند ساعت سلول‌های عضله قلب که در محدوده خون رسانی رگ بسته شده قراردارند، همگی از بین بروند.  
سلیمانی افزود: درمان اصلی سکته قلبی بازکردن انسدادی است که باعث قطع خون رسانی به عضله قلب شده و  این باز کردن به دو روش دارویی(داروهای حل کننده لخته خون یا ترومبولیتیک) و یا مکانیکی(انژیوگرافی و انژیوپلاستی) است.  
دبیرعلمی سومین کنگره تازه‌های آنژیوپلاستی اورژانس اظهار کرد: با توجه به اهمیت زمان در نجات سلول‌های قلبی از مرگ،   این درمان‌ها باید اورژانسی انجام شود و هر یک دقیقه‌ای که رگ مسدود شده زودتر باز شود باعث نجات تعداد بیشتری سلول عضلانی قلب و نتیجه کارکرد بهتر قلب و طول عمر بیشتر بیمار را به دنبال خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: باز کردن رگ قلب توسط انژیوپلاستی اورژانس شانس موفقیت بیشتری نسبت به روش دارویی دارد؛ به‌ ویژه در مواردی که از زمان شروع درد ‌و سکته بیمار بیش از یک ساعت گذشته باشد.
سلیمانی با اشاره به اینکه آنژیوپلاستی اورژانس در سکته قلبی درمان ارجح سکته حاد قلبی محسوب می‌شود، گفت:این موضوع منوط به اینکه شرایط و امکانات انجام آن فراهم باشد. با همت وزارت  بهداشت و درمان، همکاران  قلب و طب اورژانس، پرسنل پرستاری و اورژانس کشوری از چند سال قبل در بسیاری از مراکز استان‌ها امکان انژیوپلاستی اورژانس فراهم شده و در طی این سال‌ها جان بسیاری از انسان‌ها را نجات داده است.
دبیر علمی سومین کنگره تازه‌های آنژیوپلاستی اورژانس، تصریح کرد: ما در این گردهمایی علمی دو روزه اطلاعات به روز و تجربیات پزشکان درگیر در این فرایند را به اشتراک می‌گذاریم تا ان شاء لله باعث بهتر کردن این خدمت به بیماران شود.
تاثیر رژیم غذایی گیاهی در تسکین علائم روماتیسم مفصلی
نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد: رژیم غذایی گیاهی می‌تواند درد ناشی از روماتیسم مفصلی را تسکین دهد. روماتیسم مفصلی نوعی پلی آرتریت التهابی است که با التهاب بیش از چهار مفصل شناخته می‌شود.
روماتیسم مفصلی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن غشای زلاله‌ای اطراف مفصل‌ها را از بین می‌برد. سپس التهاب ناشی از آن غشای زلاله‌ای را ضخیم‌تر ساخته که در نهایت به از بین رفتن غضروف و استخوان منجر می‌شود.
اگرچه احتمال ابتلا به روماتیسم مفصلی در تمامی سنین وجود دارد اما معمولا در دوره میانسالی آغاز می‌شود. همچنین زنان بیش از مردان گرفتار این بیماری می‌شوند.
به گفته محققان آمریکایی بررسی‌ها و مشاهدات بالینی نشان دهنده آن است که دنبال کردن الگوهای غذایی گیاهی‌محور می‌تواند با کاهش التهاب و بهبود علائم مرتبط با بیماری روماتیسم مفصلی مرتبط باشد.
رژیم غذایی گیاهی محور از میوه‌ها، سبزیجات، غلات و حبوباتی که برای مبتلایان به این بیماری مفید است تشکیل شده‌ است. در این مطالعه آمده‌ است تنها با اعمال تغییرات ساده‌ای در منوی غذایی می‌توان درد مفاصل، ورم و دیگر علائم روماتیسم مفصلی را بهبود داد یا حتی از بین برد.
به گزارش مدیکال اکسپرس، بازبینی نتایج چندین مطالعه حاکی از تاثیر رژیم غذایی گیاهی در کاهش التهاب است. در یکی از این مطالعات آمده‌ است رژیم‌های غذایی سرشار از چربی و گوشت‌های فرآوری شده با افزایش شاخص‌های التهاب‌زا از جمله پروتئین واکنش‌دهنده C مرتبط است. این درحالیست که رژیم‌های گیاهی و سرشار از فیبر سطح این ترکیب را کاهش می‌دهند.
گیاهان دارویی مفید برای تسکین علائم روماتیسم مفصلی
بر اساس ‌برخی مطالعات قبلی، بسیاری از مردم نیز از گیاهان دارویی و سنتی برای برطرف کردن علائم این بیماری استفاده می‌کنند. هرچند این ترکیبات گیاهی نمی‌توانند بیماری روماتیسم را درمان کنند اما شواهد نشان می‌دهد که می‌توانند علائم اصلی این عارضه به ویژه التهاب، ورم، چوب شدگی و درد ناشی از آن را تا حد زیادی برطرف کنند.
به گزارش مدیکال نیوزتودی، در فهرست زیر بهترین گیاهان دارویی برای بهبود علائم روماتیسم مفصلی که شواهد علمی، اثربخشیِ آنها را تایید کرده‌اند آمده است:
۱) اکالیپتوس: ترکیبات بسیاری در اکالیپتوس وجود دارد که باعث کاهش التهاب، ورم و درد می‌شود. محققان توصیه می‌کنند اسانس اکالیپتوس را یا به طور مستقیم استنشاق کرده یا چند قطره از آن را به یک وان آب گرم اضافه کنید.
۲) کندر: حکیمان و طبیبان طب سنتی برای هزاران سال از صمغ و اسانس کندر برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله درد و التهاب مزمن استفاده می‌کرده‌اند.
۳) اسطوخودوس: اسطوخودوس مدت‌های طولانی است که برای کاهش درد، اضطراب و افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه دارویی می‌تواند بطور مستقیم استنشاق شود، بصورت موضعی مورد استفاده قرار گیرد یا به حمام آب گرم اضافه شود.
۴) گل مغربی: گیاهان گل مغربی، انگور فرنگی سیاه و گل گاو زبان اروپایی همگی سرشار از اسید گاما – لینولنیک (GLA) نوعی اسید چرب امگا – ۶ هستند.
هنگامی که اسید گاما – لینولنیک مصرف می‌شود، بدن آن را به ضد التهابی قوی تبدیل می‌کند که می‌تواند به کاهش علائم روماتیسم مفصلی مانند حساسیت به درد، درد مفاصل و چوب شدگی کمک کند. گل مغربی نیز علاوه بر اسید گاما – لینولنیک حاوی بتا – آمیرین است که هر دو ترکیبات ضد التهابی هستند.
۵) زنجبیل: زنجبیل که می‌توان آن را به وعده‌های غذایی اضافه کرد یا به عنوان مکمل از آن استفاده کرد برای افراد دارای التهاب و درد مزمن توصیه می‌شود. مواد شیمیایی موجود در زنجبیل زمانی که هضم می‌شود به گروهی قوی از ترکیبات ضد التهابی به نام گینجرول تبدیل می‌شود.
۶) زردچوبه: ماده فعال موجود در زردچوبه یا کورکومین می‌تواند خواص ضد التهابی داشته و به بهبود گردش خون کمک کند. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که عصاره زردچوبه علائم روماتیسم را کاهش می دهد.
۷) ریحان: ریحان حاوی انواع مختلفی از ترکیبات بالقوه درمانی است. اسانس‌ ریحان حاوی اوکالیپتول است که اثراتی ضد التهابی دارد. همچنین لینالول که اثرات آن بر کاهش تورم در موش‌ها مشخص شده در این گیاه وجود دارد.
اگرچه برای این مواد گیاهی عوارض شدیدی مشاهده نشده اما با این حال برخی عوارض احتمالی نظیر سردرد، بثورات، مشکلات دستگاه گوارش و حساسیت به نور خورشید را می توان برای برخی از آنها در نظر گرفت و بهتر است که تحت نظر متخصص مورد استفاده قرار گیرند.

کد خبر 391947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.