۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
اقتصاد هیزم سیاست نیست!

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها خرید مرغ مازاد از مرغداران، ابلاغ بودجه ۹۹، ورود پسته به بورس کالا و کاهش خروجی زاینده رود است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته ای که گذشت داغ بود از درددل بخش خصوصی که فضای مجازی را پر کرده بود. " هیچ کشوری نمی‌تواند با سوزاندن اقتصاد، تنور سیاست را تا سالیان دراز گرم نگه دارد." این گفته پدرام سلطانی، ‏یک عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این هفته بود که صفحه رسمی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در توییتر آن را منتشر کرد. تاثیر گرفتن اقتصاد کشور از مسائل سیاسی دیربازی است که کلام بسیاری کارشناسان اقتصادی را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرده بود که "بخش خصوصی به دلیل سال‌ها کار اقتصادی، قدرت آینده‌نگری دارد که بارها، درستی آن محک خورده است. حاکمان باید پیش‌بینی‌های آنان را هشدار گونه بدانند زیرا هیچ کشوری نمی‌تواند با سوزاندن اقتصاد، تنور سیاست را تا سالیان دراز گرم نگه دارد."

 البته می‌توان درددل فعالان و کارشناسان اقتصادی را وام گرفته از بررسی لایحه اصلاح ‎قانون تجارت در مجلس بدانیم که بدون حضور هیچ کارشناس یا فعال اقتصادی در بین نمایندگان دست به دست می‌گشت. به‌طوری که اتاق بازرگانی ایران در روز پس از آن بازهم در صفحه توییتر خود به نقل از فعالان اقتصادی تاکید کرد: "مجلس باید هرچه سریع‌تر روند بررسی لایحه اصلاح ‎قانون تجارت را متوقف و این کار را به ‎بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی محول کند. زیرا اگر قرار است قانونی در این حوزه به تصویب برسد، حتما باید با نظر خواهی از آنها انجام شود."

دیگر اخبار اقتصادی مهم هفته اخیر به شرح زیر است:

** ستاد تنظیم بازار مصوب کرد تا به منظور حمایت از تولید داخل و جلوگیری از ضرر و زیان مرغداران، شرکت پشتیبانی امور دام روزانه تا سقف ۵۰۰ تن، اقدام به خرید مرغ مازاد از مرغداران نماید.

** بورس کالا میزبان پسته:

  •  مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران از آغاز معاملات گواهی سپرده پسته از روز سه شنبه (۹مهرماه) در بورس کالا خبر داد و گفت: این محصول همزمان با فصل برداشت، آماده تحویل گرفتن از مشتریان و انجام معامله در بورس است.

حامد سلطانی نژاد اظهار کرد: معاملات گواهی سپرده پسته از روز سه شنبه هفته جاری در حالی در بورس کالای ایران آغاز می شود که دو انبار پذیرش شده آماده تحویل گرفتن محصول پسته از باغداران هستند. از سه شنبه هفته جاری، نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی پسته فندقی طبیعی خندان ۳۲-۳۰ شرکت طلای سبز زرند در بورس کالای ایران گشایش می یابد و همزمان با فصل برداشت، آماده تحویل محصول از مشتریان و انجام معامله در بورس است.

  •  در جریان نخستین روز از شروع معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالای ایران، پسته فندقی ۳۲-۳۰ در نماد انبار طلای سبز زرندکشف قیمت شد و معامله گران تا پایان معاملات روزانه ۳۸۰۰ گواهی سپرده پسته را معامله کردند.

 روز گذشته معامله گران ۳۸۰۰ گواهی سپرده پسته را معامله کردند به طوری‌که هر کیلوگرم پسته فندقی ۳۲-۳۰ در پایین‌ترین سطح قیمت به رقم ۹۱۸ هزار و ۹۰۴ تومان و در بالاترین قیمت به مبلغ ۹۲۱ هزار و ۵۰۰ ریال خرید و فروش شد.

معاملات گواهی سپرده پسته از صبح روز گذشته در بورس کالای ایران آغاز شد و پیش بینی می‌شود در روزهای آینده معامله گران شاهد بازگشایی دومین نماد معاملاتی گواهی سپرده پسته در نماد انبار شرکت سبز دانه کویر باشند.

** بودجه سال ۹۹:

  •  رئیس‌جمهور بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور را در محورهای «درآمدزایی پایدار، هزینه‌کرد کارا، ثبات در اقتصاد، توسعه و عدالت و اصلاحات نهادی نظام بودجه‌ریزی» ابلاغ کرد.

با ابلاغ بخشنامه بودجه سال آتی از سوی رئیس جمهور به تمامی دستگاه های اجرایی، لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور در محورهای «درآمدزایی پایدار، هزینه کردکارا،‌ ثبات در اقتصاد، توسعه و عدالت و اصلاحات نهادی نظام بودجه‌ریزی» و با رویکردهای «رشد بلندمدت، ‌ثبات‌سازی کوتاه‌مدت، پیشرفت متوازن و فراگیر و اصلاح ساختار دولت» تدوین خواهد شد.

بر اساس این بخشنامه، با توجه به شرایط اقتصاد کلان کشور در سال آینده، لازم است تمامی دستگاه های اجرایی در جهت تسریع در اجرای اصلاحات ساختاری بودجه و تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، بودجه پیشنهادی خود را با رعایت انضباط مالی و حذف فرآیندها و هزینه های غیرضرور، ارتقای بهره‌وری، رفع عوامل مخل رشد اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار، شناسایی و عملیاتی نمودنکردن راهکارهای افزایش منابع عمومی ارائه کنند. تمامی دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلف هستند در چارچوب جهت‌گیری ها و سیاست های مندرج در این بخشنامه و ضوابط مالی و دستورالعمل های جامع بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد،‌ سند اجرایی بودجه خود را با هماهنگی دستگاه سیاست‌گذار مطابق زمان‌بندی و در سقف اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای و هزینه ای (به تفکیک امور و فصول) به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کنند.

  •  لایحه بودجه ۱۵ آذر به مجلس می‌ رود؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه لایجه بودجه سال ۹۹ روز ۱۵ آذر به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود، گفت: یارانه پنهان انرژی و درآمدهای جدید مالیاتی و دارایی‌های دولت جایگزین‌های منابع نفتی در بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه وبودجه کشور در دهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور برای آغاز کار، در بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، اصلاح ساختار را عملی خواهد کرد تا برای سال‌های آینده نیز کار راحت و روان پیش رود.

  •  منابع درآمدی نفتی سال ۹۹ صرف بودجه عمرانی می شود؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه گفت: سال آینده منابع حاصل از فروش نفت فقط صرف بودجه عمرانی کشور می شود.

محمد باقر نوبخت با انتشار یک توییت در صفحه شخصی خود نوشت: بازبینی هزینه های دولت برای حذف تعدادی از ردیف های بودجه توضیحاتی درباره تشکیل کمیته بازبینی موجود بودجه در سال ۹۹، هزینه ها برای حذف تعداد قابل توجهی از ردیف های بودجه سال ۹۹: سال آینده منابع حاصل از فروش نفت فقط صرف بودجه عمرانی کشور می شود.

** خدمات برای اربعین حسینی:

  •  مدیرعامل آبفای شهری استان کرمانشاه از به‌کارگیری تمهیدات لازم و آمادگی کامل برای تأمین آب شرب و بهداشتی مورد نیاز زائران و نصب انشعاب‌های آب برای موکب‌های استقرار یافته در مرز خسروی خبر داد و گفت: آب و فاضلاب استان برای ارائه خدمات و آبرسانی به زوار به نحو مطلوب آمادگی کامل دارد.

به گفته علیرضا تخت‌شاهی وی، ارائه خدمات آب و فاضلاب به دو اردوگاه احداث شده توسط هلال احمر در قصرشیرین و خسروی (مجموعا ۱۰ هزارنفر)، آبرسانی به شش پارکینگ احداث شده در قصرشیرین و خسروی، آبرسانی به موکب‌های مستقر در محدوده شهرهای مسیر زوار از کنگاور تا خسروی، استقرار ۲۰ دستگاه تانکر و مخزن ثابت، ۱۵ تانکر سیار آبرسان و دو دستگاه بسته‌بندی آب با ظرفیت روزانه ۳۰ هزار بسته از جمله اقدامات آبفای استان برای تأمین آب زوار اربعین امام حسین(ع) است.

  •  مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور تأمین و بهبود ارتباطات مناسبت‌های مذهبی، ملی و منطقه‌ای از افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت خدمات ارتباطی برای مراسم اربعین امسال خبر داد.

اسماعیل رادکانی، درباره آخرین اقدامات به‌منظور ارائه خدمات ارتباطی هر چه‌بهتر به زائران اربعین امسال، اظهار کرد: بنا بر تأکیدات وزیر ارتباطات و اهمیتی که ایشان برای موضوع مناسبت‌های ملی و مذهبی مخصوصاً راهپیمایی اربعین قائل هستند، از سال‌های قبل دستوری صادر کردند مبنی بر تشکیل یک کمیته دائمی جهت تأمین ارتباطات مناسبت‌ها که این کمیته به‌صورت دائمی جلسات خود را برگزار می‌کند.

  •  پروازهای اربعین حسینی از ۲۰ مهر آغاز و تا ۳۰ مهرماه سال جاری ادامه خواهد داشت و برای این ایام ۷۲۱ مجوز پرواز صادر شده است.

فروش بلیط منوط به انجام هماهنگی‌های لازم با فرودگاه‌های مبدا، مقصد و تعیین دقیق زمان پروازهاست، بر همین اساس فروش شرکت ها به تدریج آغاز شده است. همچنین به منظور ساماندهی و جلوگیری از اختلال در فروش بلیط پرواز ایام اربعین، سازمان هواپیمایی کشوری لیست ۱۷ نماینده رسمی فروش بلیط پروازهای ایام اربعین جهت رفاه متقاضیان با ذکر آدرس و شماره تلفن های آن مراکز را منتشر کرد.

** معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه وبودجه کشور اعلام کرد: برای تسویه ‎پاداش بازنشستگی فرهنگیان ۲۲ هزار و ۴۲۵ میلیاردریال و برای دانشگاهیان ۷۸۵ میلیارد ریال پرداخت شد. علاوه بر آن، برای تسویه پاداش بازنشستگان ۳۴ دستگاه ملی دیگر قریب به ۲۳۰۰ میلیارد ریال و برای دستگاه‌های ۳۱ استان نیز ۴۴ میلیارد ریال افزایش بودجه به آنها تخصیص یافت

** علت مهاجرت کارگران ایرانی به عراق کاهش قدرت پول ملی است؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه مهاجرت نیروی کار ایرانی به عراق در حالی است که کمبود نیروی کار جوان در کشور خودمان در حوزه‌های مختلف کاملا محسوس است، گفت: تفاوت قدرت خرید ریال و دلار، کارگران ایرانی را به عراق کشانده تا بجای دریافت حق الزحمه به ریال، دلار دریافت کنند.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به افزایش مهاجرات کارگران ساختمانی ایرانی به کشور عراق، اظهار کرد: دلیل اصلی مهاجرت نیروی کار ایرانی به عراق، افزایش نرخ ارز به‌ویژه دلار است و دولت به عنوان قیمت‌گذار اصلی ارزهای مهم باید پاسخگوی این حجم از مهاجرت باشد.

وی به شرایط رکود اقتصادی در کشور اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از علت های مهاجرت نیروی کار ایرانی به کشور عراق نیز مشکلات طرح های مسکن مهر در کشور است زیرا امروزه صنعت مسکن ایران به عنوان یک صنعت پیشرو و محرک اقتصادی به آسیب‌پذیرترین موقعیت خود در سال های گذشته رسیده و بیش از ۱۰۰ رشته شغلی که ارتباط مستقیم با این صنعت دارند در معرض تعطیلی قرار گرفته اند. نیروی کار ایرانی از کارگاه هایی که در بستر بازار کار شکل گرفته بود اخراج شده و چون درآمدی ندارد به فکر مهاجرت به کشورهای دیگر است. کارگر ایرانی نمی تواند با دستمزد روزانه ۸۰ هزار تومان که هزینه خرید نیم کیلو گوشت هم نمی شود، فعالیت شغلی داشته باشد.

** زاینده رود:

  •  معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه مخزن سد زاینده رود به ۴۸۲ میلیون مترمکعب رسید، گفت: خروجی سد از روز گذشته پنجم مهرماه کاهش یافته اما بسته نشده است، براساس تصمیم گیری ها تا ۱۲ مهرماه آب برای تامین نیاز آبی کشت تابستانه کشاورزان غرب و شرق استان توزیع خواهد شد.

حسن ساسانی در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به تازه ترین تصمیم ها در خصوص جاری بودن زاینده رود، اظهار کرد: بنابر پیشنهاد کشاورزان قرار شد آب تا دهم مهرماه برای کشاورزان غرب و تا دوازدهم مهرماه برای کشاورزان شرق توزیع شود. با توجه به کاهش حجم مخزن سد زاینده رود، استانداری در جلسه روز پنجشنبه پیشنهاد کرد در حد امکان کاهش خروجی سد زاینده رود زودتر اتفاق بیافتد. بر این اساس سازمان جهاد کشاورزی برای تعیین نیاز آبی کشت تابستانه کشاوزان از مناطق بازدید کرد. 

  •  مدیر دفتر مهندسی رودخانه های شرکت آب منطقه ای استان اصفهان گفت: از سال ۱۳۹۳ تاکنون به رغم مشکلات اقتصادی و فشارهای اجتماعی ۲۱۱ هکتار از اراضی حریم و بستر رودخانه زاینده رود رفع تصرف شده است.

احمدرضا صادقی با اشاره به مرحله نخست ساماندهی حریم و بستر رودخانه، اظهار کرد: از فروردین ماه سال ۱۳۹۳ از محل بند آبشار تا محدوده شهر زیار طرح ساماندهی آغاز و در این محدوده جاده ساحلی به طول ۳۲ کیلومتر و به پهنای ۲۰ متر ایجاد شد. در این محدوده حدود هشت کیلومتر دیوارسازی انجام شده است.

وی با بیان اینکه مرحله دوم طرح ساماندهی حریم و بستر رودخانه از زمستان سال ۱۳۹۵ آغاز شده است، گفت: در مرحله اول ساماندهی ۶۸ هکتار و در مرحله دوم ۷۰ هکتار از اراضی رودخانه زاینده رود رفع تصرف شده است، اقداماتی در راستای ساماندهی در این حوضه آبریز به صورت پراکنده انجام و به طور کلی ۲۱۱ هکتار رفع تصرفات شده است. طبق برآوردها حدود شش هزار کیلومتر رودخانه در استان اصفهان شناسایی شده است که براساس اولویت ها چهارهزار کیلومتر از آن قابلیت اجرای برنامه های مطالعاتی دارد.

** مدیر کل راه آهن قم از انتخاب این اداره کل به عنوان منطقه معین و سایت پشتیبان داده های راه آهن کشور و بزرگترین مرکز پشتیبان‌گیری داده‌ها و اطلاعات رایانه ای شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

محسن اعتماد در حاشیه بازدید مسعود سیف پور مدیر کل دفتر هوشمند سازی و داده کاوی راه‌آهن و هیئت همراه از اداره کل راه‌آهن قم به منظور انتخاب راه‌آهن قم به عنوان بزرگترین مرکز پشتیبان اطلاعات و آمار رایانه ای راه‌آهن کشور، اظهار کرد: راه‌آهن قم با توجه به امکانات، تاسیسات، کارشناسان مجرب و مزیت نزدیکی به تهران به‌عنوان بزرگترین مرکز پشتیبانی گیری داده و اطلاعات  رایانه ای شبکه راه‌آهن انتخاب شد.

** نخستین انجمن تخصصی گل رز ایران تشکیل شد؛ مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از تشکیل نخستین انجمن تخصصی گل رز ایران خبر داد و گفت: سیاستگذاری، ایجاد انسجام و هماهنگی صنفی، تعیین نرخ و تنظیم بازار محصولات تولیدی گل رز از جمله اهداف اصلی این انجمن است.

حسین شیرزاد با اشاره به برگزاری اولین جلسه مجمع عمومی و انتخابات انجمن تخصصی گل رز ایران اظهار کرد: این تشکل در راستای سیاست‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی و در انطباق با شرح وظایف قانونی سازمان مرکزی تعاون روستایی و درخواست هیئت مؤسس انجمن گل رز ایران شکل گرفت.

** رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان خوانسار با بیان اینکه در زمینه ایجاد مشاغل خانگی متقاضیان در قالب پشتیبان یا مستقل برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شوند، گفت: سال گذشته با پرداخت ۴۴۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی نرخ بیکاری شهرستان دو درصد کاهش یافت.

** برگزاری نمایشگاه بین المللی طلا و جواهر در اصفهان:

  •  سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت فلزات گرانبها، طلا، سنگ‌های قیمتی، ساعت و ماشین‌آلات وابسته در اصفهان با حضور ۱۱۴ شرکت داخلی، هفت شرکت ایتالیایی و نمایندگانی از کشور ترکیه برگزار شد.

علی یارمحمدیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان اظهار کرد: امسال نمایشگاه طلای اصفهان در فضایی به مساحت هشت هزار مترمربع برپا خواهد شد و شرکت‌هایی از اصفهان، تهران، فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قم، اهواز و یزد در آن حضور می‌یابند. این نمایشگاه در روزهای ۹ تا ۱۲ مهرماه در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان واقع در پل شهرستان برگزار می‌شود.

  •  رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در آئین افتتاح این نمایشگاه با بیان اینکه قوانین گمرک مهم‌ترین مانع توسعه صادرات طلا و جواهر است، گفت: فرایندهای گمرک برای مواد اولیه ساخت طلا و جواهر طولانی است و هزینه‌های گزافی را به تولیدکننده وارد می‌کند، بنابراین تولید کننده از بازار عقب می‌ماند و نمی‌تواند با بازار جهانیرقابت کند.

ابراهیم محمدولی با بیان اینکه ظرفیت موجود در استان اصفهان به اندازه ای است که می‌تواند به کل کشور کمک کند، گفت: صنعت طلا و جواهر ظرفیت بسیار زیادی در ارز آوری، اشتغالزایی و صادرات هنر و فرهنگ ایران دارد اما باید موانع و مقررات دست و پاگیر موجود برداشته شود.

  •  سفیر کشور ایتالیا در ایران گفت: اینجاییم که با شرکت‌های ایرانی و ایتالیایی همکاری کنیم تا ارتباط بین این شرکت‌ها را گسترش دهیم، تیم اقتصادی ما به صورت فعال آماده پاسخگویی و برقراری ارتباط با فعالان صنعت طلا و جواهر استان اصفهان و کشور ایران است.

"جوزپه پرونه" نیز در این مراسم اظهار کرد: از برگزار کنندگان این رویداد تشکر می‌کنم، این رویداد مهمی برای ما است، ما از این نمایشگاه بازدید کردیم و دیدیم که تعداد زیادی مشارکت کننده از ایتالیا در این نمایشگاه حضور دارند و در پاویون آژانس تجاری ایتالیا شرکت می‌کنند. نمایشگاه طلای اصفهان برای صنعتگران ایتالیایی بسیار مهم است بر همین اساس ۱۰ مشارکت کننده از این کشور در این نمایشگاه حضور دارند.

** معاون مالی و تدارکاتی شرکت مخابرات ایران منطقه اصفهان با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک تلفن ثابت در شهر اصفهان وجود دارد، گفت: حذف قبوض کاغذی مخابرات در اصفهان سالانه حدود یک میلیارد تومان صرفه جویی اقتصادی به همراه دارد که صرف زیرساخت‌ها می شود.

کمال عسگری اظهار کرد: حذف قبوض کاغذی به لحاظ مباحث زیست محیطی و صرفه جویی اقتصادی مزایای بسیاری را به همراه دارد و منجر به کاهش هزینه‌های اجتماعی مردم می‌شود.

** مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به تغییرات اقلیمی صورت گرفته در سطح جهان گفت: ایران از نظر تجمعی در خشکسالی قرار گرفته و بارش‌های امسال خشکسالی را در ۸۰ درصد کشور جبران نکرده است.

بنفشه زهرایی در نشستی با عنوان تغییر اقلیم و اصول سازگاری با کم‌آبی در فلات ایران که در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و آبفا برگزار شد، با اشاره به پدیده گرمایش جهانی اظهار کرد: این پدیده از اواخر قرن نوزدهم آغاز شده و اثرات آن ذوب شدن یخچال‌ها، بالا آمدن سطح آب و غیره است.

وی با تاکید بر این‌که دلیل اصلی گرمایش جهانی غلظت گازهای گلخانه‌ای است، افزود: دمای سطح زمین از سال ۱۹۲۰ تاکنون و طبق مطالعات بین‌المللی تغییر اقلیم یک پدیده غیرقابل انکار است. بررسی آمار دمای سطح زمین و هوا حاکی از آن است که ۱۶ سال از ۱۷ سال گرم‌ترین سال‌هایی که کره زمین از اواخر قرن ۱۹ تجربه کرده بعد از سال ۲۰۰۰ بوده است و از سال ۱۹۳۰ به بعد دما همیشه بالاتر از متوسط بوده است.

** مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به ییلاق پنج هزار خانوار عشایر قشقایی در سمیرم، گفت: بالغ بر دو هزار خانوار بدون مجوز چرای دام در سمیرم حضور دارند که در کنار خانواده‌های اصلی به وجود آمده‌اند.

محمد حسین شاملی در گفت‌وگو با ایمنا از شهرستان سمیرم ، اظهار کرد: عشایر یک جامعه تولید کننده است و تعداد دام‌های آن‌ها در زمان ییلاق و قشلاق با هم برابر نیست.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق برنامه‌ریزی و زمان بندی انجام گرفته از سوی وزارت صمت، امیدواریم تا سه سال آینده در کشور به طور کامل در تولید چادر مشکی به خودکفایی برسیم.

رضا رحمانی با بیان اینکه در کشورمان ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه نساجی، پوشاک و تولید پارچه داریم که باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: در گذشته بخش عمده ای از نیاز بازار به محصولات نساجی از خارج کشور و از طریق واردات انجام می شد، که در بخش تامین چادر مشکی این رقم ۸۰ درصد مصرف این محصول را به خود اختصاص داده بود.

** مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان خمینی شهر گفت: روستاهای خمینی‌شهر به دلیل نزدیکی به اصفهان و شرایط مطلوب آب و هوایی مهاجر پذیری زیادی دارد، رشد جمعیت در این روستاها مطلوب است و علاوه بر به صفر رسیدن مهاجرت از روستا به شهر، مهاجرت معکوس نیز شکل گرفته است.

علی صادقی در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار کرد: شهرستان خمینی شهر روستاهای زیادی داشت اما ساکنان این روستاها به دلیل تصوری که مبنی بر افزایش امکانات رفاهی در صورت الحاق به شهر داشتند، در خواست‌هایی برای انجام این مهم ارسال کردند که در نهایت تعداد زیادی از روستاهای این شهرستان به شهر الحاق شد. تسهیلات بنیاد مسکن فقط به روستاهایی تعلق می‌گیرد که در صورت تبدیل به شهر، دارای جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر باشند و روستاهایی که به شهرهای بزرگ الحاق می‌شوند از حوزه خدمات رسانی بنیاد مسکن خارج خواهند شد.

** مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات اصفهان گفت: روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اصفهان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند که به معنی بهره‌مندی روستاییان از خدمات دولت الکترونیک و خدمات سرویس‌های GSB است.

** روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: در پی انتشار اخباری مبنی بر واگذاری شرکت ملی انفورماتیک به بخش خصوصی، روابط عمومی بانک مرکزی ضمن رد این شایعات به اطلاع می‌رساند با توجه به اینکه شرکت ملی انفورماتیک وابسته به بانک مرکزی جایگاه حاکمیتی در فناوری اطلاعات بانکی دارد، قبلاً مخالفت بانک مرکزی با واگذاری آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام شده است. لذا واگذاری شرکت ملی انفورماتیک به بخش خصوصی در دستور کار بانک مرکزی نیست.

** هیئت وزیران با اصلاح آئین‌نامه اجرایی تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور موافقت کرد.

بر همین اساس، هیئت وزیران در جلسه سی و یکم شهریور ۱۳۹۸ به پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهوری برای تامین نظر هیئت تطبیق مصوبات، آئین‌نامه اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور درخصوص هدفمندی یارانه‌ها را اصلاح کرد.

** مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان گفت: آفت کرم خراط درختان گردو را تهدید می کند و کاهش اعتبارات، مبارزه با آن را با مشکل مواجه کرده است.

امیر صفر پور در گفت‌وگو با ایمنا از شهرستان دهاقان، با بیان اینکه دو سال گذشته طرح پایش و مبارزه با کرم خراط در ۲۵۰ هکتار از باغ‌های گردو این شهرستان انجام شده است، اظهار کرد: مبارزه بیشتر با این آفت زمان‌بر است و اگر اعتبارات آن فراهم نشود همه درختان درگیر شده وخطر نابودی آنها را تهدید می‌کند.

کد خبر 391932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.