نگاه ایده کاپ هفتم به آینده‌ اصفهان

اگر بتوانیم بسترهای مناسبی را برای ایجاد فرصت‌هایی در جهت استفاده از خلاقیت‌ها و ظرفیت‌های مردم فراهم کنیم در اصل به سمت ایجاد شهرهای خلاق گام برداشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در گذشته شاید نگاه به خلاقیت و نوآوری در مدیریت شهرها کمتر بود، اما امروزه با تغییراتی که ایجاد شده، خلاقیت و نوآوری در شهرهای خلاقی همچون اصفهان بسیار مد نظر قرار گرفته است؛  شهرداری اصفهان امروز این بستر را فراهم کرده است تا با برگزاری ایده‌کاپ یک ورودی برای رفع مشکلات شهری به کمک شهروندان باز کند البته مدیران شهری باید دارای توانمندی ایجاد خلاقیت در شهر و شهروندان باشند که در این راستا مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین تشکیل شده تا دریچه ورودی برای خلاقیت و نوآوری به شهرداری باشد؛ در این فرآیند دانش آموزان و دانش آموزان نقش بسزایی  خواهند داشت چراکه آینده شهر متعلق به آنها است.

سال گذشته ایده کاپ دانش آموزی اصفهان حول سه محور ایده پردازی و در سه مقطع تحصیلی برگزار و به ۱۱۰ نفر از دانش آموزان که به سوال شهردار پاسخ دادند جوایزی اهدا شد؛ امسال نیز همزمان با آغاز سال تحصیلی و به صدا در آمدن زنگ بازگشایی مدرسه و دانشگاه شهرداری اصفهان، سوالاتی را برای دانشجویان و دانش آموزان مطرح کرد که مربوط به "طرح اصفهان ۲۰۲۰ و گردشگری" است. دانش آموزان و دانشجویان در مقاطع مختلف می‌توانند با ارائه ایده‌های خود در این رویداد و ثبت این ایده‌ها و طرح‌ها، مدیریت شهری را در برگزاری هرچه بهتر "طرح اصفهان ۲۰۲۰" یاری کنند.

برای اطلاع از جرئیات ایده کاپ امسال با "علیرضا رفیعی" رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان گفت و گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

موضوع ایده کاپ امسال چیست؟

طرح ایده کاپ از سال گذشته آغاز شد و تاکنون شش رویداد ایده کاپ برگزار شده است، موضوع رویدادهای ایده کاپ موضوعات مختلفی اعم از درآمد، رسانه، دختران خلاق، زیباسازی نوروزی و شهر پویا و نوجوان خلاق بوده است؛ از سال گذشته همزمان با بازگشایی مدارس شهردار اصفهان با طرح سوالی از دانش‌آموزان و دانشجویان، قصد داشته تا آنها ایده‌های خود را در اختیار مدیریت شهر بگذارند امسال به ابتکار اداره خلاقیت ایده کاپ با سوال شهردار در زنگ بازگشایی مدارس همزمان و تبدیل به ایده کاپ هفتم شد و موضوع آن "طرح اصفهان ۲۰۲۰ و گردشگری" است.

سوالات ایده کاپ هفتم حول چه محورهایی است؟

اولین سوال در خصوص طرح‌ها و ایده‌های جدید دانش آموزان و دانشجویان برای ایجاد جاذبه‌های نوین گردشگری، دومین سوال درباره نظر دانش‌آموزان و دانشجویان در خصوص رویدادهای ملی و بین المللی برای گردشگری در شهر و سومین سوال ایده‌ها و طرح‌های دانش آموزان و دانشجویان در خصوص جاذبه‌های نوین شهری و چهارمین سوال نیز در خصوص رفع مشکلات گردشگری در شهر اصفهان است که البته محور سوال چهارم عمومی است و سه محور اول تخصصی است.

تاریخ برگزاری ایده کاپ و نحوه دریافت طرح‌ها و ایده‌ها به چه صورت است؟

تاریخ آغاز این طرح اول مهرماه بوده، زمان برگزاری نهایی این رویداد برای دانش آموزان ۱۸ آبان و برای دانشجویان اواخر آذر ماه است. این ایده کاپ در دو بخش هم برای دانش آموزان و معلمان و هم برای دانشجویان و دانش آموختگان برگزار می‌شود.

به نفرات اول تا سوم مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم جوایز نقدی همراه با تندیس اصفهان ۲۰۲۰ و لوح تقدیر اهدا می‌شود، به کسانی نیز که به مرحله دوم مسابقات ایده کاپ راه پیدا می‌کنند جوایز نقدی تقدیم می‌شود؛ در مجموع در مقطع آموزش و پرورش و دانش آموزی به ۲۲۰ ایده و در بین دانشجویان به ۱۲۰ طرح و ایده برتر جایزه تعلق می‌گیرد.

نحوه پردازش ایده‌ها و طرح‌های ارائه شده چگونه است؟

داوطلبان یک ماه و نیم فرصت ایده‌های خود را در سایت eventbox به ثبت برسانند تا داوری مرحله اول انجام ‌شود پس از داوری مرحله نخست در هریک از مقاطع تحصیلی ۵۵ نفر به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند، در مجموع ۲۲۰ نفر از بین دانش آموزان و ۱۲۰ نفر از بین دانشجویان به مرحله دوم می‌روند. 

سپس دوره آموزش بوم کسب و کار، شیوه‌های پردازش ایده و کسب طرح، تفاوت‌های ایده‌ها و طرح‌ها و آموزش‌هایی در راستای بهتر کردن ایده‌ها و طرح‌ها به آنان ارائه می‌شود، سپس مهلتی یک ماهه داده می‌شود تا طرح‌های خود را بازبینی، اصلاح یا با سایر طرح‎ها ترکیب کنند و  ظرف مدت یک هفته آن را به ثبت برسانند.

در مرحله دوم داوری از هریک از مقاطع تحصیلی و از بین معلمان، طرح هفت نفر برای مرحله نهایی ایده کاپ انتخاب و به نفرات اول تا سوم جوایزی اهدا می‌شود، تمامی ایده‌هایی که به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند به دبیرخانه پروژه اصفهان ۲۰۲۰ برای عملیاتی شدن ارائه می‌شود.

این ایده کاپ با چه هدفی برگزار می‌شود؟

اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان درگاهی برای جلب ایده‌های نوآورانه شهروندان شهر در خصوص مدیریت شهری است و طبیعتا مخاطبان این درگاه تمامی شهروندان هستند، برای ورود ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه ابزارهای متفاوتی وجود دارد و یکی از این ابزارها برگزاری ایده کاپ است در حقیقت ایده کاپ مسابقه‌ای برای رقابت بین ایده‌پردازان است تا بهترین طرح‌های خود را در خصوص مدیریت شهری ارائه دهند.

بهبود بخشیدن نقطه نظر مردم در خصوص اصفهان به عنوان یک مقصد گردشگری، هم در سطح شهر و هم در سطح ملی حائز اهمیت است و با برگزاری این ایده کاپ به دنبال این هستیم که مردم ایران، اصفهان را به عنوان یک مقصد جدی گردشگری بهتر شناخته و اصفهان را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند.

کد خبر 391899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.